דעה: למה אין ייצוג מוביל של דמויות להטב"ק בסרטי דיסני?. צילום: yes יח"צ

דעה: למה אין ייצוג מוביל של דמויות להטב"ק בסרטי דיסני?

בחודש הקודם נרשם צעד משמעותי בעולם הטלוויזיה לילדים ולנוער כשדמות מוכרת מסדרת ילדים מצליחה יצאה מהארון. בפרק הפותח של העונה החדשה של הסדרה "ארתור", יצאה דמותו של מר עכבר מהארון. הפרק עורר סערה ברחבי העולם וגרר אינספור תגובות חיוביות ושליליות. אך לפי השאלה שצריכה להישאל היא: למה זה לא קרה קודם?

שיאו של חודש הגאווה הגיע ביום שישי האחרון עם קיום מצעד הגאווה השנתי בתל אביב אליו הגיעו כרבע מיליון תומכים. בין מאות אלפי התומכים נכחו גם כמה מפורסמים ובניהם מירי מסיקה, רן דנקר ואפילו כוכב הסדרה "איך פגשתי את אמא" - ניל פטריק. כוכב נוסף שלקח חלק משמעותי במאורע היה אסי עזר שהנחה את המצעד. עזר, שידוע בתרומתו הרבה לקהילת הלהטב"ק בישראל (שכן, אחת מפעולותיו המשמעותיות ביותר לקהילה הייתה תרומה של כל שכר הנחיית האירוויזיון השנה שסכומה עומד על כ-105 אלף שקלים לעמותת איגי), העלה בשבוע שעבר פוסט הנוגע בציון יום הנישואים שלו ושל בן זוגו, אלברט. בפוסט כתב עזר על הזוגיות מלאת העליות והירידות ועל אהבתו העצומה שלו כלפי בן זוגו. אך יש עניין אחר בפוסט הזה שסקרן אותי יותר – התמונה שהועלתה יחד עם הכיתוב.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי: 

בתמונה מופיעים אלברט ואסי (עם עמוס כלבם) כשראשיהם הוחלפו בעריכה באלו של נסיכים מסרטי דיסני. המנחה, אף הוסיף לכתוב בפוסט "עדיין אין סרט דיסני שסיפר את הפנטזיה שלנו, אך אנחנו לגמרי חיים באחת". כלומר במתכוון או שלא במתכוון, עזר העלה סוגיה מעניינת למדי המביאה עימה את השאלה: למה באף סרט דיסני, אין גיבור או גיבורה להטב"ק באופן מוצהר?

אנחנו שומעים בלי סוף מסביבנו על חשיבות השוויון, כמה חשוב להתנתק מסטיגמות שליליות ולשאוף לערכים של קבלת האחר, ובכל זאת אף אחד לא חשב לנכון להוציא דמות דיסני מהארון. נכון, היו לא מעט שמועות על נטיותיהן המיניות של כמה דמויות מרכזיות בסרטי דיסני כמו מולאן ואלזה, אך שום דבר לא הוצהר או נאמר באופן ברור והכל נשאר בגדר שמועה.

יהיו שיגידו כי דמות להטב"קית עלולה לבלבל את נטיותיהם של צופים רבים, שכן סרטי דיסני מוקדשים בעיקרם לילדים צעירים. אך אל נא נשכח שגם חשיפה לסוג מסוים של מגזר עשויה להוביל לאי וודאות ותחושת התבדלות אצל הצופים שנטיותיהם או מגדרם אינם תואם לדמויות. עולה השאלה, איך בעולם בו מוצגים שוב ושוב אותם סוגים של דמויות ירגיש צופה השונה מהם? התשובה - שונה ולא שייך. אבל אין שום סיבה שהוא ירגיש כך, משום שעל פי ההערכות קהילת הלהטב"ק מונה כחמישה עד עשרה אחוזים מאוכלוסיית העולם וזה ממש לא מספר קטן.

© צילום מסך מהיוטיוב

גם כשלכאורה נעשתה מן התקדמות אל עבר הקדמה, היא הייתה קטנה ואפילו זניחה. ההתקדמות נרשמה בסרט "היפה והחיה" משנת 2017, כשדמות המשנה בסרט, לה־פו מכיר בהיותו הומו בפני דמות הערצתו לגסטון. לדבריו של במאי הסרט ביל קונדון "זה צעד להגברת הנראות של דמויות להטב"קיות על המסכים.. רגע הומואי יפה בסרט של דיסני". אך נדמה לי שמה שכביכול התפרש כצעד להגביר את המודעות לשוויון היה יותר דומה לניסיון של ענקית הסרטים לצאת ידי חובה. אולפני דיסני שהתהדרו בבשורה על דמות גאה חטפו שתי מכות, אחת מצד מבקרי הקולנוע שלטענתם העניין הגאה בכלל לא מופיע בסרט באופן ברור ומערכת היחסים בין שני הגברים יכולה להתפרש בקלות כסתם חברות קרובה. ומן הצד השני, בו החליטו בתי קולנוע ברחבי העולם להחרים את הסרט ולא להקרינו. רוסיה אף הגדילה לעשות והגבילה את גיל הצפייה לגיל 16 ומעלה בכל בתי הקולנוע במדינה. זאת אומרת שאם כבר החליטו האולפנים ליצור דמות מזרם הלהטב"ק, למה דווקא דמות צדדית? למה לא להצהיר על כך ולא להשאיר את זה לכמה פרשנויות? לפי תפיסתי, אם כבר הם עשו דמות להטב"קית - הם היו צריכים ללכת עם זה עד הסוף! אין כל דרך אחרת להתמודד עם ההומופוביה והפחד חוץ מפשוט להיות מי שאנחנו.

© צילום: Disney באדיבות yes

מאוד מוזר כי דווקא דיסני ענקית הסרטים עושה צעד כזה שולי בנושא שהוא כל כך עמוק וחשוב. הרי מי מתאים יותר מענקית הסרטים דיסני להוביל מהפכה שכזו? אחרי ששינו את התפיסה על גוף האישה בסרט "מואנה" והובילו לדימוי גוף בריא, ואחרי שהציגו בסרט "הנסיכה והצפרדע" נסיכה שחורה וכמובן אחרי שניפצו את מגבלות הנשים וקידמו רוח פמיניסטית לגבי יכולות הנשים ב"לשבור את הקרח". לדעתי, ייצוג מוביל של הקהילה הגאה הוא עוד יעד שענקיות הסרטים צריכות להציב לפניהן.

 

 
תגובות