לא רוצה להיות יתום: הנער שגמל את אמו מסיגריות. צילום מסך מיוטיוב

לא רוצה להיות יתום: הנער שגמל את אמו מסיגריות

לאחר שהתייתם מאביו שנפטר מסרטן ריאות, ביקש תלמיד התיכון לגמול את אמו מסיגריות ותיעד את התהליך המורכב והמרגש בסרט תיעודי

מאז שעמית קוחטה, בן ה-17 מכפר סבא זוכר את עצמו, סיגריות היו חלק בלתי נפרד מחייו. שני הוריו היו מעשנים באופן קבוע, עד שלפני כמה שנים, הכל השתנה. משה, אביו של עמית, נפטר מסרטן ריאות בגיל 64. הצער, יחד עם עשן הסיגריות, מילא את חייו והוא החליט שהוא לא רוצה לאבד גם את אימו, אורלי, ולכן החליט לעשות הכל כדי לגמול אותה מעישון לפני שיהיה מאוחר מדי.

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

עמית (באמצע) עם אחיו ואביו
עמית (באמצע) עם אחיו ואביו © צילום פרטי

לאחר ניסיונות גמילה רבים שלא הצליחו, עלה לעמית רעיון כיצד לגמול את אימו מסיגריות. קוחטה נמצא במגמת ניו- מדיה ופרסום בבית ספרו והנושא השנתי שנבחר על ידי המגמה הסתדר מצויין עם הרצון האישי שלו  -"העלאת המודעות לנזקי עישון". לעמית עלה רעיון לעשות סרט דוקומנטרי על התהליך של אימו לגמילה מסיגריות, הוא שיתף את חבריו לכיתה ברעיון וסיפר בחשש לאבד את אימו כמו שאיבד את אביו בגלל עישון הסיגריות.

חבריו לכיתה, יובל צינדר ונוי אטרקצי, נרתמו לפרויקט ושינו את נושא הסרט שתכננו. אימו של עמית נרשמה למרכז גמילה ועמית וחברי המגמה החלו בתהליך תיעוד הגמילה של אורלי. הסרט עוקב אחרי השלבים הראשונים של הגמילה והוא כלל שיחות של עמית עם אמו, מפגשים שלה עם אנשי מקצוע ותיעוד עצמי שלה בו היא משתפת בקשיי התהליך.

איך אמא שלך הגיבה לרעיון? האם היא הסכימה בקלות?

"בהתחלה היה קשה לה להצטלם. היא פחדה לחשוף את הרגשות שלה מול המצלמה ולהיפתח מול אנשים. אך היא הסכימה כי היא באמת רצתה להיגמל מסיגריות".

היו רגעי משבר במהלך התהליך? 

"התהליך הוא תהליך קשה והיו רגעי משבר שאמא שלי בכתה. הייתה לה דילמה, מצד אחד, היא רצתה לעשן באותו הרגע, אבל מצד שני היא רצתה להפסיק ולא לתת לזה לשלוט בה ובחייה. במהלך התהליך הכנו דף של יתרונות וחסרונות. אמא שלי ראתה שגם אם יש יתרונות, היתרונות האלו הם בעצם חסרונות, זה נתן לה כוח להמשיך".

© צילום מסך מתוך הסרט

האם הרגשת שלמדת ולימדת שיעור לחיים?

"ברור. התהליך הזה לימד אותי המון והוא העצים אותי. התחברנו כמשפחה יותר וכולנו נרתמנו לעזור לאמא שלי. אני צריך גם להודות לאחי, בן, שתרם רבות לתהליך והיה חלק משמעותי בתהליך גמילה של אמא ולמורה של המגמה שלי, איתי אברמוביץ', שעזר לי מאד ובכללי לכל מי שעזר בהקמה של הפרוייקט הזה. למדתי הרבה על המשמעות האמיתית מאחורי הנזקים שבעישון. במהלך כל התהליך לא אמרתי לאמא שלי שסיגריות זה מסוכן ולא הכרחתי אותה. נתתי לה את נקודת המבט שלי. את הנזק האמיתי שעלול לקרות אם היא תמשיך לעשן. מטרת הסרט היא לא להפחיד אלא לחנך וללמד".

מה תגיד לאותם בני נוער שכבר מעשנים מגיל צעיר?

"אל תחשבו על עצמכם. תחשבו על הילדים שלכם ועל הסבל שהם יצטרכו לעבור אם יקרה לכם משהו. אני עברתי עם אמא שלי תהליך שבו ניסיתי לקחת את הסרט למקום בו המעשן שיצפה בו יעצור רגע, ייקח נשימה ויבין רגע אולי גם הוא נמצא באותו מצב וצריך להפסיק לעשן".

 

כיום, אמא של עמית, אורלי, לא מעשנת כלל. היא נגמלה לגמרי מסיגריות. עמית בחר את השם לסרט "אני לא רוצה להיות יתום". "אני לא רוצה לאבד את אמא שלי כמו שאיבדתי את אבא שלי" אומר לנו עמית. 

שירה כסלו, מנכ"לית המיזם למיגור העישון, שייעצה לעמית ולתלמידי המגמה במהלך הכנת הסרטון, סיפרה על התרשמותה מהפרויקט: "עמית בחר בחירה אמיצה במיוחד להביא את סיפורו האישי ואת ההתמודדות הכואבת שלו ושל משפחתו עם נזקי העישון. אני מקווה שכמה שיותר משפחות ייחשפו לסרטון, ושהדבר יעודד דיון שיקדם את המאבק בעישון".

תגובות