מצביעים מהראש: "לא צריך להצביע לפי מי מדבר הכי יפה". צילום: צילום מסך מהאתר

מצביעים מהראש: "לא צריך להצביע לפי מי מדבר הכי יפה"

פרויקט "מצביעים מהראש", שהוקם על ידי ארבעה תיכוניסטים בכיתה י', נועד לגרום לנו לקרוא ולהבין את מצעי המפלגות בצורה ברורה ולעשות את הבחירה המתאימה ביותר למה שאנחנו מאמינים בו. תפסנו לשיחה את ערן מילוא, ממקימי הפרויקט

 
"החלטנו להקים את פרוייקט "מצביעים מהראש" לאחר ששמענו נאום של פוליטיקאית כלשהי שקראה לאזרחי מדינת ישראל "להצביע מהלב" בבחירות הקרובות. הדבר נראה לנו מוזר מאוד - לא צריך להצביע לפי מי מדבר הכי יפה, מי הכי כריזמטי או למי יש את הסרטונים הכי מצחיקים. צריך להחליט לפי סטטיסטיקות, מצעים, אידאולוגיות, ורשימות. הבחירות במדינת ישראל הן לא בדיחה - אולי הפוליטיקאים שלנו מתייחסים אליהם כך, אך יש להתייחס להצבעה בקלפי ב-17 במרץ ברצינות מוחלטת". כך אומר ערן מילוא, ממקימי אתר "מצביעים מהראש". באתר אפשר למצוא את המצעים של כלל המפלגות, וניתן להשוות ביניהם בנושאים שונים. 
 
עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי: 

מחקרים, פוליטיקה, סטטיסטיקה, כל זה לא יותר מדי מסובך בשבילך בתור בן נוער?

"החלטנו להקים את האתר דווקא כי אנחנו בני נוער. לרוב אזרחי מדינת ישראל יש זכות בחירה, וב-17 במרץ יש להם את הזכות והחובה ללכת לקלפי ולהשפיע. לנו, כבני נוער, אין את הזכות הזו, אך אנחנו עדיין מרגישים איזושהי מחוייבות כלפי מדינת ישראל. החלטנו שאם לא נוכל להשפיע דרך הקלפי, נוכל להשפיע על האנשים שילכו לקלפי, ולגרום לבחירתם להיות מושכלת ונבונה ככל היותר ומהסיבות הנכונות".
 
 

אתה חושב שבגלל שאתה נוער, שעדיין חסר זכות בחירה, גורם לך להיות יותר אובייקטיבי?

"רוב הארגונים והאתרים העוסקים בפוליטיקה הנעשים על ידי אנשים מבוגרים, לא בני נוער, הם לרוב לא אובייקטיבים - לרוב זוהי עבודתם, ואם לא, הם משתייכים לארגון מסויים, שלו יש דעות פוליטיות כאלו ואחרות. דווקא בגלל שאנחנו בני נוער, אנחנו לא שייכים לשום ארגון, ואין ממש אנשים שעומדים מאחורינו אנחנו יכולים להיות אובייקטיבים. כמובן שלכל אחד מארבעת חברי הקבוצה ישנם דעות, כמו לכל בן אדם במדינת ישראל, אך החלטנו שבפרוייקט זה אנחנו שמים את דעותינו בצד, ונותנים את כולנו כדי להיות כמה שיותר אובייקטיבים. אנחנו לא מנסים לקדם אג'נדה ספציפית, רק את הרעיון של בחירה יותר מושכלת, מהסיבות הנכונות". 

המפלגות מודעות לפעילות שלכם? יש שיתוף פעולה?

"פנינו לכארבעים חברי כנסת, ולמספר מאוד גדול של מפלגות בנושא האתר, בקשת תמיכה, מצען, בקשה לראיונות ועוד, אך לא קיבלנו הרבה תמיכה מצידן".
 

אתה חושב שגם בני הנוער הם אחד מקהלי היעד של האתר?

"בכלליות, כל אזרחי מדינת ישראל הם קהלי היעד של האתר. אנחנו נשמח שאנשים יכנסו לאתר וישתפו אותו, ללא קשר מאיפה הם באים. אך, כיוון שבאתר מדובר על המצע, הרשימות והנתונים הסטטיסטיים הנוכחים, הרלוונטיים למערכת הבחירות הקרובה, אנחנו שמים דגש על אזרחים בעלי זכות הצבעה, ופחות לבני נוער. כיוון שבני נוער אלו לימים יגדלו להיות מבוגרים בעלי זכות הצבעה, אנחנו מאוד נשמח שכבר בעת הזו יגבשו את הדעה הפוליטית שלהם מהסיבות הנכונות, ובדרך הנכונה". 
 
לפי מה הייתם רוצים שבני נוער יצביעו? 

"היינו רוצים שבני נוער יצביעו בדיוק לפי אותם דברים כמו מבוגרים, כיוון שבקרוב יגדלו בדיוק לאותו עולם. כיוון שבני נוער רואים את עולם החינוך מאוד מקרוב, היינו שמחים אם ישימו דגש על המצע בתחום החינוך לפני שילכו להצביע - הרי מי יודע יותר על מערכת החינוך מאשר מי שכרגע מתחנך בה?".
 
יותר סיסמאות, פחות תוכן
יותר סיסמאות, פחות תוכן © שנהב דעבול
 
מה אתם חושבים על תופעה של חוסר הצבעה?
 
"אנחנו מתנגדים לתופעה של חוסר הצבעה. אנחנו חושבים שהזכות להצביע היא אינה רק זכות, אלא גם חובה. לכל אזרח במדינת ישראל צריך להיות אכפת מהמדינה שלו, ולנסות לגרום לשנות אותה לטובה. למדינת ישראל נחוץ שינוי מאוד משמעותי בשיח הפוליטי, וחשוב שכל אחד יהיה חלק ממנו".
 
 מה אתה צופה לפרוייקט? 
"עדיין לא החלטנו מהו עתיד הפרוייקט. כעת אנחנו חושבים על לסקור בקדנציה הקרובה (בתקווה 4 שנים) את פעילות המפלגות בכנסת, ולראות האם באמת קיימו את ההבטחות שבמצען, וכך לראות את מידת האמון שניתן לתת במפלגות השונות בתחומים שונים. את הנתונים האלו נחשוף במערכת הבחירות הבאה".
 
מה אתה מאחל לבוחרים?
 
"אני מאחל לבוחרים ולקוראי האתר בבחירות הקרובות שכל אחד ואחת מהם אכן יצביע יותר מהראש, ופחות מהלב.
עד היום, הפרוייקט מומן רק על ידינו. ההוצאות הן לא מאוד גדולות, והנושא נראה לנו מספיק חשוב כדי לממן אותו. אנחנו מוצאים את מימון האתר כתרומה לפרוייקט, שהוא בעצמו תרומה לחברה".
 
 
תגובות