מדריך לבחירת מגמת לימודים בתיכון. adobestock אילוסטרציה

מדריך לבחירת מגמת לימודים בתיכון

הילד סיים בהצלחה את חטיבת הביניים ופניו נשואות כעת לתיכון. כיום, כל תיכון מציע לא מעט מגמות לימוד שונות ולכן, לא מעט ילדים מוצאים את עצמם מתלבטים (ביחד עם ההורים או לבדם) לגבי בחירת המגמה המתאימה

פרסומת:

בכדי להקל על ההחלטה להלן מספר שיקולים שכדאי לקחת בחשבון ואשר בכוחם להתוות דרך להחלטה טובה ונכונה:

היכרות עם האפשרויות
כל בית ספר תיכון מציע מגמות שונות – כאשר, יש בתי ספר המציעים יותר אפשרויות ויש כאלו המציעים פחות. עכשיו, כאן יכולה לעלות שאלות כגון: האם ברור לכם לאיזה תיכון הילד הולך, או שאולי אתם מתלבטים בין 2 בתי ספר תיכוניים או יותר והבחירה אמורה להתבסס בין היתר גם על המגמות המוצעות. בכל מקרה, ההמלצה היא לערוך היכרות עם כל המגמות של התיכונים באזור המגורים שלכם – מה שיאפשר גם לבצע את הבחירה הטובה ביותר באותו בית ספר תיכון.

כך שאם לדוגמא, הילד חולם להיות פסיכולוג, ובתיכון שלידכם אין מגמה של לימודי פסיכולוגיה, אולי תגלו שבתיכון אכן בעיר כן מציעים מגמה שכזאת ושעצם הידיעה הזאת בהחלט שווה לשקול שינוי תוכניות..

מה מעניין את הילד?

מדובר בשאלה פשוטה ופשטנית, אבל אמורה להיות לה השפעה לא קטנה על הבחירה. יש לקחת בחשבון שהמגמה הנבחרת תשפיע במידה רבה על איך יראו הלימודים ב-3 השנים הבאות וגם יכולה להיות לה השפעה על מידת ההצלחה בבגרויות. לכן, כדאי לבחור  במגמה אשר מעניינת את הילד.

מה הכי פחות קשה?

בחירת המגמה בתיכון מהווה צורך אשר עולה אצל ילדים בני 14 או 15 ולא בטוח שבגיל הזה הם ידעו עדיין מה מעניין אותם ומה הם רוצים לעשות כשהם יהיו גדולים. לכן, אפשרות נוספת היא לבחור במגמה אשר נושאי הלימוד שלה נראים לילד כהכי פחות קשים – מה שיכול להעלות את סיכויי ההצלחה בעבודות ובמבחנים. 

מה הוא רוצה להיות שהוא יהיה גדול?

יש ילדים אשר יודעים כבר בגילאי מוקדמים בדיוק מהם רוצים לעשות כשהם יהיו גדולים. במקרה כזה, ההמלצה תהיה לבחור במגמת לימוד אשר יכולה להעניק להם ידע וכלים ישימים לקראת הגשמה של אותו החלום. כך לדוגמא, ילדים אשר חולמים לעבוד בהייטק יוכלו לבחור במגמת מדעי המחשב ולהתחיל ולצבור ידע וכלים בדרך לעבודת החלומות שלהם.. 

שיקולים פרקטיים

יהיו גם מקרים בהם הילדים ממש לא ידעו מהם רוצים לעשות כשהם יהיו גדולים, אבל כן יהיו פרקטיים (בין אם זה יבוא מהם ובין אם מההורים). במקרים כאלו, ניתן לבחור במגמה שהיא הכי פרקטית. אם נחזור לרגע להייטק ולעובדה שעבודה בהייטק טומנת בחובה משכורות גבוהות וסיכויים גבוהים להצלחה. מאוד יכול להיות שמגמות אשר קשורות במישרין או בעקיפין לעולם ההייטק יכולות להוות כבחירה אשר תספק את הילדים.

© ADOBESTOCK (אילוסטרציה)

שיקולים פרקטיים נוגעים כמובן גם לציונים וליכולות של הילד – אם הילד מצוין במקצועות הומניים ופחות הולך לו עם המקצועות הריאליים אולי כדאי לוותר על המגמות הקשורות לעולם ההייטק ולהפנות אותו דווקא למגמות יותר עיוניות..

יש לזכור כי בחירת מגמה בתיכון לא בהכרח מעידה על מה הילד יעשה כשהוא יהיה גדול – יעידו על זה לא מעט בוגרי מגמות כימיה וביולוגיה, אשר פנו לעולם המשחק והתיאטרון או בוגרי מגמת פסיכולוגיה שכיום הם בכלל עורכי דין נדל"ן ועוד.. לכן, חשוב לא להילחץ מההחלטה אבל כן לבצע אותה בצורה נבונה – כי כן יכולה להיות לה השפעה על הבגרויות ועל מידת ההנאה של הילד מהלימודים.