מיוחד: הפרק הראשון של "ביטחון עצמי - כל הסודות". צילום: fotolia, כריכת הספר

מיוחד: הפרק הראשון של "ביטחון עצמי - כל הסודות"

ספר חדש שהפך לרב מכר בעולם, מעניק את הכוח לעשות כל מה שאתן רוצות בעזרת העצמה, פעילויות, רשימות כיפיות, שאלונים וסיפורים של נערות אמיתיות והכי חשוב - יחשוף את כל הסודות לרכישת ביטחון עצמי ואיך להשתמש בו. קבלו את הפרק הראשון של הספר

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

פרק 1
האלף־בית של הביטחון העצמי

אז מה זה בכלל ביטחון עצמי? טוב, הנה ההגדרה המדעית הבסיסית:
ביטחון עצמי הוא מה שהופך את המחשבות שלנו לפעולות. אפשר גם לחשוב על זה כעל נוסחה מתמטית:

מחשבות + ביטחון עצמי = פעולה.

את יכולה לדמיין לעצמך ער?ה של כלי מעבדה, כשהמחשבות נמצאות במבחנה אחת והביטחון העצמי במבחנה השנייה. ערבבי את התכולה שלהן ו... ?ום! קיבלת פעולה מלהיבה, ממש פיצוץ.
ביטחון עצמי הוא מה שאת נעזרת בו כדי לעשות כל דבר שנראה לך קשה, מפחיד או בלתי־אפשרי. אנחנו לא מדברות בהכרח על פעילויות אקסטרים כמו קפיצה מראש צוק. (או שכן, בתנאי שיש לך מצנח רחיפה או מצנח אמיתי!) ביטחון עצמי מעניק לך כוח גם באתגרים יומיומיים. זה מה שקיילה נעזרה בו כדי לגשת למבחני הקבלה לנבחרת הכדורסל בחלק הראשון של "הסיכון הגדול של קיילה".
את יכולה לדמיין שהביטחון העצמי הוא כמו מאמן קטנטן ורב־עוצמה שנמצא בתוך הראש שלך ועוזר לך לעשות את כל הדברים שאת רוצה לעשות: "אני יודע שאת חושבת שאת לא מסוגלת להצביע בכיתה היום, אבל קדימה, כבר ראיתי אותך עושה את זה מיליון פעם. תתעלמי מהלחץ שאת מרגישה ופשוט תניפי את היד. את יכולה לעשות את זה".

© ידיעות ספרים


בוחן פתע

איזו מבין הפעולות הבאות דורשת ביטחון עצמי?
1. איב והחברה הכי טובה שלה הָאנָה הן ממש כמו תאומות. כשהן יחד, הן תמיד באותו ראש. אבל יום אחד האנה אומרת משהו קצת מעליב על התספורת החדשה של איב. איב מרגישה נבגדת, אבל לא רוצה להגיד להאנה שהיא מבואסת, כי היא חוששת שזה יהיה קטע מביך. ואף על פי כן היא עושה את הצעד, מעלה את הנושא בשיחה ביניהן ואומרת בכנות מה היא מרגישה.
2. קייט היא תלמידה מעולה במתמטיקה. היא תמיד אהבה מספרים — היא מתחברת אליהם. היא משקיעה הרבה במתמטיקה ומכינה את שיעורי הבית בקלות. המורה שלה אומרת שאם רק תרצה, היא תתקבל בוודאות לנבחרת שתייצג את בית הספר ב"אולימפיאדת המתמטיקה״. קייט מנסה להתקבל ומרגישה כאילו היא חיה בחלום שהתגשם — בעיות מתמטיות מקיר לקיר!
3. איזבלה יודעת בעל־פה את כל התפקידים ב"היפה והחיה", המחזמר שעומד לעלות בבית הספר. היא אוהבת לשיר, אבל מעולם לא השתתפה במופע כלשהו, ורבים מהתלמידים האחרים כבר התנסו בכך. היא גם חסרת ביטחון בנוגע לקול שלה, כי מעולם לא למדה פיתוח קול. והאודישנים אמורים להתקיים בנוכחות כל הילדים שגם רוצים תפקידים. ובכל זאת,היא מדרבנת את עצמה לנסות!... אבל האודישן שלה מביך בטירוף, בדיוק כמו שחששה שיהיה.


תשובות: בואי נבין את זה צעד אחרי צעד
אם סימנת את מס' 1 או מס' 3, או גם וגם — את לגמרי צודקת. הנערה שדיברה עם החברה שלה והנערה שניסתה לקבל תפקיד במחזמר עשו משהו שללא ספק דרש מהן ביטחון עצמי. גם למס' 2 נדרש מעט ביטחון עצמי, אבל לא כמו למס' 1 או מס' 3.
1. איב עשתה משהו שהיה קשה לה לעשות כשדיברה עם האנה. האנה היתה מבואסת לשעה בערך אחרי שאיב אמרה לה איך היא מרגישה. שתיהן למדו להיות כנות יותר זו עם זו ולגלות רגישות רבה יותר בנוגע לדברים שהן יאמרו אחת לשנייה בעתיד.
2. קייט ניסתה להתקבל לנבחרת "אולימפיאדת המתמטיקה" והצליחה. אבל היא לא עשתה משהו ממש קשה, נכון? היא בעצם המשיכה לעשות את משהו שהיא תמיד הצטיינה בו. בואו נִראֶה אותה עושה משהו שיאתגר אותה יותר, שלא נמצא באזור הנוחות שלה. זה ידרוש ממנה יותר ביטחון עצמי.
3. איזבלה באמת איתגרה את עצמה כשניסתה להתקבל למחזמר. היא לא הצליחה והתבאסה מאוד, אבל מאוחר יותר הבינה שהיא בכל זאת רוצה להשתתף ?ְמחזמר. לאודישן הבא היא מתכוונת כבר להתכונן בצורה שונה. קודם כול היא עומדת לעשות תרגילי פיתוח קול, כדי שהקול שלה לא יישמע רועד וחלש כשהיא לחוצה. הרבה מהנבחנים לא התקבלו והחיים שלהם לא נגמרו. כי מה הכי חשוב? זה שהיא לקחה את הסיכון ועשתה את הצעד.

הרעיון המרכזי בכל הסיפורים האלה הוא פעולה.
חִשבי על מילים ופעלים שמתארים פעולות:

לקפוץ ממקפצה גבוהה
להציע לשכנים לעשות בייביסיטר
לנסות פעילות ספורטיבית חדשה, כמו קיילה

נסי משהו, עשי משהו, צרי משהו, הצטרפי למשהו, אמרי משהו, הֱיי משהו. קלטת את הרעיון?
ביטחון עצמי הוא (השלימי מילת פעולה לבחירתך — אלא אם שאלת את הספר הזה מהספרייה, או שאת קוראת אותו בגרסה דיגיטלית. במקרה כזה כתבי על דף — או בטלפון שלך!)

לנערות בפעולה יש חיים מלהיבים מאוד. למה? חִשבי על זה: את יכולה לשבת ולחשוש ולצפות בדברים שקורים סביבך בעולם. או שאת יכולה לצלול פנימה ולקחת חלק בכל הכיף הזה, לחולל הרפתקאות והצלחות בעזרת סקרנות ועשייה.
בא לך לנסות להתקבל לנבחרת ספורט גם אם את לא יודעת עד כמה את טובה בזה? ביטחון עצמי ידרבן אותך לנסות. את רוצה לכתוב בלוג ולספר לכל העולם מה את חושבת, גם אם את חוששת שהמחשבות שלך לא מעניינות? גם כאן, ביטחון עצמי הוא המפתח. את רוצה להיות מי שאת, גם אם את שונה לגמרי מכל הילדים האחרים? ביטחון עצמי יגרום לזה לקרות. את רוצה לצבוע את השיער או לעשות קרחת, לוותר על שמלות וללבוש מה שבא לך? ביטחון עצמי... טוב, את כבר יודעת את סוף המשפט. אֵוָה, בסיפור שמופיע כאן למטה נעזרת בביטחון העצמי שלה כדי לעשות משהו שחשוב לה מאוד.

ביטחון עצמי — מבט מקרוב

אווה אוהבת לצלם בטלפון בעזרת כל מיני אפליקציות ופילטרים. היא מצלמת בלי סוף ומעלה תמונות לפינטרסט ולאינסטגרם. ביום ההולדת שלה היא קיבלה במתנה מצלמה ישנה יפהפייה. עכשיו היא לגמרי אובססיבית. היא מצלמת כל מה שיש סביבה, כל הזמן: סדקים במדרכה, השמים, אשפה שמתעופפת ברחוב, שערים של בתים, אופניים. אבל מה שהיא באמת רוצה לעשות הוא לצלם אנשים. אנשים מרתקים אותה — אנשים בכל הצורות והגדלים, מתינוקות שמנמנים ועד נשים קשישות עם קמטים. היא יודעת שזה לא מנומס לצלם אנשים בלי רשותם — והיא ממש מתביישת לגשת לאנשים זרים ולבקש מהם להצטלם. אבל היא מתה לצלם את הבחור המעניין הזה עם השפם הקטנטן, שממתין לאוטובוס, או את האישה שצועדת ברחוב עם המון שקיות של מצרכים מהסופר. אווה מתאמנת על הדברים שהיא יכולה להגיד להם. היא אפילו מצליחה כמה פעמים לגשת לאנשים זרים, אבל מיד נלחצת והולכת משם. זה רק מחמיר את המצב, כי היא כועסת על עצמה שאפילו לא ניסתה.
יום אחד, בפארק, אווה מתבוננת בכמה נשים שמתרגלות טאי צ'י. הזרועות שלהן מורמות בחינניות לעבר השמים. היא לא יכולה לסבול את זה יותר — נמאס לה לפספס את כל הדברים שהיא רוצה לעשות! אווה מטלטלת את ראשה כדי לגרש את הפאניקה, נושמת עמוק וניגשת אל הנשים. היא מספרת להן שהיא אוהבת את מראה הצלליות שלהן כשהשמש מאחור. היא שואלת אם היא יכולה לצלם אותן והן אומרות "כן"! אווה מצלמת כמה מהתמונות הכי טובות שלה לדעתה. עדיין לא קל לה לגשת לאנשים ברחוב, וכשהיא מנסה, רבים מהם מגיבים בזעף או בגועליות. אבל כשאנשים מתחילים להגיב בחיוב, ערימת הצילומים שלה הולכת וגדלה, וכך גם הביטחון העצמי שלה.

איך להשתמש בביטחון עצמי?

אנשים שונים זקוקים לביטחון עצמי בתחומים שונים, כמובן. דיברנו עם המון בנות, והן נתנו לנו רשימה ארוכה ומגוונת:

  • "לשאול את חברה שלי למה היא חתכה אותי מתמונה באינסטגרם".
  • "לספר לאנשים שאני לסבית ולא להסתיר שום חלק מעצמי".
  • "להשמיע דברים נגד בריונות, גם אם ילדים מתעצבנים עלי".
  • "להשתתף בתחרות ריצה גם אם אני רצה רק כשאני מאחרת".
  • "להיות בשקט, לדעת מתי להקשיב ולא להתעקש תמיד להיות במרכז".
  • "להצביע ולהשתתף בשיעורים".
  • "להראות לאנשים מי אני באמת. הם עלולים לא לאהוב אותי".
  • "ללכת לשיעור התעמלות. אני פוחדת שיראו שאין לי שום קואורדינציה".
  • "להגיד לחברות שלי שאני רוצה להיות לבדי. אבל אין לי אומץ להגיד 'לא' כשהן רוצות להיפגש".
  • "להכיר אנשים חדשים. זה מפחיד".


ביטחון עצמי — תרגילי חימום

ועכשיו נסי את זה בעצמך. קודם כול הצטיידי בכלים הנחוצים לך כדי להתחיל לבנות את הביטחון העצמי שלך: עט או עיפרון, ומחברת או יומן (גם סתם ערימת דפים תספיק בהחלט). את יכולה להשתמש בטלפון שלך, אם יש לך, כדי לעקוב אחרי העניינים, אם את מעדיפה, אם כי מדענים גילו שכשאנחנו כותבים דברים, הם נחקקים לנו טוב יותר במוח. בחרי מה שמתאים לך. זאת תהיה מחברת הביטחון העצמי שלך. ייתכן שאת מגלגלת עיניים ומתלוננת שאנחנו נותנות לך עוד שיעורי בית, אבל בכל זאת — אנחנו לא עוסקות כאן במתמטיקה או בהיסטוריה; כאן מדובר בך ובכמה שאת מגניבה.
התחילי בכך שתחשבי על הדברים שבאמת מאתגרים אותך, הדברים שדורשים יותר ביטחון עצמי, ורִשמי אותם בדף. בעמוד אחר ?ִתבי מה הם הדברים שאת טובה בהם. הנה דוגמה:

אוהבת קשה לי
לשחק ?ַד?רֶשֶת לעשות מבחנים במדעים
משחקי וידיאו לדבר עם מלצר/ית
מעבדות בשיעור מדעים פשוט להיות מי שאני

לפעמים באמת צריך המון ביטחון עצמי כדי פשוט להיות מי שאת. בגילך, בשלב זה של חייך, הרגשות שלך עוצמתיים יותר, הסיכונים נראים גדולים יותר והדחפים שלך עלולים לבלבל אותך. את חשה צורך להגדיר את עצמך ולהפגין עצמאות, אבל במקביל מרגישה שאת ממש חייבת להתאים את עצמך. ומה לגבי מקרים שבהם את מתמודדת עם מציאות אחרת שעלולה לגרום לך להרגיש שונה? אם את נמנית עם קבוצה קטנה של נערות בבית הספר שיש להן צבע עור שונה, למשל, עשויים להידרש לך ביטחון עצמי ואומץ כדי להיראות כמו שאת במקום לנסות להתאים את עצמך לתבנית של הרוב. ובני נוער להט"בים בהחלט נדרשים לביטחון עצמי כדי להחליט לדבר על הרגשות שלהם ועל מי שהם/ן באמת, מאחר שזה עשוי להיות שונה ממה שהחבר'ה האחרים רגילים אליו. בכל פעם שאת מאתגרת את מה שנראה לרוב האנשים "נורמלי", את זקוקה לביטחון עצמי כדי להרגיש בטוחה במי שאת בתוכך.


ביטחון מזויף

את בטח כבר יודעת את זה, אבל לפעמים לאנשים שנראים הכי בטוחים בעצמם אין בכלל ביטחון עצמי.

התנהגות של מתחזה לבעלת ביטחון עצמי:
• להיות מזויפת, חוצפנית או יהירה
• להיות הכי קולנית בחדר ולהיכנס לדברי אחרים
• לגרום לאחרים להרגיש רע ולהשפיל אותם, כדי שאת תוכלי להרגיש טוב יותר
• להתעקש תמיד שהכול יתנהל כמו שאת רוצה
• לנסות להיראות מגניבה כדי שכולם יקנאו
• להיות הכי טובה ולוודא שכולם יודעים שאת הכי טובה

דבר אחד שביטחון עצמ י הוא הכי לא:
הוא לא קשור לאיך שאת נראית.
הוא קשור רק להתנהגות שלך ול ְמי שאת.

תנוחות שנותנות כוח
רוצה קצת ביטחון עצמי, ומהר? נסי את תנוחת הכוח הזאת: עמדי ומתחי את הזרועות לצדדים, כאילו את מנסה לגעת בקירות שמשני צדדייך. פרשי את כפות הידיים כלפי חוץ, כמו שלט "עצור". הישארי כך. המשיכי לעמוד כך במשך שלוש דקות: ספרי לאט עד 60, שלוש פעמים ברצף. (כן, זה גם אימון כושר!)
אפשרות נוספת: פשוט להתמקד בישיבה זקופה! אנחנו יודעות, זה נשמע כמו משהו שסבתא שלך עשויה לומר, אבל מדענים ששוחחנו איתם גילו ששתי התנוחות האלו עשויות להגדיל את תחושת הכוח שלך ולתת לך "זריקת ביטחון" זמנית!

ביטחון עצמי — מבט מקרוב

קָארָה בת ה־11 תמיד התגאתה בשיער הארוך, הגלי והסמיך שלה. היא נהגה להניף אותו ולוודא שאנשים רואים אותו, ואהבה את תשומת הלב שקיבלה בזכותו.
אבל כשבת הדודה שלה, אלי, חלתה בסרטן והשיער שלה נשר, אלי רצתה פאה. בגלל המחלה של אלי, קארה הבינה שאנשים רבים זקוקים לפאות כשהם מקבלים טיפול לסרטן. היא החליטה להסתפר ולתרום את השיער שלה, כדי שיכינו ממנו פאות. היא חששה שתיראה מוזר, שאנשים כבר לא יחשבו שהיא יפה. אבל היא ממש רצתה לעזור למישהו שזקוק יותר ממנה לשיער היפה שלה. אז קארה הסתפרה ממש קצר. לא קצוץ־קצוץ, אבל די קרוב. בהתחלה היא חשבה שהיא מכוערת בלי השיער שלה, אבל אחרי כמה ימים היא הרגישה מועצמת. היא לא השיער שלה, היא הרבה יותר מזה! היא מתכננת לתת לו לצמוח שוב, אבל מי יודע — יכול להיות שכשהוא יתארך, היא שוב תסתפר ותתרום אותו.

ביטחון עצמי — תרגילי חימום
בשלב זה את כבר יודעת טוב יותר להבחין בין ביטחון עצמי לבין ביטחון עצמי מזויף. התחילי לזהות את זה בקרב האנשים שסביבך.
1. מצאי דמויות ראויות לחיקוי — נערות ונשים נהדרות ומלאות תעוזה שאת מכירה, או כאלה שקראת עליהן. מהו החלק הטוב ביותר במה שהן עושות? כתבי את זה, כי כשתקראי את הדברים אחר כך, הם יעניקו לך השראה!
2. חפשי את הזיוף — אֶת כל האנשים שמשתמשים בביטחון עצמי מעושה כדי להתנהג ברשעות או להקטין אנשים אחרים כדי לגרום לעצמם להרגיש טוב יותר. המתחזים האלה עושים הרבה רעש כשהם מתנהגים כאילו יש להם המון ביטחון. אבל זה זיוף, ואת יכולה להבחין בו מקילומטרים.
3. צעקי את זה בקול רם — קחי את הטלפון שלך ושלחי מחמאה מחזקת לשלוש נשים שאת מכירה. למשל, לחברה שלך שמשתתפת בפרויקט מִחז?ר, או לאחותך שהתמודדה באומץ עם התנהגות בריונית. או לאמא שלך, שביקשה העלאה בשכר בעבודה. ספרי להן שאת רואה את הביטחון העצמי שלהן בפעולה — שאת שמה לב למה שהן עושות. מחקרים מוכיחים שכשאת נותנת לאחרות "זריקת מרץ" כזאת, את מחזקת את הביטחון העצמי שלך!

איך ליצור יותר ביטחון עצמי:
התמונה הגדולה

בשלב הזה, כבר צריך להיות לך די ברור מהו ביטחון עצמי ולמה הוא חשוב כל כך. ואת בטח חושבת: כאילו ברור שזה מעולה. אבל מה אם אין לי ערימות של ביטחון עצמי שאני יכולה להשתמש בהן ברגע שאני רוצה לנסות משהו חדש? מה אם אני רוצה, למשל, להיבחר לנבחרת הדי?ייט של בית הספר, ולא יכולה להפסיק לחשוב על איך שכולם יסתכלו עלי, ולא רוצה לקום מהספה ולהעז? בדיוק בגלל זה חשוב כל כך לדעת איך ליצור ביטחון בעצמך.
חוקרים בדקו את ההתנהגות ואת הגנטיקה האנושית לאורך שנים. כיום הם מאמינים שאמנם כל אחד מאיתנו נולד עם רמה מסוימת של ביטחון עצמי, אבל אנחנו יכולים בכל זאת לייצר עוד ממנו. והנה הדרך הבסיסית לרכוש ביטחון: כשאת מבצעת פעולה כלשהי, ובעיקר כשאת עושה משהו אף על פי שהוא דורש ממך סיכון מסוים, את לא רק משתמשת בביטחון העצמי שלך, אלא את גם מגבירה אותו!
נסי לדמיין שיש לך מערכת הילוכים בתוך הראש. הביטחון העצמי שלך הוא השֶמֶן שעוזר "להעביר הילוכים" במחשבות שלך ולייצר פעולה. ומהי התוצאה המדהימה של כל זה? שהפעולה הזאת מייצרת עוד ביטחון עצמי, שישמש אותך בפעם הבאה.
פעולה היא הבסיס ליצירת ביטחון עצמי. ב"הסיכון הגדול של קיילה", למשל, קיילה עדיין לא מבינה שהיא הגבירה את הביטחון העצמי שלה רק בזכות עצם העובדה שהיא ניסתה להתקבל לנבחרת הכדורסל, אף על פי שלא הצליחה. היא תדע את זה בקרוב. אבל בואי נחזור רגע אלייך, ?ת, שעדיין יושבת על הספה. נניח שאת קמה ממנה, מנסה להתקבל לנבחרת הדי?ייט, ובניסיון הראשון לא מצליחה לומר את הדברים הכי חכמים. את מתכוננת ומתאמנת טוב יותר לניסיון הבא. את מתקבלת לנבחרת כחברה מחליפה, מתייחסת לזה ברצינות ובסופו של דבר מתקבלת לנבחרת כחברה מן המניין. תהליך כזה הוא מה שבאמת בונה את מאגר הביטחון העצמי שלך: כל הניסיונות, הסיכונים שהעזת לקחת, הפשלות, המאמץ ובסופו של דבר — רכישת המיומנות במה שאת עושה. יצירת ביטחון עצמי היא לא רק עניין של תוצאה — ההצלחה, או הניצחון.

ביטחון עצמי קשור יותר לעשייה. מעכשיו יש סיכוי גדול יותר שתנסי דברים נוספים, כי כבר יש לך מצבור של ביטחון. נסי ותראי בעצמך.

אבל אם נגיד לך שעשייה היא דבר קל, זאת תהיה עבודה בעיניים. איך מתמודדים עם הפרפרים בבטן, עם הרצון להקיא מרוב לחץ, עם התחושה שאת מעדיפה להישאר במיטה או להתחבא בארון הבגדים או להמשיך לשבת דבוקה לספה?
איך עושים את הצעד הראשון, המכריע, שיהפוך אותך לנערה בפעולה, שיעזור לך לבנות לעצמך מאגר של ביטחון עצמי בזמן שעדיין אין לך עודף של ביטחון כדי להניע את התהליך? טוב, אז מה שתצטרכי לעשות הוא לקחת סיכון.

נערות בפעולה
גרייסי קגלין בת התשע תמיד אהבה את כל בעלי החיים, אפילו את אלה שקשה יותר לחבב, כמו עכבישים ועקרבים. היא מתכננת להיות וטרינרית כשתגדל. היא מכרה כמה צעצועים ישנים שהיו לה ובכסף שהרוויחה קנתה צעצועים לכלבים ב"תנו לַחיות לִחיות". ואז התברר לה שלסניף הקרוב לביתה, בעיר בצפון דקוטה, אין תקציב לדברים חיוניים כמו חיסונים ומזון. גרייסי החליטה שהיא רוצה למצוא דרך לגייס כספים לטובת בעלי החיים האלה. אפילו חמישה דולרים יכולים לעזור — בסכום הזה אפשר להאכיל 15 בעלי חיים במשך יום שלם, או לשלם עבור חיסון.
סבתא שלה אירגנה מכירת חצר, וגרייסי ואמא שלה החליטו שזו הזדמנות מצוינת להקים דוכן לימונדה. גרייסי מתביישת לפעמים לדבר עם אנשים, אבל היא היתה נחושה בדעתה לעזור לבעלי החיים. וברגע שהיא מחליטה לעשות משהו, היא עושה אותו, ולא משנה מה יהיה! אנשים הגיעו מרחוק כדי לתרום כסף בדוכן של גרייסי, כולל מנהל בית הספר שלה וכמה מהמורים.
לגרייסי יש תוכניות גדולות יותר לשלב הבא של הפעילות. "הם צריכים גדר חדשה לכלבים", היא סיפרה לנו. "הם צריכים צעצועים לכלבים, מזון לחתולים ולכלבים — הם צריכים המון דברים!" לכן, לכבוד יום ההולדת שלה, היא ביקשה מחבריה להביא מתנות ל"תנו לַחיות לִחיות" במקום בשבילה. ולצד דוכן הלימונדה הבא שלה היא מארגנת גם פינה למכירת עוגות. היא אומרת שהופתעה מעצמה ומהאומץ שהצליחה לגייס כדי לעזור לידידיה הפרוותיים שלא יכולים לבקש עזרה בעצמם.

 
תגובות