האם יהיו קיצוצים בתקציב החינוך? כל הפרטים. צילום: אלון אלבכרי

האם יהיו קיצוצים בתקציב החינוך? כל הפרטים

טיולים שיבוטלו? תוכניות חברתיות שכבר לא בפרק? בימים האחרונים גילו שבמשרד האוצר יש בעיה עם תקציבי החינוך. מי נפגע ומה אפשר לעשות?

בימים האחרונים נודע על כך שבמשרד האוצר הודיעו על כך שצריך לצמצם בתקציבי החינוך לפחות באלפי שקלים. והתוצאות, חשש לפיטורי מורים, פגיעה בתוכניות לימוד ופחות שעות במערכת.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

במשרד האוצר הגיעו למצב של גירעון, זאת אומרת שהם הוציאו יותר כסף מהתקציב המתוכנן ועכשיו הם מחפשים איפה לקצץ על מנת להחזיר את הכסף. כתוצאה מכך רוצים לקצץ בתקציבי החינוך. מי עלול להיפגע מכך? בראש ובראשונה התלמידים, בעקבות כך שיקצצו בתקציב יפגעו תוכניות לימוד שונות כגון: ערכים ותוכניות חברתיות. אלו שעוד יפגעו הם בני נוער בסיכון שנושרים מבתי הספר והתקציבים שהולכים להילקח הם אלו שמגנים אליהם ונותנים להם תוכניות שונות.

© shutterstock

מה שעוד לא בטוח אבל גם נמצא בסיכון, זה גל של כ-3000 מורים שיפוטרו. אומנם כרגע עוד לא סגור עניין פיטורי המורים - אך כן קיים חשש לכך. כמובן שבארגון המורים ובהסתדרות המורים לא משלימים עם הבשורה ואם אכן יפוטרו מורים, הדבר ילווה במאבק קשה. 

שוחחנו עם ספיר ליפקין תלמידת תיכון לראות איך היא חושבת שזה עלול להשפיע: "מעבר לכך שהקיצוץ הדרמטי בתקציב משרד החינוך יפגע באלפי מורים הוא גם על הגב שלנו, התלמידים. אני מאמינה שאני באופן אישי פחות ארגיש את הקיצוץ, אבל בני נוער שנמצאים בסיכון יספגו פגיעה שעלולה למנוע מהם לסיים בבגרות מלאה".

חנן יזדי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית: "זהו פשוט מחדל. קיצוצים בסכומים משמעותיים שכאלו אינם יכולים לעבור בקלות ראש על סדר היום. מדובר על קיצוץ, שככל הנראה, יביא שוב לביטול העיסוק בערכים, בתוכניות החברתיות, תכניות אשר מעשירות את הנוער שלנו ומביאות אותו לאיכויות הגבוהות בו הוא נמצא כיום. נוסף על כך, קיצוצים אלו מעמיקים את הפער בין הפירפריה למרכז, ושוב, הממשלה מביאה לנקודת זינוק שונה בין בני הנוער בחברה הישראלית. אנו מקווים כי שר החינוך, חה״כ נפתלי בנט, יאבק נגד קיצוצים אלו לפחות כפי שנאבק בעבר על נושאים אידיאולוגים אחרים שקרובים לליבו. אנו קוראים לשר האוצר, משה כחלון, לשקול שוב את הגזרה הקשה ולבטלה על מנת למנוע את הנזק הרב שצפוי להיגרם לעשרות אלפי בני נוער במדינת ישראל. הגיע הזמן שהממשלה תבין כי הביטחון, התשתית, התעשייה והרווחה תלויים קודם כל - במערכת החינוך". 

חנן יזדי, יו
חנן יזדי, יו"ר מועצת התלמידים © זיו אבוטבול
תגובות