חולמים להפיק ריאליטי? בואו תגלו איך. הייתם רוצים לעבוד במירוץ למיליון? צילום: יחסי ציבור

חולמים להפיק ריאליטי? בואו תגלו איך

חולים על ריאליטי? מכורים לחדשות? צופים בסדרות דוקו כל היום? אם גם אתם רוצים לעסוק בעולם הטלוויזיה, הבאנו לכם את המומחים שיסבירו לכם איך תתברגו בתעשייה

הדרך לעבודה בטלוויזיה ובקולנוע, יספר לכם כל איש תקשורת, לא קלה בכלל והצוהר שלכם לעבודה זוהרת, מלאת אקשן ולא קלה. בדיוק לשם כך נועדה הכתבה הבא.

קרן מועלם נפתלי, התחקירנית המיתולוגית של "עובדה", "יאיר לפיד" ואין ספור סרטים דוקומנטריים, פגשה את כתבנו כדי להסביר לכם, הגולשים שם בבית, כיצד תוכלו להתחיל לעבוד במגוון תוכניות אקטואליה, ריאליטי, סרטי תעודה והפקות טלוויזיה שונות.

ספרי לי, מה זאת בכלל עבודה של תחקירן?

"זה מקצוע מאוד אישי, לא טכני. אתה חי עם אנשים, עם סיפורים, יש סיטואציות ואתה צריך להיות שם איתם. זה להיות 'ספוג'. עליך לספוג את הסיפורים, כי הם לא עוברים לצד התחקירן אלא דרכו", היא עונה. 

"התחקירנים אוספים, ממיינים ומכינים חומר להפקות טלוויזיה קולנוע ורדיו. הם אוספים את החומרים מנתחים אותם ומעבדים אותם לכדי רעיון מגובש. התחקירנים עובדים עם מפיקים, במאים ותסריטאים כדי למצוא רעיונות, והם גם עשויים להיות מעורבים בכתיבת תסריטים ובריפים לתסריט", היא מוסיפה.

"רוב העבודה מתרכזת בתוכניות וסרטים עובדתיים (דוקומנטרי, מגזינים, חדשות, תחקירים, ראליטי ועוד) תחקירנים עסוקים בחיפוש רעיונות, דמויות, נתונים אימות עובדות, סיפורים, תצלומים ובאיתור לוקיישנים. עבודתם מתבצעת במשרד בשטח ובארכיונים, ודורשת עצמאות ויוזמה".

ומעבודה של תחקירן, לאיזה עוד תפקידים אפשר להתקדם?

"בישראל לצערי התחקירן נמצא בתחתית הפירמידה, אבל לא כך בחו"ל, המעמד הכלכלי והקרדיט שם הרבה יותר גדולים. במדינתו הקטנה, אנשים מתייחסים אל המקצוע כתפקיד שיקדם אותם באופן מהיר לשלב הבא כמו ריכוז מערכת, עריכת תוכן ובימוי", מסבירה מועלם.

"לצערי, מעט מאוד אנשים רואים בכך מקצוע שראוי להתמקצע בו. למרות שזה מקצוע משגע שמאפשר אין סוף הזדמנויות, מייצרים בו קשרים עם אנשים שאף פעם לא תפגוש בחיים הרגילים, זה מאפשר להגיע אל מקומות נוצצים ונידחים. בינינו, באיזה מקצוע זה יכול להתאפשר על בסיס יומי? אז למה לרוץ לתפקיד הבא?", היא מסכמת.

מה הם האתגרים? מה הכי קשה בזה?

"כשאני התחלתי לעבוד בטלוויזיה לפני שבע עשרה שנה, לא היה אינטרנט. נסעתי לפגישות עד סוף העולם, ישבתי בספריות וקראתי אשכרה ספרים ומאמרים. ביצעתי המון שיחות טלפון שלחתי פקסים ועבדתי בשטח", היא מגלה.

לא הייתה את הפריבילגיה כמו היום, לשבת בבית ולעשות 'גוגל'. האינטרנט השפיע על המקצוע בכך שהפך את כולם להיות 'תחקירנים'. אבל האתגר הוא להיות מקצועי, כי אם לא אז אין לך את היתרון על פני הצופים", היא מרחיבה.  

"האתגר הנוסף שלי הוא לשמור על האתיקה שלי, לשמור על המרואיינים כמו שגרירה טובה. לכל מרואיין אני מגיעה מתוך מקום מכובד. כי בסרטים דוקומנטריים כול אחד יכול להיות מרואיין. היום זה הוא, מחר זה אתה. אין פה חוקים. הסרטים מתהפכים על האנשים", היא מציינת. 

ספרי לנו על הפלטפורמה שאת מציעה להכשרת תחקירנים? 

"מרכז re-search להכשרת תחקירנים הוא בית, שדואג לכל תלמיד ותלמיד מגיל עשרים ומעלה. יש לי היכולת לתת לאנשים מתנה, ללמד אותם בקורס איך להשיג את המטרות שלהם באמצעות איסוף וניהול מידע. המרכז מאפשר לתלמידים שלי לפגוש את המרצים הבכירים ביותר בתעשייה החל מדורון צברי, לאיתי אנגל, גיא מרוז, חיים יבין, דב גיל הר , אורלי וילנאי ועוד", עונה מועלם.

תגובות