סימבה ואלזה: סדרות וסרטים באנימציה והקשר היהודי שלהן. צילום: tumblr, באדיבות yes

סימבה ואלזה: סדרות וסרטים באנימציה והקשר היהודי שלהן

לא מעט סדרות וסרטים מצויירים הן בעלות קשר ליהדות, אנטישמיות או נאציזם. אך האם העובדות נכונות? מלך האריות, פוקימון ואפילו מיניונים! הרשימה המלאה של התיאוריות המפתיעות!

המיניונים מבוססים על ילדים בשואה?

מה גרם לחשוב כך: פורסמה תמונה ישנה של אנשים נמוכים בתלבושת שמזכירות באופן מחשיד את דמותם של המיניונים.

האומנם? ההודעה שרצה בפייסבוק כשיצא הסרט מלאה טעויות. המילה מיניון פירושה בכלל בגרמנית משרת. התמונה הזאת צולמה בתחילת שנות ה-20 והצוללנים שם ממש לא ילדים אלא בוגרים לחלוטין. יש שתי תיאוריות למקור התמונה: או שמישהו עשה את זה כניסוי חברתי או שבכלל שזה רץ ברשת בהתאם למדינה בה הפוסט הזה נכתב ומשחק על טראומה או פחד מכל עם שונה.

אל תדאגו, עדיין אפשר לאהוב את היצורים החמודים.

התמונה שעשתה בלאגן
התמונה שעשתה בלאגן © צילום מסך מפייסבוק
ככה יותר טוב
הגרסה האהובה עלינו © צילום מסך מיוטיוב

האם גרגמל הוא יהודי?

מה גרם לחשוב כך: התיאוריה טוענת שגרגמל יהודי והדרדסים מסמלים את הנאצים לכן גרגמל רוצה להשתלט על העולם. התיאוריה מתבססת על כך שגרגמל נראה כמו קריקטורה אנטישמית של יהודי (אף גדול, מכוער, שיער שחור, גיבנת) וצבע עורם של הדרדסים מסמל את הדם הכחול של הארים. בפרק הראשון גרגמל יוצר את דרדסית מרושעת עם שיער שחור ולאחר שדרדסבא הופך אותה לטובת לב פתאום היא נהיית בלונדינית, עוד רמז לאנטישמיות (צבע שחור מסמל את היהודי), שמו של חתחתול באנגלית הוא "עזראל" (מלאך המוות) וכמו כן - יש הנשבעים שראו את גרגמל מדליק חנוכיה באחד הפרקים!

האומנם? אין זכר לפרק שמוכיח את זה וכמו כן, ההפקה לא אישרה את התיאוריה או הכחישה ונכון לכתיבת שורות אלו - תיאוריה זו נחשבת כתעלומה, כמו גם התיאוריה ש"פיו", יוצר הדרדסים היה בכלל אנטישמי.

© צילום מסך מיוטיוב

סנופקין הוא ילד בשואה והכל היה חלום?

מה גרם לחשוב כך: יש אגדה אורבנית שפרק 104 נחשב ל"פרק האבוד" של המומינים. זאת מפני שהוא לא שודר בישראל כי סנופקין הוא ילד בשואה והמומינים הם בובות שאמא שלו תפרה בשביל לשכוח את הזוועות. רצות ברשת עוד גרסאות לסוף הפרק האבוד אבל כולם מסתכמות באותו דבר – הכל היה חלום.

האומנם? אי אפשר לדעת אם זה היה חלום או לא כי הסוף פתוח מבחינה עלילתית והפרק האחרון ששודר בישראל הוא תחת השם "ממלכת הזהב", הפרק האבוד נותר כאגדה ולא ניתן למצוא אותו באינטרנט או בכל מקום אחר וגם עוד לא נתקלנו במישהו שצפה בפרק המדובר. מחזיקי הזכויות על הסדרה מכחישים את הנושא וכנראה שנאלץ לחיות עם השאלה הזו לנצח.

© צילום מסך מיוטיוב

אנה ואלזה עזרו להיטלר?

מה גרם לחשוב כך: פוסט שרץ ברשת עם תמונה מימי הנאצים ובו שתי אחיות עומדות בין הנאצים רגע לפני שהקפיאו את גטו ורשה. בפוסט נטען כי אנה ואלזה היו גרמניות שעזרו להיטלר בזמן השואה והתחביב שלהן היה להקפיא יהודים בעודם בחיים ומכאן בעצם היה הרעיון לסרט.

האומנם? מדובר בתיאוריה שקרית שפותחה לאחר התיאוריה על המיניונים כדי לסחוט עוד כמה לייקים ולהפוך לויראלים עם סיפור על סרט האנימציה המרוויח ביותר.

רגע, אז מי זה אולף?
רגע, אז מי זה אולף? © צילום מסך מפייסבוק
אנחנו מעדיפים לזכור אותן ככה
אנחנו מעדיפים לזכור אותן ככה © tumblr

פוקימון זו המצאה יהודית כדי להשתלט על העולם?

מה גרם לחשוב כך: בשנת 2001 הסדרה "פוקימון" הייתה בשיא וכבשה את כל ילדי העולם גם עם המוצרים הנלווים שלה. התופעה החלה להגיע גם לעיראק מה שעורר את חשדם של אנשי הבטחון במדינה שלהם שמיהרו להכריז שפירוש המילה "פוקימון" בעברית זה "אני יהודי" ולכן החרימו את הסדרה בטענה שזו דרכם של היהודים לחלחל ולהשתלט על העולם.

אחת התמונות שצחקו על הנושא באינטרנט
אחת התמונות שצחקו על הנושא באינטרנט © funnyjunk

האומנם? פוקימון הוא בכלל המצאה יפנית מצליחה, כזו שהיינו נורא רוצים שתיהיה תוצרת מקומית. בנוסף, הפירוש למילה "פוקימון" זה "מפלצות כיס". ובכל זאת, מי שיצר את פוקימון ידוע בחיבתו לסיפורים יהודיים וטען לא מעט פעמים שבשלל יצירותיו מפוזרות כמה רמזים.

פוקימון זה כשר?
רגע, אז פוקימון זה כשר? © tumblr

מלך האריות הוא בעצם סיפור מהתנ"ך?

מה גרם לחשוב כך: סצינות מרובות בסרט "מלך האריות" מזכירות מידי סיפורים מהתנ"ך ומצוות. כך למשל סצנת הפתיחה בה מוצג סימבה לראווה - נמשלת לברית מילה בה הילד שנולד מוצג לכולם בטקס מיוחד וניתן לו שמו, הסצנות בהן מופסה מרחיק את סימבה מהצבועים ומסקאר נמשלות להורים שצריכים להגן על ילדם מעבודה זרה עד גיל מצוות. הסצנה בה סימבה מדבר אל אביו בשמיים ואומר "אני לא מי שרצית שאהיה" נמשלת לסיפור משה לאחר שאלוהים שלח אותו להוציא את בני ישראל ממצרים ומשה לא צלח בתחילה והתלונן על כך לאלוהים שהוא לא האדם למשימה הזו. 

רפיקי היה המוהל?
רפיקי היה המוהל? © tumblr

כמו כן קנאת סקאר באחיו מופסה נמשלת לשלל סיפורי המלוכה בתנ"ך, בהם מה שהרס את בית המלוכה הם דווקא הקנאה המשפחתית כמו אצל יוסף וכותנת הפסים. נקודה נוספת היא שסקאר נמשל לעשיו ואילו מופסה ליצחק שכן שניהם בנים של צדיק ואחד מהם היה המועדף וזה שיצא צדיק אף הוא.

האומנם? בניגוד לשאר הסרטים והסדרות, יוצרי הסרט הכריזו שההשראות נלקחו מהתנ"ך ובמיוחד מסיפורם של יוסף ואחיו וכן סיפורו של משה. אך ההשראה הרחבה יותר נלקחה דווקא מיצירתו המפורסמת של שיקספיר - "המלט".

סימבה הוא בעצם משה?
סימבה הוא בעצם משה? © tumblr

האם יורשי סקאר היו פלשתינאים?

מה גרם לחשוב כך: בסרט השני של מלך האריות, "מלכות סימבה" הציגו את הנאמנים של סקאר (פלשתינאים) שרוצים לשוב לאדמת צוק התקווה בטענה שזה שטח שלהם, מהצד השני עומדים תושבי מלכות סימבה (היהודים) שזו האדמה שלהם עוד מימים ימימה ושבו אליה לאחר מלחמה ומאבק בסקאר ששלט בשטח כשלא היו שם. נאמני סקאר מנסים לחבל במלכות סימבה ולהחזיר את שטח האדמה הכבושה (כביכול) אליהם. בסרט מי שפותר את הסכסוך אלו ילדיהם של שני הצדדים שמתחברים אחד אל השני ובכך יוצרים מלכות מחודשת של שלום. ומכאן התיאוריה ש"מלך האריות 2" בעצם מתארת את הסכסוך הישראלי-פלשתיני על אדמת ארץ ישראל - שכל צד מאמין שהאדמה הזו היא שלו ושיוצרי הסרט מנסים להעביר מסר של שלום ושהפתרון הוא מדינה אחת לשני עמים שיבוא דרך הצעירים נטולי השנאה ההיסטורית.

דרך השלום?
דרך השלום? © צילום מסך מיוטיוב

האומנם? ובכן, לתיאוריה הזו אין אישור רשמי מהיוצרים ומדובר בדימיון פרוע של הצופים, אבל כזה שאמין במיוחד. 

 

האם היו נאצים ב"שאלתיאל קוואק"?

מה גרם לחשוב כך: בסדרת הילדים המיתולוגית, "שאלתיאל קוואק" הייתה דמות עורב מרשעת בשם "דולף" ומכאן החלה התיאוריה שדולף זה על שם אדולף היטלר וכן שלל הסצנות בסדרה עוררו חשד באופן מובהק. כך למשל כשדולף הקים את "מפלגת העורבים הלאומית" ורצה להשמיד את כל מי שמייצג מיעוט או שוני, יחד עם מדים שמזכירים מידי את מדי ה-"אס אס" של החיילים הנאצים, כך גם הלוגו שלהם וכן השיער, הקול ושפת גופו שהזכירו את היטלר.

 

האומנם? ובכן, בתקופה מסויימת בסדרה היוצרים רצו להעביר ביקורת על הנעשה בתקופת היטלר, הפשיסטים וסוף המאה העשרים ועשו זאת באמצעות הסדרה. בנוסף להיטלר, הסדרה נהגה להזכיר דמויות נוספות מציאותיות כגון דמות של זמר פופ בשם "מייקל דקסון" שמרמזת על מייקל ג'קסון.

לוגו מפלגת העורבים
לוגו מפלגת העורבים © צילום מסך מיוטיוב
תגובות