זוכרים את השירים: הלהיטים של יהונתן גפן ז״ל. גיא כושי ויריב פיין

זוכרים את השירים: הלהיטים של יהונתן גפן ז״ל

היום (ד') בגיל 76, הלך לעולמו אחד מאנשי התרבות והיוצרים שהשפיעו על התעשייה ועל ההווי הישראלי במשך שנים רבות. גפן היה אחראי על מיטב יצירות, שהועברו מדור לדור ועליהן גם גדלנו. אנו מתייחדים עם זכרו דרך יצירותיו הגדולים ואלו השירים של יונתן גפן שנכנסו לנו ללב

"איך שיר נולד"

אחד מבין השירים, שהפכו לשם דבר במוזיקה הישראלית, יצא בשנת 1978 מספרו המפורסם "הכבש השישה עשר" והולחן על ידי יוני רכטר. זהו שיר ארספואטי, שמדבר תהליך של כתיבת ויצירת שירים ותיאר זאת בצורה הכי טובה, "בהתחלה זה כואב", אבל "אחר כך יוצא החוצה וכולם שמחים פתאום איזה יופי" ללא ספק, יצירה אגדית.

 

"אני אוהב"

יצירה נוספת של גפן שגדלנו עליה, הולחנה על ידי יצחק קפלטר ז''ל שגם הוא היה אגדה בעצמו. השיר מתאר 24 אהבות שונות ולכל אהבה יש את עולמה, כאשר היא קבלה עמוד משלה בספר "הכבש השישה עשר". משפט אחד לדרך: "אבל הכי הכי הרבה, אני אוהב אותי".

"הילדה הכי יפה בגן"

"איך אפשר להיות עצובה, כשאת הילדה הכי יפה בגן?" - זהו רק חלק קטן מהשורות המפורסמות, של השיר האייקוני שגפן כתב על בתו הבכורה. השיר קיבל מספר ביצועים מרשימים, אך כמובן שהביצוע המפורסם הוא של יהודית רביץ, שצבעה מרשים את השיר וגם נכנס לאלבום הבכורה שלה.

 

"האישה שאיתי"

לפני 40 שנה, דיוויד ברוזה הוציא את אלבומו המפורסם "האישה שאיתי", הנחשב לאחד האלבומים הנמכרים ביותר בישראל בכל הזמנים. השיר הזה וכלל השירים באלבום, הם תרגומים של שירים ספרדיים, שנעשו ותוקנו על ידי יהונתן גפן וככה הפך אותם ליותר יפים ממה שהם.

 

"אתם זוכרים את השירים"

שיר נוסף שבשניות חודר לתוך הלב, נכתב על רקע מלחמת יום הכיפורים והוקדש לילדי מושב עובדים שבנהלל בו נולד גפן ובו שבעה מבניו של המושב נפלו במלחמה. את השיר הלחין וביצע חנן יובל, שהוסיף לו המון רגש.

 

"גן סגור"

יצירה מפורסמת נוספת מתוך "הכבש השישה עשר", מתארת חוויות שאינן נעימות מנקודת מבט של ילד קטן על כך שהוא סגור וריק מאדם. השיר מדבר על ניגודיות, בין המקום הבטוח של הילדים, לבין העובדה שהוא עומד סגור. זהו שיר שעל פניו נשמע די עצוב, אך לעומת זאת הוא נשמע קצבי ושמח.

 

"אין מדינה לאהבה"

את השיר מעורר הצמרמורת שכתב יהונתן ביצע והלחין צביקה פיק ז״ל לפני 52 שנה ומאז, הפך ללהיט שקיבל מגוון ביצועים כמו נורית גלרון, זוהר ארגוב ז''ל וארקדי דוכין.

 

"ברקים ורעמים"

השיר המופלא עליו גדלנו, נכתב מנקודת מבט של ילד, אשר חווה את התופעה של הרעמים והברקים בצורה ילדותית פשוטה ומתאר את מנעד הרגשות, שעלולים להופיע אצל ילדים כתגובה לרעמים וברקים. שיר שמתאר חורף קר, אבל בהחלט עושה חום בלב.

 

"שיר לשירה"

הרבה לפני שהשיר המרגש בוצע על ידי מירי מסיקה, קורין אלאל הלחינה וביצעה לראשונה את השיר שיהונתן כתב לבתו. גם אם מקשיבים לשיר יותר מפעם אחת, עדיין אי אפשר לא להזיל דמעה, בייחוד שנכתבו כאלו מילים חמות ונוגעות.

"פחות אבל כואב"

שיר הנושא של האלבום הרביעי של יהודה פוליקר שיצא לפני 33 שנים, נכתב על ידי גפן באפון יפה לעין ועשר שנים קודם, שרה אותו הזמרת עדנה לב. שיר שהוא לגמרי לפנתיאון.

 
תגיות
תגובות