ים רפאלי חוזר לשיר: "עברתי מסע התבגרות בו איבדתי וצברתי קהל". Mu vision

ים רפאלי חוזר לשיר: "עברתי מסע התבגרות בו איבדתי וצברתי קהל"

הזמר והיוצר ים רפאלי, שחרר את שירו החדש "מקום בחייך". לרגל יציאת השיר, תפסנו את רפאלי לריאיון מיוחד שבו מספר עליו, כמה הוא נוגע לחייו, על האלבום שבדרך ועל הזוגיות עם שירה מרגלית

ים רפאלי (25), הוציא את סינגל הבכורה "שהכאב ימצא לו חברים" כשהיה בן 20, אחרי שזכה במקום השלישי בעונה השלישית של "אקס פקטור" ומאז הקפיד לשחרר שירים. אלא שבשנה האחרונה רפאלי לקח הפסקה מהכל, ניצל זאת לטובת יצירה וכתיבת שירים, גם עבור זמרים אחרים וגם עבור עצמו. כעת, הזמר משחרר סינגל הראשון "מקום בחייך", מתוך אלבום חדש שבדרך. בריאיון מיוחד לכבוד יצית השיר, ים מספר כיצד סיפור חייו מתנקז לשיר אחד.  

"השיר נכתב על מקומות מאוד מאוד אפלים ורעים שלי, בקטע הכי שלם שיש" מספר. "מי שמכיר אותי כבר יודע בעצם מה עברתי, בין אם זה על אמא שלי ז''ל שנפטרה בגיל צעיר, שאחר כך עברתי לאבא שהיה מתעלל בי ונשארתי לבד, גם אחרי שעזבתי את הבית שלי בגיל 16. לאורך כל הזמן הייתה את הבדידות, אף אחד מהמשפחה מהצד של אמא לא היה איתי בקשר, כך גם עם גם המשפחה מהצד של אבא והמשפחה המאמצת מאוד קיבלה וחיבקה וחיבקה, אבל גם אז לא הרגשתי שייך. הצטלקתי מכל הדברים האלה ואחרי 'אקס פקטור' התחלתי לאסוף מה שנקרא 'Family By Choice', אנשים שהם אחים לכל דבר, אבל כשאתה חוזר לבית החייל ברמת גן כחייל בודד או לדירה שלך באותו יום, אין שום דבר". 

עברה תקופה ארוכה מאוד מאז ששחררת חומרים מוזיקליים. למה בחרת לקחת פסק זמן ממושך?

"יש קטע בלהגיע לתוכנית ריאליטי, כשאין לך מושג בתעשיית המוזיקה ובכתיבת שירים רציניים. אתה מצליח בתוכנית, יוצא ממנה, מוציא שניים שלושה שירים שמצליחים ואז, מתחיל חיפוש מוזיקלי. כשיצאתי מ'אקס פקטור' לא היה לי מושג במוזיקה, הייתי בא, שר מה שאומרים לי והולך עם זה. אתה תלוי מאוד במה שאנשים מציעים לך לשיר, וזה לו דווקא מה שנכון לך, אז כשאתה מתחיל להוציא שירים ועובר תהליך של התגבשות מוזיקלית, לפעמים קורים דברים שלא נכונים לך, בתור אמן וזמר. השירים לא נכונים, השירה שלך משתנה, אתה בוחר להוציא שירים אחרים בהתאם למצב בחוץ וזה לא בהכרח מה שנכון לך, למרות שמצד אחד אתה מאוד רוצה להצליח, ומצד שאני אתה אומר 'אוקי, אני אוציא שירים אחרים'. אחר כך, אתה מוציא שירים שאולי הם טרחניים מדי או שפחות ואז, אתה עובר מסע של התגבשות שבו אתה מאבד קהל וצובר קהל. הרגשתי שהתהליך לוקח יותר זמן ממה שחשבתי שיקח ולא תמיד נכון, לעשות אותו מול הקהל".

למה?

"כי הקהל רגיל אליך בצורה מסוימת, מקבל אותך באור שונה, בצורת שירה שונה ולו דווקא זה יהיה כיף לקהל שלך, אז העדפתי לעשות את זה בשקט, לעבוד על הכתיבה שלי, על השירה שלי ולחפש את השירים הנכונים. היה לי אלבום 'EP' לפני שכתבתי את האלבום הזה ולא הוצאתי אותו, כי הרגשתי שהוא לא מספיק טוב ולא מספיק נכון לי. עברתי תהליך שכלל כתיבה לאמנים ולזמרים אחרים, כדי לעבד את יכולת הכתיבה שלי, את יכולת ההלחנה שלי ולהגיע למצב, שאני מדייק את זה לעצמי. יותר קל לי לכתוב לאומנים אחרים מאשר לעצמי". 

עטיפת הסינגל "מקום בחייך"
עטיפת הסינגל "מקום בחייך" © CHEAP VACATION

"קל יותר לכותב להסתכל החוצה ולכתוב למישהו מאשר לעצמו בפנים, לפחות לי. לקח המון זמן, עד שמצאתי את התדר שבו אני מצליח לכתוב את עצמי הכי טוב וזו הסיבה, שלא הוצאתי שירים הרבה זמן". 

בימים אלה אתה עובד על אלבום חדש. מה אתה יכול לספר לנו עליו?

"לפני המלחמה, היינו מוצפים במוזיקה שהיא גם קיק ובאס, בסופר פופ ואחרי המלחמה, נוצרה איזושהי דממת אלחוט, בכל התעשייה הישראלית של המוזיקה. מכאן נוצר איזשהו ניקיון, שנתן לי להיכנס פנימה לתוך עצמי ולברר עם עצמי 'רגע, מה התדר של ים רפאלי?'. הזמן הזה נתן לי לנתח את עצמי, כמו שאני מנתח זמר שאני כותב בשבילו ולשאול 'מה ההגדרה שלי לרוקנרול?', כלומר האם יותר משוחררת, אם הלחנים יותר מרגשים, האם פחות ללחוץ או יותר והמון פרמטרים שונים, שאתה חושב עליהם כשאתה יוצר שיר ומנתח כתיבה מסוימת לטובת מישהו. הזמן הזה שהיה בו את השקט, נתן לי להתכנס בתוך עצמי ולהבין מה אני צריך. נפגשתי עם מפיקים, יוצרים שונים וביחד התחלנו לגבש לי זהות. ככה בעצם נוצר האלבום, שממנו שחררתי את 'מקום בחייך' ".  

עד כמה האלבום מתכתב עם חייך האישיים? 

"האלבום מתכתב עם החיים שלי מאוד" משיב. "כמעט ולא כתבתי משהו שלא חוויתי וזה מתבטא בסאונד של השירים, בסגנונות ובבחירה של המילים. אני מרגיש וגם מאמין שבעזרת השם כשהאלבום יצא, אתם תבינו למה אני מתכוון ותראו, שהצלחתי להביא את עצמי הכי כנה ואמיתי, בכמה וכמה שירים באלבום". 

כאמן יוצר, האם יש חשש מסוים לחשוף כך את סיפור חייך בפני הקהל שלך?

"האמת שלא" מתוודה רפאלי "הרי כולם כבר גם ככה יודעים הכל, אם זה למשל דרך שידורים חוזרים של 'אקס פקטור', דרך הויקפידיה ואני לא חושב, שיש משהו שצריך להתבייש בו. אין מה להתבייש במשהו שאתה חווה, במיוחד כשניצחת אותו ולמדת ממנו, כי הרי כל החיים זה שיעור אחד גדול שאתה צובר בו ידע, ניסיון ומבין, מה כן טוב ומה לא. אין צורך להתבייש בשום דבר במיוחד בתור זמר, אמן ויוצר, שרוצה לתת לקהל חתיכות שלו מעצמו. הרי למה אתה עושה מוזיקה? כדי לחבר את הקהל שלך אליך, להעביר ערך מוסף בשירים שלך ולא חושב שזה קשה, זה אפילו מבורך". 

לדעתך, אפשר ליצור מוזיקה מבלי לחשוף את החיים האישיים?

"ברור שאפשר. הרי בטיקטוק אתה שומע הרבה אנשים שאומרים למשל  'את השיר הזה כתבתי על האקס שלי, הנה אני משמיעה לו את השיר' וזה פשוט פייק, כי בסוף אתה מגלה שלא הם כתבו את השירים. מי שצופה מהצד, שילך להסתכל על הקרדיטים ביוטיוב ויראה מי באמת כתב את השיר". 

 

סיפרת שאמך נפטרה בגיל צעיר. כמי שעבר שכול פרטי משלו, איך עברו עליך החודשים האחרונים?

"בהתחלה הייתי בהלם מוחלט, שאלתי את עצמי 'מה קורה במדינה שלי?', 'מה קורה לאנשים?' וכל כך הרבה אנשים לא נמצאים בבית וסובלים. המשפחות שלא יודעות מה קורה עם היקירים והאהובים שלהם, סובלים מחוסר וודאות, דאגה וכל פעם אני תופס לעצמי את הראש ואומר 'אם לי זה היה קורה, אני לא יודע מה הייתי עושה'. אם היה לי מישהו קרוב שנחטף, לא יודע איך הייתי יכול לשאת את התחושה הזו וככה זה התחיל, נשאר עד עכשיו ובכל פעם שאני שומע עוד סיפורים, נשרף לי הלב. אם היה מישהו שיכול לעזור חוץ מהממשלה ברור שהיינו עושים משהו, אבל בסוף יש אנשים שמנהלים את המדינה". 

ומה מסייע לך למצוא את הכוחות להמשיך?

"אחרי שאתה חווה אובדן, החוזק הנפשי שלך יותר גבוה, ככה שאין הרבה דברים שיכולים להפיל אותך לקרקע, במיוחד שזה אובדן של מישהו קרוב אליך. אני חושב שכל הדברים שחוויתי במהלך החיים, העניקו לי חוסן נפשי ואפשרו לי לדעת מתי צריך לשחרר, מתי זה בסדר לבכות, לכאוב ומתי זה לא מספיק נוגע בך כדי שתישבר. אלו דברים שבעצם מאפשרים לי לקחת דברים בפרופרוציות ולדעת, מתי צריך לעשות משהו בשביל האחר, מתי להתמקד בדברים שלי ומתי צריך לשחרר, כשיש עומס על הנפש שלי". 

אתה מנהל זוגיות עם הזמרת שירה מרגלית. העובדה ששניכם אמנים שחשופים לעיניי הקהל מקל או מקשה?

"אני לא חושב שאנחנו מסתכלים על זה בצורה כזו. זה לא מעניין, אנחנו חיים את החיים שלנו בכיף, עושים את הדברים בכיף, אוהבים ומה זה משנה מה אחרים יגידו. אנחנו בסוף נעשה מה שאנחנו רוצים, בין אם זה טוב או לא טוב למישהו. אני לא חושב שזה מקשה, אלא שזה לא מזיק ולא מועיל". 

© צילום מסך מאינסטגרם

אילו עצות אתם נותנים אחד לשנייה? 

"אנחנו נותנים אחד לשני עצות של, מתי אנחנו עושים דברים שהם קרינג'ים, מתי אנחנו עושים דברים טובים, אם התמונות שאנחנו מעלים נראים טוב, אם הקליפ נראה טוב ופשוט נותנים עצות בהכל. גם בחיים הפרטיים אנחנו נותנים עצות אחד לשני, מאוד פתוחים אחד עם השני, משתפים וכל אחד סופר בעד בשביל השני".

עד כמה הזוגיות שינתה אותך?

"לפני שהכרתי את שירה, הייתי חתיכת דוש ואני מספר את זה בלב כבד. לא ידעתי איך להתייחס לבנות, לא היה לי טאקט, עשיתי להן מניפולציות ואחרי שפגשתי את שירה, פתאום הבנתי מה זו מערכת יחסים אמיתית. למדתי מה זו זוגיות, איך להתייחס לאישה שאתה אוהב וזה בא באופן טבעי, זה לא משהו שמישהו יכול ללמד. בתור רווק, אתה יכול לזרוק מישהי ישר אחרי שאתה מכיר אותה והדברים שלמדתי, אלו דברים שרווק מבין אחרי שהוא מתאהב באמת בפעם הראשונה. כמו שאמרתי קודם, הזוגיות עשתה לי פלאים ברמה האישית, אני נמצא במקום מבטחים, יודע שיש לי על מי להישען, שיש מישהו שמחזק ושרוצה בטובתך 24/7". 

"לא הייתי מצליח להכניס אליי נשים ללב, אבל אז, שירה נכנסה לי לחיים ומצאתי מישהי שדואגת לי, אוהבת אותי ללא תנאי ואכפת לה ממני ברמות. כשאני מספר לשירה משהו, או צריך את העזרה שלה באיזה עניין, היא ישר תהיה שם בשבילי בלי לשאול פעמיים, וככה גם המשפחה שלה. בסופו של דבר, אתה מוצא את המקום שלך באנשים ואתה לא יכול למצוא אותו בכולם, אבל במעט האנשים שאכפת להם ממך ונמצאים איתך בקשר יומיומי,  מצאתי את המקום שלי בחיים וזה הדבר הכי טוב שיכולתי לבקש". 

לאחרונה שירה העלתה "סייב דה דייט" למופע שלה, שמיד הצית שמועות על חתונה. חתונה זה משהו בתכנון? 

"לא אגיד שלא וגם לא אגיד שכן" הוא אומר בחיוך, "כרגע זה עוד רחוק, אבל שירה מתחתנת עם הקהל. יש אירוע גדול, היא פתחה מופע ראשון לקהל שלה, מופע פתוח של מכירת כרטיסים וזה כמו להתארס עם הקהל שלך. אתה רואה מי האנשים בקהל בפעם הראשונה, כמה יגיעו, כמה הם מכירים את השירים שלך וזה כמו כלה ביום חתונתה".  

יש תכנון לשיתוף פעולה?

"האמת שיש תכנון לשיתוף פעולה, אין לדעת אם הוא יצא לפועל או לא, אבל תצטרכו לחכות ולראות". 

© Mu vision

כאחד שכתב שירים לזמרים כמו אגם בוחבוט, ענבל ביבי ועידו בי, מי האומן הבא שאתה חולם לשתף איתו פעולה?

"דבר ראשון, אני יכול להגיד לך שבאלבום החדש, הולך להיות שיתוף פעולה. החלום שלי, הוא לשתף פעולה עם מישהו מח''ול בכלל, והוא סולן 'OneRepublic' ראיין טדר, שאחראי לרוב הלהיטים שאתה מכיר בעולם".  

מה התחזית שלך להמשך?

"בעיקר לעשות מוזיקה טובה. אני מקווה שאנשים יאהבו את מה שאני עושה, שאהיה גאה במה שאני עושה ואני גאה במה שאני עושה. מאחל שיהיה לנו רק טוב ושכל החטופים, יחזרו הביתה בהקדם". 

 

תגובות