עושים היסטוריה: האמת מאחורי הלוקיישנים של "פלמח". גיא לוי נחום, באדיבות yes

עושים היסטוריה: האמת מאחורי הלוקיישנים של "פלמח"

לכבוד יום העצמאות: ביררנו קצת יותר על הלוקיישנים ההיסטוריים של סדרת הנוער פלמח (טין ניק, yes) • רוצים ללכת לבקר שם בחג? קבלו כמה פרטים!

סדרת הנוער "פלמח" נחשבת לאחת מהסדרות הכי ישראליות שיש (ויעיד על כך פרס "סדרת הנוער של השנה בפרוגי" בטקס האחרון), כזו המביאה את ההיסטוריה של טרום הקמת המדינה ואת הדרך של מקימיה עד לעצמאות שלנו. רגע לפני שיחזרו לעונה שלישית, ורגע לפני שידור פרק הספיישל המיוחד היום (טין ניק, yes) - ביררנו איזו היסטוריה מסתררת בלוקיישנים בהם הצטלמה הסדרה.

בית ג'מאל

בית גִ'מָאל הוא כפר ומנזר קתולי של המסדר הסלזיאני הנמצא בשיפולי הרי יהודה, סמוך לצידה הדרומי של העיר בית שמש. המנזר נמצא על גבעה בגובה 370 מטר מעל פני הים ובמרחק של 35 קילומטר מזרחית לקו החוף. במתחם בית ג'מאל ישנם ארבעה מבנים מרכזיים: בית לנזירים הסליזיאניים המקדישים את עצמם לחינוך במקומות שבהם האוכלוסייה חלשה ונזקקת לעזרה, כנסיית סטפנוס הקדוש, מנזר לנשים של מסדר בית לחם של סן ברונו, ועל תל גמליאל שבדרום המתחם, נמצא המנזר לגברים של מסדר בית לחם של סן ברונו.

© מתוך הסדרה

ובסדרה...

הצוות חיפש לוקיישן שאין בו שום דבר שנראה מודרני או טכנולוגי (גם אם מדובר בשקע חשמלי קטן או משהו בסגנון). זהו מבנה תקופתי שנראה כמעט אותו דבר מיום בנייתו. ניתן היה לצלם שם מבלי לשנות יותר מדי דברים. למעשה, רוב הסדרה צולמה בבית ג'מאל. בחוץ צולמה חוות ההכשרות והאוהלים, ובפנים צולם חדר התדריכים. בנוסף, גם הרבה מהקטעים עם הבריטים, ריצ'רד והרולד.

© באדיבות סטודיו ענני, טיק ניק Yes

אמריקן קולוני

המושבה האמריקאית או אמריקן קולוני (באנגלית: American Colony) הייתה מושבתה של קהילה אמריקאית-שוודית אוטופית שנוסדה בירושלים העות'מאנית, וכיום שמם של מתחם, מלון ושכונה במזרח ירושלים, במקום בו התגוררו בני הקהילה. הקהילה הורכבה מנוצרים פרוטסטנטים דבקי אמונה, שדגלו בערכי שיתופיות דמויי סוציאליזם, וראו את ייעודם בעיסוק בצדקה וחסד למען תושבי העיר. בני המושבה חיו ופעלו בעיר בשלהי התקופה העותמ'אנית ולאורך תקופת המנדט הבריטי, והתפזרו בשלהי תקופת המנדט וראשית ימי השלטון הירדני במזרח ירושלים.

כיום זכורה המושבה בעיקר בזכות מלון היוקרה אמריקן קולוני שבבעלות צאצאי בני המושבה, העומד במתחמה במזרח ירושלים בסמוך ל"קו התפר" של העיר, וכן בזכות הצילומים הרבים שהותירו מתיישביה, מראשוני צלמי ירושלים, המתעדים את ירושלים וארץ ישראל של אותה תקופה.

ובסדרה...

לפני הכל, מבנה המקום יפה מאוד וזהו מבנה בריטי. בעלילה המבנה שימש כמשרד של דארסי וצולמו שם סצנות ממלון המלך דוד.

© באדיבות טין ניק, yes

מכון איילון

צמוד לפארק המדע ברחובות, בגבעת הקיבוצים, נמצא מכון איילון המספר את אחד הפרקים המרתקים והמסתוריים בתולדות המאבק על הקמת מדינת ישראל. כאן, מתחת לאדמה וממש מתחת לאפם של הבריטים, הקימו מפעל לייצור כדורי 9 מ”מ עבור תמ”ת סטן שהיה הנשק האישי של לוחמי הפלמ”ח. המפעל נמצא בעומק של שמונה מטרים מתחת לאדמה וגודלו כמגרש טניס.

המשימה הוטלה על חברי קבוצת צופים א’, ואליהם הצטרפו נוספים, סך הכל 45 צעירים וצעירות. המקום פעל בסודיות גמורה מ-1945 עד 1948, ובמהלך שנים אלו ייצרו למעלה מארבעה מיליון כדורי תחמושת.

ובסדרה...

בעונה השנייה: צולם שם בונקר הפטנטים הסודי של יוחנן. ממש כמו בסיפור המקורי, צולמו במכון איילון (מתחת לאדמה) סצנות מהבונקר (מעבדה) שם ייצרו כדורים לנשק.

© פלמח, טין ניק - yes

פרדס מינקוב

בפאתי רחובות ליד מכון ויצמן, בין עצי הדר, נמצא אתר הפרדסנות ע”ש זלמן מינקוב, איש העלייה הראשונה שבשנת 1904 נטע את הפרדס הראשון ברחובות. פרדס מינקוב הוא אחד האתרים החשובים והמעניינים בתולדות ההתיישבות בארץ ומספר את סיפורה של משפחת מינקוב ואת סיפור מפעל הפרדסנות בארץ ישראל כולה.

© באדיבות סטודיו ענני, טיק ניק Yes

ובסדרה...

צולמו שם סצנות ניסיון גניבת הרכב הבריטי המשוריין (כאשר יעל וגורי מנסים לגנוב את הרכב, אבל אלינור ועמוס מנסים לשדוד אותו באותו זמן).

 

מוזיאון אסירי המחתרות

מוזיאון אסירי המחתרות-ירושלים שוכן במבנה "אכסניית הצלייניות הרוסיות" שנבנה בשנות השישים של המאה ה-19 כחלק מ"מגרש הרוסים". בתקופת שלטון המנדט הבריטי בארץ ישראל (1948-1917) הוסבה האכסניה לבית סוהר מרכזי, ונכלאו בו מאות מלוחמי המחתרות - ה"הגנה", האצ"ל ולח"י - שנתפסו במאבק להגנת היישוב, לעלייה חופשית ולהקמת מדינה עברית. המוזיאון הוא שיחזור הכלא המנדטורי ובו תאי האסירים, תאי צינוק, חדר גרדום, בית כנסת וחדר בריחה.

© באדיבות סטודיו ענני, טיק ניק Yes

ובסדרה...

שם צולמו סצנות כלא עכו.

 

גשר על נחל אלכסנדר

כחלק מתוכנית הפיתוח של אגמון חפר תוכנן, בוצע והותקן גשר הולכי רגל נגיש - וזאת כחלופה בטיחותית ונוחה לגשר התשתיות הישן ממזרח ולמעבר הסמי-אירי הקיים, שלעתים, בימי חורף, הוצף. גשר הצבים הנמצא בתוך תחומי שמורת הטבע של נחל אלכסנדר המקום הוא חוויה ייחודית לילדים ולכל המשפחה כי לעיתים רואים את צבי הים מבצבצים מעל פני הנחל.

ובסדרה...

צולמו שם סצנות ליל הגשרים.

© באדיבות סטודיו ענני, טיק ניק Yes

חוף פלמחים

חוף ים השוכן במישור החוף הדרומי, מדרום לראשון לציון ולנחל שורק, ליד קיבוץ פלמחים. אזור החוף הוכרז כגן לאומי.

ובסדרה...

שם צולם הפרק הראשון בסדרה. אלינור ואמיל מגיעים לשם בתור פליטים.

 

© צילום: מתוך פלמח

 

 

 

תגובות