מקצוע לעתיד: מסלול "פסגה" מביא משהו חדש לצה"ל. צילום: באדיבות דובר צה"ל

מקצוע לעתיד: מסלול "פסגה" מביא משהו חדש לצה"ל

אוהבים אנטומיה של גריי? רואים כל סדרה שעוסקת בבית חולים וכבר מחשיבים את עצמכם למומחים? הכירו את מסלול "פסגה" של העתודה הצבאית, המאפשר לכם ללמוד את המקצוע הסיעודי וגם לעסוק בו כבר בצבא! מסוקרנים?

בצהל יש מסלולים רבים - החל מלוחמה ועד לתארים באוניברסיטאות ומימושם בקריירות צבאיות. אחד מהמסלולים היותר מסקרנים בצה"ל הוא מסלול "פסגה". במסגרת המסלול, שנערך דרך העתודה הצבאית, זוכים העתודאים ללמוד את מקצוע הסיעוד (אחים ואחיות) ואף לעסוק בו - וכל זה דרך הצבא!

עוד בערוץ על מדים של פרוגי:

"אני במסלול פסגה, שזה מסלול של תואר אקדמאי ראשון באחים ואחיות במסגרת תכנית עתודה. המסלול הוא בעצם שלוש שנות לימוד במקום ארבע שנים, בסוף התואר אנחנו עושים מבחן רישוי ואחריו מקבלים את הרישיון לעסוק במקצוע.אנחנו עושים את זה במסגרת עתודה אז אנחנו קודם כל משרתים בצה"ל וחותמים קבע", מספרת לנו עדי מוקה, אליה מצטרף יובל קזקוביץ', "אני עכשיו בשנה השנייה במסלול העתודה 'פסגה' בבית החולים וולפסון ובאוניברסיטת תל אביב".

מה תוכלו לספר לנו על המסלול?

קזקוביץ': "המסלול הוא יחסית חדש במסגרת העתודה. רק לפני שנה נכנס המחזור השישי. כרגע המסלול הוא שונה, החיילים שיתגייסו יהיו שנה וחצי בקבע במקום שלוש. לפני הכניסה לצבא יש שלוש שנים לימודים. בשלוש שנים האלה בעצם לומדים, מתנסים, עושים תואר ראשון כאחים ואחיות מוסמכים. התואר הוא באוניברסיטת תל אביב ובשנה הבאה אמורים להיפתח עוד אוניברסיטאות ובתי חולים בהם יתאפשר לעשות את התואר".

© דובר צה"ל

מה גרם לכם ללכת דווקא למסלול הזה?

מוקה: "בכיתה י"ב הייתי בחוסר וודאות, לא ידעתי מה אני רוצה לעשות ולאן ללכת. ואז קיבלתי עלון של מדור עתודה והלכתי לאוניברסיטת תל אביב, שם שמעתי על כל מיני תחומים כמו הנדסה, רפואה ומתמטיקה. לא ידעתי לפני על האופציה ללמוד את המקצוע הזה דרך הצבא. הייתי בדילמה אם אני רוצה ללכת למסלול הספציפי הזה. אחרי ריאונות ופסיכומטרי החלטתי לחשוב מה אני רואה את עצמי עושה בעוד כמה שנים. אני שמחה שקיבלתי את ההחלטה הזו כי אני במקום שרציתי לראות בו את עצמי".

קזקוביץ': "ידעתי שאני רוצה משהו בתחום הרפואה. לא ידעתי שהמסלול הזה קיים עד ששמעתי מבת דודה שלי, שהייתה במסלול האחיות שהשתנה, יותר לעומק. לפני זה פשוט הלכתי לכל דבר שהציעו לי, מיונים, גיבושים. כל י"ב הייתי עסוק רק בזה".

קזקוביץ' משתף אותנו שהוא שלם עם החלטה ללכת למסלול עתודה זה, "היו לי חששות בתחילת הלימודים אבל אחרי שנכנסנו לדבר האמיתי במסלול זה הרגיש לי שאני במקום הנכון", אליו מצטרפת מוקה ומשתפת "אני עושה את מה שאני רוצה לעשות. האחים בבסיסים עושים עבודה מדהימה. לא מזמן אבחנו מחלה לבחור שאחר כך הוא הלך לרופא, אובחן וטופל. זה תורם ויש לזה המון מקום בצה"ל כי זה להוסיף עוד אנשים עם ידע בתחום הרפואה הפיזית והנפשית".

עדי מוקה בלימודיה במסלול
עדי מוקה בלימודיה במסלול © דובר צה"ל

מה המסלול הזה שונה ממסלולים אחרים בצה"ל?

מוקה: "צה"ל ממן את כל הלימודים והמעונות שזה לא קיים בכל מסלולי העתודה, יש לנו קצינה שמלווה אותנו בבית החולים ויש אינטרקציה ישירה. בנוסף, כבר במהלך הלימודים מכניסים אותנו למסגרת צבאית ולהתנסות במערכת המיחשוב הרפואית".

אתם עומדים לצאת לקצונה מיד לאחר התואר, מחכים לזה? יש חששות?

מוקה: "ברור שיש חששות, מכל דבר חדש שעושים יש חששות, גם מהטירונות בזמנו חששתי. אבל אני מאוד מחכה לזה, אני מאוד רוצה להכנס לתפקיד שלי בצה"ל ואני יודעת שבתור קצינה יהיו לי יותר סמכויות ויותר אפשרויות לעשות את התפקיד שלי בדרך הטובה ביותר".

קזקוביץ': "לא יותר מידי, היה לנו מבד"קים (מבדקי קצונה) ובעקרון כל מי שבמסלול הוא מיועד לקצונה. אחי הגדול היה עתודאי במסלול פסגות, והוא עשה קורס קצינים ועכשיו בדרגת סגן, אז אני יודע ממנו הרבה דברים. בנוסף, התחלנו להתאמן לקורס. אנחנו מחכים לזה אבל עוד לא מתרגשים כי יש עוד זמן".

יובל קזקוביץ בלימודיו בעתודה
© דובר צה"ל

"יש את הפן המקצועי מבחינת סיעוד ואת הפן של הקצינה", מספרת לנו מוקה על ציפיותיה מהשירות הצבאי, "מבחינת סיעוד אני מצפה להביא את מה שלמדתי כמה שיותר לידי ביטוי וללמוד עוד, בתחום הזה תמיד לומדים. צריך לדעת כמה שיותר ותמיד להתחדש, כל הזמן יוצאים דברים חדשים. מבחינת הקצונה אני מקווה להיות קצינה כמה שיותר טובה לא רק מבחינת התפקיד  אלא גם מבחינת פקודים. למצוא מקום לאזן בין המטלות בצה"ל לצרכים של החיילים. זה גם העניין בלזהות את הצורך של המטופל, זה משהו מאוד חזק בלימודים שלנו, וצה"ל זה מקום שבו מאוד חשוב ליישם את זה". לעומתה, קזקוביץ' מצפה לאופי שונה של שירות צבאי, "חלק מהאחים מגיעים לגדודים קרביים ואני רוצה להיות קרבי, זה הרבה אקשן ואני מצפה לעשות את זה".

איזה תפקיד הייתם רוצים לעשות אם לא להיות אחים?

מוקה: "תפקיד כלשהו בתחום הרפואה, אני מאוד מתחברת לתחום הזה". 

קזקוביץ': "שאלה טובה, כמלש"ב היו לי מיונים לטייס, מודיעין, סוללות, עוקץ, מסתערבים ויהלום. אבל כל פעם נפלתי על השאלה 'האם אני רואה את עצמי עושה את זה בעתיד' ולא הייתי בטוח עד ששמעתי על המסלול הזה. בעקרון כל תפקיד שקשור לרפואה, לפני ששמעתי על מסלול התחלתי לשלוח בקשות לקורס פרמדיקים בצבא ולהיות חובש או פרמדיק".

יובל קזקוביץ' בלימודיו במסלול © דובר צה"ל

איך המסגרת הצבאית באה לידי ביטוי במסלול שלכם?

מוקה: "יש ימי עיון ביחד עם צה"ל, יש התנסות בצה"ל, טירונות וכמובן טקס חזרה לשירות עם הענקת דרגות". 

קזקוביץ': "אנחנו כרגע מתעסקים יותר בלימודים אבל יש לנו טירונות 02 בעיר הבהדים. בעתיד אמורה להיות לנו התנסות בבסיסים צבאיים, שם נכיר את מה שנעשה בשירות עצמו".

מה תרצו לעשות אחרי הצבא?

מוקה: "אם יהיה לי טוב אני אאריך את הקבע ואם לא אז מחלקת יולדות או פסיכיאטריה".

קזקוביץ': "אני עדיין לא יודע. אני רק יודע שבאזרחות חסרים אחים ואחיות, גם בתפקידים במחלקות וגם תפקידים מנהלתיים. אז כל האופציות פתוחות".

 

תגובות