קפטן אמריקה: הישראלי שעושה לנו כבוד מעבר לים. באדיבות אריאל לביא

קפטן אמריקה: הישראלי שעושה לנו כבוד מעבר לים

אריאל לביא התראיין בגופי התקשורת הגדולים בעולם, זכה לשלט חוצות ענק בניו אורלינס חתום על למעלה משישה סרטים וכל זה כשהוא רק בן 27 • הכירו

פרסומת

אנו שומעים מדי יום על שחקנים, תסריטאים, במאים, מפיקים שמנסים להצליח בכל דרך - לומדים, עושים אודישנים, כותבים, מפיקים, מנסים להתפרסם במדיה החברתית, ובדרך כלל לא מצליחים או מצליחים באופן זמני ונעלמים. כאן זה מקרה אחר - הוא התראיין בלוס אנג׳לס, ניו יורק, שיקגו, אטלנטה, מיאמי, בייג'ינג׳, קנדה, מקסיקו, איטליה, לונדון ודובאי- שם היה הישראלי הראשון מתעשיית הבידור שהתראיין. הוא שוחח אצל מראיינים חשובים בארצות הברית כמו David Serero, אחד מהיוצרים והפרפורמרים הגדולים בברודווי שזכה בשלל פרסים כמו ״פרפומר העשור״,״המפיק המוזיקלי הטוב ביותר של העשור״ ועוד. הוא זכה לראיון  אצל המועמדת לפרסי הגראמי, Yaya Diamond (ראיון שהופץ באתרים של רשתות  מהמפורסמות בעולם כמו CBS, ABC,  NBC, Fox News). שמו גם הופץ גם באוניברסיטאות גדולות בארצות הברית כמו UCLA.

בשורה התחתונה, 30 ראיונות מסביב לעולם בפחות משנה, כמות ראיונות בלתי הגיונית  שאפילו הסלבס בארצנו לא מספיקים לעשות אם מסתכלים על כמות המדינות. הוא נכנס לרשימה מצומצמת של ישראלים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה שזכו לשלט חוצות אישי בארצות הברית.  רשימה כמו בר רפאלי, נועה קירל, גל גדות, ענבר לביא ועוד... השלט היה במקום מרכזי בניו אורלינס. הוא הפיק שמוה סרטים ברחבי העולם, הישג חסר תקדים לבחור בן 27, וסה״כ סטודנט באוניברסיטת חיפה. אנחנו ראיינו כוכבים עולים בעבר, אך משהו כמו זה, המדור לא נתקל המון זמן. הכירו תופעה, ושמה אריאל לביא - מפיק בינלאומי, תסריטאי וגם שחקן מוכשר, שחתום על סרטים כבר ב-6 מדינות וב-4 יבשות שונות, והוא מתפתח להיות אחד הכוכבים הגדולים בתעשיית הקולנוע העולמית. ראיון נרחב עם כוכב עולה בינלאומי חדש, שמשתף על תחילת הדרך, הסרטים שנוצרו לאחרונה, וההמשך. 

אריאל כבוד ענק למדור שאתה כאן! ספר לנו, איך התחלת את דרכך?

״התחלתי כשחקן בתיאטרון הסטודיו בחיפה, שיחקתי שם לא מעט שנים ועשיתי את רוב הז’אנרים כמו שייקספיר מולייר ועוד. לאחר מכן למדתי משחק בלי שטרסברג שנה, למדתי תסריטאות בכמה אוניברסיטאות בבריטניה והרגשתי תקוע, הבנתי שאני חייב לשנות משהו כדי לפרוץ, החלטתי שאני מתרחב ואיכשהו התחלתי להפיק די במקרה בתחילת הקורונה ופתאום זכיתי להצלחה די מטורפת בזמן קצר באופן מאוד מפתיע ולא צפוי. לא תכננתי להיות מפיק, לא ידעתי אם אני טוב בזה ואוהב את זה, לאחר שהתחלתי הבנתי שאני כן מתחבר לזה ואני כן יכול להיות טוב בזה . כיום אני מפיק סרטים ברחבי העולם והמטרה כמובן לככב בסרטים של עצמי״.

כמה קשה ללמוד בשפה זרה?

״אני אישית לא חוויתי קשיים . הלימודים בלי שטרסברג היו מדהימים עם אווירה מושלמת, המורים מלמדים אותך ומרימים אותך למקומות טובים ונותנים הרגשה טובה, גם בלימודי התסריטאות הייתה אווירה מצוינת״.

ספר לנו על הסרט שזכית איתו ב48 hours Film Festival NYC,

“Salads For Soulmates” 

״זאת הפעם הראשונה שאני זוכה בפסטיבל כלשהו וזה קרה דווקא בניו יורק. הייתי מפיק שותף והיה לי מזל גדול כי עבדתי לצד צוות מפיקים מנוסה וגדול בניו יורק, יחד עם שירה הדר שהיא מתנה ושותפה לכל החיים ועשתה כבר מספר הפקות רציניות בברודווי. ללא ספק הכוכבת של ההפקה הזאת ובכללי אשת הקשר שלי בניו יורק. בצוות היו בנוסף, Artie Shaw ,Christine Shaw שהם בעלי חברת הפקות בניו יורק. בנוסף היה השחקן Patrick Murney שביים את הסרט ,שמככב  בSeven Seconds” בנטפליקס, Mare of Easttwon ב-HBO, ושיחק לצד רוברט דה נירו וקייט וינסלט. זכינו מתוך 28 סרטים אמריקאיים כשאני ושירה הישראלים היחידים בכל הפסטיבל. אנחנו נייצג את ניו יורק -בFilmapalooza International Film Festival בוושינגטון במרץ, אם נגיע ל-12 המקומות הראשונים נגיע לפסטיבל קאן, הלוואי שנצליח.״

איך ההרגשה לקראת הפסטיבל? אתה מאמין שתוכלו להגיע לפסטיבל קאן? 

״קודם כל הרגשה מדהימה,אני לא מעכל, להיות חלק מצוות אמריקאי, לייצג ביחד איתם את ניו יורק סיטי כישראלי לצד שירה הדר שגם היא ישראלית זה באמת משהו שלא דמיינתי. בדרך כלל זה קורה שישראלי מייצג את ישראל, אבל לייצג את ניו יורק זה כבר סיפור אחר לא נולדתי שם ובכל זאת הסרט שמייצג את ניו יורק בפסטיבל זה אשכרה הסרט שלנו,לצערי לאור המצב עם הקורונה לא אוכל לטוס לוושינגטון, דבר שדי מעצבן אותי אבל אחזיק לצוות אצבעות מהארץ לצוות ואקווה לפגוש אותם בפסטיבל קאן על השטיח האדום ואני מאמין בסיכוי שלנו לעשות את זה ובגדול כי יש סרט איכותי מאוד,בארץ לא הייתי יכול לקחת חלק במשהו כזה, הסרט ברמה מאוד  גבוהה״

שמענו שהציעו לך לנהל את הפסטיבל בישראל

״זה נכון, הציעו לי לנהל את הפסטיבל בארץ , אבל היו לזה השלכות קשות כמו לא להפיק שנתיים, אחריות יותר מדי תובענית בפן האישי והכלכלי בלי תמורה הגיונית והעדפתי לוותר כי זה קוטע לי את הדרך״.

© באדיבות אריאל לביא

 ספר לנו על הסרט שהפקת אותו במקסיקו

“Metanoia”

״זה סרט מדע בדיוני באנגלית שהפקתי והייתי תסריטאי שותף. בניתי צוות של 30 איש כולם מהתעשייה במקסיקו. עוזרת הבמאי שלנו Juana Jimarez Pelaez עבדה בעברה עם הסרט Kill Bill 2 בתפקיד אחר אך עדיין משמעותי, לא כל יום עובדים עם אישה כזאת ולשמוע ממנה כמה ההפקה הייתה ברמה גבוהה, וזה כיף. הצלם שלנו Fernando Del Campo עבד עכשיו בהפקה שכיכב בה השחקן ההוליוודי Ron Perlman והוא עזר לי המון. שיחקה בסרט כוכבת מקסיקנית בשם  Jessica Decote, שהיא אחת השחקניות המפורסמות במקסיקו בטלנובלות השונות ונהיינו חברים ממש טובים וקרובים. לצידה שיחקו Laura Di Luca וCarlos  Hendrick Huber, וביימה במאית ישראלית שגרה במקסיקו - מורן אבני , הטסתי אותה מהקצה השני של מקסיקו למקסיקו סיטי כולל לינה על חשבוני במיוחד בשביל הצילומים, היא עזרה לי עם פערי התרבות מעבר לעבודה האדירה שלה בכל תחום הבימוי ובלעדיה לא יודע מה היה קורה, זכיתי לעבוד עם אישיות מדהימה ומוכשרת ברמות בלי אגו בכלל והיא ביימה לא מזמן קליפ של הזמרת עדן בן זקן והיא עובדת בתעשייה במקסיקו. הסרט הוקרן באחד האולמות הגדולים במקסיקו - Cinepolis, וזה היה מיוחד עבורי. נפתחה לי שם דלת ואני הכרתי סלבריטאים שעוקבים אחריי באינסטגרם ומכבדים אותי שם מאוד, אגיש את הסרט לפסטיבלים ואמזון פריים.”

ספר לנו על מה הסרט

״הסרט מספר על זוג לסביות נשואות שחיות באושר לכאורה כאשר למעשה מערכת היחסים ביניהן מורכבת מאוד. אנה (Jessica Decote), לא נהיית צעירה מיום ליום, ושרה (Laura Di Luca) מטיחה בה האשמות ומורידה לה את הביטחון בגלל שהיא מזניחה את עצמה כי כיביכול וזה גורם לה פחות להימשך אליה, כמובן שאנה נפגעת. לאחר מכן הן מקבלות חבילה מסתורית שתשנה את החיים שלהן מקצה לקצה. הן מעסיקות בביתן רובוט בשם C.A.R.L, אותו גילם Carlos Hendrick Huber, שהוא הביא שם תצוגה מטורפת והוכיח שהוא שחקן מטורף שלא רואים הרבה. לא היה פשוט עד הבלתי אפשרי לכער את Jessica Decote שהיא אחת הנשים היפות במקסיקו, מזל שהיו לנו מחלקות ארט ואיפור כל כך טובות שהם פשוט הצליחו לכער אותה , הייתה לי הרגשה שזה יוציא ממנה משהו אחר וכשחקנית מפורסמת עם טייפקאסט תמידי  של הבחורה היפה, הלכנו עליה בתפקיד כזה וזה היה מדהים והיא שיחקה מושלם. גם Laura Di Luca שיחקה מדהים ואין ספק שהיה פה צוות שלא הייתי יכול לחלום עליו בארץ״.

מה היו הקשיים שליוו אותך בהפקה כזאת?

״הדבר הראשון זה הפרש השעות. אמנם לא זכיתי להיות על הסט עקב המצב במקסיקו עם הקורונה אבל לא ויתרתי. ניסיתי לחשוב על פתרון אלטרנטיבי ופשוט הפקתי את זה מישראל. גייסתי את כל הצוות מישראל, וכל זה בתקציב לא גדול אך לשם זה היה מספיק. בניגוד לניו יורק ששם העבודה התחלקה בין כמה מפיקים פה היה עליי עומס מטורף כמפיק ראשי, למרות שאני מנוסה בזה, זה עדיין היה לא קל. היה לי מזל שמצאתי את האנשים הנכונים, בהתחלה זו הייתה משימה על גבול הבלתי אפשרית, ראיינתי את כולם בזום ועשיתי לא מעט שיחות אישיות בזום על מנת לחבר את הצוות וזה עבד מושלם. זה קרה לצד הלימודים שלי באוניברסיטה, העבודה בארץ, והייתי ער בשעות הפוכות. מעבר לזה הקושי הגדול הוא להתמודד עם מנטליות שונה לגמרי. התסריטאי בכלל היה קנדי שגר בספרד בשם David Alejandro Gigena Kazimierczak, שהוא עילוי שעשה לא מעט סרטים בקנדה וזכה בפסטיבל שאני זכיתי בקנדה והוא בהחלט תרם מאוד .יחד איתו אני ומורן היינו שותפים בכתיבה ויצרנו יצירה מדהימה באיכות שלא הייתי יכול לעשות בארץ בתקציב שעשיתי את זה שם, בארץ זה היה עולה לפחות 15,000 דולר. למדתי ששווה לכתוב ולהפיק במדינות זולות יותר״.

אפרופו מדינות זולות, בקרוב יוצא הסרט הקצר המרגש שכתבת והפקת ״Cycle Of Poverty״ בניגריה 

“נכון, זהו סרט טרגי שמספר את סיפורה של בחורה בניגריה שבשעות הפנאי מתעסקת בעיקר בזנות לא רשמית. היא מקבלת כסף אך היא אינה נערת ליווי מקצועית וככה בעצם חיה כדי לשרוד. היא מנוצלת ע״י 2 גברים כשאחד מהם מתייחס אליה כמו לצעצוע וחפץ והשני למרות שקיים איתה יחסי מין מרגיש רע עם עצמו. לצערי בניגריה ובאפריקה זה דבר שכיח מאוד והמון נשים מקיימות יחסי מין כדי לחיות ממשהו בצל העוני. חוויתי שיחה דומה שמתקיימת בסרט עם בחורה ניגרית שהסבירה לי שהיא מקיימת יחסי מין רק תמורת כסף, כשאמרתי לה שהיא צריכה לשנות כיוון היא בכתה והודתה שאני צודק ומכאן בא הראיון לסר . מקווה שהסרט הזה ישפיע על מישהו מעבר להצלחה כזו או אחרת ויגרום לבנות אפריקה להבין שאפשר להצליח בחיים בלי למכור את הגוף. כיכב בסרט שחקן ניגרי מפורסם בתעשייה בנוליווד - Akinola Akano, ביים Adeyinka Adetoyi ושיחקו גם  Otega Igho  וFolakemi Babatunde ובקרוב אעשה שם את הפיצ׳ר הראשון שלי שאני כתבתי. כן מאוד זול לעשות שם סרטים והדרך לפיצ׳ר קצרה יותר, מדובר בתעשייה מהטובות בעולם״.

איך בכלל חשבת על זה? איך בכלל מתחילים ואיך יוצרים הפקה איכותית באפריקה? הסרט באיכות מושלמת 

 ״קודם כל תודה. הנחלתי את המערביות שבי להפקה, הן בתסריט והן בהפקה. היו קשיים, כמו הפסקות חשמל בזמן העריכה וכדומה אבל הצוות שם היה כל כך טוב ואיכותי שבאמת זכיתי.״

יש עוד סרטים על הפרק? 

״כן, יש סרט דוקו הנמצא בעריכה שהופק בדובאי, בנוסף סרטים במיאמי, קנדה, ישראל כולל סדרת רשת, מקסיקו. בקרוב תדעו ותראו הכל״.

4 סרטים ב-4 חודשים, 8 סה״כ לא כולל הפקות שנמצאות בעריכה וטרום הפקה, זה הספק די חריג לגילך. בקצב כזה תשאיר אבק למפיקים ותסריטאים בישראל ותהיה בשורה אחת עם הגדולים בעולם 

״לא צריך להיסחף. אני עדיין בהתחלה שלי ואני צעיר ועשיתי בעיקר סרטים קצרים וכמובן שאשמח לעשות את הפיצ׳ר הראשון בקרוב בסכומי עתק,לאט לאט כל דבר בזמן שלו לא תמיד ליקקתי דבש במיוחד בישראל. כרגע, אני מעדיף לעבוד מעבר לים בגלל האפשרויות הכלכליות, התרבותיות,והמקצועיות. אני לא משאיר לאף אחד שום אבק, אני צעיר ויש לי מה ללמוד ואני לא כאן כדי להתחרות במישהו אלא לתת את האני מאמין שלי וליצור קולנוע בינלאומי מחוץ לישראל״.

© באדיבות אריאל לביא

וסרטים בישראל?

״אני לא פוסל אף פעם, ישראל מדינה נחמדה באופן כללי בכל הקשור לאורח חיים, טכנולוגיה ותנאים אבל יש בעיה רצינית בתחום הקולנוע והטלוויזיה בארץ בגלל היעדר תקציבים ליוצרים, מיעוט הפקות ותשוקה ירודה לתחום. הטלוויזיה דווקא במצב טוב אבל צפוף בתל אביב ואין מקום לכולם״. 

התעשייה כאן זקוקה לאנשים כמוך, המדינה סובלת מבריחת מוחות גם ככה, לא קוסם לך לתרום מהידע שלך ולשפר את התעשייה המקומית? 

״אני יכול לתרום הרבה לאנשים בגילי שלומדים פה מהידע שלי.ישראל לא חסרה מוכשרים אלא משאבים וברגע שזה ישתנה רמת התעשייה תעלה,לא יודע אם אני יכול לשנות סדרי עולם כי לא נראה שיש השקעה בתרבות בארץ אבל אשמח לתת השראה לכולם״. 

איך אתה מנתח את התעשייה בישראל לעומת התעשיות בחו״ל שחווית?

״קשה להשוות, ארצות הברית זו התעשייה הטובה בעולם עם משאבים ואפשרויות והיא חלום ילדות. אני מרגיש שייך לשם בכל אספקט, אם זה תרבותי, חברתי ומקצועי, אבל היא קשה מאוד וצריך הכנה מנטלית לזה כי המנטליות שם לא דומה לנו בכלום. במקסיקו למשל הייתה חוויה מושלמת, האנשים שם צנועים כולל הסלבריטאים והם בטופ העולמי בזכות התשוקה הבלתי רגילה שלהם לקולנוע וטלוויזיה, והנשים מאוד יפות (צוחק). ניגריה למשל כביכול היא ענייה אבל נחשבת לאחת התעשיות המובילות, שיטת העבודה שם די ייחודית והם עושים הכל מהר אבל עובדה שזה מצליח להם והם זוכים לחשיפה גדולה יותר וקל יותר להצליח שם. אחת הבעיות שלא עושים כאן מספיק סרטים ולא עושים במגוון רחב יותר של ז’אנרים ודי תקועים על אותם דברים, אני מקווה שישראל תשתפר בתחום הקולנוע והטלוויזיה כי כסף יש בארץ, צריך פשוט לתת יותר דגש לקולנוע כי טלוויזיה דווקא יש פה אבל זו לא בעיה שלי״.

איך הצלחת להתראיין בכל כך הרבה מדינות? איך אתה משווק את עצמך ברמה גבוהה שכזאת?

״עשו עליי כתבות ב-5 שפות שונות- עברית, אנגלית,סינית, איטלקית, ספרדית וזה באמת מטורף . חושב שיכולת גבוהה למכור את עצמי והרבה חוצפה״

אתה מבין שהגעת למצב שעשו עליך שלט חוצות אישי בניו אורלינס? רק שמות גדולים מהתעשייה כמו בר רפאלי, גל גדות, נועה קירל, ענבר לביא וכדומה הגיעו להישג כזה...

״זה באמת היה מרגש.זה היה לכבוד פתיחת החברת הפקות שלי שאני פותח  בארצות הברית- “Lavi Company“. זה היה לא פשוט. לא קל להגיע למעמד הזה. יש הרבה תוכן להפיק ואני מאוד נרגש מההזדמנות ובקרוב החברה תפתח. אין ספק שזה היה רגע מיוחד במינו, לראות את עצמי בארצות הברית זה משהו שלא נתפס וזה הרגע שאתה מבין שאתה הגעת למעמד רציני שלא בכל יום מישהו מהתעשייה מגיע אליו, רק הגדולים ביותר בארץ הגיעו למעמד כזה״.

תן טיפים לסטודנטים שרוצים לפתח קריירה בארץ ובחו״ל!

״אין דרך נכונה, פשוט לא לפחד, לעבוד קשה כמו משוגעים ולרצות להצליח ללא פשרות. לא מפחיד אותי להיכשל, באמת שלא.״

אתה פתוח לשיתופי פעולה? 

״תמיד. לא מעניין הרקע, אני מחפש לעבוד עם אנשים רעבים שלא מפחדים ושיש להם תשוקה בלתי מתפשרת להצלחה. ״

שאלה לרווקות, יש זמן לבת זוג בתוך כל הטירוף הזה? 

״תמיד. מבחינתי אישה זה מעל הכל ולא אזניח זוגיות בשביל קריירה. אשלב את זה כמו שצריך היו לי לא מעט בנות זוג וידעתי לאזן, זו לא הייתה הבעיה״. 

ללא ספק אתה גבר מאוד מעניין ולא סטנדרטי לבחורות בגילך 

״אני כמו כל אדם רגיל, לא צריך להגזים״. 

מה השאיפות שלך לשנים הקרובות?  

״להיות בטופ העולמי ולעבוד עם השמות הבכירים בהוליווד״.

ספר לנו על חברת ההפקות שאתה פותח בקרוב 

״אני פותח במרץ את חברת ההפקות Lavi Company בלוס אנג׳לס או במיאמי שתפיק תוכן מקורי- סרטים וסדרות בארצות הברית ושאר העולם בשפה האנגלית.החלום להיות כמו הסטודיואים הגדולים בהוליווד. החברה תציע גם שירותים ללקוחות - הפקת סרטים וסדרות ללקוחות, פרסומות, קליפים, והייחודי ביותר- הפקת שואוריל לשחקנים באנגלית ובשפה מקומית בכל מדינה בעולם. השירות הזה זמין גם לישראלים גם באנגלית וגם בעברית, מפיקים שואוריל מאפס- כותבים, מפיקים, מצלמים, עורכים, ומוציאים לאור שואוריל בינלאומי ומקומי שיהווה פתרון לשחקנים שרוצים להתקדם במהירות להצלחה בתעשייה, אתם תדעו בהמשך פרטים נוספים״.

בעשורים האחרונים, כתרו יותר מדי כתרים על כוכבים צעירים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה בישראל, בניגוד אליהם, אריאל לביא גורם לכולנו לפנטז שיום יבוא והוא יהיה בשורה עם הגדולים ביותר, אלו שהגיעו לשטיח האדום שפרצו את תקרת הזכוכית בדרך לקריירה בינלאומית מצליחה כששמו כבר חתום על הפקות מסביב לעולם עם שחקנים מפורסמים. 

פייסבוק

אינסטגרם