לא רק במציאות: המחאות שראינו על המסך. סולן הפקות | טין ניק ב-hot

לא רק במציאות: המחאות שראינו על המסך

אנו חיים בתקופה עם לא מעט מחאות חברתיות מסביבנו, וברוח התקופה החלטנו להכין רשימה של מחאות קצת אחרות, כאלו שראינו על המסך הגדול • מ"שכונה" ועד הפסטיגל - זו הרשימה שלנו!

אנו נמצאים בתקופה בה יש לא מעט מחאות חברתיות, מכל הסוגים. אלו דורשים ורוצים כך, ואלו רוצים משהו אחר, אלו טוענים כך וכך והצד השני טוען הפוך. ברוח התקופה, אספנו כמה מחאות שראינו על מסך הטלוויזיה שלנו.

תלאתה

הסדרה הכי חדשה ברשימה, עוסקת גם היא בסוג של מחאה חברתית. הסדרה עוקבת אחר עלילותיהם של שלוש בנות שכל אחת מהן שייכת לקבוצת מיעוטים בחברה: אחת ערביה, אחת בת לפליטים מאריתראה והשלישית לסבית ובת לעבריין מורשע. השלוש מקימות להקה ששיריה עוסקים כולם במחאה על היחס המפלה והלא שיוויוני כלפיהן בחברה וכן על הסטיגמות כלפי אותן הקבוצות. בכדי להתפרסם ולהשמיע את קולן, הן נרשמות לתוכנית ריאליטי מוזיקלית ומנסות להפיץ את הבשורה.

 

היי סקול פסטיגל

הפסטיגל שהביא איתו את שינוי פורמט הפסטיגלים, אי שם ב-2015, היה פסטיגל שהביא איתו גם אמירה מאוד חדה ונוקבת בעלילה. תלמידי בית הספר לא מוכנים להיות ׳שקופים׳ ולהיכנע לחזקים מהם, ובעיקר קבוצת הספורט בבית הספר. הם מחליטים לפעול ולהראות שהרוב יכול לפעול למען השינוי אותו חייב לעשות בחברה, וכי לא תמיד צריך להיות מקום ראשון או התלמיד הכי מצטיין כדי להגיע להישגים וגם כי הישגים ורדיפה אחר ציונים הם לא הדבר היחיד שאמור להוביל אותנו, בין בבית הספר ובכלל. העלילה שילבה שירים באותה האווירה (כמו "שיר השקופים" ו"אין מצב יש מיצ״ב") - כאלו שהפכו ללהיטים בקרב קהל הפסטיגל.

 

זיגי

גיבור הסדרה, דורי, נער עם 'ויטיליגו', תופעה אשר גורמת לחלק מגופו להיות מכוסה בכתמים בהירים - מה שגורם להצקות ולהעלבות רבות. דורי, בדומה לתלאתה, מחליט גם הוא להוציא את כאבו בשירה וכותב שיר על מצבו העגום. בסופו של דבר שיר המחאה שלו ואף שירים נוספים שלו זוכים להצלחה והוא הופך למפורסם למרות מחלתו והיחס השונה כלפיו בהתחלה.

 

שכונה

הסדרה שכל מהותה הוא לעסוק בחוסר שיוויון ובעליונות העשירים על פני העניים מתארת שכונת עוני באמצע היישוב העשיר נרקיס, אשר מנסה בקושי רב להשתלב בחיי העשירים שסביבם ומוחים רבות נגד האפליה נגדם כי הם מה'שכונה', ולא רק! ראינו מחאה גם בבית הספר בנרקיס ודרישות לדמוקרטיה ובחירות הוגנות במועצה האזורית.

© מתוך שכונה, טין ניק ו-hot

המורדת

עוד סדרה מוצלחת ביותר שהיינו חייבת להכניס היא "המורדת". הסדרה עוסקת באסתי שפירו, צעירה מהקהילה החסידית 'סאטמר' בניו יורק, שמחליטה לעזוב את הקהילה המסוגרת אליה השתייכה כל חייה. מעשיה של אסתי הן מחאה חברתית עצומה - היא מחתה נגד כל מה שהכירה, שינתה את חייה ב-180 מעלות והחלה להתנהג בצורה הפוכה לחלוטין ממה שחונכה.

שעת אפס

בניגוד לשאר הסדרות ברשימה, מדובר בסדרה המבוססת על סיפור אמיתי. לפני מספר שנים מורה ותלמידתו הסתכסכו קשות על רקע שאלה בשיעור אזרחות שגרמה לתלמידה להציע לאסור על ערבים להכנס לבריכות ציבוריות - ולמורה לכעוס עליה בטענה שההצעה גזענית. הסערה הגיעה לתקשורת והמחאה (בעד המורה או בעד התלמידה) הועלתה לשיח הציבורי, מה שגרם לכאן 11 לעשות סדרה בנושא כאשר שחקנים יגלמו את המורה והתלמידה וימחישו היטב את הסיפור.

 
תגובות