מה זה תואר ראשון והחשיבות שלו כיום בעולם הקריירה. ADOBESTOCK

מה זה תואר ראשון והחשיבות שלו כיום בעולם הקריירה

ישראל נחשבת לאחת מהמדינות המשכילות ביותר בעולם, ומספר האקדמאים בעלי תואר ראשון לנפש הוא מהגבוהים ביותר גם בקרב מדינות ה-OECD. בשנת הלימודים תשפ"א למדו כ-336,360 סטודנטים במוסדות השונים להשכלה גבוהה בישראל, וזאת לעומת כ-312,000 סטודנטים שלמדו באקדמיה בשנת הלימודים תש"ף, כלומר ניתן להבחין בגידול משמעותי במספר הסטודנטים שנרשמים לאורך השנים ללימודים לתואר ראשון או שני

כתבה פרסומית

לפי נתוני הלמ"ס, בין השנים 1980 – 2015 חלה עלייה משמעותית בשיעור ההשכלה הגבוהה במדינת ישראל, ובמהלך השנים האלו מספר הסטודנטים בארץ צמח במאות אחוזים. יחד עם זאת, חשוב לזכור כי הגידול במספר הסטודנטים נבע בין השאר מהקמת המכללות האקדמיות והרחבת היצע המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. כיום, התואר הראשון הפך לתנאי סף הכרחי בשוק העבודה, ברבים מהמקצועות והתפקידים, וידוע כי רבים מהמעסיקים דורשים מהמועמדים להציג לפחות תואר ראשון כתנאי קבלה לעבודה. לכן אין זה פלא כי הביקוש ללימודי התואר הראשון ממשיך לעלות והתואר האקדמי היוקרתי מהווה מקפצה לקריירה.

לימודים לתואר ראשון או לימודי תעודה

במציאות החיים של היום חייבים לרכוש דיפלומה (תעודה מקצועית) או תואר כדי להשתלב בקלות ובמהירות בשוק העבודה המודרני. כדי לרכוש מקצוע לחיים כל אדם יכול לבחור האם ללמוד תואר אקדמי באחד מהמוסדות להשכלה גבוהה בארץ (אוניברסיטאות ומכללות) לבין לימודים במכללות מקצועיות ובבתי הספר להכשרות מקצועיות, כלומר לימודי תעודה. 

כדי ללמוד תואר ראשון בתחום מסוים יש להירשם לאוניברסיטה או למכללה אקדמית מוכרת ע"י המל"ג. מסלול הלימודים לתואר הראשון אורך בדרך כלל שלוש שנים, אך ישנם מסלולי לימוד ארוכים יותר. לימודי תעודה הם לרוב קצרים וממוקדים יותר, והלימודים נמשכים בדרך כלל בין כמה חודשים לשנתיים במסלול יום.

ראוי לציין כי הלימודים במכללות ובבתי הספר המקצועיים נועדו להכשיר את הבוגרים למקצועות שונים, אך המכללות האלו אינן מוסמכות להעניק לבוגרים תואר אקדמי. בוגרי המכללות המקצועיות מקבלים בסיום הלימודים הסמכה מקצועית ו/או דיפלומה כמו תעודת הנדסאי, תעודת טכנאי או תעודה מקצועית אחרת. לימודי תעודה מסמיכים את הבוגרים למקצוע מסוים בתחומים כמו מחשבים ותכנות, חשמל, טכנולוגיה, רפואה משלימה, תזונה, מקצועות הבנייה, מלונאות וכד'. 

חשיבות ויתרונות התואר הראשון

ההשכלה האקדמית מהווה עדיין את אחד מהשיקולים המרכזיים אצל המעסיקים שמגייסים עובדים חדשים, למרות שיש תחומים מסוימים שבהם המעסיקים גמישים יותר ומוכנים לגייס גם מועמדים ללא תואר אקדמי. באופן כללי, בוגרי תואר ראשון זוכים לעדיפות אצל המעסיקים ויועצי ההשמה, מאחר שהלימודים באקדמיה מעידים על ידע תיאורטי מקיף, כלים מתקדמים למחקר ולניתוח נתונים, יכולות התמודדות עם אתגרים ומציאת פתרונות ומיומנויות נוספות הנרכשות במהלך הלימודים לתואר האקדמי.

חשוב לזכור כי לימודי תעודה נועדו בעיקר לצרכי הכשרה מקצועית ספציפית ומעשית, לכן משך הלימודים קצר יחסית ולומדים בעיקר קורסים ממוקדמים ונקודתיים לצורך העיסוק המקצועי בתחום עם תום הלימודים. לימודי תעודה מאפשרים להחשף לתחומים שונים לראשונה ובאופן פחות "מחייב", להרחיב אופקים, לרכוש ידע חדש בתחום מסוים, להתפתח מקצועית בתחום כלשהו ולפתח קריירה במקצועות כמו מחשבים, עיצוב, חשמל, רפואה משלימה, טכנאים, הנדסאים ועוד.

לעומת זאת, בוגרי תואר ראשון רוכשים ידע תיאורטי מעמיק ומקיף יותר. אלו לימודים גבוהים הנמשכים לרוב 3-4 שנים, ובסיום המסלול מקבלים תואר אקדמי יוקרתי ופותח דלתות. התואר הראשון מהווה תנאי קבלה למגוון משרות נחשקות בשוק העבודה, לרבות תפקידי ניהול במגזר הציבורי והפרטי, עבודה בהייטק ועוד.

לסיכום 

בשוק העבודה של היום יש יתרון לבוגרי תואר ראשון מאוניברסיטה מוכרת ומובילה, והמעסיקים מעדיפים לגייס את האקדמאים לתפקידים השונים, ברוב תחומי העיסוק. כמו כן, השכר של בעלי התואר הראשון גבוה יותר בהשוואה לשכר הממוצע של בוגרי לימודי תעודה. לכן, יש להתייחס לנתונים אלו כאשר מתלבטים בין לימודים באקדמיה לתואר ראשון לבין לימודי תעודה.