הסטורי של אווה: "לא ליהקנו ישראלים כי זה פחות אותנטי". צילום: K Galleries

הסטורי של אווה: "לא ליהקנו ישראלים כי זה פחות אותנטי"

מאיה כוכבי ביימה יחד אביה, מתי, את פרויקט האינסטגרם המתאר את חייה של נערה יהודייה בתקופת השואה שכבש את הרשת בימים האחרונים. בשיחה שקיימנו עימה היא ספרה לנו על חשיבות האינסטגרם ככלי מחנך, איך הרגישה כשכינו את הפרויקט שלה "מזלזל ורדוד" ולמה היא החליטה ללהק שחקנים בריטים במקום שחקנים ישראלים יהודים. ראיון

"הסטורי של אווה" הוא פרויקט אינסטגרם עם למעלה מחצי מליון עוקבים שמטרתו להנגיש את זיכרון השואה לצעירי ישראל באמצעות שימוש בכלי ה'סטורי' הפופלרי. בעזרת אביה, ביימה מאיה כוכבי הפקה קולנועית שמציגה את חיי היום-יום של אווה היימן - נערה יהודיה שכתבה יומן ונספתה בשנת 1944. תפסנו את הבמאית הצעירה לשיחה על הפרויקט המיוחד לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

איך זה בעצם עובד?

"הסיפורים התחילו לעלות לסטורי מה-1 במאי בשעה 16.00, וכמו כל עמוד אינסטגרם אתה צריך לעקוב אחרי אווה ולפתוח את הסטורי שלה בכל פעם שיש עדכון. בכל שעה יעלה קובץ סרטונים המתארים יום בחייה של אווה, ככה שבכל שעה נזכה לחוות יום שונה בחיים שלה".

מאיפה עלה הרעיון ליצור חשבון אינסטגרם לילדה בשואה

"זו שאלה שכל פעם שואלים אותי, חשוב להגיד שהכנו את הפרויקט כי לדעתנו קיימת בעיה עם הזיכרון של השואה שבאה לידי ביטוי בעיקר בקהל הצעיר שאיבד את החוויה הכי חזקה שהיא זיכרון השואה דרך ניצולי השואה עצמם, זו הצורה הכי חזקה להבין את מה שהתרחש שם - עדות אמת. ובגלל שלצערי אנחנו מאבדים כל יום שורדים, אנחנו מאבדים את דרך ההסברה הכי ריאלסטית לגבי הזוועות הללו. הבעיה השנייה היא שהקהל הבינלאומי לא ממש מאמין לגודל ממדי האסון והזעזוע שזרעה השואה, זה יוצר אצלם חוסר עניין. לכן היינו צריכים לברר כיצד ניתן להנגיש לצעירי העולם את החוויה של האסון הזה - ומשם הגיע הראיון של הסטורי".

למה החלטתם לעשות את זה דווקא בפורמט של סטורי, סרטי שואה שמוקרנים בכיתות לא מספיק מעוררים מודעות לנוער?

"לא, אני לא חושבת שהם מספיק מעוררים מודעות לגבי השואה. בגלל שהקהל של היום מאוד רגיל לראות בטלוויזיה ובסרטים מחזות נוראיים מאוד, ובשלב מסויים סרטי שואה כבר לא משפיעים עליהם כמו שהשפיעו על הדור שלי או על הדור של אבא שלי. מה שהכי חזק ברשתות חברתיות זה שאנחנו בוחרים את אופן ההצגה של הדמות. דוגמא לכך שהאינסטגרם כל כך חזק - כשאני רואה סטורי של ביונסה, אני ממש מרגישה שאני חיה את החיים של ביונסה כי היא משתפת את החיים שלה מנקודת המבט שלה. אנחנו נמצאים מול כלי שמחבר את הנוער, אז למה לא לקחת את הכלי החזק והמחבר הזה כדי להעביר שיעור היסטורי".

קיבלתם לא מעט תגובות חלוקות שטענו כי מדובר בזילות השואה, על כך שזה מעשה מזלזל לדחוס סיפור חיים טרגי של ילדה בשואה לתוך פרופיל אינטרנטי. מה דעתך?

"תקשיב, זה קשה לשמוע את זה. ברגע שאתה מדבר עם אנשים מעל גיל מסוים, זה מובן שהם לא לגמרי מבינים את אינסטגרם, הם רואים בזה דבר רדוד. ואף פעם לא הבנתי את זה, כי יש היום כל כך הרבה נושאים חשובים ותנועות כמו 'אלימות נגד נשים' ו-'הפרעות אכילה' שמעוררות מודעות דרך הרשתות החברתיות, איזו תנועה גדולה ומשפיעה היום לא מופיעה באינסטגרם בעצם? אני חושבת שאנשים אומרים שזה זלזול כי הם לא מבינים כמה הרשת החברתית חזקה ומחוברת לקהל הצעיר. מצד שני אני מבינה אותם, השואה היא הנושא הכי רגיש שיש, ואני יכולה להבין את הזלזול והדאגה שמביעים אנשים שטרם ראו את הסטורי של אווה בפעולה".

© צילום מסך

"הכוונה שלי ושל אבא שלי הייתה מהמניע הכי חשוב, מחנך ומכבד שיש, וזה חבל לי לשמוע שאנשים מגיבים ככה כי הם לא נותנים לזה הזדמנות. חבל לי בשביל אווה והחיים של הילדה המדהימה הזו שאני בטוחה שאלה יתאהבו בה ברגע שיחשפו עלייה, בעיקר חבל שאנשים לא פותחים את הראש לפלטפורמה חדשה. יש מצב שאנשים גם פקפקו וזלזלו על הטלוויזיה כשרק הומצאה, הם חשבו בהתחלה שגם טלוויזיה זה אמצעי רדוד להעברת תכנים לא רציניים. אני מקווה שבסוף כולם יבינו את 'הסטורי של אווה', הקהל הצעיר בטוח מבין.

קיבלתם תגובות מניצולי שואה על הפרויקט?

"ניסינו לקבל תגובות מכל קבוצות הגילאים, פחות הלכנו לניצולי השואה כי אנחנו יודעים שזה משהו שיהיה קשה להנגיש להם ולא ידענו בדיוק איך להתייחס ומה יהיו התגובות שלהם. יותר התרכזנו בתגובות של הקהל הצעיר, הלכנו לכיתות של ילדים בני 14 והצגנו להם את זה, היינו מאוד לחוצים מהתגובה".

ואיך הם הגיבו?

"הם היו פשוט בהלם. הם הסתכלו על החומרים, בסוף השיעור הם לא הפסיקו לדבר על זה ולשאול שאלות. הם מאוד עזרו לנו, ראינו את האנרגיות שלהם וזו לא אנרגיה שמחה אמנם אבל השיחה שיצאה בעקבות הצפייה שלהם מוכיחה כמה חשוב הפרויקט הזה. אנחנו מקווים שזו תהיה החוויה של כל האנשים הצעירים, גם אם זה לא חיובי, תמיד טוב לדבר על זה ולהשאיר את השואה בדיון הציבורי".

אני חייב להודות שבהתחלה גם אני פקפקתי ברעיון שנשמע מאוד שטחי, אבל כשראיתי את הסרט עצמו הופתעתי מאוד לטובה. האם את חושבת שהטעות היא בשיווק של הסרט, בין היתר השלטים שנתלו באיילון?

"שוב, זה קשה לנו. היינו 400 איש בצוות ההפקה, שחקנים בריטים ברמה הכי גבוהה - הסברנו להם את החוויה של השואה, ממש היינו בתוך זה. זה גרם לנו לשכוח שזה עלול לפגוע באנשים, אני לא חשבתי שאנשים יראו בזה משהו מזלזל, עבדנו על הפרויקט בצרה הכי רגישה והכל היה מכוונה טובה. כן, יכול להיות שהשלטים היו בעייתיים או שהיינו צריכים להציג את הטריילר לפני, אבל זה כבר מאחורינו ואני מקווה שמי שצפה באמת הבין את החוויה והכוונה שלנו".

מה שבטוח זה שהצלחתם לעשות רעש

"כן, נכון".

מתוך 'הסטורי של אווה'
מתוך 'הסטורי של אווה' © צילום: K Galleries

אם מדובר בהפקה ישראלית שמתעדת אירוע של העם היהודי, למה לא לקחת שחקנים ישראלים שיגלמו יהודי אירופה?

"קודם כל, כל האנשים שעמדו מאחורי המצלמה היו ישראלים אז בעינינו זו הפקה ישראלית. נכון, השחקנים עצמם היו בריטים, הסיבה לכך היא שהחוויה תהיה כמה שיותר אותנטית. אנחנו בתור ישראלים מביאים הרבה מאוד רגש וכבדות על השואה, ופחות רצינו להביא את החוויה הישראלית ויותר את החוויה של אנשים שלא מחוברים לחוויה של השואה ולהכניס אותם לתוך זה. לדעתנו זה גם בא יותר טבעי ביכולות המשחק שלהם, כלומר השתמשנו בהמון אלתורים על הסט והרבה יותר קשה לאלתר שהשחקן קשור רגשית לאירוע".

השחקנים עצמם היו יהודים?

"לא, מלבד דמותו של הסבא כל שאר השחקנים לא היו יהודים".

אמרת ששחקנים בריטים יביאו חוויה יותר אותנטית, את לא חושבת שאם היו שחקנים יהודים אז הם היו מונעים מרגש יותר חזק כי הם קשורים להיסטוריה הזו, שככל שהם יותר מחוברים ככה גם המשחק שלהם יותר אמיתי ומחובר לרגש?

"הקטע הוא שהשואה היא אבן מאוד כבדה ליהודים וישראלים, הרגשנו שהם עלולים להביא יותר מדי מההיסטוריה של עצמם לתוך זה. זה היה חשוב שכל הישראלים יהיו בצד ההפקתי, אבל רצינו שהשחקנים יבואו יותר נקיים לתוך החוויה, שיגיעו מתוך מציאות נורמלית. וככל שהם נכנסים לתוך תקופת השואה הם מתחילים להבין את המציאות הקשה הזו. כשהשחקנית של אווה (מיה קוויני - ת.כ) הייתה צריכה לענוד את הטלאי הצהוב, ישבנו איתה והסברנו לה את החשיבות והמשמעות של הדמות והפריט שהיא עונדת. ובגלל שלא הייתה לה היסטוריה עם זה, היא חוותה את התחושה העוצמתית באותו הרגע מול המצלמה על הסט. זה לטעמנו היה הכיוון הנכון".

הטלאי הצהוב
הטלאי הצהוב © צילום מסך מאינסטגרם

את מתכוונת ליצור עוד סדרות או סרטים בפורמט הזה?

"כן, יש לנו כבר כמה רעיונות. ובעתיד נתחיל לעבוד עליהם".

ראיון של כתבנו לרדיו "גלי ישראל" בשיחה על פרויקט 'הסטורי של אווה'

 
תגובות