מתלמיד תיכון בעייתי לסיפור השראה בסרט בכיכובו. צילום: ברטק ביניק

מתלמיד תיכון בעייתי לסיפור השראה בסרט בכיכובו

אשר לקס היה תלמיד פרוע וכזה שמעדיף לייעד את עתידו בעסק המשפחתי, אלא שאז הגיח מורה ששינה לו את החיים, אותו מורה הפך את הסיפור שלו לסרט וליהק את לקס בעצמו לתפקיד הראשי. "חושב שהסרט הזה מעביר מסר". ראיון מיוחד ומעורר השראה!

לא מעט סרטים יוצאים מדי שנה, כמה מהם הם אף מבוססים על מקרים אמיתיים, אבל את הסרט הבא המציאות כתבה באופן מיוחד ומרגש, סיפור שלא נתקלים בו בכל יום. מדובר על הסרט "פיגומים" של הבמאי מתן יאיר ובכיכובו של אשר לקס. אז מה מיוחד בסרט ישראלי שכזה? הסיפור הוא על נער בעייתי שמסלול הלימודים שלו לא מאיר לו פנים, אביו מכוון לו את הדרך בחיים ורוצה שהוא יירש אותו בעסק הפיגומים בו הוא עובד יום יום, אלא שאז מגיע מורה חדש לבית הספר, כזה שמשנה לנער את החיים ופותח לו את העיניים.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

הנער הזה הוא אשר לקס (23) שהסיפור שלו עובד לסרט על ידי אותו המורה ששינה אותו ואף ליהק אותו לתפקיד הראשי בתור עצמו וללא ניסיון קודם במשחק. כבר שבוע שני שהסרט מוקרן בבתי הקולנוע השונים ולקס רק פורח ומתרגש מהסיטואציה החדשה בחייו.

באדיבות סרטי יונייטד קינג
 

"אשר בסרט הוא ילד מופרע יחסית, טבעי, כזה שרואים אותו כממש אלים, גם בסרט עצמו יש לו סצינת אלימות" מספר לנו לקס על הגרסה הקולנועית של עצמו, "ליד האבא הוא מתכנס בעצמו ונהפך לאיש קטן וללא עמוד שדרה. אבא שלו מקטלג ומייעד אותו למשהו אחד בחיים, שזה הפיגומים, ואילו המורה שלו בבית הספר מראה לו שיש דרך אחרת בחיים ולא אחת, אלא כמה. אותו המורה רואה את הטרגדיה הפנימית של אשר ועוזר לו",

לקס והמורה מהתיכון שהפך לבמאי
לקס והמורה מהתיכון שהפך לבמאי © רפי דלויה

"חוץ מהקשר עם האבא בסרט, יש דמיון ביני לבין הדמות ואשר ההוא מאוד דומה לי", מספר לנו אשר על הקו הדק בין סיפור המקור לבין סיפור הסרט, "גם אני הייתי ילד בעייתי, מופרע, מלא אמוציות ו'בלאגניסט' - בדיוק כמוהו וכמובן העובדה שאני עבדתי (ועובד) עם אבא בפיגומים".

לקס משתף אותנו, שכמו אשר שבסרט, גם לו לקח הרבה זמן לעשות את הסוויץ' ולהשתנות. הוא מעיד על עצמו שזה דברים שהוא הושפע מהם כבר בילדות ומהסביבה בה גדל שהפכו את הדברים לקצת יותר לגיטימיים עבורו ועבור דפוס ההתנהגות שלו, "דברים שראיתי כשהייתי ילד גרמו ו'תרמו' למציאות כזאת ולמה שהייתי, בתיכון אתה רק מתחיל להתבגר קצת, אך עדיין בעייתי ואחרי התיכון נופל האסימון שאני כבר לא ילד אלא בן אדם בוגר - ושם היה השינוי הגדול".

לתת סיפור כזה אישי ולעשות ממנו סרט, לא בדיוק משהו שכל אחד היה עושה.

"לא חששתי לעסוק בסיפור שלי, להיפך, חשבתי שזה רעיון מאוד יפה ויכול להעביר משהו הלאה".

לבוא מרקע אחר לגמרי, ללא שום טבילה ונגיעה במשחק ('נון אקטר') בכל צורה שהיא ופתאום לקבל תפקיד בסרט, לא חששת מההצעה הזאת?

"המורה שלי, מתן יאיר, שהוא גם הבמאי, עשה שני סרטים קודם, אחד מהם הצליח השני לא יצא לאור וגם היה חובבני ומתן היה בו גם הצלם וגם הבמאי, לכן חשבתי שזה יהיה משהו בסדר גודל כזה ולא הייתה לי בעיה, לאט לאט הבנתי שזה הולך לכיוון של רמה גבוה ותחזוק גם מהצד, אומנם תקציב דל יחסית אבל עדיין רמה גבוהה עם הפקה שלמה".

לקס והגרסה הקולנעית של המורה
לקס והגרסה הקולנעית של המורה © ורד אדיר

ובכל זאת זה נשמע משהו מלחיץ עבור מישהו שלא בא מהרקע. איך למשל הגבת ליום הצילומים הראשון או לאודישנים שהיית צריך לעבור? 

"האמת שהיה ממש נפלא וחוויה אדירה. פתאום לראות איך סרט מתנהל, איך עושים סצינה, טייק, הכל היה מדהים ומלווה בהתרגשות, לעמוד לצד שחקנים כאלו ולשחק איתם, אני זה שהגעתי לפתע לעולם שלהם. לא חששתי כל כך מהאודישן ומזה שיש מצב שזה לא יהיה התפקיד שלי. מתחילת התסריט ישבנו על זה לראות איך זה יושב לי בפה וככל שהתקדם התסריט, מתן (המורה במציאות והבמאי - מ.א) בדק אותו עלי. היה בינינו שיתוף פעולה מלא - הוא כתב, אני שיחקתי וניסיתי את הטקסט, זה חפף אחד לשני. כשזה הגיע לאודישנים זה כבר היה תפור עליי, אומנם עשו אודישנים כי ההפקה לא הכירה אותי אז רצו לראות עוד אופציות לפני שמחליטים ותמיד איכשהו חזרו אליי".

והנה עכשיו אתה על שלטי חוצות בכל מקום אפשרי.

"זו הרגשה ממש כייפית כשאתה רואה את עצמך על שלט, אתה מרגיש סיפוק, שעשית משהו טוב וזה פסיכי. מגיעים וצוברים מלא תגובות ממגוון אנשים, גם מבנות שרואות ופונות אליי הרבה בעקבות ההשתתפות בסרט, אבל יש לי חברה שאני מאוד אוהב, כך שזה ממש לא הדדי".

© אינסטגרם

לקס מספר שהוא מקבל לא מעט תגובות מכל עבר, אבל למרות שהן מרגשות אותו והוא מוקיר תודה לכל מי שמביע פידבק טוב, לו הכי חשוב היה לשמוע ולהרגיש את זה דווקא מהסביבה הקרובה, זאת שגם הכירה וחוותה את הסיפור המקורי, לא את זה שמעובד לסרט. "הכי ריגש אותי שאמא ואבא היו גאים בי כל כך מהתוצאה ומהתהליך, גם הם הסביבה גאה בי, החברה שלי וזה מה שהכי חשוב".

אשר לא סתם יכול להרגיש סיפוק, בחודש יולי האחרון נבחר כ'שחקן הטוב ביותר' בפסטיבל הקולנוע בירושלים. אותו התלמיד הבעייתי פתאום מצא את עצמו עם פרס ביד כשמאחוריו סרט קולנוע המבוסס על הקשיים שלו ועל הקשר הטוב עם המורה.

"אני חשבתי שיהיה מגניב להשתתף בפסטיבל כזה ולבוא בפעם הראשונה, באותו היום בבוקר ביקשו מהיוצרים שיוודאו שאגיע, מה שהפך את הזכייה לקצת צפויה כי לא מתקשרים לכל אחד, אבל לא הייתי בטוח במאה אחוז ולכן היה חשש וכשזכיתי הייתה התרגשות גדולה. הסרט הגיע להרבה מקומות, הוקרן בפסטיבל 'קאן', נמכר לצרפת, הוקרן בפולין בגלל שהם היו שותפים בסרט והתגובות משם רק מפרגנות וכייפיות".

מיולי האחרון
מיולי האחרון © אינסטגרם

ואתה עדיין ממשיך בפיגומים.

"אני ממשיך לעבוד בפיגומים כי זה משהו שאני אוהב לעשות, אבל אם יבוא פרויקט משחק שיעשה לי חשק ויעניין אז אלך גם על זה. אני מאוד מחובר לפיגום, ובתקופת הסרט שמתי את זה בצד, נהנתי במה שעשיתי וחזרתי לעבוד ולהמשיך להנות גם מהמקצוע הזה. למעשה בסרט שילבתי את העבודה, כך שזה הרגיש בכלל מיוחד. בינתיים אני לא ניגש לעוד אודישנים, היו שתי הצעות אבל הן לא מספיק עניינו אותי, אם יבוא משהו מעניין אז אני אגש".  

© ורד אדיר

למעשה, ולמי שלא יודע, בן הדוד שלך הוא סטנדאפיסט מוכר ואף השתתף באחד מלהיטי הנוער בקיץ האחרון, מתן לקס ("ג'סטה"). הייתה עזרה לקראת הסרט מהכיוון שלו?

"לא היה בתכנון שלי להכנס לעולם שלו, בן הדוד שלי מתן חי את זה מגיל קטן אם זה בצה"ל, תיאטרון ומה שהיה על המסך, הוא חי סביב זה, אני נכנסתי לעולם שלו ולא הוא לא לשלי וזה מה שהיה מיוחד, זו גם הרגשה כיפית, עשינו סגירת מעגל, הוא עזר לי, תמך בי וממש היה לצידי בכל התהליך הזה".

בין הסיפור האישי וכל העלילה, אתה חושב שהסרט מצליח להעביר לבני הנוער מסר כלשהו?

"אני חושב שהסרט מעביר מסר שאם הורים דורשים ממך משהו, אז יש עוד אופציות לא תמיד מה שרוצים בשבילך והמסלול שבונים ומפנטזים בשבילך זה הכי טוב, אתה גם יכול לעשות את הדברים שאתה הכי אוהב לעשות - לא תמיד ההורים רואים את הכל. אני חושב שהרבה אנשים יכולים לראות שהסרט נוגע בהם בדרךכזו או אחרת, אני יודע על מורים שאמרו לי שהם פתאום הסתכלו אחרת על תלמידים כמוני או ילדים שהזדהו כי הם עצמם כמו אשר שבסרט, זה באמת נוגע בהרבה אנשים ואני חושב שזה נורא אמיתי".

---------------------------------------
"פיגומים", עכשיו בבתי הקולנוע ברחבי הארץ.

תגובות