מטלטל, כואב ונוגע ללב: הספר "ירח שבור".

מטלטל, כואב ונוגע ללב: הספר "ירח שבור"

במרכז העלילה של "ירח שבור" נמצא נער שסובל מדיסלקציה, וגר במקום אכזרי שאינו חוסך באלימות. אין ספק שיהיה לכם קשה להישאר אדישים

"ירח שבור" מאת הסופרת סאלי גרדנר אינו ספר פשוט. הוא עוסק בנער העונה לשם סטנדיש טרדוול - לא שם טיפוסי במיוחד, בעל עין אחת חומה ועין אחת כחולה. בנוסף, הוא אינו יודע קרוא וכתוב וסובל מדיסלקציה חמורה, ולכן נתפס כשונה במיוחד.

עוד במדור הספרים של פרוגי:

סטנדיש נמצא תחת משטר דיקטטורי שנוקט באלימות בכל דרך שהיא, וגר עם סבו הארי באזור שנקרא "שבע", בו גרים כל האנשים שמתנגדים למולדת שאת שמה לא מציינים. התנאים באזור "שבע" לא קלים, אלה שמתנגדים למולדת עלולים להישלח להשמדה או ל"חינוך מחדש". יום אחד עוברת לגור לידם משפחה עם שלוש נפשות, מר וגברת לאש ובנם הקטור שהוא בן גילו של סטנדיש. השניים מיד מתחברים, הופכים לחברים טובים והמשפחה עוברת לגור אצל הארי וסטנדיש, הם גרים ביחד עד שמשפחת לאש נעלמת. 

לאחר שחברו הטוב והיחיד נלקח ממנו, סטנדיש נאלץ להתמודד עם הבריונים בעצמו. הוא זוכה להתעללות פיזית לא רק מהם, אלא גם מהמורה שלו, מר גאנל, שחושב שזו הדרך הטובה ביותר לחנך את התלמידים. כך למשל, הוא הכה תלמיד משום שצחק עליו, עד שמת במקום מהמכות החמורות.

© הוצאת "כנרת"

מרכז העלילה של "ירח שבור" נסוב סביב המולדת שאותה כמעט כל האנשים מעריכים ומייחסים לה חשיבות רבה, במיוחד המשטר שלו יש מטרה והיא לשלוח אדם לירח כדי להוכיח את עוצמתו על פני השאר. לאותה מולדת יש סוד גדול שאותו הקטור ידע ולכן נלקח בידי המשטר, ורק לקראת סוף הסיפור סטנדיש מגלה את הסוד לאחר שיוצא לחיפוש אחר הקטור. לפני החיפושים, סטנדיש מדמיין בדמיון רב את ארץ האפשרויות האינסופיות ושואף לחיות שם, והדבר היחיד שאליו הוא זוכה לטעום ממנו הוא התוכנית המפורסמת שבה הוא וסבו צופים בטלוויזיה למרות שנאסר עליהם. סטנדיש לא רק מדמיין, הוא גם מבצע. הוא נתפס כגיבור שלמרות שאיבד את מכריו האהובים (לא רק את משפחת לאש, גם את ההורים) עושה הכול על מנת להבטיח שלום בעולם האכזר בו הוא חי. 

סטנדיש מתאר זיכרונות מן העבר במקביל לדברים שמתרחשים בהווה ובנוסף משתמש בשפה ייחודית, מקורית ומעניינת. הוא מכנה את החיילים והשוטרים של המשטר "זבובי הבשר" ומתאר את העכברושים שגודשים את המרתף שבביתו, כשם שהמשטר עוקב אחריו בכל הזדמנות. בנוסף, בזכות דמיונו הרב, הכתיבה הקטועה והמשפטים הדלים של סטנדיש, אין את כל הפרטים הדרושים להבנת העלילה השלמה וכך יש לקוראים הזדמנות להשלים את הקטעים החסרים בעצמם. 

לסיכום, הספר נותן פרספקטיבה כואבת, מטלטלת ונוגעת ללב שאינה משאירה אף קורא אדיש, ולמרות התיאורים הקשים של מעשי האלימות והמשטר אין ספק שלא תתחרטו על קריאת "ירח שבור". 

ציון בסולם פרוגי: 10 מתוך 10. 

 

תגובות