"כל סרט מלא באפקטים הוא מצליח" - למה ואיך?. צילום: יחסי ציבור

"כל סרט מלא באפקטים הוא מצליח" - למה ואיך?

בחופשת הפסח התקיים כנס "פסח של אנימציה" בתל אביב, בו הוצגו והוקרנו סרטי אנימציה רבים. פגשנו לראיון את מנהל המכללה הישראלית לאנימציה, כפיר רם שסיפר לנו מה קורה בתחום בימינו "סרטי האפקטים הם הקסם שהקהל מקבל"

בחופשת הפסח האחרונה, התקיים כנס "פסח של אנימציה" החמישי בתל אביב, בו הוצגו והוקרנו סרטי אנימציה ממוחשבת, התקיימו הרצאות מקצועיות ופגישות עם יוצרים מהמובילים בתחום. המטרה המרכזית של הכנס הייתה לגרום לקהל להבין מה עומד מאחורי אותם הסרטים, ובכלל מאחורי מהפכת האנימציה, בין היתר בתחום הסרטים וכלה בתחום הגיימינג והאפקטים.

תפסנו לשיחה את מנהל המכללה הישראלית לאנימציה כפיר רם, על מנת להבין בעצמנו מה בדיוק קורה בתחום האנימציה של ימינו.

למה אתה חושב שתחום האנימציה הממוחשבת והגיימינג, החל להתפתח בצורה מרשימה בשנים האחרונות?

"זהו שילוב של כמה גורמים, המשמעותי שבהם הוא התפתחות המחשב. אולי חלקכם מכירים את שיטת האנימציה הישנה, לפני שלושים שנה, באמצעות שקפים וציורים, אך בסופו של דבר זה לא היה קל או משתלם כלל. לאט לאט השימוש במחשב התרחב עד שהיום, במחשב ביתי פשוט, אפשר ליצור אפקטים ברמה הוליוודית, כמו רובוטריקים או אוואטר. כשהוליווד גילתה את האנימציה הממוחשבת, וכל מה שעומד מאחוריה, היא הפכה את סרטי האפקטים לשוברי הקופות. הקהל בא לקולנוע בשביל לקבל קסם, וזה מה שאפקטים נותנים".

איך מהרגע שעולה בראשך רעיון לדמות או אפקט, הוא מתגלגל עד למה שאנחנו רואים על המסכים?

"התהליך עובר דרך המון ידיים של אנשי מקצוע. יצירת הדמות או העצם מתחילה בטקסט או בתסריט. משם מעצב לוקח את המילים והופך אותן למציאות מוחשית. השלב הראשוני הוא גם הכי פשוט - ציור בנייר ועיפרון, שמתפתח לרעיונות ויזואלים דרך סקיצות, עד שהרעיון הופך למשהו יפה יותר, באמצעות תוכנת הפוטושופ שכמעט כולכם מכירים. מיד לאחר מכן הרעיון עובר לכלים תלת מימדיים, שיוצרים גם את העולם, החפצים והסביבה, ולבסוף הדמות מגיעה למחלקת האנימציה, שם מפיחים בדמות חיים, גורמים לה לדבר ולזוז, במקביל למחלקת האפקטים בה יוצרים את כל הקסם".

"כל בלוקבאסטר הוליוודי מלא באפקטים הוא סרט מצליח"

ומה הרווח האישי שלך כשאתה יוצר?

"הרווח האישי שלי בא לידי ביטוי בצורה הטובה ביותר כשאני יוצר אנימציית דמויות. כשנוצרת דמות התהליך הוא מאוד ארוך. עבודה על קטע קצר של כמה שניות יכול להימשך כמה ימים כשהוא נערך, משונה ומתוקן שוב ושוב, עד שהוא הולך ומתגבש. המטרה היא לגרום לדמות להיראות יותר אמינה ומקצועית, ובמקביל להפוך אותה למרגשת או כיפית יותר. הרגעים בהם זה מצליח הם אחרי המון עבודה. כשאני מביט למסך ולוחץ "פליי", אני רואה דמות שהיא חיה, נושמת ובעלת אופי עד שאני מאמין באמת שהיא אמיתית, וזה משהו שאני עשיתי בעצמי. זוהי תחושה מאוד חזקה שגורמת לי להתרגש ולהתגאות".

אתה חושב שההתפתחות של האנימציה והאפקטים עשו שינוי בתודעה העולמית? בפופולאריות?

"בפופולאריות בוודאי. כל בלוקבאסטר הוליוודי מלא באפקטים הוא סרט מצליח. מבחינת התודעה של הקהל, כן. כשאנחנו צופים בסרט או בסדרה ולא רואים אם מה שמוקרן לפנינו הוא אמיתי או לא, ובכל דבר ניתן להטיל ספק ולא לסמוך על העיניים שלנו".

אם נער או נערה רוצים להתחיל להתעסק בתחום הרחב הזה של אנימציה ממוחשבת ואפקטים, איך תמליץ להם להתחיל?

"יש המון תוכנות שניתן להוריד בחינם. אני ממליץ על תוכנת "Blender", שאפשר באמצעותה להתחיל ולהתעסק בתחום לגמרי לבד. אני התחלתי ללא כל ידע קודם וכשאף אחד לא לימד אותי בגיל 12 בלבד. הלכתי והתקדמתי עד שהפרויקט הראשון שהכנתי בתשלום היה רק שנה אחרי, בגיל 13. יש המון בתי ספר לאנימציה ברחבי הארץ, בין היתר אפשר להגיע למכללה שלנו לסדנאות, או לחפש מידע באינטרנט ולהתחיל לרוץ, אין שום דבר שאמור לעצור אתכם. תעשו אנימציה אם זה מה שמעניין אתכם, תראו אנימציה אם זה מה שמעניין אתכם, וזה מה שאתם אוהבים".

תגיות
תגובות