האם תואר ראשון במשפטים רלוונטי גם היום?. ADOBESTOCK

האם תואר ראשון במשפטים רלוונטי גם היום?

שנת הלימודים האקדמית תשפ"ג (2022/2023) נפתחה לאחרונה ועל פי נתוני המועצה להשכלה גבוהה בישראל (מל"ג) עולה כי 342,000 סטודנטים וסטודנטיות לומדים השנה במוסדות השונים להשכלה גבוהה, כלומר יש גידול במספר הסטודנטים לעומת תשפ"ב. כאשר בודקים כמה סטודנטים נרשמו ללימודי משפטים עולה כי מספר הסטודנטים לתואר ראשון עלה באחוז ניכר בהשוואה לשנים הקודמות, כלומר הביקוש הרב ללימודי משפטים עדיין קיים ויש תחרות על כל מקום

כתבה פרסומית

הביקוש הרב ללימודי משפטים מעיד על יוקרת המקצוע, והתואר במשפטים נחשב עדיין רלוונטי ומבוקש. נכון, רבים מעוניינים ללמוד את מקצועות ההייטק, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית גם במספר הסטודנטים ללימודי ההייטק, אך העלייה הגבוהה ביותר שרואים בפילוח הסטודנטים לפי מקצועות הלימוד הינה בלימודי משפטים. כדאי לדעת כי בעשור האחרון חלה ירידה במספר הסטודנטים בתחום זה, מ-15,790 בשנת הלימודים תש"ע ל-12,410 סטודנטים בשנת הלימודים תש"ף, אך בשנתיים האחרונות יש ביקוש גבוה ללימודי משפטים, בעיקר במכללות.

תואר במשפטים רלוונטי גם היום

תואר במשפטים הוא תואר יוקרתי ופותח דלתות, הרלוונטיות שלו אינה פוחתת ברבות השנים, ורבים מעוניינים לרכוש השכלה משפטית, לאו דווקא כדי לעבוד כעורכי דין. חשוב לציין כי בישראל יש מספר גבוה של עורכי דין לנפש, לכן יש הטוענים כי קיימת הצפה בתחום זה. יחד עם זאת, כאשר נכנסים לעובי הקורה מבינים כי התואר במשפטים נותר עדיין פרקטי ורלוונטי מאחר והשכלה משפטית מעניקה יתרונות רבים בשוק התעסוקה, ומעבר למקצוע עריכת דין ההשכלה המשפטית נחוצה למגוון תחומי עיסוק נוספים ומסייעת בקידום הקריירה. ישראלים רבים רוצים ללמוד משפטים מאחר שהם יודעים כי התואר יסייע להם למצוא עבודה, ובנוסף כולם יודעים כי במציאות של היום, כל אחד חייב לפנות לשירות עריכת דין כדי לחתום על חוזים, להתמודד עם חוקים ורגולציה, להציל את רישיון הנהיגה, לקבל ייעוץ וליווי משפטי במצבים שונים בחיים ועוד. בנוסף, התואר במשפטים מקנה עדיפות אצל המעסיקים, ולמעשה יש שפע אפשרויות תעסוקה לבעלי השכלה משפטית עדכנית. בוגרי מסלול הלימודים לתואר ראשון במשפטים יכולים לעבוד כשכירים או כעצמאים, ולא מעט מהבוגרים המסיימים את ההתמחות ועוברים בהצלחה את מבחני הלשכה מחליטים לפתוח משרד פרטי.

ללמוד תואר ראשון במשפטים לא רק כדי לקבל הסמכה לעריכת דין

ראוי לציין כי חלק מהסטודנטים הנרשמים ללימודי תואר ראשון במשפטים אינם מתכננים לעסוק בעריכת דין, הם רוצים לרכוש השכלה משפטית רחבה ומקיפה שתסייע להם לפתח קריירה ולעבוד בתחום אחר. בוגרי תואר ראשון LL.B במשפטים יכולים להשתלב בשוק התעסוקה המקומי במגוון משרות ותפקידים, בין היתר כעורכי דין בפירמות מובילות ובמשרדים פרטיים, הם יכולים לעבוד כעורכי דין גם במגזר הציבורי, למשל בפרקליטות, בלשכה לסיוע משפטי, בסנגוריה הציבוריות, כעוזרים משפטיים ועוד. כמו כן, הבוגרים יכולים להעניק ייעוץ משפטי ולעבוד בחברות ובארגונים שונים, הן במגזר הפרטי והן במגזר הציבורי. אגב, התואר היוקרתי במשפטים מעניק לא מעט יתרונות לשכירים המעוניינים להתמודד על תפקידים בכירים יותר בארגון. המעסיקים נותנים עדיפות לבעלי התואר במשפטים בגלל הידע והכלים, ההבנה המשפטית ובגלל יכולות נוספות שסטודנטים רוכשים במהלך הלימודים לתואר. למעשה, ההשכלה המשפטית, ללא ההסמכה לעריכת דין, מתאימה מאוד לאנשי עסקים, ליזמים, לבכירים בענף הנדל"ן, למנהלים בכירים בכל הארגונים, לעובדים סוציאליים המעוניינים להכין חוות דעת ולהגיש תצהירים לבתי המשפט, למקבלי החלטות בארגונים ועוד.