יגרום לכם להתאהב בעולם המלוכה: "המועמדת". צילום פרטי

יגרום לכם להתאהב בעולם המלוכה: "המועמדת"

השנה הזאת הולכת להיות שנה מלאה בספרים מוצלחים וטובים, ואת זה, בין היתר, יכול להוכיח הספר "המועמדת" של קיארה קאס, שמספר אודות נערה רגילה המשתתפת בתחרות על כתר המלוכה. מה חשבנו עליו והאם שווה לקרוא אותו? ביקורת

נראה ששוק הספרים רק הולך ומתרחב לאחרונה, בעיקר מגיעים אל המדפים ספרים שנכתבו על ידי סופרים לא מוכרים. קחו לדוגמה את "המועמדת", רב המכר מאת קיארה קאס.

עוד במדור הבידור של פרוגי:

עלילת הספר מתרחשת בעתיד. לאחר מלחמת עולם רביעית אמריקה ירדה מכוחה ומה שנותרה היא מדינה קטנה שנקראת איליאה ונתונה להתקפות המורדים שמעוניינים להשמיד אותה. הדמות הראשית היא אמריקה סינגר, והחברה הדיסטופית שבה היא חיה מחולקת למעמדות כשכל מעמד מסמל רמת חיים שונה. הרמה הגבוהה והטובה ביותר נמצאת במעמד 1 והרמה הנמוכה נמצאת במעמד 8, אולם אמריקה משתייכת למעמד 5 שמתמחה באומנות ובבידור, ומשפחתה עוסקת בניגון ובשירה.

כמו ברוב הספרים, גם כאן מתקיימת אהבה אסורה והיא נובעת מרמות החיים השונות. אמריקה מקיימת קשר מסוכן עם אספן שנמצא במעמד 6, שבה האנשים משרתים וכך גם הוא. "כל מי שהתעקש להתחתן עם אדם ממעמד שונה משלו, היה צריך למלא טפסים ולחכות תשעים יום לפני שיוכל להמשיך בהליכים שמחייב החוק" (עמוד 25). בקיצור, העניין מסובך למידי אבל למרות זאת השניים נפגשים לעיתים קרובות בבית עץ שנמצא במרחק מסוים מביתה של אמריקה, וממשיכים לנהל קשר זוגי.

בתחילת הסיפור, אמריקה מקבלת מכתב מפתיע במיוחד שעומד לשנות את כל סדרי חייה. היא ועוד המוני בנות בגילאי 16-21 מוזמנות להגיש את מועמדותן לתוכנית ריאליטי שנקראת "הבחירה", מתוכה 35 בלבד ישתתפו בתוכנית ויתחרו על כתר המלכות ועל ליבו של מקסון, הנסיך של איליאה. בהמשך, הנסיך ינפה את הבנות עד שתישאר שישייה, ואז מתוכה תיבחר המועמדת. מזכיר לכם את תוכנית הריאליטי "הרווק"? ובכן, בצדק.

עוד ספר מיוחד:
"אני וארל וזאת שעומדת למות"
עדי בן חמו
בחודשים האחרונים חלו דיבורים רבים על הסרט "אני וארל וזאת שעומדת למות", ולאחרונה יצא הספר שמבוסס על ההיסטריה העולמית שיצר ג'סי אנדרדוז. אנחנו כבר הספקנו לקרוא אותו, מה חשבנו?

למרות הדמיון, אין ספק שכאן יש ייחוד. העלילה מתבססת על רוב רובה בארמון המלוכה, בו אורח החיים שונה מאורח החיים הרגיל. הכול מלכותי ומפואר, בדיוק מה שעליו כל נערה חלמה כשהייתה צעירה, או עודנה. אמריקה מספרת לאהובה אספן על המכתב, ולמרבה הפלא הוא אומר לה שעליה להגיש מועמדות ל"הבחירה", כדי שרמת חייה תהיה טובה יותר שהרי אם היא תוכרז ככלתו של הנסיך, היא תזכה לחיי מותרות ושפע. אמריקה אינה מוכנה לכך, במחשבה שהיא תהיה כל חייה עם אספן ויהי מה, אבל לבסוף הוא נפרד ממנה והיא משתתפת בלי יותר מידי ברירות (וכתוצאה מהלחץ של המשפחה) בתוכנית הזאת שמלכתחילה רצתה רק לנסות את מזלה, ו'מה שיהיה - יהיה'.

מבין כל המועמדות ב"הבחירה", אמריקה היא ללא ספק יוצאת דופן. הנסיך מקסון מוצא בה כחברה טובה וכאוזן קשבת, ולכן עושה איתה עסקה שבסופו של דבר משנה את תפיסתה לגבי ההכרזה על הכתר. האם אמריקה תמצא לנכון לחזור לביתה או שתמשיך להשתתף? ומי יהיה האורח המסתורי שיופיע בארמון המלוכה? את זה תגלו בספר.

הדבר הבולט בספר הוא המתח. מאז שאמריקה מצטרפת לתוכנית, הקריאה נעשית בשקיקה, שכן קאס לא חוסכת בתיאורים. אנו מתוודעים למהלך התוכנית מראשיתה ועד סופה, אל המתמודדות האחרות שרובן מקנאות באמריקה, אל אורח החיים הלא-רגיל שהיא נתקלת בו וכמובן אל הנסיך מקסון המקסים שמערער את מחשבותיה. הדמויות אליהן התחברתי בהתחלה הן אמריקה ואספן, שהפגינו זוגיות מתוקה וכל אחד מהם היה חינני ובוגר. אך לאט לאט, הייתי מבולבלת מההתנהגות של מקסון, שהרי היא התנהגות לא אופיינית לנסיך ובעיקר מרשימה. אם התאהבתן בו, אל תרגישו אשמות כי זה קרה גם לי. בנוסף לדמויות, אפשר לזקוף עוד נקודת זכות לטובת הספר והיא ההומור. היו רגעים מסוימים שבהם צחקתי בקול, כי האמירות היו שנונות ומצחיקות. אלמלא ההומור, אולי הספר היה פחות טוב ממה שהוא. 

אם ניקח את "המועמדת" ונשווה אותו לספרים אחרים, נראה שיש דמיון קל בינו לבין "משחקי הרעב". בשניהם קיימת תחרות שמבוססת על הישרדות, אך מה שמבדיל את "המועמדת" מ"משחקי הרעב" זה הקלילות שבתחרות. התחרות בספר זה לא מסובכת למידי ולא צריכים להרוג אחד את השני כדי לנצח, אלא לבלוט קצת יותר מהמועמדות האחרות. אמריקה סינגר ללא ספק התבלטה, מבלי שממש רצתה, ואת זה תגלו כשתקראו. 

לסיכום, "המועמדת" הוא ספר מרתק, קליל וכיפי במיוחד שניחן בכתיבה מצוינת של קאס, כזו שמותירה את הקוראים צמאים להתפתחויות התוכנית שיוצאת מגדר שליטה עד לסיום המפתיע. לסדרה זו יש חמישה ספרים בסך הכול, כשהבאים אחרי "המועמדת" עוד לא תורגמו בעברית. ספרי הסדרה מככבים לא מעט זמן בראש טבלאות רבי-המכר בארצות הברית ובעולם, ובעקבות ההצלחה המסחררת ייצא בקרוב סרט שמבוסס על הספר. 

ציון בסולם פרוגי: 10/10.

תגובות