הצד שלו: סודות מחייו של אדם שמגמגם.

הצד שלו: סודות מחייו של אדם שמגמגם

"גמגום בחברה של היום הוא מתכון כמעט בטוח לרגעים מכאיבים. לא פעם אני נתקל בחוסר הסבלנות של אנשים, שקוטעים באמצע מילה, צוחקים ומרגישים חופשי להעיר, אבל בזכות החוויות האלה התחזקתי. הגמגום הכריח אותי להתגבר על הפחדים שלי" • טור אישי

לפי ההגדרה "גמגום" הוא הפרעת דיבור הפוגעת בשטף הדיבור בדרכים שונות.

חה. בטח. כשקראתי לראשונה את ההגדרה של גמגום בויקיפדיה שקלתי להפוך לעורך ויקיפדיה מוסמך רק בשביל לשנות אותה. מדובר על הגדרה טכנית וקרה שעוסקת אולי ב- 10% ממה שהגמגום הוא באמת. שמעתי פעם על תיאוריה שנקראת הקרחון – הקצה שלו שבולט מעל המים מסמל את מה שאנשים רואים וזה באמת השטף של הדיבור, אבל מה שאנשים לא יודעים הוא שרוב הקרחון נמצא מתחת למים, נסתר ועמוק.  

עוד בערוץ המגזין של פרוגי:

אני נועם יעקובי, בן 17, אני תלמיד י"ב, אני מנגן בגיטרה, מתאמן בקראטה ואני גם אדם שמגמגם. 

מה אם אני אומר לכם שגמגום זה הרבה יותר מרק חוסר בשטף הדיבור? מה אם אני אומר לכם שהגמגום מעצב את החיים של אדם שמגמגם לתמיד, בין אם הוא ירצה בזה ובין אם לא. אבל רק הוא יחליט אם ההשפעה הזו תהיה לרעה או לטובה.

אם לפני חמש שנים הייתם מציבים בפני את האפשרות למחוק את הגמגום מחיי, "לתקן" את הדיבור שלי, להיות "ילד רגיל" כמו כולם. בלי שמץ של ספק ועם הרבה התלהבות הייתי קופץ על ההזדמנות, בטענה שהגמגום עושה יותר רע מטוב בחיי. הייתי מתענג מהמחשבה שהחיים שלי יהיו הרבה יותר קלים מאותה נקודה והלאה. לא עוד התלבטויות אם לומר את מה שאני חושב או לא, לא עוד לחצים חסרי טעם לפני הצגה פרונטלית וכמובן שאסור לשכוח את הסיוט הגדול ביותר של אנשים מגמגמים - סבב שמות. רק המחשבה על זה עושה לי צמרמורת. 

"הייתי מתענג מהמחשבה שהחיים שלי יהיו הרבה יותר קלים"© צילום פרטי

באותו הזמן לא ידעתי שלא הייתי יכול להיות יותר רחוק מהאמת. לפעמים קשה לנו להבין שדווקא מה שנראה לנו כמטרד, כמכשול, הוא דווקא בין הדברים שישפרו, יעצבו ויהפכו אותנו לאנשים טובים יותר.

כיום, אני יכול לומר בוודאות - הגמגום הפך אותי לאדם טוב יותר בכל כך הרבה מובנים. אתם בטח שואלים את עצמכם איך, נכון? אז בואו ואגלה לכם סודות מחייו של אדם שמגמגם.

כילד מגמגם עברתי טיפולים שונים וכל פעם חוויתי את רכבת ההרים עם שטף הדיבור, שאני בטוח שכל כך הרבה אנשים שמגמגמים יכולים להזדהות איתו. אדם שלא מגמגם לא יכול להבין את זה. למען האמת כילד גם אני לא הבנתי איך ביום אחד אני מדבר כמעט בלי להיתקע ואני מדבר ומדבר ואז בלי שום התרעה, דווקא כשכבר התחלתי להרגיש טוב עם עצמי, אני לא מצליח לסיים שתי מילים ברצף בלי שהגמגום יסתנן לו. מכירים את זה כשאתם רואים סרט בסטרימינג במחשב, אבל האינטרנט לא משהו וכל פעם נתקע ויש את העיגול המסתובב באמצע. זה סיפור החיים שלי. 

בזכות החוויות האלה וסצנות האימה (אפילו אם לעיתים הן היו רק בראש שלי), התחזקתי ולמדתי שהחיים מציבים בפנינו המון מכשולים שלא תמיד נתונים לשליטתנו, והדבר היחיד שאנחנו שולטים עליו הוא איך אנחנו מגיבים אליהם. כך הגמגום הכריח אותי להתגבר על הפחדים שלי במצבים בהם פשוט הייתי חייב לדבר. לכן תעוזה ועשיית דברים מחוץ לתחום הנוחות שלי, הם כבר לא דבר נדיר אצלי, דבר שגם עזר לי לכתוב את הטור הזה ולהיחשף.

גמגום בחברה של היום הוא מתכון כמעט בטוח לרגעים מכאיבים. לא פעם אני נתקל בחוסר הסבלנות של אנשים, שקוטעים אותך באמצע מילה, שצוחקים ומרגישים חופשי להעיר ולכנות בשמות גנאי ושוכחים שמאחורי הגמגום, נמצא אדם עם רגשות אנושיים. אדם שבסך הכל רצה שיקשיבו לו עם קצת סבלנות. 

הגמגום לימד אותי לא לשים לב ולהתעלם מדעות ומילים שליליות שאנשים זורקים לעברי, כי תמיד יהיו את האנשים השליליים האלה. החלטתי שאני בוחר להגיב לחיים עם חיוך ושמחה כי רק ככה נהפוך את הסביבה שלנו למקום טוב יותר. צריך לזכור שהבעיה היא לא אצלנו, וגם אף פעם לא הייתה.

"צריך לזכור שהבעיה היא לא אצלנו"© צילום פרטי

הגמגום הראה לי שכל אחד חווה חוויות מאתגרות וקשות במהלך החיים, אבל הסוד הוא להפסיק להתלונן, לקחת את עצמנו בידיים, למצוא את התובנות שבאות מהן וליישם אותם בחיינו כדי לשנות אותם לטובה. כי בכך שאנחנו לוקחים אחריות על חיינו ומפסיקים להאשים את הסביבה על מצבנו, אנחנו כבר פונים לעתיד טוב יותר. כך עשיתי אני עם הגמגום שלי ומצאתי שלווה, רוגע והיגיון שגם הביאו אותי להיות פחות לחוץ מהגמגום ושיפרו פלאים את איכות החיים שלי. 

אז לסיכום, לפעמים שואלים אותי מה למדתי מהמסע שלי עם הגמגום ואני בלי להתבלבל, עונה בחיוך כמובן, ש- שווה להיות אדם שמגמגם. 

 

היום (חישי) צציינים ברחבי העולם את יום המודעות הבינלאומי לגמגום. אמב"י – ארגון מגמגמים בישראל, יקיים מפגש זום מיוחד עם הקרנת הסרט "הגמגום היפה שלי" וקיום מפגש העצמה מיוחד

 

 

תגובות