25 שנה לחיית החושך: "עד היום מדברים איתי על הפרק ברחוב". באדיבות ערוץ הילדים

25 שנה לחיית החושך: "עד היום מדברים איתי על הפרק ברחוב"

משדרים ותכנים לימי הזיכרון עוזירם לנו להתחבר ולהתייחד עם היום החשוב, ומאז שאנו ילדים מדי שנה אנו צופים בפרק הנוסטלגי של ״בעקבות הסיפורים הקסומים", העוסק בחיית החושך (על פי ספרו של אורי אורלב ז״ל) המסייע בהתמודדותו של בן שכול שזה עתה איבד את אביו במלחמה • 25 שנים אחרי - שוחחנו עם איתי שגב, שגילם את החיה

לפני 25 שנים שודר בערוץ הילדים הפרק "חיית החושך" מתוך הסדרה "בעקבות הסיפורים הקסומים" ומאז, שודר בכל יום זיכרון. הפרק מבוסס על ספרו של אורי אורלב ז''ל, המתמקד באסף-ילד שאביו נהרג במלחמת יום הכיפורים ומתחת למיטתו, מסתתרת חיית החושך-מפלצת ממנה פוחד, אך לומד להתחבר אליה. איתי שגב שגילם את חיית החושך, מספר לנו בריאיון מיוחד על החיבור בינו לבין הדמות, על צילומי הפרק ועד כמה הצופים זוכרים אותו כיום.

"כשצילמנו את הסדרה, נבחרו 30 סיפורים בקפידה בהתאם למסר שלהם", משתף איתי ומוסיף, "עשיתי רשימה של מסרים שאני רוצה להעביר, חיפשתי משהו על שכול ונזכרתי בספר של אורי אורלב ז''ל, שאותו מאוד אהבתי וככה יצאנו לדרך".

חיית החושך - בעקבות הסיפורים הקסומים. באדיבות ערוץ הילדים ו-bigi
 

(באדיבות ערוץ הילדים)

תאר לנו את צילומי הפרק מזווית העין שלך

"הפרק עצמו היה מאוד קשה לצילום ורוב ימי הצילום היו רוחביים, הרי לא הייתה אפשרות לצלם פרק שלם בכל יום. את הפרק הזה לא הסכמתי לצלם בחלקים, כי לא יכולתי לערבב את הטקסטים שלו עם פרקים של סיפורים אחרים. לכל פרק יש את הראייה לאחור, אך 'חיית החושך' זה משהו אחר שהוא לתמיד וגם הפרק שהכי הרבה אנשים ברחוב מדברים איתי עליו עד היום. הפרק הזה נוגע בפאן של התמודדות עם שכול, הדחקות וגם בהמשכיות החיים. אבא שלי הלך לעולמו וכיום, אני זה שמוצא את עצמי מחפש את חיית החושך, כמו שהילד אסף חיפש אותה ובעצם לכל אחד יש חיה כזו. חיית החושך היא מנגנון הדחקה, שדרכו אתה מחזק את עצמך כדי לחפות על הכאב".

© באדיבות ערוץ הילדים

מה אתה זוכר מחווית הצפייה הראשונה בפרק?

"תשמע, לא אוכל להגיד שאהבתי את מה שראיתי כשהייתי בחדרי עריכה, אך כן זלגתי ובכיתי. בסופו של דבר, לא היה לי חשוב איך אני נראה, אלא שהיה חשוב לי שהמסר יועבר. אם אני מסתכל על זה בעין מקצועית, היו הרבה בעיות בעריכה, אך כאן פשוט המסר הרבה יותר חזק מהויז'ואל ואיכות היא לא מילה גסה, כל עוד היא נגישה".

הרגשתם שעשיתם פרק שישאר עוד הרבה שנים קדימה?

"אני חושב שהפרק הזה, כמו שאר הפרקים, כל הזמן יהיה רלוונטי והרי הוא חלק מתוך סדרה, הוא לא דבר שנעשה בנפרד. כמו שהצלחנו להנגיש את 'חיית החושך', הצלחנו גם להנגיש את 'אליעזר והגזר', הכל אפשרי. כשעזבתי את 'ערוץ הילדים', רציתי להשאיר אחריי משהו וידעתי שהסדרה תמיד תהיה רלוונטית, אך לא תיארתי לעצמי שיהיו 14 שידורים חוזרים של הפרק בכל יום זיכרון ולא הייתי מעלה על דעתי, שמישהו יראיין אותי עליו אחרי 25 שנה".

מהי הסצנה שהכי השפיעה עליך רגשית?

"תראה, כשאני בוכה בפרקים מסוימים, באמת בכיתי", משתף שגב. "בפרק ישנם הרבה קטעים ובכל פעם מחדש שאראה אותו, משהו אחר יהיה לי קשה. אם אצפה היום שוב, בסצנה עם התמונה של האבא שנהרג במלחמה עם המוזיקה העצובה שברקע, זו תהיה נקודת השבירה, כי החיבור כאן מגיע מהמקום שלי. יש גם קטעים שלא מרגשים רק מבחינת עצב, כמו למשל הסצנה שבה אני אומר לאסף 'אני צריך ללכת' שזהו קטע עם משמעות, כי החיה לא באמת הלכה, גם לא רצתה ללכת ובסצנה הזו, ממש הרגשתי את חיית החושך".

עד כמה אתה מזוהה עם הדמות של חיית החושך?

"בכל הדמויות שאני עושה, תמיד יש את איתי. הכנסתי לתוך הדמות של חיית החושך הרבה ממני מבחינת החברות, חוסר הביטחון והאמפתיה. הדמות הזו היא לא חוויה דמיונית וכשמנקים את האיפור, אתה רואה בן אדם".

איך הייתה העבודה עם דניאל-הילד שגילם את אסף?

"האמת היא שממש לא מזמן דיברתי עם דניאל", משתף ונזכר בעבר: "בזמן צילומי הפרק לא הרגשתי שדניאל הוא ילד, כי הוא מאוד מקצוען, אני מת עליו היה לי פשוט כיף גדול לעבוד איתו".

© באדיבות ערוץ הילדים

גם במרחק הזמן - מה חשוב לך שהצופים ילמדו מהפרק הזה?

"תשמע, כאחד שמרצה לשירה ולספרות, אני אף פעם לא אומר מהי כוונת המשורר. הפרק הזה רץ כל כך הרבה פעמים, שלדעתי מי שצפה בו כבר אמור לדעת את המסר, אבל כן חשוב לי שהצופים ידעו מהי חברות. חשוב לי שיבינו באופן כללי את מהות הסדרה, את מהות הפרק ולא רק סרטונים שרצים 20 שניות ב-'טיקטוק', אלא שכל אחד יקשיב ויקח ממנו מה שהוא רוצה".

היית מעוניין לשחזר את החוויה?

"אני לא חושב, שיש סיבה לשחזר את אותו הפרק" משיב איתי בכנות ומסביר " 'חיית החושך' כמו התוכנית-'קומדי סטור' ששיחקתי בה, נעשתה בצורה אקטואלית, אז מדוע לצלם פעם נוספת? אם מדובר בפרק המשך, המציג איפה הדמויות נמצאות היום זה אפשרי, אך אחרי הכל הפרק יצא לפני 25 שנה ואני שואל, למה לשחזר משהו שעדיין עובד וקיים?".

-אם באמת הייתם מצלמים פרק המשך, מה היה קורה עם חיית החושך?

"אם אסף, הילד שבסיפור, יחפש את חיית החושך ויקרא לה אפילו בעוד 100 שנה - עדיין היא תמיד תהיה שם".

© באדיבות ערוץ הילדים

באילו תכנים אתה צופה ביום כזה?

"יום הזיכרון, זהו יום שבו אני בעיקר חושב ובוהה בתאריכי הנופלים שמוצגים על המסך. אני יושב מול הטלוויזיה, מחכה לתאריכים של כמה חברים שלי שנפלו ובעיקר בוכה, גם בלי לצפות בכלום".

© טל צבר

"בעקבות הסיפורים הקסומים: חיית החושך" משודר בערוץ הילדים (לצופי סלקום ו-BIGI), ערוץ לוגי (לצופי סלקום, BIGI, HOT), ערוץ באזז (לצופי HOT) וערוץ FOMO (לצופי HOT) | שידור ראשון בערב יום הזיכרון בשעה 18:50 ולאחר מכן שידורים נוספים במהלך היום.

תגובות