גיבורים אמיתיים: סרטים על ילדים ובני נוער בשואה. צילום: באדיבות Yes

גיבורים אמיתיים: סרטים על ילדים ובני נוער בשואה

היום, כ"ז בניסן, חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. למרות הבידוד וההסגר, זהו זמן חשוב להרהר ולראות סרטים בנושא המלחמה הנוראה - ולזכור את הנספים. אספנו לכם כמה סרטים מדהימים שמספרים על הילדים שנלחמו למרות הכול, ועברו את המלחמה מהצד שלהם.

היום, יום שלישי, חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה. מלחמת העולם השנייה הייתה המלחמה הנוראה ביותר שראתה האנושות, לכל הדעות, וההתאוששות ממנה הייתה נוראה וקשה לכל העולם כולו. היום נתייחד בזכרון ששת מיליון שנספו בשואת העם היהודי, ואחת הדרכים הטובות לעשות זאת היא לצפות בסרטים שונים שגוללים את סיפור המלחמה – והפעם מזווית הראייה של ילדים שונים שהיו גיבורי המלחמה.

גנבת הספרים

הסרט המצמרר הזה מסתכל מנקודת המבט של לא אחר מאשר – המוות. הסרט, שמבוסס על ספר באותו שם, זכה להצלחה ענקית והפך לשובר קופות. העלילה מתמקדת בליזל ממינגר, ילדה צעירה בזמן השואה, וכשאמה מבינה שאינה יכולה לגדל את ליזל ואחיה בעקבות היותה קומוניסטית שנרדפה על ידי השלטון הנאצי, היא שולחת אותם למשפחת אמנה. עוד בדרך המוות פוגש את אחיה, ועל ליזל עוברים דברים רבים ותלאות רבות בדרך, והיא ללא ספק אחת הילדות הכי מעוררות ההשראה שראינו.

 

המפתח של שרה

הסרט הצרפתי "המפתח של שרה" מבוסס גם הוא על ספר באותו השם, ומספר את סיפורה של ילדה שכל כך דאגה לאחיה ורצתה לשמור עליו בחיים, ולמרות דברים טראגיים שקרו בדרך - שרה לעולם לא איבדה תקווה. את הסיפור הזה מגלה מחדש עיתונאית אמריקאית שחיה בצרפת בשם ג'וליה, והיא מאחדת מחדש את משפחתה של שרה וחושפת את הסיפור האבוד.

 

הנער בפיג'מת הפסים

אסא באסטרפילד המפורסם משחק כאן נער גרמני צעיר, שאביו קצין נאצי, ומשפחתו עוברת להתגורר ליד מחנה השמדה בעקבות "עבודתו" של אביו. הוא מתיידד מעבר לגדרות עם ילד יהודי בשם שמואל, ובעלילה סוחטת דמעות אנחנו מגלים כמה חזקה היא חברות, שבסצנה מצמררת תעבור גם את שערי המוות.

 

האי ברחוב הציפורים

הסרט המרגש הזה גם מבוסס על ספר באותו השם, ספרו המפורסם של אורי אורלב. מדובר על ילד אמיץ במיוחד בתקופת המלחמה. כנגד כל הסיכויים הוא בורח מהסלקציה ונלחם על הדברים הבסיסיים והפשוטים ביותר שמוכרים לכולנו כמובן מאליו, כמו אוכל, מים וקורת גג. הוא בורח לבית ההרוס של המשפחה, ומתחבא שם עד סוף המלחמה. בסרט אנחנו רואים את מלאכת ההישרדות הבסיסית שלו, וכמו כן התקווה שמשפחתו תחזור אליו – מתפוגגת אט אט.

 

רוץ ילד רוץ

גם "רוץ ילד רוץ" היא אחת מיצירותיו המופלאות של אורי אורלב, בו מסופר על שרוליק – ילד קטן שהוא ומשפחתו עוברים לגטו וורשה בתחילת המלחמה. העלילה המצמררת על מעלליו של ילד קטן מאוד ששורד לבדו בזמנים הנוראים האלו מצליחה כמובן לרגש אותנו בצורה מדהימה ולגרום לנו להעריץ ילד קטן ששובר מוסכמות.

 

הסטורי של אווה

המיזם ששבר את ישראל בשנה שעברה וגרם לכולנו להיצמד למסך האינסטגרם מסיבות מעט שונות מהרגיל, מתאים כמובן גם לשנה הנוכחית, והנערה הצעירה שנלחמה עד גבול הבלתי אפשרי היא השראה ודוגמה לכולם. סדרת ה-"סטורים" מבוססת על יומן אמיתי שכתבה אווה עד שנרצחה באושוויץ. היומן האמיתי שלה נמצא ביד ושם, והמילים מלאות התקווה שם מצמררות את כולנו, עכשיו אפשר לצפות בפרויקט המרגש גם ביוטיוב וגם כסדרת סטורים בעמוד האינסטגרם של "Eva stories". אין ספק שמדובר במיזם ייחודי ומרגש במיוחד.

 

ילדי פלא

הסרט "ילדי פלא" מספר על ילדים יהודיים שהם גם מוזיקאים מחוננים, שרוקמים חברות עם ילדה גרמניה שרוצה לנגן איתם. עלילת הסרט מתרחשת בתחילת שנות ה-40, והילדים מנסים להבין מה קורה, לשרוד ולהציל את עצמם - ולכישרון המוזיקלי יוצא הדופן שלהם יש תפקיד חשוב בכל הסיפור.

 



תגובות