במה יתרה: הקמפיינים של הסלבס נגד טוקבקים יצרו פעולה הפוכה. צילום: Fotlia

במה יתרה: הקמפיינים של הסלבס נגד טוקבקים יצרו פעולה הפוכה

אחרי לא מעט קמפיינים מפורסמים של סלבס בהם הם מנסים לעצור בריונות ברשת על ידי הקראת טוקבקים, נדמה שלאט לאט זה יוצר דווקא את הפעולה ההפוכה והגולשים מצאו דרך חדשה לקבל במה ויחס מהכוכבים הגדולים. טור דעה

לא פעם ולא פעמיים נכתב על עניין הטוקבקים והבריונות ברשת כשהסלבס מייצגים את התופעה ומשמשים כ"פרזנטורים" של נפגעי העניין. ובצדק, הם בהחלט המטרה הקלה ביותר עבור מגיב מרושע שרק רוצה להעליב ולפזר רוע בעולם. אך אם עוד בתחילתם של כל הקמפיינים הללו למיניהם הם עוד עזרו, לדעתי לאחרונה נוצרת תוצאה הפוכה לחלוטין.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

כמי שנחשף וקורא את התגובות אצלנו באתר (ואף מסיר את הבעייתיות וה'ספאם' שביניהן), שמתי לב למגמה הולכת וגדלה, בעיקר לאחר קמפיינים נגד אלימות ברשת (מבורכים ככל שיהיו). במקום שהתגובות ייפחתו הן רק גדלות, אבל לא כי סתם הנוער "הרשע" הולך וגדל לעומת "הטובים", אלא כי הקומץ שברעים קלט שיש לו כאן במה די מיוחדת.

קמפיין פרוגי עם הקראת טוקבקים
 

על מה אני מדבר? ובכן, נדמה שמרוב שניתנה במה לתגובות הרעות שמתפרסמות לשימוש ככלי עזר להפחית - כך אותם מגיבים למיניהם הבינו שזו בעצם הדרך שלהם לקבל יחס ו"פרסום" (אנונימי או לא) מהכוכבים ומהסביבה. הנקודה בה ממש שמתי לב לעניין היא כשקראתי אצלנו תגובה על ירדן הראל המנוסחת בדיוק כמו תגובה מרושעת שעלתה לכותרות בעבר לאחר פוסט נפגע ועצוב במיוחד של הראל באינסטגרם. מה זה העיד מבחינתי? שמה שעובר בראש ללא מעט ילדים היום שכדי לקבל יחס מכוכב כלשהו (או סתם פרסום), הוא צריך "למשוך לו בצמות", לעצבן אותו, לגרום לו לא לפספס אותו ולהגיב לו איזו תגובה מרושעת ועסיסית במיוחד כדי שאותו כוכב יגיב או יעשה פוסט או לחילופין, אנחנו, כלי התקשורת, נכתוב על אותה תגובה כתבה כלשהי. הרי אם זה עבד לאחרים והסלבס כבר נפגעו, למה שלאותו אחד זה לא יעבוד?

הטוקבק האלים המפורסם על ירדן הראל
הטוקבק האלים המפורסם על ירדן הראל © gettyimages, אינסטגרם

האם לשם אנחנו הולכים - פרסום ויחס במחיר של פגיעה באדם אחר? לצערי זו מגמה הולכת וגדלה שאני נתקל בה לאחרונה לא מעט, הן אצל הסלבס, אצלנו באתר, בתגובות באינסטגרם ואפילו בהודעות פרטיות שאנו מקבלים לחשבון האינסטגרם של פרוגי ובו לא מעט גולשים בוחרים לגדף, לקלל ולהשמיץ כוכבים בקלות כדי לקבל קצת תשומת לב. אני בטוח שהרוב המוחלט של מי שמחליט לנסות לקבל את היחס הזה על ידי טוקבק, בכלל אל חושב ככה על אותו 'סלב' עליו הגיב וזו סתם דרך שלו לקבל יחס. אחד הדברים העצובים ביותר בתוך כל זה, זה שגם אם מקבלים את היחס אין להם סלידה מהעניין, זה מרגיש עבורם כמו לסמן "וי" ברשימת החלומות ולצאת מסופקים מזה שכוכב X ענה להם או כתב עליהם פוסט/סטורי.

© fotolia

אין לי פתרון קסם לכל הדבר, אני חושב שדי נקלענו לנקודה שבה לא יודעים אם להמשיך לנסות לעצור את התגובות על ידי הצבת מראה עם תגובות מגעילות אחרות או פשוט לא להתייחס ולהתעלם עד שיעבור (אבל אז לא לתת מודעות לעניין). אך בכל זאת, נדמה שדווקא האופציה השנייה צריכה להתחזק יותר לפחות בתקופה הקרובה. כי את המודעות כבר "הרווחנו", כעת נותר לא לתת במה יותר לבריונות רשת אלימה ומיותרת, בין אם היא לצורך יחס ובין אם היא סתם רוע טהור ואצבע קלה על המקלדת. למזלנו יש "חסום" ו"מחק" שיכולות לסייע לפחות בינתיים. 

עם זאת חשוב לי להדגיש שאם אתם נתקלים באלימות רשת כלפיכם, שתפו את הקרובים אליכם ואל תעברו זאת לבד. נכון שאפשר להתעלם אך בכל זאת מילים פוגעות וזה עלול להשפיע, אל תהיו בזה לבד. 

ולכל המגיבים שביניכם, בחייאת, תפעילו מחשבה. יחס לא שווה בכל מחיר, אם משהו צריך להגיע אליכם או אם אתם רוצים לקבל מענה מסלב כלשהו, עשו זאת בדרכים נעימות ומקובלות, לאף אחד זה לא נעים וזה ממש לא שווה לקבל יחס שלילי, לא בשבילכם, לא בשביל הכוכב ובעיקר לא בשביל הנפש שלכם. #עצרו_תחשבו - האם הייתם רוצים לחוות בעצמכם דבר כזה? יש אנשים מאחורי המסך, וגם הם פגיעים.

קמפיין עצור תחשוב של פרוגי, עדיין רלוונטי
קמפיין עצור תחשוב שלנו בפרוגי, עדיין רלוונטי
 
תגובות