זוכרים תמיד: הסיפורים המצמררים של החיילים שמאחורי שירי יום הזיכרון. דובר צהל

זוכרים תמיד: הסיפורים המצמררים של החיילים שמאחורי שירי יום הזיכרון

היום (שלישי), כמדי שנה בד' באייר, אנו מציינים את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. דרך המוזיקה נכיר את הסיפורים המצמררים והמרגשים שמאחורי השירים, ורגע לפני יום העצמאות, נזכור מי בנה ונלחם עבורנו על אדמת ארץ ישראל

גם את יום הזיכרון לחללי צה"ל ניאלץ לציין כשכולנו בהסגר, ואחת הדרכים הכי טובות להיזכר בחללים ולהכיר אותם היא דרך השירים שנכתבו עליהם, והסיפור מאחורי כל שיר. אספנו לכם כמה שירים שלא בטוח שאתם מכירים, עם סיפורים שרק מחכים להיחשף.

אנחנו לא צריכים - שלמה ארצי 

שלמה ארצי האגדי שר את השיר המדהים הזה לאחר שאבי קורן, משורר ופזמונאי, כתב אותו על חברו שנפל במלחמת ששת הימים – בקרב בירושלים. מי שהלחין את השיר הוא שמואל אימברמן, במאי ומלחין, וכשקורן פגש אותו באחד מאולפני הצילום הוא הוקסם לחלוטין מהלחן והחליט לתפור עליו מילים. כך נולד לו השיר המרגש הזה, שלימים הפך לאחד מלהיטיו המוכרים של שלמה ארצי.

רוצה להיות שם - לידור ויצמן

בכל שנה גלי צהל יוצאים במיזם מיוחד שהוא בעצם הלחנת שירים שחללים כתבו במהלך שירותם הצבאי. לפני כשלוש שנים, הולחן השיר ״רוצה להיות שם״ שכתב רב״ט אריאל רביב ז״ל, על ידי רב"ט לידור ויצמן - אחד מחבריו לשירות. השנה אמני ישראל מכל התחומים (עודד פז, קים אור אזולאי, נדב גדג', עומר דרור, נאיה פדרמן, ליאור דואק, תקוה גידעון, און רפאלי, טוביה צפיר, נופר סלמאן ועוד רבים) יצאו במיזם מדהים שכולו בהתנדבות וצילמו את עצמם לקליפ של השיר, שאותו מבצע ויצמן. את הקליפ כל אחד צילם מהבית, כאשר הם מדליקים נרות נשמה לזכרי הנופלים. בשנת 2001 נורה אריאל רביב ז"ל, בהיותו בן 19, בזמן תרגיל מחלקה. התיר אחריו הורים, שלושה אחים ואחות. מצמרר!

 

 

מה אברך - רחל שפירא

רחל שפירא כתבה את השיר הזה על חברה לכיתה, אלדד קרוק, שנפל גם הוא במלחמת ששת הימים. את השיר הזה כולנו מכירים מהטקסים (שפתאום בתקופה הזו הבנו כמה הם משמעותיים) בבתי הספר, וזהו אחד השירים היותר נוגעים ללב ויותר מרגשים של יום הזיכרון. שפירא, חברת קיבוץ שפיים, כתבה את השיר במסגרת חוברת שירים שמוקדשים לאלדד, והוא אחד השירים המושמעים ביותר ביום הזיכרון.

דודו - חיים חפר

דוד צ'רסקבסקי נפל במלחמת העצמאות, והוא היה אחד מנופלי מצודת כ"ח. בעקבות השיר המקסים הזה שכתב חיים חפר על דמותו של דוד, הוא הפך לאחד מסמלי הפלמ"ח. דוד נהרג ימים ספורים לפני הקמת המדינה, וזהו אחד השירים שאפשר להזדהות איתם בצורה עמוקה מאוד מאחר ודוד היה אחד מאותם אנשים שעשו הכול למען המדינה, ונלחמו בכפיהם עבורה.

אחי הצעיר יהודה - אהוד מנור

אהוד מנור האגדי כתב את "אחי הצעיר יהודה" על יהודה וינר, אחיו הצעיר שנפל במלחמת ההתשה, וזהו רק אחד מהמוני השירים שמנור כתב עליו. "אחי הצעיר יהודה" הפך גם הוא לאחד משירי יום הזיכרון המושמעים ביותר. וינר היה תותחן בטנק, ונהרג ליד תעלת סואץ בסיני. שיר ההספד הזה נוגע לנו ללב בצורה מיוחדת במינה, והנגיעה האישית של אהוד מנור בשיר הופכת אותו ליצירה של ממש.

מיליון כוכבים - עמית פרקש

איך אפשר לעשות רשימה כזו מרגשת בלי להזכיר כמובן את הסמל הלאומי של יום הזיכרון – מיליון כוכבים. יפתח קרזנר כתב והלחין את השיר המדהים הזה על חברו, סרן תם פרקש שנהרג במהלך מלחמת לבנון השנייה. אחותו עמית פרקש שרה לראשונה את השיר הזה בהלוויתו, והשיר הזה הפך לאחד השירים המזוהים ביותר עם היום ועם המלחמה בפרט.

כשהלב בוכה - שרית חדד

שרית חדד המדהימה שרה את השיר המצמרר הזה מזה שנים. השיר נכתב על הלינץ' בראמאללה, שם נהרגו חיילים רבים. יוסי גיספן כתב אותו והוא הולחן על ידי שמואל אלבז. השיר הוא אחד מהיצירות המזוהות ביותר עם תקופת הפיגועים בתחילת שנות האלפיים, ועד היום הוא אחד השירים שמציינים את נפגעי והרוגי פעולות האיבה. 

 



 

 

 

תגובות