קולנוע כחול-לבן: 3 סרטי קומדיה ישראלים שאסור לפספס. צילום מסך מיוטיוב

קולנוע כחול-לבן: 3 סרטי קומדיה ישראלים שאסור לפספס

הקולנוע הישראלי הוא עשיר הרבה יותר ממה שאתם חושבים. כדי להוכיח זאת, אנחנו משיקים סדרת כתבות בה בכל כתבה נכתוב על שלושה סרטים ישראלים שאתם חייבים להכיר. השבוע - שלושה סרטי קומדיה ישראלים שלא יביישו את הז'אנר ויפילו אתכם לרצפה

אי אפשר להתעלם מהעובדה שתדמית הקולנוע הישראלי היא לא גבוהה בכלל בקרב הקהל הישראלי. אך מסתתר כאן עולם שלם של יוצרים מוכשרים, זרמים, ז'אנרים והתפתחויות לאורך השנים שמציגים בצורה יוצאת דופן את המציאות הישראלית. בכל פעם נביא לכם שלושה סרטים ישראלים שיציגו לכם טעימה מהקולנוע הישראלי שכולנו צריכים להתגאות בו.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

בשנותיו הראשונות של הקולנוע הישראלי, עד שנות ה-80, הקהל הישראלי נהר לבתי הקולנוע כדי לצפות בסרטי הבורקס. סרטים רדודים בתכנם, שלרוב חזרו על עצמם, והיו לשנאת מבקרי הקולנוע. עם זאת, הם היו הצלחות קופתיות מרשימות. לאחר מכן הייתה ירידה משמעותית של הקומדיה בסרטים ישראלים בעקבות תקופה מעט מתוחה בישראל, ובשנות ה-2000 הן חזרו ובענק. קומדיות ישראליות רבות שטפו את המסך הגדול.

ישנם לא מעט סרטי קומדיה ישראלים. השבוע אנחנו מביאים לכם שלושה מהם - מבצע סבתא, זוהי סדום והלהקה האחרונה בלבנון. מדובר בשלושה סרטים שיצאו ב-20 השנים האחרונות, ומציגים את היצירתיות הישראלית לאורך השנים. חשוב לזכור שהיו סרטי קומדיה מאוד משפיעים וזכורים בראשית הקולנוע הישראלי, כמו "תעלת בלאומליך" של אפרים קישון מ-1969, "שני קוני למל" מ-1966 ועוד. 

מבצע סבתא

"סבתא חיה מתה?", אחד הציטוטים המוכרים של אחד מסרטי הקומדיה הישראלים המצליחים בכל הזמנים. הסרט הופק בשנת 1999, בבימויו וכתיבתו של דרור שאול. הסרט לא הצליח במיוחד כשיצא לאור, אך עם השנים הוא זכה לתהילה משמעותית, ומעריצים רבים. הסרט מציג את סיפורם של שלושה אחים, מדריך נוער, מתקין כבלים וקצין בצה"ל, שגדלו בקיבוץ ועכשיו מתבשר להם שסבתא שלהם, חיה, הלכה לעולמה.

הקיבוץ בו הם גדלו לא מוכן לממן ולטפל בהלוויה של סבתא וכאן מגיעה הבעיה, הם אלה שאחראים עליה. סבתא שלהם היא זאת שהקימה את הקיבוץ אך בעקבות סיבוכים ואינספור אי הבנות, זה הופך למסובך הרבה יותר. "מבצע סבתא" הוא אחד הסרטים המצוטטים והזכורים ביותר בקולנוע הישראלי ולא סתם. מככבים בו שחקנים מעולים, ביניהם רמי הויברגר, עמי סמולרצ'יק וצח שפיצן. עובדה מעניינת על הסרט היא שהוא ברובו מבוסס על סיפור אמיתי שהתרחש בקיבוץ כיסופים בשנת 1993.

 

זוהי סדום

סיפור העיר סדום, מכירים? בשנת 2010 החליט צוות ההפקה של תוכנית "ארץ נהדרת" האהובה לנצל את כישרון השחקנים ואת המוח היצירתי שלהם לסרט קומדיה בועט וקורע, המבוסס על סיפורו התנ"כי של לוט והעיר שבה הוא חיי - סדום. הבמאים הם אדם סנדרסון ומולי שגב. הסרט בעצם מתמקד בשלושת הימים האחרונים של העיר סדום, לפני שאלוהים (בגילומו של איל קיציס) מחליט להחריב אותה.

לוט (דב נבון) נמצא במציאות לא פשוטה בכלל. כל העיר שלו מלאה בחוטאים, והמאליכ (שליט) של סדום, מגלה שלוט ומשפחתו יינצלו. הוא מנסה להציל את עצמו באמצעות חתונת בנו עם בתו של לוט. המהלך הזה משתבש ואחריו באים עוד ניסיונות מפוקפקים של ברע, המאליכ של סדום, להינצל. הסרט הפך לסרט הישראלי המצליח ביותר ב-25 השנים שקדמו לו. 

 

הלהקה האחרונה בלבנון

בשנת 2016 עלה במוחם של התסריטאים איציק קריחלי ואורי הלוי, מה היה קורה אם בנסיגה הישראלית מלבנון, שהייתה בשנת 2000, היו נשארים בטעות כמה ישראלים שאין להם מושג בלחימה צבאית. בבימוים בן בכר ואיציק קריחלי, ובכיכובם של אורי לייזרוביץ', עפר שכטר ועופר חיון, נוצר סרט הכי ישראלי שיכול להיות, וגם מצחיק. הם אפילו לא היו אמורים להיות שם, אלא הגיעו להופעה אחת, ונקלעו למסע שלא ישכחו לעולם, מלא בחוויות משונות.

מבקרי הקולנוע הבינו שמדובר בסרט חשוב שלא כדאי להתעלם ממנו. הוא אמנם קומדיה לכל דבר ועניין, אך בולט ומשפיע על תמונת הקולנוע הישראלי. הוא מציג לא מעט ביקורת מול צה"ל ועל התפקוד שלו. זה שילוב מוצלח של שחקנים טובים ותסריט שנון שלא תוכלו להישאר אדישים אליהם בזמן הצפייה.

 
תגובות