"זו הייחודיות של עם ישראל": עודד פז בפרויקט מיוחד ליום הזיכרון. מתוך הקליפ

"זו הייחודיות של עם ישראל": עודד פז בפרויקט מיוחד ליום הזיכרון

גל"צ ואמני ישראל התאחדו לפרויקט מיוחד ליום הזיכרון. במיזם מרגש שכולו התנדבות הם שרו וצילמו קליפ (דרך הדיגיטל כמובן) לשיר המצמרר "רוצה להיות שם". תפסנו את עודד פז, ממשתתפי הפרויקט, לשיחה על המיזם ומה קורה כשההומור המזוהה איתו לא נכלל בעניין?

"רוצה להיות שם" הוא שיר מרגש שנכתב על ידי רב"ט אריאל רביב ז"ל. רב"ט לידור ויצמן, שר והלחין אותו כחלק מפרויקט שנתי של גלי צה"ל, המלחין ומוציא שירים שנכתבו על ידי חללים. השנה, אמני ישראל מכל התחומים נאספו עבור יוזמה מרגשת במיוחד: הם מצלמים קליפ (מהבית) ושרים את השיר. עודד פז, שמשתתף גם הוא בפרויקט, סיפר לנו על הייחודיות של המייזם, השילוב בין זיכרון לעצמאות ועל המקום של ההומור אצלו גם ברגעים כאלו.

"בכל שנה ביום הזכרון גלי צה"ל עושים פרויקט בשם "אלה האחים שלי" – הם מחברים בין שירים שנכתבו על ידי חללים לחיילים שהם אמנים יוצרים שמלחינים ומבצעים את השירים. השנה בעקבות הקורונה הפרויקט לא יצא לדרך במלואו. השיר "רוצה להיות שם" שכתב רב"ט אריאל רביב ז"ל והלחין ומבצע לידור ויצמן המצמרר בקולו הוא תוצר עבר של הפרויקט הנדיר הזה, ואני כל כך שמח שכמה יזמים עם לב גדול וגלי צה"ל בחרו בשיר הזה לציון הפרויקט המרגש גם השנה. לשמחתי אני פותח את הקליפ שצולם עבור השיר. בקליפ משתתפים עוד רבים וטובים" - סיפר פז על הפרויקט.

 

כששמעת על הפרויקט, מה הייתה המחשבה הראשונית שלך?

"התקשר אליי ניב, הסוכן של לידור. את ניב אני מכיר שנים והוא בחור מוכשר עם המון אמביציה. ברגע שהוא הסביר לי מה הם עושים, הסכמתי בלי היסוס. הוא שלח לי את השיר ובשנייה ששמעתי, התרגשתי מאוד. זה באמת שיר מעולה שחודר עמוק לחדרי הלב ויכול לגרום ללא מעט אנשים להזיל דמעה".

בדרך כלל השם שלך מקושר לנושאים מצחיקים, קלילים יותר. איך ההרגשה לעבוד רגע על משהו שלא קשור לעולם ההומור?

"אני יודע שלא רגילים לראות אותי רציני. בחיים, דרך אגב אני אדם מאוד רציני שלוקח את עצמו לפעמים אולי אפילו יותר מדי ברצינות. ועדיין, אני באמת לא רגיל לעשות דברים כאלו. בגלל שמאוד התחברתי לשיר אז היה לי מאוד כיף. אני לא רוצה לצאת רציני מדי כל הריאיון, אז הנה סיפור מצחיק. כששירתי בתאטרון צה"ל בכל שנה היה משדר בערוץ הראשון בשם "כדי שלא יאבד", שחקנים מתאטרון צה"ל מקריאים שירים של חללים. אני זוכר שהגענו לבניין הערוץ הראשון, ישבנו בשולחן עם צוות שלם ועשו איתנו מעין קריאה של כל השירים כדי להחליט מי יקרא איזו יצירה. אז כמובן שאילן וקובי (ששירתו איתי יחד) היו שם. קובי הקריא וכולם התרגשו, ואילן הקריא וכולם חיזקו אותו ואמרו שהוא עושה את זה מצוין. ואז הגיעו אליי, אני זוכר שלשיר קראו 'פרפר' והתחלתי להקריא את השיר, כבר במילה השלישית כל השולחן נקרע מצחוק. כנראה משהו ברצינות שלי גרם לכולם לצחוק. דרך אגב, החליטו שאני לא אשתתף בטקס הזה. כך שלמרות שזה לא היה אודישן, לא עברתי אותו ובשנה אחרי זה פשוט לא הזמינו אותי להגיע". 

ההומור עוזר לך להקליל את העניינים כשמדובר בפרוייקטים קצת יותר כבדים או שאתה מעדיף לשים אותו בצד במקרים האלה?

"בפרויקט כזה אין מקום להומור. מדובר פה בבני ובנות עמנו שיצאו להגן על המולדת ולא חזרו. אני תמיד בעד להקליל עניינים וזה לאו דווקא צריך להיות מלווה בהומור. לדוגמא כשצילמתי את הקליפ הזה התחלתי לצלם אותו עם פנים רציניות, אבל במהלך השיר עלה לי חיוך על הפנים. זה יצא אותנטי, זה יצא מבפנים. מהרגש. אז אני בטוח שזה קצת הקליל את האווירה אבל עדיין שמר על הכבוד"

זה אחרת לעבוד על משהו כזה מהבית ולא כמו בשגרה נורמלית?
"נתחיל מזה שזה מאתגר כי יש ילד בבית. אז לרוב כל הדברים שלא קשורים אליו נדחים לשעות הערב, אחרי שלני הולך לישון. גם את 'הפיג'מות – האיחוד' צילמתי בערב וגם את הריאיון הזה אנחנו עושים בשעת לילה. אני רגיל לעבוד עם צוות, ופה פתאום אני מוצא את עצמי, הצלם, התאורן וגם השחקן. יש בזה משהו מאוד מיוחד. בכלל בתקופה הזו אני מרגיש שיש איזו 'קריאה לדגל' ואני כמובן שמח לקחת חלק בפרויקטים חשובים כמו זה. אני חושב שמכל משבר אפשר לצמוח, אנחנו רואים המון מיזמים שאנשים עושים מהלב, בהתנדבות ועם רצון לחבר ולקרב ולחזק את כולנו בתקופה המורכבת הזאת. צריך להסתכל תמיד על הצד החיובי, לכולנו היה זמן לעצור רגע ולחשוב. זו הזדמנות שצריך לנצל אותה. כל אחד לעצמו וכולנו יחד כתושבים במדינה הזו בפרט ובכדור הארץ בכלל".

המילים של השיר אמנם מצמררות אבל מאוד אופטימיות ומסתכלות בתקווה על העתיד. מה המקום של התקווה בשבילך עכשיו, בתקופה הזו?
"מקווה שיימצאו חיסון והמגפה הזו תהיה מאחורינו. שנוכל לחזור לחבק את המשפחות ולהיפגש עם כל הקרובים שלנו".

אם היית יכול להגיד משהו לחייל שנפל באחת המלחמות, מה היית אומר?
"גיבור ישראל!"

רב"ט אריאל רביב ז"ל והמשתתפים
רב"ט אריאל רביב ז"ל והמשתתפים © מתוך הפרויקט

המעבר בין יום העצמאות ליום הזיכרון מאוד חד, ויש הרבה משפחות שהנושא הזה קשה להן. מה דעתך בנושא הזה?
"זו הייחודיות של עם ישראל. המעבר החד הזה בין יום הזכרון ליום העצמאות, הוא תמיד קצת קשה לבליעה, אבל כאומן שמופיע 15 שנה על בימות יום העצמאות, אני זוכר את ההרגשה המיוחדת הזו שכולנו מתאחדים בשמחה של העם שלנו. שולח לכולם המון אהבה ושנדע ימים טובים מאלה! באהבה, מודד".

תגובות