עוד יומיים לתחרות: הצצה לפרויקטים נבחרים מתחרות FLL. צילום פרטי

עוד יומיים לתחרות: הצצה לפרויקטים נבחרים מתחרות FLL

התחרות של FIRST הארצית מתקרבת בצעדים ענקיים ובשביל שנגיע מוכנים, אנו נותנים לכם הצצה לשלושה פרויקטים מרחבי הארץ. איך שמן מתכלה במהירות? כל הפרטים

תכנית FIRST LEGO League מאתגרת ילדים לחשוב אחרת. במסגרת האתגר השנתי, Trash Trek, על התלמידים לבנות ולתכנת רובוט אוטונומי באמצעות ולפתור משימות במשחק הרובוט. במסגרת פרויקט החקר על התלמידים גם לבחור ולפתור באופן יצירתי, בעיה מהסביבה שלנו העוסקת בנושא האתגר. בנוסף, הילדים יעבדו בקבוצות עם ערכי הליבה של FLL.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

בטור זה אנו נציג לכם שלושה פרויקטים של שלוש קבוצות מרחבי הארץ: Busy Bees #904 עם פרויקט השמן שלהם, CORE 'N' GOOD #220 עם פרויקט שינוע הזבל שלהם ואורטולודים #904 עם פרויקט המודעות שלהם. אז מבלי לחכות עוד, בואו נתחיל.

NOil - צור הדסה

אנחנו קבוצת #904 Busy Bees, תלמידי כיתה ט' מתיכון אור בצור הדסה. זאת השנה השלישית שלנו בתוכנית ה-FLL. התוכנית כוללת בתוכה את הרובוט ואת פרויקט החקר. כל שנה יש נושא חדש לפרויקט החקר, השנה הנושא הוא Trash Trek.

© צילום פרטי

התחלנו לעבוד בסביבות סוכות, וחיפשנו בעיות שקורות סביבנו. לקראת תקופת חנוכה שמנו לב שאת כל השמן שאנחנו משתמשים במטבח, שופכים לכיור או לפח ואין מה לעשות איתו. למדנו שהשמן הוא חומר אורגני, הבנוי ממולקולות צפופות שהופכות אותו לחומר שהטבע לא יכול להתמודד איתו. המולקולות הצפופות לא מאפשרות חדירה של חמצן (לכן שמן ומים לא מתערבבים) וכשהשמן נזרק לכיור הוא מתמצק על דפנות צינורות הביוב, גורם לפגיעה בתשתיות, עד כדי סתימות שמביאות להצפה של הביוב וסכנה של זיהום והפצת מחלות.

בנוסף, שמן שנשפך לאדמה יוצר שכבה חוסמת שמונעת מהחמצן לחדור ופוגע באיכות הקרקע. במקביל העברנו סקר דרך הפייסבוק של ההורים והמנטורית שלנו לדעת מה היקף הבעיה. זיהינו את הבעיה והתחלנו לחפש דרכים לפתור אותה. המטרה שלנו הייתה למצוא חומר שיוכל לפרק את שרשראות המולקולות של השמן כך שתתאפשר כניסת חמצן, ויהיה ידידותי לסביבה.

חיפשנו באינטרנט ונתקלנו בחברת גרין לייף גרופ, מאשדוד שמייצרת ממיסי שומנים תעשייתיים ידידותיים לסביבה. באנו אליהם למפעל באשדוד, הסברנו להם מהם הדרישות שלנו, ומה אנחנו מחפשים. הם מאוד אהבו את הרעיון שלנו, ומאוד שמחו לעבוד עם בני נוער. בדקנו במפעל שלהם כמה חומרים, ואחרי בדיקות שעשינו עם דוגמאות שלקחנו במעבדה של בית הספר פיתחנו את החומר שלנו - סופר No-Oil) NOil). החומר שובר את השרשראות והופך את השמן ללא מזיק. הקפדנו לפתח חומר שהוא בעצמו ידידותי לסביבה, וגם לא רעיל למשתמשים. פשוט לשפוך את החומר על השמן - והקסם קורה.

STS - ישיבת בני עקיבא לפיד

אנחנו קבוצה CORE 'N' GOOD #220 מישיבת בני-עקיבא לפיד מודיעין. אנחנו מתחרים זו השנה השלישית והאחרונה ב-FLL. בתחרות המחוזית התחרינו בתיכון ליד"ה בירושלים, וזכינו בפרס האליפות מקום שני ובביצועי הרובוט מקום שני. אנחנו קבוצה חזקה ומגובשת; אנחנו עובדים קשה ונהנים, אבל העבודה הקשה משתלמת – ויש לנו יופי של רובוט ומחקר.

אפרופו מחקר, נרצה לספר לכם עליו קצת. במהלך העונה חקרנו ומצאנו שהעלות הכלכלית של פינוי ושינוע הפסולת כיום גבוהה מאוד. בסך הכל מדובר על – תחזיקו חזק – 2.5 מיליארד שקלים מדי שנה! רוב הכסף הולך על דלק (המשאיות נוסעות עשרות אלפי קילומטרים בשנה וצורכות המון דלק בכל נסיעה), משכורות גבוהות (העובדים במשאיות הזבל מקבלים שכר גבוה במיוחד, בגלל שהעבודה נחשבת ללא-מכובדת) והטמנה (היטל הטמנה גבוה).

מסתבר שיש מספר טכנולוגיות שמשפרות את העניינים האלה: מערכות פינוי פסולת באמצעות דחיסה של לחץ אוויר, ומרכזי מיון אוטומטיים המסוגלים לטפל בכמויות ענק של פסולת מדי יום. כל אחת מהמערכות האלה יעילה בפני עצמה, אך פותרת רק חלק מהבעיות שציינו לעיל.

לשם כך פיתחנו מערכת שאמורה לתפקד כמו מערכת ביוב – רק לפסולת מוצקה, כמו זו שאנחנו זורקים בפח הביתי שלנו. היא מכילה בתוכה מערכות מהסוג שציינו מקודם: מערכות פינוי פסולת ע"י לחץ אוויר ומרכזי מיון אוטומטיים. מרכזי המיון והטיפול מוקמים בקרבת העיר, והמרחק הכולל שהפסולת עוברת הופך נמוך משמעותי. הפסולת מגיעה למרכזים באמצעות מערכת לחץ האוויר, כך שלמעשה אין צורך במשאיות זבל ומפגעים סביבתיים רבים נחסכים.

לשם בדיקת הרעיון שלנו התייעצנו עם אגף שפ"ע ומחלקת התברואה העירונית, כולל מהנדס המתעסק בתחום של שינוע הפסולת ומערכות טכנולוגיות, וכן עם מנהל מפעל מיון מרכזי בארץ. הפידבקים שקיבלנו היו חיוביים ביותר, ואנחנו ניפגש בקרוב עם עיריית מודיעין במטרה לבחון יישום של המערכת בעיר. החלטנו לקרוא לזה "Solid Trash Sewerage", בראשי תיבות STS ובתרגום לעברית: "ביוב פסולת מוצקה".

מודעות - ביה"ס הערבי למדעים והנדסה אורט לוד

קבוצת ה-"אורטולודים" היא קבוצת רובוטיקה של FLL הכוללת תלמידי מחט"ב. הקבוצה הוקמה לפני שנה בביה"ס הערבי למדעים והנדסה אורט - לוד. "האורטולודים" קבוצת תלמידים שבחרו להתמודד עם כל הקשיים כולל השפה ולהיות חלק בפרויקט ה-FLL ואנו רואים בהתנדבות כערך עליון. יש לציין שבשנה הראשונה שלנו לקחנו פרס בפתרון חדשני בתחרות האזורית ומקום שלישי בכל התחרות, לכן עלינו לארצית.

כחלק מהפרויקט השנה, אחרי סיור שעשינו בשכונת הרכבת בלוד (השכונה של בית הספר) וראינו שהאנשים שחיים בשכונה זורקים את הפסולת על הכבישים ועל האדמה (זאת בעיה נפוצה במגזר לא רק בשכונה). עשינו סקר בבתי הספר יסודי-חט"ב-חט"ע ובשכונה ולאחר מכן השווינו בין מגזר ערבי למגזר יהודי. מצאנו שאחוז גדול במגזר הערבי חסר מודעות לגבי נושא המחזור. ולכן, החלטנו לקחת תפקיד בשיפור ושיקום מהות המחזור ומשמעותיו במגזר הערבי בכלל ובשכונה בפרט; החלטנו לחנך את האנשים ולתת להם מודעות על הנושא הזה.

© צילום פרטי

ולכן כצעד ראשון בפרויקט שלנו, הדרכנו את תלמידי בית הספר שלנו בכיתות ואחרי זה  עשינו תחרות איסוף פסולת מצוקה בבית ספר בחטיבה. כצעד שני, הדרכנו גם בגני ילדים והקרנו להם סרט על המחזור ומהפסולת המצוקה שאספנו, עשינו ביחד איתם גינה אקולוגית העשויה ממחזור ושימוש חוזר של דברים. לא רק זה אלא גם התקשרנו לעירייה וביקשנו מהם פחי מחזור כדי לשים בבית הספר ובשכונה ומכך הם יתחילו למחזר. לגבי חינוך המגזר הערבי כצעד שלישי, עשינו סרטון על המחזור עם האומנת המפורסמת אמל מורקוס. הסרט אמור להתפרס מטעם אל"ה תאגיד המחזור בישראל תחת הכותרת "שתית, נהנית, יאללה למיחזורית!". זהו הסרטון הראשון מסוגו בשפה הערבית. הסרטים הקיימים כולם בשפה העברית.

תחרות ה-FLL תתקיים בהיכל מנורה מבטחים בתאריכים 8-9.3. מחכים לראות אתכם שם!