ילדים שהם גיבורים: סרטים על בני נוער בשואה. צילום מסך מיוטיוב

ילדים שהם גיבורים: סרטים על בני נוער בשואה

היום (ד') מתקיים ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה. סרטים רבים בעולם הקולנוע הופקו בנושא השואה וזוועותיה - על ניצולים, חסידי אומות העולם ועל בני הנוער ששרדו. בני הנוער בתקופה זו לא הספיקו לחוות את ילדותם, והפכו במהרה לבוגרים יותר, שמרו בגבורה ובאומץ על מורשתם ומשפחתם ויש כמה סרטים שדואגים להראות זאת בבירור.

לכבוד ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, אספנו לכם רשימת סרטים בהם הגיבורים והשורדים הם בני נוער שמראים באופן מובהק עד כמה הם אמיצים ובוגרים. 

המפתח של שרה

הסרט "המפתח של שרה" מספר על ילדה אמיצה שרצתה להציל את אחיה הקטן מהנאצים. על מנת להגן עליו, היא נעלה אותו בארון וביקשה ממנו לשמור על דממה, כדי שהנאצים לא ימצאו את מיקומו וייקחו אותו למחנות ההשמדה. במקביל לעלילה של שרה בשואה, מסופר סיפורה של עיתונאית צעירה בשם ג'וליה. היא מגלה שבדירתה חיו בעבר משפחה יהודית בשואה. ג'וליה מתחילה לחקור את עבר הדירה ומגלה על סיפורה של שרה. העיתונאית מחליטה להפגש עם האלמן של שרה, ובמהלך פגישתם הם מגלים עוד כמה פרטים על עברם, וזוכרים את שרה באהבה וכאב. שרה הצעירה הוכיחה לנו את נכונותה להציל את קרובי משפחתה האהובים ממוות בטוח, היא מראה עד כמה באותם ימים, גם ילדים קטנים גילו אחריות כשל מבוגרים.

 

תוף הפח

אוסקר מאצראט קיבל בגיל שלוש תוף פח ליום הולדתו ומגולל דרכו את סיפורו במלחמת העולם השנייה. הילד הצעיר עבר כל כך הרבה, התגבר על כל כך הרבה קשיים ומאורעות שבלתי אפשרי להתגבר עליהם ושרד את המלחמה בגבורה יחד עם אמו האהובה. הסרט אף זכה בפרס אוסקר וזכה להערכה עמוקה ואמיתית מהרבה ניצולים.

 

האי ברחוב הציפורים

הסרט "האי ברחוב הציפורים" מבוסס על ספר באותו השם שכתב אורי אורלב. הסרט מספר את חייו של נער יהודי שמסתתר בבית הרוס ברחוב הציפורים 78. במהלך הסרט הנער חווה מקרים קשים, הוא צופה באנשים נרצחים אל מול עיניו, שורד לבדו ומחכה לאביו שהבטיח לחזור תוך כמה ימים. הסרט מראה ילד, שנלחם על חייו בתוך מלחמה, מעורר בנו השראה וגורם לנו לחשוב רגע שוב על המשמעות הכל כך עמוקה של היום הזה, יום השואה.

 

יומנה של אנה פרנק

אנה פרנק היא אחת הנערות הזכורות ביותר שעברו את השואה. יומנה התפרסם וחוויותה הכתובות נתנו לנו עוד פיסת מידע על כל הדבר האיום שקרה באותה התקופה. בתחילת הסרט אוטו פרנק, אביה של אנה, מגלה כי אשתו ובנותיו נרצחו בדם קר. משם חוזר הסיפור אל 1942, המלחמה בעיצומה, ובמשך שנתיים קשות במיוחד המשפחה מתמודדת עם כל כך הרבה קשיים במחבוא קטן. כל ההתרחשויות מתועדות ביומנה של פרנק הצעירה, הנערה שכל כך חלמה לחזור הביתה, שהמלחמה תיגמר. אבל אז, דווקא ברגע התקווה, הסרט חוזר שוב לסוף המלחמה ואוטו פרנק מספר כי הוא היחיד ממשפחתו ששרד. אנה פרנק היא אחת מדמויות המופת בשואה שמספרות לנו סיפור כל כך שובר לב, והצפייה בסרט מחזקת את הרגשות העמוקים שלנו לגבי הנושא העצום הזה.

 

אירופה אירופה

סאלק, נער יהודי מגרמניה, מוברח לברית המועצות ושוהה שם בבית יתומים בזהות בדויה. לאחר תקופת זמן, העבודה כי סאלק יהודי מתגלה על ידי חייל אך סודו נשמר. אחרי שהנער מתאהב בילדה שהיא ומשפחתה נאצים, בונה לעצמו סיפור כיסוי - בסיום המלחמה הוא עולה לארץ ישראל בגאווה וממשיך את המורשת היהודית שטמונה בו. הסרט מבוסס על סיפור אמיתי, ואף שלמה פרל (סלמה, בשמו הגרמני), שעל ספרו מבוסס הסיפור, מופיע בסוף הסרט כסצנת סגירת מעגל מרגשת וסוחטת דמעות על הנער שעבר כל כך הרבה, סבל, נלחם והצליח לשמר את מורשתו.

 

הבלתי נראים

ארבעה ניצולים מגוללים את סיפורם בסרט "הבלתי נראים" ומספרים על איך שרדו את השואה בתור נערים, על דרכי הסתתרותם והשתלבותם. הסיפורים הינם אמיתיים והניצולים גורמים לנו להתפעל בכל שנייה מחדש כאשר מספרים ההתמודדות שלהם בתור בני נוער יהודים בתוך כל המלחמה, הסבל, הרעב, הקור, הרצון לחיות והרצון להציל את משפחתם וקרוביהם. בני נוער לפני שמונים שנה הצליחו להילחם, לשרוד, להציל, ולחיות.

 
תגובות