אותו ראש: הסדרות שמזכירות לנו סדרות אחרות. צילום מסך מיוטיוב

אותו ראש: הסדרות שמזכירות לנו סדרות אחרות

קרה לכם פעם שצפיתם בתכנית ואמרתם "היי, הסיפור הזה מוכר לי. לא ראיתי את זה פעם?". אז איזה פרט בעלילת 'החממה' 'ונעלמים' הרגיש דומה ל'השמיניה'? ומה חזר על עצמו גם ב'שוברי גלים' וגם ב'גאליס'?

כשיש כל כך הרבה סדרות נוער בשוק, קשה למצוא פרט בעלילה שלא השתמשו בו בסדרה אחרת, אפילו בסדרה של אותו היוצר.  כשצריך להמציא את עצמך מעונה לעונה, המקוריות נגמרת והעלילות נהיות יותר ויותר מוכרות. בדיוק בגלל זה בדקנו אילו פרטים בעלילה הועתקו וחזרו על עצמם ביותר מסדרת נוער אחת.

עוד במדור הבידור של פרוגי:

עיתונאית חוקרת

מי הדמות הראשונה שעולה לכם בראש כשאנחנו אומרים לכם ״עיתונאית חוקרת״? כנראה שהתשובה שלכם היא 'סופי נוימן' מהסדרה שירדה לא מזמן מהמסכים שלנו – ״החממה״. אבל סופי לא הייתה הראשונה שחלמה להיות עיתונאית, הייתה בלוגרית וסיבכה לעיתים אותה ואת חבריה. לפניה ראינו את דבש ענר ב״ראש גדול״ ואת דפנה מורג ב״דאוס״.

מה משותף?

התשוקה – העיתונאות בוערת בהן. ביטויים כמו ״נולדתי לעיתונאות״ ו״עיתנואית מלידה״ נאמרים עליהן ועל ידן פעמים רבות. הן כל כך חיות את המקצוע שהוא לפעמים גובר בחשיבותו על האנשים שקרובים אליהן.

האמצעי – סופי מתחזקת את הבלוג הרשמי של החממה – ״הבלוג של סופי״ שדרכו כל שאר התלמידים מתעדכנים ברכילויות והשערוריות בבית הספר. דפנה מחזיקה בבלוג - ״הבלוג של דפנה״, ודבש אמנם לא מתחזקת בלוג אך כותבת בעיתון הבית ספרי ואף בעיתון מקצועי.

ההסתבכות – כמו שכבר אמרנו, העיתונאיות שלנו לא נותנות לשום דבר להפריע להן אפילו אם זה חברים, ואף לפעמים הן נשנאות על ידי חבריהן ואף נכלאות לחרם. כמו למשל, סופי, שהוחרמה במהלך הסדרה בגלל הסקרנות והחקירות שלה והפרסומים בבלוג שלה, וגם איבדה את החברה הכי טובה שלה מספר פעמים. לפעמים ההסתבכויות הופכות לרציניות אף יותר, כמו אצל דבש שנחטפה בעקבות כתבה שעשתה כנגד מפעל.

אז מה יש לנו פה? ליהוק מיוחד ובלעדי של שלוש עיתונאיות קילריות לעונה הבאה של ״חשופים״. מרב בן בסט? מאחורייך.

© צילום: משה אבוטבול
 

משימת הדליים

מעריצי השמיניה שבנינו בטח נרגשים למשמע המשימה הפותחת בעונה השלישית. כזכור, השמיניה נשלחת על ידי ״המועצה״ לאימונים מפרכים בשטח כשאחת המשימות הראשונות שניתנות להם היא משימת הדליים. השמיניה (חוץ מאבי הקפטן ואיה שלא נוכחת) מחזיקים מעל ראשם דליים מלאים במים במשך שעה, המשימה – לא להפיל את הדליים! והם כמובן מצליחים, כי בכל זאת, השמיניה. בשנה שעברה המשימה הזאת הופיעה בטלוויזיה פעם נוספת, לא בשידורים חוזרים של ״השמיניה 3״ ואפילו לא בהמשך ״השמיניה הדור הבא״, אלא בלא אחרת מאשר הסדרה השניה המצליחה של חמיצר – ״החממה״, שם אתגר הפתיחה של תלמידי החממה לשנת הלימודים היה להחזיק דליים מעל הראש בדיוק באותה הדרך, מבלי להפיל.

מה השדרוג? בחממה התלמידים חטפו דלי צבע במקום מים, וגם הקונספט היה מעט שונה. בחממה, במקום שיהיה להם דדליין של שעה (כמו בשמינייה), עליהם לנסות לא להישבר, כי האחרון שישאר ייתן לבית שלו (העורבים או הנשרים) מים חמים שיורידו את הצבע.

מה גילינו? במסע קטנוני לתוך הקטעים, גילינו ש״משימת הדליים״ הופיעה בסמיכות בשתי הסדרות, וליתר דיוק-בעונה 3 פרק 5 בחממה ובעונה 3 פרק 6 בשמיניה. אנחנו אומרים שזה מסר סמוי מחמיצר. שימו לב טוב כי אולי זה הפך למסורת, ועוד נראה את משימת הדליים גם ב״שכונה".

© צילום מסך מיוטיוב

המיועד

כנראה שרובכם חשבתם כרגע על ״גאליס״, הרי המיועד זהו הרעיון המרכזי בסדרה. אבל בזמן שיונתן מיטרני מיועד לתקן את הצרות שמשום מה ממשיכות לצוץ ביער גאליס, ומתחמק מהמיועד האפל, צומחת בסדרה אחרת מיועדת נוספת. מי שעקב אחרי ״שוברי גלים 2״ וודאי ראה את הצמד ״תירס סקסואל״ ואת החיפושים המוזרים שלהם אחרי הנצר של הרבי דובי מצפת. אחרי שנתנו לכולם לנסות לפתוח את הקופסה עם האתרוג, השניים מצאו את המיועדת – ניקו, אשר מקבלת כוחות וחזיונות.

למרות השוני בין שני המיועדים ובמקומם בסדרה, יכולנו לראות מאפיינים דומים בדמותם, כמו למשל: איך הם מגיבים לאוצרות, או יותר נכון, איך אוצרות מגיבים להם. כי לא כל אחד יכול לגרום לדברים לזהור או להתעופף באוויר, אלא אם הוא המיועד.

© צילום מסך מיוטיוב

נעלמים

סדרת הנוער המצליחה שבדיוק סיימה את עונתה הראשונה בהצלחה לפני כמה ימים – ״נעלמים״, מפציעה להופעת אורח מיוחדת בכתבה שלנו. כל העלילות של העונה סובבות סביב מקרה ההיעלמות של דריה, דניאלה ושאולי ממושב 'אשמורת'. כבר בתחילת העונה עולות חשדות שהם לא באמת מתו כפי שסופר ביישוב, אלא הועלמו על ידי מישהו לא ידוע בעקבות חקירתם. ככל שהעונה מתקדמת אנחנו רואים כי הם באמת הועלמו על ידי פיזנטי ולא טבעו בים והם חוזרים בכל הכוח להמשיך בחקירתם יחד עם חברים נוספים. אך הסיפור הזה הוא לא כל כך חדשני. בעצם, הוא הופיע בשתי הסדרות של חמיצר – ״החממה״ ו״השמיניה״.

בעונה הראשונה של "החממה", נעמי, אמם של שתי אלה לי ואלפי רשף התרסקה במעבורת ומתה. כך כולם חשבו עד שבמחצית העונה בסצנה מרגשת ביותר כולנו ראינו את נעמי מורדמת בתוך בריכה שבמערה הסודית. מסתבר שבעצם היא ניצלה על ידי מרכוס שבנה לה תא מגן ואף דאג להסתיר אותה עד סוף המזימה של זאב וג׳ודי על מנת שלא תיפגע. בסוף העונה, היא ״חוזרת לחיים״ להפתעתם של ג׳ודי וכל החממה.

בשמיניה, אחת מהתאומים במשפחת דביר – איה, עולה על טיסה ליוון ובדרך מתרסקת, כך כתוב בעיתון. כולם מתאבלים חוץ מניני, האח התאום שלה שמרגיש שהיא חיה. ושוב כמו בפעמים הקודמות איה לא מתה, אלא רק נעלמה.

מה השוני? בניגוד לנעלמים ולחממה בהן לא היה הרבה זמן מסך לנקודת המבט של אלו שנעלמו, בשמיניה אנחנו זוכים לראות את נקודת המבט של איה באופן שוטף לאורך כל העונה, לראות את ההישרדות שלה במדבר. בסוף העונה לאחר מסע ארוך במדבר, איה מגיעה למקדש של סקורפיו, ומוחזקת שם עד למפגש שלה עם משפחתה וחבריה. 

סצינה זהה: בשניים מהמקרים – במפתיע, בחממה ובשמיניה, השתמשו בסצנה זהה ומרגשת של מפגש בין הורה לילד (איה ודדי, אלה לי ונעמי). אם זה לא מספיק, המפגש התרחש בדיוק באותו המקום – בתא כלא, בשבי אצל הרעים. למרות שהמקרים מאוד דומים, החזרה עליהם לא גרמה לאנשים לוותר על הסדרות ואף הסדרות זכו להרבה אהדה.

עובדה מעניינת: בשמיניה, הסדרה הראשונה בה הופיע המקרה, הוא נכנס לגמרי במקרה. גיורא חמיצר סיפר שלפני שהתחיל לכתוב את העונה השנייה של השמיניה, נודע לו כי הילי ילון שמשחקת את איה תוכל לספק רק 10 ימי צילום לעונה זו. אז חמיצר התחיל לעבוד עם מה שיש לו, ויצר לפני כל דבר אחר בעונה את סיפור ההיעלמות של איה במדבר ועל גבי הסיפור הזה נבנתה העונה.

© צילום מסך מיוטיוב

הניתוח

במקרה זה מדובר על רשע שהאסטרטגיה הדי מוצלחת שלו הייתה לעבור ניתוח בפנים כדי להיראות אחד לאחד כמו דמות חיובית בסדרה שלעולם לא תעשה משהו רע. עם החלפת הפרצופים המתעתעת הזו הרשע יכל לזרוע הרס, להפליל אדם אחר ולהתחמק מכל עונש- עד שייחשף. הבוגרים שבניכם יזהו את המקרה כדניאל האריס שהפך לניני דביר בשמיניה. הצעירים יותר יזהו את המקרה כזאב נאמן שהפך לספי שחל בחממה. מכורי החמיצר כמונו יזהו את שניהם. לאחר שדוקטור קלדרון מנתח את פניו של דניאל כדי שיראה בדיוק כמו ניני ובעזרת משנה קול מר האריס מחליף את ניני- בעצמו באמצע המסיבה, הורג את יואל, שולח את רוני לכלא ומפליל אותה מצעד לצעד, מסכסך בין רוני לנטשה ובכלל בין כל השמיניה, וגם נאבק בניני עצמו עד שזה שופך חומצה על פניו של דניאל ובורח.

בחממה, מספר פרקים לפני כותרות ה׳סוף׳, הצופים מקבלים קלוז אפ על פניו של ספי שחל, ונזרקים לקליניקה של רופא פלסטי בשוויץ. שם שוכב לו זאב נאמן ומחכה לניתוח פנים שיגרום לו להראות כמו ספי שחל,ראש הממשלה, ולאחר שהתאמן על הקול הוא יוצא לישראל להחליף את ספי ולשבת במקומו בלשכה. 

מה בכל זאת שונה? לצד דברים קטנים שונים כמו הדרך לשינוי הקול וסוג הפעולות שעשה, יש שינויים די ניכרים - כמו העובדה שזאב נשאר עם פניו של ספי עד הרגע האחרון בניגוד לדניאל שזכה למות עם פניו שלו. עוד דבר זה הדרך בה גילו אותם. בחממה הגילוי הגדול של זאב היה על ידי טפיחה על הגב איפה שלזאב בניגוד לספי ירו בכלייה. הגילוי של דניאל נזקף לזכותה של איה, התאומה של ניני, שיכלה לזהות כי לא מדובר באחיה. את עבודת החיסול של דניאל עשתה השמיניה כלומר התשיעיה בהרכב מלא, ובעזרת ריכוז גלי הלמדא שלהם הם הרגו את דניאל שמותו נחקק לנו בסצנה זכורה בה הוא מופיע מול רוני ונטשה במבט מבוהל ופנים סדוקות. בחממה זאב נהרג מפני שדניאל, הסופרמן ששורד נפילה גבוהה מאוד ויוצא רק עם שבר ברגל (כי זה מה שתמיד קורה לדניאל ליטמן בסדרות) יורה בו.

© צילום מסך מיוטיוב

 

תגובות