הבינג' השבועי: "ג'יין הבתולה" מקדמת לחברה שיוויונית. צילום מסך מיוטיוב

הבינג' השבועי: "ג'יין הבתולה" מקדמת לחברה שיוויונית

בכל יום חמישי, כתב אחר של ערוץ הבידור ימליץ לכם על הבינג' המושלם לסוף השבוע הקרוב. והפעם: "ג'יין הבתולה" לא מפחדת לעסוק בתרבויות, שיוויון ומעמדות בחברה

אז למי שלא מכיר - "ג'יין הבתולה" זו אחת הסדרות המדוברות ביותר בזמן האחרון. התרבות הלטינית, הכוח הנשי, מערכות היחסים המסובכות ועוד, גרמו לכולנו להיות מרותקים למסך, ואחרי הכתבה הזאת, כנראה שגם לכם!

עוד בערוץ הבידור של פרוגי: 

לכאורה, "ג'יין הבתולה" זו סדרה קלילה ושטחית העוסקת בחייה המטורפים של ג'יין ויאנואבה שנשבעה בילדותה לשמור על בתוליה עד אחרי החתונה - אבל תפנית פוקדת את חייה כאשר היא מגלה שהיא בהיריון בגלל טעות שנעשתה בגלל הרופאה שלה. העלילה מסתבכת כאשר היא מספרת על כך למשפחתה ולבן זוגה, מגלה את האב הביולוגי של הילד בבטנה ונחשפת לדמויות נוספות המתקשרות לחייה.

אבל אם תניחו לרגע מסטיגמת הסדרות האמריקאיות הקיטשיות, ותקדישו מחשבה בדיאלוגים ובאפקטים - תגלו עולם חדש ומלא בתוכן. הסדרה שכביכול היא תוצר של פרי הדמיון וכל קשר עם המציאות מופרך לחלוטין מצליחה להטמין בתוכה סיטואציות מציאותיות שבהם נתקלים לא פעם צופיה. הסיטואציות נעות על פני נושאים שונים כמו פוליטיקה, אהבה, מגדר וגיל ויכולים לגעת בלא מעט אנשים.

 

הסדרה רוויה בסיפורי אהבה, מתח, דרמה ולעיתים אפילו אקשן שמעלים תהיות לגבי הז'אנר שאליו היא משתייכת. חלק מהיופי שלה היא דרך העברת הסיפורים המשמעותיים הנוגעים בחברה שלנו, המדוברים בצורה כנה ולא מלודרמטית, ובדרך כלל גם נגמרים בחיוך.

דוגמה לכך אפשר לראות בבירור בנושא שעולה לא מעט לכותרות בשנים האחרונות בעולם, והוא נושא המהגרים. סיפורי ההגירה אליהם אנחנו נחשפים במציאות מקבלים פנים נוספות בסדרה בדמותן של שלושה דורות של נשים לטיניות כאשר דמות הסבתא של המשפחה המצומצמת, אלבה, מאוימת בסילוקה ע"י הרשויות. אבל גם מעבר להיבט הפוליטי שמיוצג ע"י המשפחה, נחשפים הצופים לתרבות אחרת, כזו שקשה למצוא בתעשיית הבידור בימים אלו. השימוש בערבוב השפות אנגלית וספרדית ובציון מנהגים מסורתיים שונים, מעניק לצופים רובד תרבותי נוסף שספק אם היו נחשפים אליו לולא הייתה הסדרה עולה.  

 

היבט נוסף שאליו חשוב להתייחס הוא העלאת המודעות לשילוב שווה של נשים בחברה. "ג'יין הבתולה" שופעת בדמויות נשיות, החל משלוש הדמויות המרכזיות בסדרה (ג'יין, סיומארה ואלבה) ועד לדמויות הרעות. כל הנשים עוברות תהליכים רגשיים כמו משברים משפחתיים, מצבים כלכליים, התאהבויות, אבדות ומצליחות לשלב איתם גם את החיים העסקיים וגם את חיי המשפחה. שילובן במעגל העבודה, ולא רק בפן המשפחתי, בתפקידי מפתח כמו במשטרה ובניהול עסקים, לא נראה יוצא דופן בעלילה ובכך מקדם את החברה השוויונית אליה שואפת הסדרה - שכן, דמויות הנשים אמנם חזקות אך לא מנסות להיות מוצגות כך. הנשים אמנם עוסקות רבות בגברים אך לכל אחת מקום משלה, עבודה, מעמד ומובילות תמיד לעצמאות וכוח נשי. 

 

ההתעסקות בנושאים בוערים ושבריריים נעשית בעדינות וברגישות רבה. הסדרה מוכיחה שלמרות שישנם נושאים עמוקים שסובבים את חייהם של הדמויות ולא פעם אף מעיבים על חייהן, מצליחות הדמויות לגבור עליהם ולחיות את החיים כהרגלם - בין אם זה מבחינת העבודה, הזוגיות או המשפחה. מעבר לכך "ג'יין הבתולה" אינה מתמקדת בעניין עקרי אחד שסובב סביבו את מהלך העלילה, וישנה התעסקות רבה בנושאים שלא נשמעו עד היום כל כך, קולות שלרוב הושתקו בתעשייה נשמעים בסדרה זו בגאווה שמעוררת הערכה.

מעבר לעלילתה נכללת בסדרה פריצת דרך מבחינת איכותה. הכתיבה המבריקה, המקוריות והיצירתיות שניחנים בסדרה הם אלה שמובילים אותה להיות פורצת דרך ורעננה. יש בה מן שילוב מקסים של עריכה, מוזיקה, עיצוב תפאורה, תלבושות וטכנולוגיה מודרנית (כמו הודעות ורשתות חברתיות) שגורם לתחושה של מעבר בין עולמות. היצירתיות שמתבטאת ברמות השונות ע"י דמיון פורה, מעבירה את האנרגיות הקלילות של הסדרה בצורה חדשנית ומפתיעה. אפשר לראות זאת בבירור בשילוב קטעי הפנטזיה הקסומים שנותנים תחושה כאילו נשלפו מספר רומנטי. וכמובן שנופך משמעותי בה הוא דמות המספר הייחודית לה שמקדמת את העלילה בצורה נפלאה וגם שומרת על תחושת מסתורין.

חשוב לציין זאת שוב, אף על פי שעולים בה נושאים רציניים וקשיים, עלילת הסדרה מצחיקה, מרגשת ומצליחה לסקרן בכל פרק מחדש. הסדרה מקפידה להישאר רלוונטית, אקטואלית ולהעביר את מסריה מבלי לפגום בתוכנה הקליל והכיפי, ובכך מצליחה לשמור על תקווה לעתיד טוב יותר ע"י האמונה כי חשיבה חיובית ואנשים טובים יכולים לנצח. מקווים שכבר התחלתם את הבינג'...

תגובות