מאכזב ומרוח: "מיסטר גלאס" לא כזה מעניין כמו שחשבנו. צילום: באדיבות פורום פילם

מאכזב ומרוח: "מיסטר גלאס" לא כזה מעניין כמו שחשבנו

סרט ההמשך של "ספליט" שהגיע היום (ה') לבתי הקולנוע היה אחד מהסרטים המצופים של השנה. אז למה מותחן הקומיקס "מיסטר גלאס" המגלל את סיפורם של גיבורי העל האפלים, מביא תוצאה מאכזבת?

"מיסטר גלאס" הוא סוג של סרט המשך ל"ספליט", המאחד איתו את גיבורי הסרט "בלתי שביר" שיצא בשנת 2000. ואמנם על אף שהוא בעל תקציב גבוה פי שניים מזה של "ספליט", הוא לא מתעלה על קודמו ואפילו מאכזב - מישהו אמר יהירות יתר של הבמאי?

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

במאי הסרט מ.נייט שאמלאן מוערך בעיקר על סרטו "החוש השישי" שהוציא בשנת 1999 שגרף עמו הצלחה מסחררת ונחשב עד היום לאחד מהסרטים המובילים בז'אנר האימה. בשנים שלאחר מכן הדרדר עקב שורת סרטים בינוניים שנכשלו, אלא שבשנתיים האחרונות נראה כי הצליח להחזיר את כבודו האבוד כשיצא עם סרטים כמו "הביקור", ובעיקר "ספליט", שנחשב להצלחה מסחררת בקופות ובקרב מבקרי הקולנוע. אמנם, נראה שעם יציאת "מיסטר גלאס" המאכזב, הסיבוב השני ששאמלאן מנסה לעשות נתקע - ואנחנו מקווים שהוא ילמד ממנו לקחים לסרטים הבאים שלו, כי יש לו פוטנציאל.

 

נתחיל בעלילה, כאמור הסרט הוא המשך לאירועי העלילה של "ספליט" בו הכרנו את קווין וונדל קראמב (ג'יימס מקאבוי) הסובל מפיצול אישיות חריג של 23 דמויות התקועות בתוכו ובראשם דמות העל המסוכנת "החיה" (The Beast). קווין נשלח למוסד לחולי נפש שם הוא פוגש את דיוויד דאן (ברוס וויליס) ואת אלייז'ה פרייס (סמואל אל ג'קסון), שניהם בעלי כוחות על לא שגרתיים גם כן. שלושתם תחת פיקוחה של ד"ר אלי סטייפל שמטרתה הוא לנתק אותם מהכוחות המיוחדים והאפלים שלהם ולשכנע אותם שהם בני אדם רגילים, זאת על מנת שלא להפר את הסדר הקיים ולהפחיד את הציבור האנושי. אלא לשלושתם יש תכניות אחרות ואפלות במיוחד, לממש את חזון הקומיקס הקודר ולהוכיח לעולם שאנשים כמוהם קיימים.

על הדף זה נשמע כמו רעיון מקורי ומעולה, אלא שעל המסך אנחנו מקבלים תוצאות שונות לגמרי. מ. נייט שאמלאן שבניגוד ל"ספליט" לקח על עצמו הפעם את תפקיד המפיק, הרס את הרעיון ומרח אותו על שעתיים של סרט שמתרחש באותו המקום והתרחשויות העלילה ממש אבל ממש איטיות. מהסצנה הראשונה הסרט יוצר אצלנו ציפייה גדולה שנמשכת עד החצי שעה האחרונה שלו, שם הוא מקבל טוויסט מפתיע. הטוויסט אמנם מעולה אבל ה-90  דקות שלקחו לנו להגיע אליו ממש לא שווים את זה. והתוצאה היא סצנות שחוזרות על עצמן וסיפור מעייף - בדיוק כמו נסיעה למקום רחוק, בהתחלה אתם מתרגשים להגיע למקום ההוא אבל הנסיעה הארוכה מורידה את ההתלהבות שלנו, ואתם מגלים שהמקום לא מספיק שווה את הנסיעה. נבהיר שאלה מכם שלא צפו ב-"ספליט" וב-"בלתי שביר", עלולים לא להבין חלק מהדברים בסרט - מכיוון שהוא לא מתאמץ מספיק כדי להסביר לכם על הפרטים מהסרטים הקודמים.

מיסטר גלאס
 © צילום: באדיבות פורום פילם

אז אם יש לו עלילה רעה, למה "מיסטר גלאס" הוא לא כישלון טוטאלי? התשובה נמצאת במספר אלמנטים הראויים לשבח בסרט. קאסט השחקנים המעולה שבראשו יכולות המשחק המדהימות של ג'יימס מקאבוי המגלם את קווין בעל פיצולי האישיות, השליטה וההפרדה בין כל אישיות של קווין מתבצעת מעולה ע"י מקאבוי שיודע בעת בסצנה אחת להצחיק, להפחיד ולרגש אותנו, וזאת ללא כל עזר באביזרי לבוש, אלא בזכות מימיקות מצויינות. גם סמואל אל ג'קסון וברוס וויליס הוותיקים עושים עבודה מעולה. מעבר לשחקנים שמרימים את הסרט, "מיסטר גלאס" מתעטר בפסקול מדהים שלמרות הביצוע ההפקתי הרע, יוצר הפסקול, ווסט דילן ת'ורדסון יוצר אווירת מתח מופתית המלווה בחריקת כינורות מלחיצים. עוד אלמנט שמרים את הסרט, היא טכניקת הצילום הנהדרת, הלוקיישן, ומשחק הצבעים הנהדר של הסצנות (כמו החדר הוורוד שניתן לראות בטריילר).

מיסטר גלאס
© צילום: באדיבות פורום פילם

לסיכום, "מיסטר גלאס" הוא בעיקר סרט מאכזב. את האצבע המאשימה צריך להפנות להפקת הסרט שלקחה רעיון מעולה ומתחה אותו על 129 דקות. "מיסטר גלאס" הוא לא מותח בעיקר בגלל שהבמאי מ. נייט שאמלאן נהג ביהירות יתר והיה בטוח שאנחנו נחזיק את עצמנו במשך שעה וחצי בצפייה, כשהוא זורק לנו פיסות מתח פעם או פעמיים בלבד - וזה לא עבד. אנחנו ממליצים לו לרדת מתפקיד המפיק ולרכז את מיטב כוחותיו ביכולות הבימוי המעולות שיש לו, בדיוק כמו שעשה "בספליט". אבל במקרה של "מיסטר גלאס" גם משחק מצויין, פסקול מצמרר ותיאור אווירה מעולה לא מספיקים כדי להפוך אותו למעניין מספיק.



תגובות