זוכרים במוזיקה: חמישה שירים שנכתבו לזכר חללי צה"ל. אינסטגרם @amitfar

זוכרים במוזיקה: חמישה שירים שנכתבו לזכר חללי צה"ל

לא מעט שירים מרגשים נכתבו על חללי מערכות ישראל, שירים שבאו מהלב ושירים שבאו לספר את סיפורם של מי שנפלו למען המדינה

מדינת ישראל עברה מלחמות רבות, וגם כמה גלי פיגועים ומבצעים צבאיים שהותירו אחריהן משפחות שכולות רבות, ללא אח, אבא או ילד אהוב. יוצרים רבים ואף חיילים רבים כתבו שירים לזכר קרוב שנפל במלחמה, ואף ביצעו ביצוע מרגש שלו לזכרם. אספנו כאן חמישה שירים שבוצעו ונכתבו לזכר אותם חיילים שנלחמו באומץ לב על המדינה, וחייהם נגדעו בכאב על ידי האויבים והצוררים של העם והמדינה שלנו - מדינת ישראל.

אורי שכיב - בניה

במהלך היתקלות עם מחבלים במבצע "צוק איתן" שנערך לפני כשלוש שנים, חייו של סמ"ל בניה רובל ז״ל נלקחו באכזריות והוא נפל תוך כדי שמירה על שלום המדינה. אורי שכיב, קרוב משפחתו, שר את השיר ״בניה״ לזכרו מנקודת מבטו של אחיו הגדול של בניה - ירין. את המילים כתב יחד עם אלעד טולדנו. שכיב, יוצא תוכנית הריאליטי "אקס פקטור" ישראל, שר בהרבה מאוד רגש את השיר שובר הלב הזה, עם המילים העוד יותר מרגשות, והוא לא יוצא לנו מהלב.

 

נינט טייב - הנסיך הקטן מפלוגה ב'

יהונתן גפן כתב את השיר הזה על חייל ששירת ביחד איתו בפלוגה, כינויו היה "ציפציף" והוא היה רזה ונמוך. הוא נהרג באחד מאימוני הקיץ של הצבא. השיר חודש ובוצע שוב על ידי זמרים רבים וביניהם אביב גפן, בנו של יהונתן גפן, וגם רוני דלומי ונינט טייב. השיר הזה ודאי מוכר לכם מטקסי יום הזיכרון, הממלכתיים וגם בבתי הספר, ואם לא זוהי הזדמנות להכיר אותו - שיר פשוט מרגש ומרעיד לבבות.

 

עידן חביב - עוז

סמ"ל ראשון עוז צמח ז"ל נהרג בדרום לבנון לאחר שטיל פגע בטנק עליו פיקד. חברו עידן חביב כתב עליו שיר פשוט מדהים והוא מנציח אותו בגבורה ואהבה בצורה מקסימה בשיר המצמרר הזה, והוא פשוט מועמד מושלם לרשימה כזו כואבת אך מרגשת. הטקסט שכתב עידן פשוט עושה לנו עור ברווז בכל פעם מחדש שאנחנו קוראים אותו, ומאזינים לשיר הזה על מוות בלתי נתפס של צעיר בשנות העשרים לחייו שרק הגן על מדינתו-בחייו.

 

עמית פרקש - מיליון כוכבים 

עמית פרקש שזכורה לנו מכל כך הרבה סדרות ישראליות ביצעה את השיר הזה לזכר אחיה, סר"ן תם פרקש ז״ל, שנהרג בהתרסקות מטוס במהלך מלחמת לבנון השנייה. המילים של השיר פשוט מדברות בפני עצמן, ומציגות לנו בצורה מדהימה את תם ז״ל, ואת רגשותיהם של קרוביו - עמית אחותו, ששרה את השיר, ויפתח קרזנר, חברו הטוב, שכתב את השיר. בנוסף אנחנו רואים כאן צד של עמית שלא יצא לנו להכיר, צד מוזיקלי במיוחד וקול מרגש במיוחד כשאנחנו שומעים את השיר הזה. "מיליון כוכבים" הוא בין שירי יום הזיכרון היותר מוכרים, וכאלה שנשמע בהרבה טקסים ובצדק. השיר גם הפך לשיר המזוהה ביותר עם מלחמת לבנון השנייה. "תן עוד שנייה אחת, לומר לך שלום…."

 

פרי גנך 

״פרי גנך״ הוא אחד משירי יום הזיכרון המוכרים בישראל גם הוא, ובוצע המון פעמים על ידי אמנים שונים, כמו אביבה אבידן בביצועו המקורי ושירי מימון באחד מביצועיו המאוחרים יותר. בשנת 1989, נפגש יוני רועה, כותב השיר, עם חבר ילדות שלו במסעדה בנתניה. שם הוא נפגש גם עם אמו של חבר טוב של חבר הילדות, שנהרג בתאונה מבצעית כמה שנים קודם לכן. לדבריו של יוני רועה, המבט שבעיני האישה שיקף את העצב בו היא שרויה, והשיר פשוט יצא ממנו בבת אחת.

פרי גנך הוא אחת מהיצירות המדהימות של יום הזיכרון שנכתבו על חיילים, והסיפור הכואב שלו מרטיט לנו את הלב שוב ושוב.

 

 

תגובות