איגי במחקר מקיף: עד כמה צה"ל רגיש לצרכי הקהילה הגאה?. shutterstock

איגי במחקר מקיף: עד כמה צה"ל רגיש לצרכי הקהילה הגאה?

איגי (ארגון הנוער הגאה) משיק בימים אלו סקר נרחב ומקיף בקרב חיילים/ות מהקהילה הגאה, מלש"בים ומשוחררים טריים בכדי למפות צרכים ולספק משוב למקבלי ההחלטות בצהל. "המפגש הרגיש של צעירים עם הצבא הוא פעמים רבות מאיים, אך לצעירים מהקהילה הגאה הוא קשה אף יותר"

כמה קשה להיות חייל/ת גאה בצה"ל? האם המפקדים עוזרים במקרים בהם יש להט"בפוביה בבסיס? על השאלות האלה ואחרות מנסה לענות מחקר חדש ומקיף, בכדי לתת תמונת מצב על צבא ההגנה, דרך נקודת המבט של אוכלוסיית החיילים והחיילות עצמה.

עוד בערוץ "על מדים" של פרוגי:

המחקר פותח באופן ייחודי על ידי מכון המחקר של איגי (ארגון הנוער הגאה). בעזרת כלים מחקריים משולבים , מנסים החוקרים לבדוק איך זה מרגיש להיות חייל/ת גאה במרחב הצה"לי.

בשנת 2006 ערך ארגון נוער גאה מחקר ראשון בישראל, בו נבדק האקלים הארגוני וחוויותיהם של חיילים/ות לסביות, הומואים, טרנסג'נדרים וביסקסואלים (להט"ב) המשרתים בצה"ל. מטרת המחקר היתה לספק משוב למקבלי החלטות ולמנסחי מדיניות (צה"ל, יועצת הרמטכ"ל למגדר, משרד הביטחון) לגבי ההיקף וההיבטים השונים של סובלנות (או אי- סובלנות) כלפי חיילים להט"ב המשרתים בצה"ל והצרכים השונים שלהם.

© shutterstock

ממצאי המחקר הצביעו על אקלים שאינו מיטבי, הכולל תדירות גבוהה של אלימות מילולית, פיזית ומינית כלפי חיילים להט"ב, אחוזים גבוהים של חיילים ומפקדים שאינם מגיבים למצב זה, ומשאבים מצומצמים העומדים בפני חיילים הנתקלים בקשיים בשירות על רקע נטייתם המינית וזהותם המגדרית.

בדומה למחקרי אקלים בסביבות ארגוניות וחברתיות אחרות, נערך בשנת 2011 מחקר עוקב, המבקש לבחון הן את המצב העדכני של חיילים להט"ב בשירות, והן תמורות שחלו בין הבדיקה הקודמת (בשנת 2006) לנוכחית. בנוסף, נדגמו במחקר הנוכחי גם מועמדים לשירות ביטחון ונבדקו עמדותיהם ותחושותיהם כלפי השירות בצה"ל בכלל, וכלהט"ב בפרט.

את המחקר מלווים ד"ר אורן פזמוני-לוי (המחלקה לחינוך השוואתי ובינלאומי, Teachers College, Columbia University), ד"ר גיא שילה (בית הספר לעבודה סוציאלית, אוניברסיטת תל-אביב) ואבנר רוגל (מכון מגנוס הירשפלד, ובית הספר לקולנוע וטלוויזיה, אוניברסיטת תל-אביב).

להשתתפות בסקר לחצו כאן או כנסו לאתר איגי igy.org.il

© דובר צה"ל

מנדי מיכאלי, מנכ"לית-שותפה באיגי: "המפגש הרגיש של צעירים עם הצבא הוא פעמים רבות מאיים, אך לצעירים מהקהילה הגאה הוא קשה אף יותר. בשנה האחרונה אנחנו עושים מאמצים רבים על מנת להעמיק את שיתוף הפעולה עם צה"ל. הקמנו קבוצה חדשה לחיילים להט"בים, הרמנו פאנל ייחודי למלש"בים מהקהילה אליו הגיעו קצינים רבים במטרה להסיר חששות שעלולות לצוץ למתגייסים לעתיד ואנחנו עומדים בקשר רציף עם היוהל"ם. אנחנו רואים מגמה חיובית של רצון להסביר את פני הצבא לקהילה הגאה, על ידי יצירת מרחבים בטוחים לחיילים ושיח חינוכי במטרה לשבור סטיגמות קיימות - אולם הדרך עוד ארוכה. מטרת המחקר הנוכחי שנעשה בשיתוף פעולה הדוק עם היוהל"ם, הוא למפות צרכים נוספים של מתגייסים וחיילים בכדי שנוכל להפוך את צה"ל כולו למרחב מאפשר".

תגובות