פעולת תגמול: צה"ל במהפכה קרבית. באדיבות דובר צה"ל

פעולת תגמול: צה"ל במהפכה קרבית

צה"ל יוצא למלחמה נגד הירידה במוטיבציה הקרבית. האמצעים: העלאת שכר, שוברי הטבות ונסיעות חינם לאילת לחיילים הקרביים שיוגדרו מעתה "לוחמי חוד". מהפכה גם ביחידות המיוחדות, המשרתים יתחייבו לשלוש שנות קבע ויקבלו שנתיים לימודים על חשבון המדינה. הרמטכ"ל איזנקוט: "זאת אמירה ערכית על חשיבות הלוחמים"

מיהו לוחם? השאלה הזאת מעסיקה את צה"ל כבר כמה שנים, וכעת היא מקבלת תשובה. מהלך דרמטי של הרמטכ"ל גדי איזנקוט מגדיר מחדש את בעלי התפקידים במערך הצה"לי: מהפסגה הקרבית של לוחמי היחידות המיוחדות ועד לבסיס הפירמידה הצבאית. ההגדרות ישפיעו באופן ישיר על ההטבות השונות שיקבלו החיילים הלוחמים.

 עוד בערוץ על מדים:

כפי שנחשף לאחרונה ב"ידיעות אחרונות", בצמרת צה"ל מודאגים מהירידה העקבית במוטיבציה הקרבית, והגיעו להבנה שיש צורך בתגמול יותר משמעותי ללוחמים. ההטבה המרכזית תהיה העלאה בתגמול הכספי: בשנה השלישית לשירות הלוחמים יקבלו 2,000 שקלים בחודש, עלייה של קרוב ל־400 שקלים.

מהפכת הלוחמים מגדירה לראשונה את תפקיד "לוחם חוד". לוחמי החוד ייהנו לא רק מההעלאה הכספית, אלא גם מעוד שתי הטבות: כרטיס הטבות נטען בשווי אלף שקלים למקומות בילוי, וכן נסיעה חינם בתחבורה ציבורית גם לאילת, על לבוש אזרחי - נסיעה שעד היום עלתה כסף גם לחיילים במדים. על פי ההגדרה הרשמית, חייל חוד הוא חייל המאומן לפעולה מבצעית כדי לפגוע באויב תוך סיכון חייו. בהגדרה זו נכללות כמובן היחידות המיוחדות, כגון מטכ"ל ושלדג, אך גם הלוחמים בכלל חטיבות החי"ר: צנחנים, גולני, נח"ל, גבעתי וכפיר וכן שריון ותותחנים.

"זאת אמירה ערכית על חשיבות הלוחמים" © דובר צה"ל

התפקיד השני בפירמידה הוא הלוחמים: חיילים המאומנים לפעולה מבצעית תוך סיכון חיים, בין אם באופן ישיר ובין אם כחלק מצוות. בהגדרה זו נכללים לוחמי מג"ב וקרקל וכן לוחמי יחידות האיסוף והלוחמים בסוללות כיפת ברזל שחשופים לסיכון פיזי. גם הלוחמים יקבלו 2,000 שקלים לחודש בשנת השירות השלישית. הטבה זו תיכנס לתוקף כבר בנובמבר הקרוב.

בהמשך הפירמידה החדשה נמצאים תומכי לחימה מבצעיים כדוגמת לוחמי הגנה אווירית במערכי החץ ושרביט קסמים, תומכי לחימה שהם החיילים המשרתים במקצועות שאינם מסכנים את חייהם אבל נמצאים ברמת פעילות שמוגדרת "רמת פעילות א'", ולבסוף חייל עורפי - חייל המשתייך ליחידה אשר איננה מיועדת לפעול במרחב המבצעי.

מהפכה משמעותית תתבצע גם במערך היחידות המיוחדות של צה"ל: סיירת מטכ"ל, שלדג, שייטת 13 ויחידת החילוץ 669. הלוחמים ביחידות אלו, שנמצאות בחוד החנית של צה"ל, ישרתו יותר אך יקבלו לימודים על חשבון המדינה. כל לוחם יבצע שירות סדיר רגיל של 32 חודשים, לאחר מכן עוד שלוש שנים בקבע ולבסוף יקבל שנתיים לימודים על חשבון צה"ל בכל תחום שירצה ללמוד.

© דובר צה"ל

בצה"ל מאמינים כי ההשקעה היקרה תשתלם בטווח הארוך בזכות שימור הידע והמקצועיות של הלוחמים. הצעירים שירצו להגיע ליחידות העילית יצטרכו לעבוד קשה במיוחד - מספר המקומות הפנויים לצעירים שיגיעו למיונים לפני צבא יצטמצמו. בכך מרחיב צה"ל את המודל הפועל בסיירת מטכ"ל כבר שנה. משך ההכשרה קוצר מ־20 חודשים ל־16, ובהמשך ייצאו לוחמי הסיירת לקצונה ויעברו השלמה ייחודית. בסיום המסלול הלוחמים יהיו חתומים לשלוש שנות קבע מבצעיות. המתאימים מביניהם יאותרו לתפקידי פיקוד ארוכי טווח. "נספק את ההכשרה לאנשים מעולים שכל אחד מהם יכול להיות מ”פ, מג”ד או מח”ט", אמר אתמול הרמטכ"ל איזנקוט, "כל אחד ילמד מה שהוא רוצה, מי שחשב להיות רופא, יעשה שנתיים רפואה וימשיך בזה, הכל פתוח. לא חייבים ללמוד היסטוריה. זה פחות גיוסים, פחות גיבושים, פחות הכשרות, יותר מקצועיות. זה כבר יצא לדרך".

© דובר צה"ל

איזנקוט ציין שמהלך העלאת התגמול מגיע במקביל למהלך שיפור תשתיות בבסיסים ברחבי הארץ. לדבריו, "הדבר החשוב ביותר למימוש המשימות והייעוד של צה"ל הוא הלוחמים. יש פה אמירה ערכית, אבל לבד זה לא מספיק, ולכן נקטנו שורה של צעדים שגם הם לא המצאת הגלגל אבל הם מעבירים את המסר על הוקרת הצבא את לוחמיו. כל צעיר וצעירה צריכים להתגייס, וכשיתגייסו כל אחד צריך לעשות כמיטב יכולתו, לתרום תרומה משמעותית ככל האפשר. אבל הדבר החשוב ביותר לצבא זה הכוח הלוחם שלו שמבצע משימות ומסכן את חייו. אי־אפשר להביא חיילים ליחידות הלוחמות, לסכן את חייהם ולתת 700 שקל. השיבוץ הרצוי לצעירים הוא קודם כל לחוד הלוחם של צה"ל, ואחרי זה יש את המרכיבים האחרים שבאים לתמוך בשפיץ הזה".

 

תגובות