כוכבות פסטיבל הפסנתר: "תמיד יש מקום לעוד נשים במוזיקה". נוי ערקובי, אורית פניני, דפי חגי

כוכבות פסטיבל הפסנתר: "תמיד יש מקום לעוד נשים במוזיקה"

פסטיבל הפסנתר בהפקת עיריית תל אביב-יפו יחגוג השנה 25 ויעלו במסגרתו למעלה מ-60 מופעים ויותר מ-250 אמנים, נגנים ויוצרים • שירה גבריאלוב, שירה זלוף ושי המבר בראיון מיוחד על הקריירה המוזיקלית ועל השתתפותן בפסטיבל

פסטיבל הפסנתר חוגג השנה 25 וזו בהחלט סיבה למסיבה! הפסטיבל שמאגד תחתיו את כל האמנים הכי גדולים ונחשב לאחד מאירועי המוזיקה החיה המובילים והאיכותיים בישראל יתקיים השנה בתאריכים ה-24 עד ה-30 באוקטובר ויכלול יותר מ-60 מופעים ובהשתתפות יותר מ-250 אמנים, נגנים ויוצרים.

אספנו שלוש זמרות שהולכות לככב על הבמה בפסטיבל השנה; שי המבר, הולכת להשיק את האלבום החדש שלה "כל החלומות" (ב-26.10), שירה גבריאלוב, שתארח את ענת חיטמן במופע "רק אומרת" (ב-27.10) ושירה זלוף, שזהו המופע הראשון של הפסטיבל (ב-27.10) לראיון מיוחד, כדי לשמוע מהן על הקריירה המוזיקלית ועל מקומן של הנשים בתעשייה המקומית.

עוד בערוץ המוזיקה של פרוגי:

© דויד גרנות

מה היית מגדירה כמוזה העיקרית שלך בכתיבה?

שירה גבריאלוב: "שאלה לא פשוטה, כמובן שהמוזיקה הקלאסית השפיעה עליי הכי הרבה כי ממנה צמחתי כפסנתרנית. אני זוכרת את עצמי מנגנת יצירות של שופן ובאך ובוכה דמעות בחלקים הכואבים מתוך הבנה ברורה וחיבור לחילופי הפרקים וההרמוניות. כמובן שאני גם מאזינה להמון סגנונות מוזיקליים בכל מיני שפות וגם הם מחלחלים לתוך היצירה שלי. החל מרוק כבד ומטאל ועד לפופ צרפתי מתקתק".

שירה זלוף: "אין לי כל כך מוזה, זה יותר סיפור שחוויתי שאני מרגישה שאני צריכה לספר, חוויות מבחוץ שאני צוברת ונכנסות לי ללב ובעיקר כנות ואמת אם היא באה מבפנים או מגיעה במבחוץ , הכתיבה שלי תמיד מתבססת כל סיפורים אמיתיים וחוויות שעברתי."

שי המבר: "זה כל הזמן זז, אבל בסוף זה כנראה איך אני מול החיים, איך הנפש שלי מגיבה למה שקורה לי בעולם".

מהי התאהבתן בפעם הראשונה בעולם המוזיקה?

שירה גבריאלוב: "כילדה הוקסמתי מהיכולות של אבי מיקי (גבריאלוב - מ.א) לנגן ולשיר, לא שלגמרי הבנתי את גודל המשקל שלו בתעשייה אבל ברגע שצירף את הזמרת מוג'דה לשיר 'גברת מגונדרת', ראיתי ילדה ששרה ורוקדת באופן כל כך משוחרר ומדוקדקת, שהיה לי ברור שזה כבר בחר בי. כתיבת השירים הגיעה כמובן בגיל קצת יותר מאוחר אבל תמיד המצאתי מנגינות ומלמלתי משפטים לא ברורים שעלו לי מהראש".

שירה זלוף: "כשהייתי בת חמש, אחותי עמר למדה פסנתר וכשהייתי חוזרת מהגן הייתי לפעמים מגיעה ממש באמצע השיעור שלה עם מרינה המורה. אני זוכרת שהייתי פשוט מרותקת לצלילים ולכלי ואז החלטתי שאני רוצה ללמוד בעצמי והתאהבתי".

שירה גבריאלוב
שירה גבריאלוב © צילום: נוי ערקובי

שירה, את באת מבית מוזיקלי ותחת הטייטל ׳הבת של׳, עד כמה הייתה ציפייה שתלכי בדרכו המוזיקלית של אבא שלך?

שירה גבריאלוב: "כמובן שברגע שהוצאתי שיר פופי לחלוטין, שלא מתקשר לא עם רוק ולא עם מוזיקה טורקית היו אלו שהרימו גבה והופתעו לשמוע משהו כל כך רחוק מהבית. מצד שני, בגיל 15 אף אחד לא ציפה ממני לכלום, אז יצא טוב כך או כך".

שירה זלוף, את השתתפת בעבר בריאליטי, היית מנסה שוב באחת התכניות? מרגישה שעשית את הפריצה שלך?

שיר זלוף: "כן, השתתפתי לפני חמש שנים ב-'The voice' בעונה האחרונה והגעתי לחצי הגמר. למדתי משם המון ולקחתי המון דברים טובים. עבדתי עם להקה, השתפשפתי על במה ולמדתי לקבל ביקורת ולעמוד במצבי לחץ. היה טוב וטוב שהיה ולחזור לריאליטי שוב אני חושבת שזה לא הצעד הנכון בשבילי. מבחינת הפריצה, אני עדיין לא מרגישה שעשיתי את הפריצה שלי, אני עדיין בדרך שלי ומקווה לעלות לאט לאט".

© צילום: דפי חגי

שי המבר, בשנים האחרונות את גם משחקת בתיאטרון, כמה מעניין אותך להתמקד אפילו יותר בעולם המשחק?

"מוסיקה זה לגמרי הבית שלי. אני חושבת שבכל מה קשור לתאטרון או משחק זה מאוד תלוי במה מדובר. אני כן מאוד נהנת מזה."

© צילום: אורית פניני

איך הגבתן כשהודיעו לכן שנבחרתן להשתתף השנה בפסטיבל הפסנתר?

שירה גבריאלוב: "שמחתי מאוד לשמוע שנבחרתי לקחת חלק בפסטיבל הפסנתר, שנתפס אצלי כאיכותי ושונה בנוף. יש לי אורחים אהובים שהזמנתי לשיר עימי - ענת חיטמן ואסף שנהב. מצפה לכם ערב מיוחד עם ביצועים לא שיגרתיים לשירי החדשים וגם הותיקים יותר. קאברים מיוחדים והרבה הרבה פסנתר".

שירה זלוף: "וואו, התרגשתי פיצוצים! מאז ומתמיד הפסנתר היה הדבר המרכזי בחיי, הוא ליווה אותי מהילדות ועד היום, אז אסירת תודה שנבחרתי לתת לו לשחק תפקיד ראשי במחזה שלי. בהופעה בפסטיבל הולכים להיות כל השירים מהאלבום ומעבר, ואני ואפק לאמור (שכתב והפיק את כל האלבום) הולכים לעשות את המופע קצת שונה עם הפתעות שיבואו על הפסנתר וסביבו".

שי המבר: "התרגשתי מאוד כי זה פסטיבל מאוד גדול עם ותק מפואר של שנים ועם אמנים ואמניות שווים מאוד שלוקחים בו חלק כל שנה. זה בשבילי באמת איזה חותמת, להיות בפסטיבל הפסנתר. אני מתכננת הופעת להקה מיוחדת מאוד, ניר מימון המפיק של האלבום החדש הולך להצטרף להרכב להופעה הזו בלבד ולנגן על פסנתר כנף, כשחלק מהשירים יקבלו גרסאות חדשות על הפסנתר. בתור אחת שהגיטרה אצלה תמיד בפרונט זה הולך להיות מאוד מרענן וחדש. זה נותן צבע אחר לגמרי לשירים ומביא אותם מזוית רגשית אחרת פתאום".

פסטיבל הפסנתר 2022 © עומר קידר

בואי נדבר על נשים במוזיקה הישראלית - מרגישות שבשנים האחרונות נשים יותר בולטות?

שירה גבריאלוב: "בהחלט כן, אבל תמיד יש מקום לעוד. יש ערמות של יוצרות נהדרות בינינו שאני מאוד מעריכה את עמלן".

שירה זלוף: "אני מרגישה שבשנים האחרונות יש יותר נשים שפורצות וזה ממש מרגש אותי. למוזיקה טובה מגיע מקום!"

שי המבר: "לגמרי. אנחנו במגמה מדהימה שבה נשים לא רק נמצאות בפרונט של הבמה אלא גם בפרונט של היצירה וככה זה צריך להיות. אם מוסיקה היא מראה של מציאות אז כשיש יותר נשים שכותבות את השירים, יש יותר ביטוי גם לחוויה הנשית שלנו בעולם. אני מאושרת מזה". 

עם אילו נשים בתעשיית המוזיקה הכי היית רוצה לשתף פעולה?

שירה גבריאלוב: "יש הרבה מאוד! אוהבת מאוד את הראפ הנשי, אקו ועדן דרסוסתיו שמש שכבר כתבתי איתה כמה שירים, שאני מקווה שיראו אור בקרוב. אוהבת מאוד את סטייל הכתיבה של מארינה, צליל קליפי, שי המבר ומאי ספדיה. לא חסר. אני גם אדם שאוהב לפרגן ולשתף פעולה. לפעמים נולד קסם חדש שלא נראה כמותו וזה ממלא את הראש באפשרויות חדשות". 

שירה זלוף: "יואו, מהארץ הייתי שמחה לשתף פעולה עם יסמין מועלם חושבת שהיא אחת מהנשים ששברו את תקרת הזכוכית והביאו משהו מרענן לארץ , מעריכה את הדרך שלה ואת העבודה הקשה שלה והתוצר המדהים וחושבת שאנחנו יכולות להתאים. עם נגה ארז גם הייתי רוצה לעשות שיתוף פעולה בעברית. אני חושבת שהיא אמנית מסקרנת, מיוחדת במינה ותמיד אהבתי אותה עוד לפני האלבום שפרץ. בכללי, הדרך שלה ואש שבוערת בה לא להפסיק נתנו לי הרבה השראה. החלום הכי גדול בעולם כולו הוא כמובן בילי אייליש, ההסבר ארוך למה אבל באמת שבשבילי היא השראה, היא גרמה לי להרגיש רלוונטית כשהייתי צריכה, הכתיבה שלה כנה באופן מחריד וההפקות המדהימות של אח שלה פשוט השראה אחת גדולה".

שי המבר: "כבר התחלתי שיתופי פעולה מאוד מעניינים. האמת שמאוד הייתי רוצה לכתוב שיר לנסרין".

פרגני למוזיקאית ישראלית יצירה שאת אוהבת להאזין לה!

שירה גבריאלוב: "מארינה כבשה אותי עם השיר "ביחד", שלה ושל גיא מנטש כמובן. שתכלס הם גם זוג נדיר בעייני". 

שירה זלוף: "רומי ספרן חד משמעית. את רומי הכרתי במקרה דרך חברים משותפים. כששמעתי את החומרים שלה פעם ראשונה אהבתי את הכנות , את זה שהיא לא מתחנפת, את הקול נטול המניירות והאמיתי שלה. כל מה שאני אוהבת ומחפשת באמן היה בה, הכל מגיע מהלב וכשהכל מגיע מהלב זה נכנס ללב אחר. גם הדרך והעבודה הקשה שלה והלא מתפשרת היא מדהימה בעיני. השירים שלה פגעו בי חזק ולחצו על נקודות, אוהבת לשמוע אותה וממליצה לכולם גם".

שי המבר: וואי יש המון. מדניאל רובין ליסמין מועלם, לאודיה המדהימה. שירה מרגלית וענבל ביבי מביאות אותה בפופ נשי שווה. ויש עוד מלא, זה רק מה שקופץ לי עכשיו לראש".

לאיזה להיט ישראלי היית רוצה ליצור גרסה מפתיעה על פסנתר?

שירה גבריאלוב: "וואי וואי וואי, יש די הרבה אני חייבת להודות. בחירה לא פשוטה. יש כמה שירים ישנים וטובים שהייתי רוצה לעשות להם קאבר עכשווי אבל יש גם כמה חדשים שהייתי הופכת להם את הצורה כמו אחד משיריו של עדן חסון או אולי של סטטיק. המגרש גדול מידי בשביל שאוכל לבחור רק קבוצה אחת".

שירה זלוף: "שאלה קשה אני חושבת שאשאיר את זה כהפתעה לפסטיבל".

שי המבר: "'עד אחרי הנצח' של פאר טסי".

פסטיבל הפסנתר 2022 © עומר קידר
תגובות