ליהוקים לפי עוקבים: "נשאלתי באודישן על כמות העוקבים שלי". צילום: adobestock

ליהוקים לפי עוקבים: "נשאלתי באודישן על כמות העוקבים שלי"

בשנים האחרונות אנו רואים יותר ויותר ליהוקים של כוכבי רשת לתפקידי משחק שונים, לפעמים על חשבונם של שחקנים שאינם פופולריים ברשתות. גילינו ששחקנים רבים, בעיקר בסדרות הנוער, נשאלים ו'נשפטים' על כמות העוקבים שלהם באופן ישיר על ידי מלהק, חלקם באמצעות טופס אותו ממלאים במקום וחלקם מקבלים את הבשורה מהסוכן

עולם הטלוויזיה והסדרות נמצא בשיא תקופת המהפכים. כחלק מהשינוי בז'אנר, ביניהם גם המעבר לשירותי הסטרימינג שמתחילים להשתלט על חיינו ולעקוף את הטלוויזיה המסורתית. סדרות וסרטים נעשים באופן קצת שונה, תהליך השיווק הופך למאסיבי יותר וכל סדרה נלחמת על מקומה ועל הקהל שלה - מה שמצריך גם לא מעט באז, מעבר לשחקנים טובים. יחד עם זאת, כשסדרה מתגלה כמספיק טובה ומוצלחת (ועל אף שלא מתדהרת בשחקנים מוכרים מדי) - הקהל מחבק אותה בחזרה. כחלק מהשינוי והצורך של הפקות ליצור שיח ויחסי ציבור - הם מלהקים לא מעט אנשי רשת חזקים לתפקידי משחק. למעשה, כיום כוכבי רשת הופכים לשחקנים, אבל בשנים האחרונות לא מעט מלהקים והפקות מצפים גם מהשחקנים עצמם להפוך לכוכבי רשת כשחלקם מתחילים ללהק אותם לפרויקטים רק החל מכמות עוקבים מסויימת ולא על פי רמת משחק בלבד.

עוד בערוץ הבידור של פרוגי:

"יש פרויקטים ויש פרויקטים, אך ברובם אתה מרגיש שמחפשים יותר את העוקבים מאשר אותך", מספר לנו השחקן מיכאל גבעתי ("מלכות", "דאנסטורי", "החממה"), "לרוב מדובר בפרויקטים יומיים כמו סדרות נוער, אך זה כמובן לא מתייחס לכולן. אני יכול להגיד שבאחת מסדרות הנוער שעשיתי אליהן אודישן, הודיעו לי שלא התקבלתי כי לא היו לי מספיק עוקבים. בסופו של דבר זה שלקח את התפקיד היו לו עשרת אלפים עוקבים יותר ממני".

מיכאל גבעתי
מיכאל גבעתי © צילום מתוך אינסטגרם @michaelgivati

ב', שחקנית צעירה בת 22 שהעדיפה להישאר בעילום שם, סיפרה כי נשאלה ללא היסוס על כמות העוקבים: "נשאלתי בפירוש באודישן אחד שעשיתי על כמות העוקבים שלי, ממש ברגע שהתיישבתי מול המלהקת. היא שאלה לשמי, והשאלה השנייה הייתה - כמה עוקבים יש לך באינסטגרם? לא ידעתי מה לענות כי הרגשתי מאוד לא בנוח עם השאלה, זה הוריד לי מאוד את הביטחון עוד לפני שהאודישן עצמו התחיל".

גם ל', שחקנית וזמרת מוכרת סיפרה לנו על מקרה דומה: "הייתי באודישנים לסדרת נוער ששודרה באחד מהערוצים הבינלאומיים שיש להם שלוחה בישראל. לפני הכניסה לאודישן נתנו לי טופס בו נדרשתי למלא בטבלה פרטי משקל, גובה, מידות בגדים ומקום גם למלא מספר עוקבים באינסטגרם..." 

כוכב נוער פופולרי במיוחד, שהעדיף להישאר גם הוא בעילום שם, מספר שכחצי שנה לפני הפריצה הגדולה שלו הוא היה אמור לככב בסרט נוער. הודיעו לו שהוא כבר לוהק לפרויקט, אלא שזמן מה לאחר מכן בישרו לו שמוותרים עליו ולוקחים דמות מוכרת ללא ניסיון במשחק מהסיבה - שמי שנבחר חזק יותר ברשתות החברתיות. כאמור, זמן קצר לאחר מכן הפך לכוכב נוער מבוקש בעצמו ומבין הבולטים ברשת (עם מאות אלפי עוקבים).

השחקנית וכוכבת הנוער, נואל ברקוביץ' ("אחותי קפצה כיתה", "פלאשבק"), מתחזקת חשבון אינסטגרם עם כשלושים אלף עוקבים, מספרת לנו: "אף פעם לא נשאלתי בפירוש על כמות העוקבים שלי, אבל היו אודישנים ספציפיים שלאחר שהתפרסם מי קיבלה את התפקיד, הבנתי בדיעבד שכמות העוקבים הייתה פקטור משמעותי". 

ברקוביץ' משוכנעת שכמות העוקבים שלה השפיעה לרעה לעומת שחקנים המתחזקים פרופיל בעל כמות עוקבים גבוהה הרבה יותר: "אני דיי בטוחה שכמות העוקבים שלי השפיעה לרעה על קבלת כמה תפקידים. לדעתי, באודישנים בהם כמות העוקבים משפיעה על קבלת התפקיד, כמות העוקבים המספקת עבור חברת ההפקה להערכתי היא לפחות 100 אלף עוקבים וכאשר הם רואים שלי יש 30 אלף עוקבים זה לא מספק מבחינתם. הסיבה לכך היא לדעתי שכשמקבלים שחקן לתפקיד על סמך כמות העוקבים שלו, הכמות צריכה להיות מספיק גדולה כדי שתחשוף את הסרט/הסדרה לקהל של מאות אלפי העוקבים שלו". 

נואל ברקוביץ'
נואל ברקוביץ' © צילום מאינסטגרם @nuelberkovich

ברקוביץ' מספרת שזו תחושה שעולה בקרב שחקנים נוספים במקצוע: "אין ספק שזה נושא שעולה הרבה בקרב שחקנים שמנסים בכל מאודם להתקבל לתפקידים ולבסוף מגלים שיתכן שהסיבה שלא 'זכו' בתפקיד מתקשרת לעובדה שהם לא מספיק פופולאריים ברשת החברתית".

"אתה מבין שאם זה המדד שלהם, אתה לא רוצה לקחת חלק בפרויקט כזה", מספר גבעתי ומוסיף: "גם בעוד סדרות שהתקבלתי אליהן שמעתי דיבורים על כמות העוקבים שלי או על שחקנים אחרים שמתלהקים לאותו הפרויקט בעקבות העוקבים שלהם ויעדיפו אותם. זה תמיד על הפרק, מבאס מאוד אבל כבר לוקח בחשבון שזה חלק מהעולם היום". 

ב' מחזקת את דברי גבעתי ואף ממשיכה לספר על האודישן בו נשאלה על העוקבים: "לדעתי כמות העוקבים לחלוטין השפיעה, כי ברגע שאמרתי למלהקת על כמות העוקבים שלי (1,500 - מ.א) היא הנהנה והבעת הפנים שלה השתנתה. ממש הרגשתי שכבר אין טעם להמשיך באודישן אבל כמובן שלא וויתרתי למרות הכל". ב' מדגישה כי היא לא המקרה היחיד והיא שמעה שזה קורה גם לחבריה המתחילים בתחום: "שמעתי הרבה פעמים על מקרים כאלה שקרו בדיעבד לחברים שלי מקורס המשחק. זה מקרה די נפוץ. המלהקים מעדיפים לקחת מישהו בעל רזומה כלשהו ברשת מאשר לתת הזדמנות לחבר'ה חדשים. זה משפיע אחר כך על זה שיש כל כך הרבה שחקנים אנונימים בלי עבודה, והמון כוכבי רשת שמשחקים בתפקידים שלא כל כך מתאימים להם, לא בטייפ קאסט ולא ב'כישרון'".

© אילוסטרציה: adobe stock

אבל אפשר להבין אותם?

"מצד אחד זה הגיוני, אבל מצד שני זה מבטל פעם אחר פעם הזדמנויות עבור שחקנים ואנשים מוכשרים שהם אנונימיים ורוצים להתפתח. אבל ברגע שמלהקים לוקחים כוכבי אינסטגרמים חזקים, הסדרה זוכה לחשיפה מאוד גבוהה. אם מלהקת עכשיו לוקחת כוכבת רשת עם למעלה מ-100 אלף עוקבים החשיפה שהיא מקבלת בזכות פוסט או סטורי על עליית הסדרה הוא מטורף. כוכב הרשת מרים לסדרה וגורם לאנשים נוספים להיחשף אליה. זה לא דבר רע בהכרח, אבל זה מבטל אנשים אחרים שרוצים להתמודד על אותו תפקיד ומראש נשללים ולא זוכים להזדמנות שווה".

נואל מוסיפה על דברי ב' כי: "לדעתי, חד משמעית - ליהוק על סמך כמות עוקבים פוגע באיכות. כדי לשחק בסדרה או סרט נדרש הרבה כישרון, התמדה ועבודה קשה. כשמלהקים מישהו שהוא לא שחקן או לא שיחק אף פעם ולעיתים גם לא היה לו רצון לשחק אף פעם (בטח אם לתפקיד מרכזי), אז הוא לא יצליח להחזיק טקסט ולייצג את הדמות שהוא משחק בכבוד, לא משנה עד כמה הפרויקט איכותי. הפרויקט יאבד מהאמינות שלו ולדעתי במבחן התוצאה, הוא לא יצליח כמו שהיה יכול להצליח אם היה מוביל אותו אדם בעל יכולות משחק ללא קשר לכמות עוקביו". 

ממתי התחלת להרגיש בשינוי בגישה, כלומר מתי החלו לתת דגש יותר למספר העוקבים?

"אני בתחום המשחק כתשע שנים ואת התפקיד הראשי הראשון שלי קיבלתי בסדרה 'המופע של שביט ונטורה' בגיל 16. התחלתי להרגיש את השינוי בערך בשלוש השנים האחרונות, מהרגע שהבינו את העוצמה שיש לאינסטגרם ככלי יחסי ציבור וכלי שיווקי שעושה עבודה טובה יותר משלטי חוצות באיילון". 

אינסטגרם - כלי יחסי ציבור בסדרות © AdobeStock

גישת העוקבים תחזיק מעמד לדעתך?

"היא תחזיק מעמד בהתאם להיתכנות של האינסטגרם. כל עוד הפלטפורמה של האינסטגרם תמשיך להיות כל כך משמעותית עבור כל כך הרבה אנשים, זה ימשיך להשפיע על המלהקים וחברות ההפקה. עם זאת, אני לא חושבת שהגישה הזאת תתחזק אלא רק תפחת עם הזמן כי הניסיון ילמד שזה פוגע באיכות ובהצלחת הסדרות או הסרטים, הרבה יותר ממה שזה תורם להם. אמנם יחסי הציבור במועד עליית הסדרה או הסרט יעוררו הרבה עניין, אבל לאחר שאנשים ייחשפו לפרויקט ולא יאמינו למשחק של השחקנים וכתוצאה מכך לעלילה, זה יעבור מפה לאוזן ומכירת הכרטיסים או אחוזי הרייטינג בסופו של דבר ייפגעו".  

ביקשנו לבדוק את הנושא גם מכיוון המלהקים ושוחחנו עם מורן מרציאנו, אחד המלהקים היותר עסוקים בארץ שחתום על ליהוקים לסדרות, תכניות ריאליטי ופרסומות מצליחים כמו: "הישרדות", "המירוץ למיליון", "גאליס", שנות ה-80", "סברי מרנן", "פצועים בראש" "או בוי" והרשימה עוד ארוכה.

"אני אישית לא שואל על כמות עוקבים באודישן", מספר לנו מרציאנו ומפרט: "אותי מעניין באופן אישי שיש לשחקן התאמה לתפקיד, מעניין אותי לדעת שהוא מסוגל להגיע לאודישן מוכן ומקצועי ושהוא מקשיב להוראות הבימוי שלי. אלו הפרמטרים שאני שופט על פי הם. אבל בגלל שהרשתות החברתיות הפכו לכל כך פופולאריות ומאוד כיף לגלות שם אנשים מוכשרים אני כן יכול לזמן מישהו שנדלקתי עליו בסרטון טיק טוק מגניב או פארודיה מגניבה ביוטיוב לאודישן. אני יכול לזמן לאודישן גם מחוג דרמה ובאותה מידה אני יכול להזמין את שירלי לוי".

אבל עד כמה כמות העוקבים זה באמת שיקול? זה לא הגיוני שאתם מתעלמים מזה לחלוטין...
 
"אף אחד לא בודק שחקן לפי כמות העוקבים שלו, בודקים שחקנים לפי כישרון. אני לא מבקש מהסוכנים תשלחו לי שחקנים עם מעל מאה אלף עוקבים, אני אזמן את מי שמתאים לאודישן. כיום לחברת ההפקה ולגופי השידור חשוב מאוד לדחוף את הפרויקטים שלהם בכל דרך אפשרית ויש משמעות לליהוק של מישהו עם חצי מיליון עוקבים. 
בפרויקטים שאני מעורב בהם, כמות העוקבים לא תבוא על חשבון הכישרון. אם יש עכשיו תפקיד שנבחנה אליו שחקנית עם 800 עוקבים או כוכבת רשת ושתיהן עשו אודישן מעולה אז כנראה שילהקו את זאת שיש לה יותר עוקבים. אבל חשוב לומר באותה מידה, ואני מדבר בשם עצמי, אף פעם אני לא נתקלתי במצב שהייתי צריך ללהק מישהו עם מלא עוקבים שהוא לא מוכשר בשום צורה. אז סבבה שליהקתי את קים אור אזולאי אבל היא באמת מוכשרת. אני יכול לספר לך שאני עובד עכשיו על סרט קולנוע חדש ובדיוק עשינו אודישן לשחקנים וכוכבי רשת ואין מה לעשות השחקנים עשו אודישנים יותר טובים והם אלו שילוהקו". 
 
"מזמן רק מי שמתאים לאודישן" © צילום אילוסטרציה: Fotolia
 
ובכל זאת, הבאנו פה בכתבה סיפור על שחקנית שלצד טופס עם פרטים אישיים כמו גיל ונתונים פיזיים הייתה צריכה גם למלא ולציין את כמות העוקבים באינסטגרם...
 
"זאת פעם ראשונה שאני שומע על זה וכנראה שאם זה קרה, אז כנראה שהתעשייה הולכת לשם. אבל, אני מעולם לא התבקשתי על ידי ערוץ או חברת הפקה לציין כמות עוקבים. אם היא מתארת שהתעשייה הולכת לשם, בעיניי זו טעות, כי צריך לבחון אנשים אך ורק לפי הכישרון שלהם ואיך הם מתאימים לדמות ולא לפי כמות עוקבים".
 
אז אין לשחקנים ה"פחות פופולריים" ברשת מה לחשוש ממקומם?
"שחקנים צריכים להבין את רוח התקופה ואם אנחנו הולכים למקום שלרשתות החברתיות יש כח ונוכחות חזקה, אז הם צריכים להבין ולייצר לעצמם תוכן ברשתות החברתיות כמו לפרסם וידיאו קומי או ליצור סדרות רשת. כמו למשל אודי כגן שכתב, יצר והעלה סדרת רשת בעצמו והפך לאחד השחקנים העסוקים והמוכשרים בתעשייה כיום. הוא ייצר לעצמו את ההזדמנות על ידי מחשבה של 'איך אני הופך להיות ויראלי ומגניב אבל בזכות כישרון ולא רק לשם העוקבים'".
  

 

תגובות