מורשת קרב: תוכנית בנט להגברת המוטיבציה לגיוס לצה"ל. באדיבות דובר צה"ל

מורשת קרב: תוכנית בנט להגברת המוטיבציה לגיוס לצה"ל

משרד החינוך יטמיע כבר בשנת הלימודים הנוכחית את תוכנית שר החינוך נפתלי בנט להגברת המוטיבציה להתגייס וגיוס משמעותי. היעד המרכזי של התוכנית הוא להכפיל את מספר התלמידים במסגרות הכנה לצה"ל. בנט: "ראינו ירידה במוטיבציה, חשוב להתגייס ליחידות קרביות. זו לא מיליטריזציה, זו ציונות"

ברקע חשיפת ynet על מכתב 63 התיכוניסטים סרבני הגיוס, שנשלח בשבוע שעבר לצמרת הממשלה והצבא, מפרסם אחר הצהריים (יום ג') משרד החינוך את תוכנית השר נפתלי בנט להגברת המוטיבציה לגיוס לצה"ל בכלל וגיוס משמעותי בפרט. היעד המרכזי של התוכנית: הכפלת מספר התלמידים במסגרות הכנה לצה"ל מ-5,000 ל-10,000.

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

בנט ביקש כבר לפני כמה חודשים מגורמים במשרדו לגבש תוכנית לאומית לעידוד התלמידים לגיוס משמעותי, שתוטמע כבר בשנת הלימודים הנוכחית. התוכנית גובשה על ידי צוות מקצועי בראשות מנכ"ל המשרד שמואל אבואב ובשיתוף עם משרד הביטחון וצה"ל, ונועדה לחזק את הקשר בין בתי הספר והתלמידים לצה"ל, ולהכפיל את מספר התלמידים הלוקחים חלק במסגרות הכנה לקראת הגיוס. לצורך כל אלה הקצה המשרד סכום כולל של כ-80 מיליון. בשנת 2014 עמד התקציב על 47 מיליון.

© דובר צה"ל

במסגרת התוכנית, בסיסים קרביים כדוגמת אוגדת עזה, בא"ח צנחנים (בסיס אימון חטיבתי), הנדסה קרבית, תותחנים, שריון-חטיבה 188, חיל הים ומג"ב יאמצו בתי ספר במטרה לחזק את הרצון של התלמידים לעשות שירות משמעותי. בתי הספר יתארחו בבסיסים והתלמידים ייחשפו לפעילות הצבאית של הבסיס והחיל. בנוסף, קצינים וחיילים יגיעו לבתי הספר וישוחחו עם התלמידים על מורשת קרב, ומפקדי יחידות קרביות יספרו להם על השירות האישי שלהם במסלול הקרבי במטרה להוות השראה עבורם. המפקדים הבכירים יקיימו מפגשים עם הצוות החינוכי בחדרי המורים לעידוד שירות משמעותי ואילו ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יתקיימו טקסים משותפים.

לצורך הכנת התלמידים לשירות הצבאי מתקיימים במערכת החינוך ימי גדנ"ע. במסגרת התוכנית תורחב הפעילות בנוסף לשדה בוקר ולצלמון גם לבסיסי הדרכה של צה"ל. מטרת המשרד היא להגדיל את מספר תלמידי י"א המשתתפים בשבוע הגדנ"ע מדי שנה מ-20 אלף ל-30 אלף.

© דובר צה"ל

שילוב יוצאי אתיופיה בשירות הצבאי 

עוד במסגרת התוכנית יורחבו הפעילויות הקיימות לעידוד הגיוס בתוך בתי ספר ומחוצה להם ב-180 רשויות בכיתות י-י"ב. במסגרת יום הלימודים יוקצו לשעת מחנך לפחות שמונה שעות לטובת שיחות לקראת הגיוס. לאחר יום הלימודים יפעלו מסגרות שונות, בהן תוכנית לשילוב יוצאי אתיופיה בשירות הצבאי, תוכנית המתמקדת בבני נוער בסיכון ופועלת לשילובם בשירות צבאי או לאומי, מכינה קדם צבאית בת חצי שנה המיועדת לבני נוער מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית, תוכנית הפועלת לעידוד שירות משמעותי בקרב בתי ספר ממלכתיים-דתיים ועוד.

ברחבי הארץ קיימים כיום 36 מרכזי הכנה לשירות משמעותי שמיועדים לתלמידי התיכון. מרכזים אלה מתאמים ומרכזים באמצעות מנהל מחלקת הנוער של הרשות המקומית את כלל הפעילויות העירוניות העוסקות בגיוס והכנה לשירות צבאי או לאומי-אזרחי. במסגרת התוכנית יורחבו מספר המרכזים הללו ל-72 תחילה, ובתהליך הדרגתי שישתרע על פני חמש שנים יוגדל מספרם ל-180 בסך הכול.

הפעילות במרכזים הללו תתמקד בהעלאת שיעורי הגיוס בקרב צעירים שעבורם הגיוס לצה"ל הוא רשות, עידוד גידול שיעור הקצונה והשירות הקרבי, צמצום נשירת חיילים במהלך השירות הסדיר בקרב בני ובנות העיר, קיום ערבי הורים לבני נוער הלומדים בכיתות י"א וי"ב שעומדים לקראת שירות צבאי ומסירת מידע, הכוונה וייעוץ להורים ולבני הנוער וכן קיום כנסי מתגייסים.

© דובר צה"ל

מדי שנה מתקיים במערכת "יום בעקבות לוחמים" לתלמידי י"ב ברמת הגולן. השנה, לראשונה, ייערך "יום בעקבות לוחמים" בנגב לתלמידי הדרום. יום זה ישלב מורשת קרב, מיצג חילות להיכרות עם יחידות צה"ל, ובתום היום תיערך עצרת גדולה. עד עכשיו לא שולבה פעילות שכזו באופן מסודר במערכת, וכל מנהל בית ספר בחר בעצמו איך להתנהל בנושא.

החלטה נוספת שהתקבלה במסגרת התוכנית היא להגדיל כבר בשנת הלימודים הבאה את היקף המורות החיילות במערכת מ-400 ל-500, ובתום חמש שנים להגדיל את מספרן ל-700.

השר בנט אמר: "היום אנחנו יוצאים עם תוכנית מקיפה להגברת המוטיבציה לגיוס לשירות משמעותי בצה"ל. לצד מצוינות בהישגים: במתמטיקה, באנגלית ובשאר המקצועית, אנו פועלים גם להנחלת ערכי הציונות. הוריתי למערכת החינוך להירתם בכל כוחה לשיתוף פעולה עם צה"ל ומשרד הביטחון בתוכנית להגברת המוטיבציה לשירות ביחידות הקרביות בצה"ל. בשנת ה-70 למדינת ישראל שירות בצה"ל הוא לא רק חובה אזרחית רגילה, אלא זכות גדולה ומשימה לאומית ראשונה במעלה".

בנט אמר ל-ynet כי "זה משהו שאנחנו עובדים עליו כבר חודשים, לאחר שבשנתיים האחרונות ראינו שנרשמת ירידה במוטיבציה לגיוס לקרבי כי הולכים לסייבר. זה נורא אטרקטיבי, אבל חשוב להתגייס ליחידות קרביות".

תגובות