מגמה צבאית: חיל התקשוב בפרויקט בית ספרי. באדיבות דובר צה״ל

מגמה צבאית: חיל התקשוב בפרויקט בית ספרי

חושבים שהצבא משתלב במערכת החינוך רק במסגרת פנימייה צבאית? הכירו את מסלול השוחרות של חיל הקשר, התקשוב, וההגנה בסייבר. במסגרתו, תלמידים מתנדבים להצטרף לכיתה ייחודית בבית ספרם, ומקבלים מעבר לשיעורים הרגילים תכנים נוספים על מקצועות צבא טכנולוגיים

מסלול השוחרות של חיל הקשר, התקשוב וההגנה בסייבר מיועד לבוגרי ובוגרות כיתה ט'. התלמידים המעוניינים במסלול זה, יכולים להתנדב ולהצטרף לכיתה ייחודית בבית ספרם. כיתתם מתנהלת במסגרת צבאית, הם הולכים עם מדים, ונמצאים סביבם לאורך כל יום הלימודים מפקדים וחיילים. מעבר לשיעורים הרגילים, שכולנו לומדים, הם לומדים תכנים נוספים כמו אלקטרוניקה וחשמל, ומכירים את הצבא מנקודת המבט הכי קרובה שאפשר.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

מסלול השוחרות נמצא תחת תחום אחריותו ובהובלתו של בה"ד 7, בית הספר הארצי לקשר, תקשוב והגנה בסייבר. השוחרים מגיעים אל הבה"ד עם יום גיוסם ועוברים את הקורסים התואמים את המקצוע אליו הוכשרו. "את המסלול התחלנו לפני חמש שנים כפיילוט, ובגלל ההצלחה הגבוהה שלו המשכנו. היום אנחנו פרוסים בשבעה בתי ספר, מצפת בצפון ועד באר שבע בדרום". מספר לנו ראש ענף הטירונות והטכנולוגיה, סגן אלוף שרגא וכטנהיים.

© דובר צה״ל

וכטנהיים ממשיך ואומר לנו כי "הפרויקט הוא בסדר גודל של 500 תלמידים שהם שוחרי החיל. הם לומדים את תכנית הלימודים הרגילה של בית הספר ובנוסף לכך, הם מקבלים שעות תגבור ושיעורי ההעשרה נוספים לגבי המקצועות בחיל ועל איזה תפקידים הם יכולים לעשות בשירות. זאת הכנה במסגרת הלימודים הרגילה לקראת השירות בצבא".

מהו חיל הקשר התקשוב וההגנה בסייבר?
"זה אגף במטה הכללי. החיל שלנו פרוס ומשורשר בכל היחידות המבצעיות של הצבא, ובעצם הם אחראים לתפעל ולקלוט את כל המערכות הטכנולוגית, שמאפשרות את יכולת הפיקוד והשליטה של המפקדים במבצעים בשטח".

מה מסלול השוחרות כולל?
"חלק מתנאי מהקבלה למסלול הם קבלת מדים, והתלמידים צריכים להידמות לחיילים למרות שהם תלמידים לכל דבר ועניין. הם לומדים את לימודי הליבה של בית הספר, כשהפרויקט שלנו נותן דגש על המקצועות הטכנולוגיים, בעיקר בתחום התקשורת והאלקטרוניקה, כדי להכין אותם לדברים שאנחנו צריכים בחיל. את ההכנה הזאת אנחנו עושים בעזרת אנשי סגל, מפקדים שאנחנו לוקחים מהקורסים שאנחנו עושים ומשבצים אותם בכל בתי הספר. הם נותנים לתלמידים תגבורים, בעיקר במקצועות הליבה, כדי להביא אותם לרמה הרבה יותר גבוהה. הם גם עוזרים להם בלימודים וגם אנחנו כצבא, נרוויח חיילים יותר טובים".

הכופתות של השוחרים
הכופתות של השוחרים © דובר צה״ל

וכנטנהיים מספר לנו שצה"ל התחיל במסלול השוחרות ממספר סיבות "דבר ראשון, אנחנו מבינים שבמדינת ישראל, התחום של הטכנולוגיה בבתי הספר הלך ודעך לו עם השנים, ורצינו לחזק אותו יחד עם משרד החינוך, להחזיר בחזרה את המקצועות הטכנולוגיים. דרך זה, אנחנו מביאים כוח אדם איכותי לחיל. התלמידים שנכנסים למסלול הזה כבר מסומנים כמועדים לשירות בחיל הקשר והתקשוב".

איך המסלול תורם לצבא?
"בלהביא תלמידים שיהיו אחרי זה חיילים יותר איכותיים, שמבינים כבר את השפה, ושעושים להם את ההכנה עם עצם זה שהם לומדים את מקצועות הטכנולוגיה, ומדברים איתם על השירות בחיל, כבר בבית הספר. ביום הגיוס הם יודעים על מה אנחנו מדברים והם לא פתאום נחשפים לצבא. בנוסף, השיתוף פעולה עם בתי הספר עוזר להכניס דברים ערכיים לבתי הספר. אנחנו עושים להם לפעמים מסדרי בוקר, ואנחנו עושים טקסים משותפים ביום הזיכרון וביום השואה. השוחרים עומדים במסדר וזה מכניס נוכח ערכי לבית הספר".

בשבוע שעבר (יום ד') התקיים טקס הפתיחה של המסלול, וכטנהיים מספר לנו כי "כל שנה בשבוע לפני תחילת שנת הלימודים, אנחנו עושים טקס לכל התלמידים שמצטרפים למסלול ביחד עם קצין הקשר הראשי. אנחנו עושים אותו באתר ההנצחה של החיל ביהוד. התלמידים מגיעים בבוקר ומקבלים ארוחה חגיגית, אנחנו מחיילים אותם ונותנים להם את המדים. בשעות אחר הצהריים ההורים שלהם מגיעים, ואנחנו עושים טקס מרשים, שההורים רואים את הילדים שלהם על מדים במסדר צבאי ברשות קצין הקשר הראשי. אנחנו נותנים להם את תגיות השוחר, הם מקבלים פסים בהתאם לכיתת הלימוד שלהם, ככל שהכיתה יותר גבוהה יש יותר פסים. אנחנו חושפים בפניהם את הכותפות (ל.כ רצועת בד שנתפרת לאורך הכתף) ובדרך כלל אחד התלמידים אומר את דבר השוחר. זה הופך להיות אירוע מאוד מרשים ומאוד מרגש".

מה הציפיות שלך לעתידו של המסלול?
"אנחנו עכשיו עושים תהליך עבודה של להפוך את המסלול ליותר איכותי. אם עד עכשיו היו שיעורים מסוימים, בואו ניתן להם שיעורים נוספים, ואם הם למדו דברים מסוימים בואו נתחיל ללמד כבר בבית הספר דברים שהם אינם מסווגים, ואז אולי תכנית ההכשרה שאנחנו עושים כחלק מהקורסים בצבא תתקצר, כי הם כבר מכירים את הבסיס של הקורס. שאיפה נוספת היא שתלמידים יהיו מרוצים, ושהפרויקט הזה יצמח דרך חבר מביא חבר, וזה יעשה את שלו".

© דובר צה״ל

"עברתי בכיתה י' למסלול השוחרות באורט רחובות ואז המשכתי ללימודי הנדסאי בכיתות י"ג וי"ד. אחר כך התגייסתי ועשיתי קורס מ"א (מערכות ואלקטרוניקה). שבוע הבא אני אמור לחזור לעיר הבה"דים לעשות הכשרת מפקדים". מספר לנו רב טוראי איתמר כונסרי, בדומה אליו גם סמל רעות גמליאל לקחה חלק במסלול השוחרת, כיום היא כבר משרתת בצבא, "אני מפקדת בקורס טמ"ם (ל.כ טכנאים מערכות מחשוב מתקדמות) בבה"ד שבע. בקרוב אהיה סמלת מחלקה. במסגרת תפקידי אני מעבירה שיעורים וחומר שהוא טוב לאזרחות".

איך הגעתם למסלול?
כונסרי: "שמעתי מחבר. הוא אמר לי שנפתחה מגמה חדשה של הצבא וזה אלקטרוניקה. התלהבתי, מאוד אהבתי את הרעיון אז ניסיתי".

גמליאל: "היינו כל הכיתה כיתת מצוינות בכיתה ט', אז הציעו לנו ככיתה להצטרף למסלול השוחרות. החלטנו ללכת כי זה נשמע מבטיח, הם ידעו מה להגיד ואמרו שננסה".

מה עברתם במסגרתו?
כונסרי: "הרחבתי אלקטרוניקה ופיזיקה. הצבא לקח אותנו לסיורים, חיילים וקצינים באו להרצות לנו. עברנו דברים שבמגמה אחרת לא היינו עוברים".

גמליאל: "היינו בכיתה צבאית, היו לנו מדריכים מחיל התקשוב. הייתי בבית ספר רגיל רק במסגרת שוחרות. היו לנו סיורים בבה"ד שבע (ל.כ בית הספר הארצי לקשר, תקשוב וסייבר) הישן והיו לנו כל מיני כנסים, השקיעו בנו הרבה".

© דובר צה״ל

כונסרי מספר כי המסלול שינה את דרך השקפתו על הצבא, "זה נתן לי נקודת מבט שונה על הצבא, לראות שבאמת שהם באים לעזור והם רוצים שכל אחד יצליח, וינצל את הצבא לטובתו, לא רק מה שהצבא צריך. כל אחד משתמש בצבא גם לטובת מה שהוא צריך וגם לטובת מה שהצבא צריך. הם גם עזרו לנו בצו ראשון ובמיונים שהיו לנו". גמליאל אף מספרת לנו כי "אני מאמינה שאם לא הייתי שוחרת, לא הייתי מגיעה לחיל התקשוב, לא הייתי מרחיבה אלקטרוניקה, וכנראה לא הייתי עושה את קורס טמ"מ שנחשב לקורס מאוד טוב".

אתם מרגישים שהגעתם בזכותו יותר מוכנים למסגרת הצבאית?
כונסרי: "הרבה יותר מוכן. קודם כל בצו ראשון הם לקחו את כולנו ביחד וזה כבר יותר עדיף מלנסוע כל אחד לבד. בנוסף, הם הדריכו אותנו ואמרו לנו מה לעשות, מה לא לעשות, לשים לב לשאלות, להקשיב למה שאומרים לנו, כי זה שוב וזה משפיע".

גמליאל: "היינו לנו את הסיורים במחנה גדעונים והיו סביבנו חיילים ומפקדים, אבל רק כשאתה מתגייס אתה מבין באמת מה זה צבא".



תגובות