ביקורת: אופוריה היא סדרה אפקטיבית. אופוריה. צילום: יחסי ציבור

ביקורת: אופוריה היא סדרה אפקטיבית

כתבנו צפה בפרק הראשון של סדרת הנעורים של רון לשם אופוריה וחזר עם המון מסקנות, תובנות, זעזועים ובעיקר המון אופוריה: "היא סדרה פרובוקטיבית אך אפקטיבית", מה סוד ההצלחה של היוצרים?

צפו באירוע השקת הסדרה אופוריה.
צילום ועריכה: אלון אלבכרי. כתב: איתמר אביב.

לשים את הכיתוב 18+ על הלוגו של הסדרה שלך זה קצת כמו להתפשט על הבמהפרובוקטיבי אך אפקטיביו"אופוריהעושה בדיוק את זה – מפשיטה את גיבוריה על הפרק הראשון, ממש כאילו מדובר בפרק של "סקינסולא בסדרה ישראלית.

השאלה שמיד נשאלת היא האם מאחורי הפרובוקציה עומד תוכן שמצדיק אותההתשובה במקרה הזה היא לגמרי כן!

כל מערך הקידום של הוט לסדרה החדשה שלהם מדיף ניחוח פרובוקטיבי עזובאמת קשה למצוא נושא יותר מושך תשומת לבמהמשולש של סקס, ילדים וסמים, אך הסדרה היא הרבה יותר ממה שמבטיח הלוגו, "אופוריההיא מסמך תקופתי מרתק ומוצר טלוויזיוני מהוקצע.

מעל הכלאופוריה מציירת דיוקן אקספרסיוניסטי של דור ה-Yה-Z או איך שלא תקראו לאלו שגדלו לעולם בו החיים הם הרשת החברתית של הפייסבוקהדיוקן של אופוריה קיצוני ושערורייתיחדמנוכר ולא מתפשרוגם אם בני הנוער של היום הם לא חבורת ג'אנקיז שעסוקה באורגיות והשריית נרות גליצרין בהרואין – "אם זה מרגיש ג'אנקי מדי להזריק(והם לאהסדרה מצליחה להעביר משהו עמוק הרבה יותר על אודות התקופה

התסריטאי רון לשם לא כתב על נערים ריאליסטיים בעשור השני של האלףאלא דימויים מוקצנים של כל מה שמייחד את הדור הזההתמכרות לפורנורדיפת תהילה ודחייה (ברשת החברתית) מקבלות פנים ומבט חסר רחמיםלא במקרה מקבלות הדמויות כינויים ולא שמות.

הטריילר המצוין של הסדרה "אופוריה".

העלילה נפתחת בצפירת יום זיכרון צורמת וסצנה שבה צעיר מעדיף לאכול פיצה ולהסתכל מהחלון על האנשים העומדים ברחוב – טריק 3, סעיף בהספר "הפרובוקציות של הישראלי"ובכל זאתהאמירה של יוצרי הסדרה עמוקה בהרבה. באירוע פתיחה שעובר על פני צעירים שלא עומדים בצפירה, אומר משהו על 'אובדן הערכיםהפוסמודרניסיטי של התקופה.

דור שלא צריך להלחם על מדינהסוציאליזם או איזה עניין מפגר של מבוגרים ובעוד חלק מהסצנה נער מוצא את עצמו נבוך בצפירהעומד עם עוזרת הבית מאפריקה כאשר היא מסתכלת ואז נשבר ורץ אל האסלה.

תמהיל של נעוריםמין וחומרים פסיכו-אקטיבייםגם הוא לא חידוש רעיוני גדולוהטלוויזיה הציגה בפנינו צעירים מסוממיםחרמנים ומבולבלים בערך מאז שהיא הבינה שהשילוב הטראגי הזה מצליח לרגש אותנו כל פעם מחדש"סקינסהבריטית עשתה זאת מעולה ולארי קלארק בנה מזה קריירה.

אבל גם כאןנראה שהבימאית דפנה לוין לא ניסתה להמציא את הגלגל (כמו שעשתה ב"בטיפול"), אלא לייצר אחד שיסתחרר במהירות מטהעד להתרסקות כואבת שתהפוך לכם את הקרבייםידה המכוונת של לוין ניכרת מכל שוטמהנוף העירוני המעוות ועד לסצנות הסקס הברוטליות בכיעורן

לוין בוחרת לעסוק בעולמם של הצעירים האבודיםכך שכל נוכחות של מבוגר עוברת הדרה ממוקדת. פניהם של זוג הומואים בני ארבעים שמכניסים למיטה ילד בן שבע עשרה מטושטשים להם בפוקוס המצלמה,זהו לא הסיפור שלהםאלא שלו.

הוט לקחה כאן אולי את אחד הסיכונים הגדולים שלה, עם קאסט כמעט אנונימי (חוץ מרוני דלומי בהופעת בכורה מבטיחה), מבנה עלילתי מורכב ותעוזה שמזמן לא נראתה בטלוויזיה הישראלית. אנחנו צופים בסרט קולנוע בן עשרה פרקים.

מספיק מבט ירקרק דרך בריכת הבירה של לוין, ועוד מונולוג מהוקצע מאת לשם, והעולם נראה כה אגמומי ומנוכר שגם אנחנו שוקלים לערבב לנו צבע רהיטים, נוזל לפתיחת סתימות עם מעט מיץ חמוציות ולעוף למציאות טובה יותר - להגיע לאופוריה.


תגובות