חופשיים: הסלבס שיצאו מעבדות לחירות. Gettyimages.IL/Dimitrios Kambouris, Matt Winkelmeyer

חופשיים: הסלבס שיצאו מעבדות לחירות

המושג מ״עבדות לחירות״ מתאר יציאה לחופשי לאחר מאבקים או תקופות קשוחות במיוחד, ולכן החלטנו להביא כמה מהסיפורים הזכורים בהם הסלבס יצאו לחופשי

משפחות רבות יתאספו סביב שולחן ליל הסדר על מנת לחגוג את שחרור בני ישראל מהעבדות במצריים. אמנם מדובר בסיפור תנ״כי, אך המושג ״מעבדות לחירות״ מתאר יציאה לחופשי, שחרור של משהו גדול והוא רלוונטי גם לחיים המודרנים כיום. לכבוד החג אספנו עבורכם כמה מהסיפורים זכורים במיוחד של סלבס ששוחררו ״מעבדות לחירות״.

בריטני ספירס מהאפוטרופוס

את ההאשטג #freebritney כמעט והיה בלתי לפספס במידה ונכחתם ברשתות החברתיות ב-2021. זו הייתה השנה שהרשת כולה התגייסה במטרה לשחרר את בריטני ספירס מאביה בתפקיד האפוטרופוס שלה. הסיפור מתחיל אי שם בשנים הראשונות של המיליניום, כאשר ספירס נכנסה לאשפוז נפשי בכפייה, ובית המשפט מינה את אביה לתפקיד. בכך הוא קיבל שליטה מלאה על חייה, בתחום האישי, הציבורי והכלכלי. יחד עם המחאות ועם שלל סרטים דוקומנטריים המפענחים ומביאים עדויות של חייה מאז, הרשת התמלאה בשמועות על התדרדרות משמעותית במצבה הנפשי של ספירס בעקבות השליטה של אביה שפועל בניגוד לרצונה. לאחר חודשים בהם המאבק התבסס על השערות ושמועות בלבד, התקשורת קיבלה את אישורה של בריטני שהעידה כי אביה כפה עליה לעבוד בניגוד לרצונה ושאין לה גישה או שליטה לתחומים שונים בחייה. אחרי מאבק מתמשך, בנובמבר 2021 בריטני שוחררה לחופשי כאשר בית המשפט ביטל את הצורך באפוטרופוס באופן סופי.

© gettyimges.IL\ Gabe Ginsberg

טיילור סוויפט מחברת התקליטים

הסיפור של סוויפט מתחיל ב-2004, כשהייתה בת 14 בלבד וחתמה חוזה בחברת תקליטים ל-13 שנים, מה שנתן להם בעלות על ששת האלבומים הראשונים שלה. כשסיימה סוויפט את התחייבותה עבור החברה, רצתה לחתום בחברה אחרת, אך איבדה את הבעלות על המוזיקה שלה, עליה עבדה במשך תקופה כל כך ארוכה והקדישה לה את חייה. מאוחר יותר חברת התקליטים יחד עם הבעלות על האלבומים של סוויפט, נמכרה לסקוטר בראון, שפעל בעבר כנגד טיילור. היא הרגישה נבגדת, פגועה ומנוצלת, המחשבה שהמוזיקה שלה תיהיה בידיו של מי שפגע בה בעבר זעזעה אותה. בסופו של דבר טיילור החליטה לקחת את המושכות לידיים שלה ועל מנת שתוכל להחזיק באופן רשמי באלבומים שלה, היא התחילה להקליט את אלבומיה מחדש, תחת הכותרת ״הגרסה של טיילור״. בכך החזירה אליה את השירים היקרים לליבה ושחררה את עצמה מהעול שנעשה לה מחברת התקליטים.

 

נטע ברזילי מהסעיף שמגביל אותה

במהלך שנת 2021 לא שמענו מוזיקה חדשה מנטע ברזילי (מלבד שיתופי פעולה בהם לקחה חלק), אחת הכוכבות המקומיות שהפכו לכוכבות מוזיקליות בינלאומיות ופוטנציאל להתפוצץ אפילו בשוק האמריקאי הקשוח. אלא שהשתיקה לא הגיעה סתם. בתחילת השנה האזרחית הנוכחית התגלה כי נטע חתמה על חוזה בינלאומי ענק עם דיסני מיוזיק - ועד שהעסקה אושרה באופן סופי, נאסר עליה לשחרר מוזיקה במשך שנה שלמה. כעת, עם הלייבל החדש, נטע כבר שחררה כמה סינגלים וקליפים מטורפים.

 

חברי וואן דירקשן לשעבר מסיימון קאוול

כבר ב-2008 כאשר הופץ סעיף מחוזה של הלהקה עם קוואל, המעריצים החלו לחשוב שהחוזה מגביל את חופש היצירתיות שלהם, ומונע מהם להביע את עצמם, את מחשבותיהם ואת רגשותם. נוסף לנושאים רבים שנאלצו חברי הלהקה לשתוק לגביהם אסור היה להם לדבר או ״להתלונן״ על הקשיים הנפשיים שלהם או על לחצים שהם חווים. תיאוריות נוספות טוענות שאסור היה לבנים לשנות את שיערם באופן קיצוני או את סגנון הלבוש שלהם. פירוק הלהקה אמנם שבר את לבבות המעריצים, אך יש המאמינים שהדבר שחרר את חברי הלהקה לחופשי מהניהול הנוקשה של קאוול.

© gettyimages.IL/Carlos Alvarez

קים מקניה

כמעט עשור בו קים קרדשיאן וקניה ווסט נחשבו לפאוור קאפל ההוליוודי המושלם, עם ארבעה ילדים, מחוות רומנטיות פומביות, ואינספור תמונות ופרויקטים זוגיים. אבל בתחילת 2021 החלו שמועות על משבר בזוגיות ותכנון של גירושים. באותו שלב הפרידה אושרה, אך הגירושים לא הושלמו עדיין מבחינה משפטית. מאז במשך חודשים קניה ווסט לא הניח לקים ומשפחתה, עם פוסטים באינסטגרם שמתחננים לחזרת קים לזרועותיו או דווקא ביקורת תוקפנית כלפיה. בהמשך, כשחשפה את הזוגיות עם הקומיקאי פיט דוידסון, גם הוא חווה מצידו של קניה תקיפות מילוליות ואף איומים. בסופו של דבר השנה הוסדרו הגירושים באופן רשמי, קים נפטרה משם המשפחה של קניה והמשיכה הלאה בדרכה.

© צילום: GettyImages

קייטלין ג׳נר

אם בקרדשיאנס עסקינן, אי אפשר שלא לדבר על המהפך שהוציא את קייטלין ג׳נר, אביהן של קיילי וקנדל ג׳נר מ״עבדות לחירות״. קייטלין יצאה מהארון כאישה טרנסית בגיל 65, ונאלצה עד אז לחיות עם דיספוריה מגדרית, שגרמה לה להרגיש אישה הכלואה בגוף של גבר. כחלק מהתהליך צילמו משפחת קרדשיאן יחד עם קייטלין שני פרקים לסדרה של המשפחה, בהם ניתן לראות אותה מכינה את המשפחה למעבר, עונה על שאלות, ואף את תחושות ורגשות המשפחה. בנות המשפחה מספרות שהיו רואות אותה כבר לפני עשור מתלבשת כאישה בסתר בלילה, אך לא יכלו לדבר על זה עם אף אחד. אין ספק שהמעבר היה קשה לכולם, אך הוא איפשר לקייטלין לחיות את שארית חייה בגוף שהיא שלמה בו ומרגישה היא עצמה.

© Gettyimages.IL/Leon Bennett
תגובות