מי מרכיב רהיט איקאה טוב יותר - בן אדם או רובוט?. צילום מסך מיוטיוב

מי מרכיב רהיט איקאה טוב יותר - בן אדם או רובוט?

מי לדעתכם טוב יותר בבניית כיסאות איקאה? שני בני אדם או רובוט מיוחד? נפתיע אתכם - מדובר בהפרש מאוד קטן, אך בכל זאת יש לנו מנצח

בשנת 1989 חברת הטכנולוגיה "כחול עמוק" שעסקה בפיתוח רובוטים בעלי בינה מלאכותית, רצתה להעמיד את הרובוטים שלה ואת  הבינה המלאכותית שלהם במבחן. לצורך כך הם החליטו לבצע תחרות. תחרות שבה הרובוט ישחק במגרש של בני האדם, תחרות שחמט. גארי קספרוב, היה שחקן השחמט הטוב בעולם (אז ענף הספורט הזה היה טיפה יותר פופולרי) וחברת "כחול עמוק" רצתה להציע את אתגר התחרות מול הרובוט. הרובוט הפסיד אך כולם הוטרדו מהשאלה האם יש רובוט שיכול לגבור על השכל האנושי. מאז חברות טכנולגיה בכל העולם עורכות מפעם לפעם תחרויות בין רובוטים לבני אדם ויוצרות התעניינות ציבורית גדולה.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

אתר Science Robotics ערך בשיתוף פעולה עם חוקרים ומתכנתים ניסוי שכמוהו עוד לא היה: מי יבנה כיסא של איקאה יותר מהר, שתי זרועות רובוטיות, או שני בני אדם? כן, אומנם המשימה נשמעת פשוטה, אבל מסתבר שלרובוטים זאת משימה לא קלה. הרי לבנות כיסא במפעל מסודר זה פשוט,אבל התנאים של התחרות חייבים להיות שווים והוגנים: אם בני האדם יבנו את הכיסא לפי ספר ההוראות, אז גם הרובוטים צריכים לפעול לפיו.

אתר Science Robotics הציב מצלמות על קבוצת הרובוטים ועל קבוצת בני האדם, והשעון התחיל לרוץ. בזמן שבני האדם היו צריכים להשתמש בהיגיון בריא, הרובוטים נאלצו להשתמש בבינה מלאכותית, מין היגיון מושתל, אם תרצו. הרובוטים נדרשו לשלב בין סריקת הקרשים של הכיסא, תיאום שתי הזרועות המכניות ושליטה בכוח- מה שלנו נראה כמו פעולה פשוטה, לרובוטים זאת משימה הרבה יותר מסובכת: לאחר צילום כל חלק של הכיסא בעזרת מצלמות תלת מימדיות, הרובוט משתמש בחיישני כוח- למשל, כאשר הרובוט צריך להכניס בורג אל תוך חור, הוא מחליק אותו אל החור עד שמרגיש התנגדות ושינוי במשקל הבורג.

 

מי ניצח אתם שואלים? ובכן, צמד הידיים הרובוטיות הצליח לבצע את המשימה בתוך קצת יותר מ-20 דקות. 11 דקות ו-21 שניות של תכנון, ושמונה דקות ו-55 שניות לבנות את הכיסא עצמו.ומה עם בני האנוש? אז מסתבר שלרובוטים יש עוד מה ללמוד מבניית כיסאות של איקאה- כי שתי הנשים שבנו את הכיסא בכוחות עצמם הצליחו לבצע את המשימה 50 שניות מהר יותר. התחרויות בין בני האדם לרובוטים כנראה לא יסתיימו בקרוב, או עד שתהיה הכרעה חד משמעית של רובוטים.

תגובות