החל לפתח אפליקציות בתיכון והפך את זה לעסק. לירי כהן הלל

החל לפתח אפליקציות בתיכון והפך את זה לעסק

הוא אחראי לכמה מהמשחקים שבטוח יצא לכם לשחק בהם והפך את זה לעסק של ממש, כל זה בגלל תחביב אותו החל לפתח בחטיבה ובתיכון. הכירו את אדם כהן הלל בריאיון מיוחד בו יסביר לכם איך נראה תהליך יצירת אפליקציה

את אדם כהן הלל אתם כנראה עדיין לא מכירים, אך את האפליקציות שלו דווקא כן. הוא אחראי על כמה מהמשחקים הכייפים של השנה האחרונה (אשר כיכבו לא פעם בראשי מצעד ההורדות בארץ) כמו: "קרב המוחות", "מהו הסמיילי?", "חשיבה מהירה" ועוד רבים. כל זה כשהוא רק בן 21 ומשוחרר טרי מצה"ל, כאשר את תחילת דרכו בתחום עשה כבר כנער ואפילו עשה מזה לא מעט כסף. אבל איך בכלל מגיעים לתחום פיתוח האפליקציות? תפסנו את אדם לריאיון מיוחד!

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

איך בכלל הגעת לתחום כנער?

"בעבר היה אתר בשם 'טיפו' וכחלק מהדברים שהיה אפשר לעשות שם - הייתה קיימת אפשרות לבניית אתרים. זה היה מאוד חזק ומצליח - כולם פתחו לעצמם אתרים בכל מיני נושאים (קצת דומה למה שקורה היום שהרבה ילדים פותחים עמודים באינסטגרם). כילד בן 8-10, מאוד אהבתי את הרעיון הזה שיש לי אתר משלי, פתחתי שם עשרות אתרים בשלל נושאים, אפילו ניסיתי ליצור שם מעין רשת חברתית מאוד גרועה, קראתי לזה 'facedam', וכל מיני שטויות. העולם הזה מאוד הלהיב אותי. הייתה שם בעיה אחת - כל האתרים שנבנו בטיפו היו בעצם אותו דבר, אותה תבנית לכל האתרים, כאשר ההבדל היחיד בין אתר לאתר היה התוכן שנמצא בו וצבעים שונים - אני רציתי יותר מזה, רציתי לבנות אתר עם מבנה אחר, עם מבנה משלי, וכל מיני דברים שלא היה אפשר לעשות בתוך הפלטפורמה הסגורה - אז התחלתי לחפש בגוגל איך לבנות אתרים, מצאתי כל מיני פלטפורמות מקבילות שגם הן די באותן התבניות, במהלך החיפושים שלי בעצם נחשפתי לעולם התכנות - התחלתי ללמוד HTML (דרך להציג מידע סטטי בדפדפנים) ו-CSS (איך לעצב את המידע שייראה יפה) ופשוט אהבתי את זה".

© לירי כהן הלל

כמה השקעת על זה אז?

"הייתי על זה שעות, ימים, חודשים, שנים, לילות - הייתי מגיע הביתה מבית ספר, יושב ומנסה לבנות דברים עד הלילה! פשוט למדתי ובניתי כל מיני דברים. בהתחלה האתרים היו הרבה יותר מכוערים ממה שהיה אפשר לעשות עם טיפו, אבל זה היה משהו ייחודי שלי, ואהבתי את זה. עם הזמן למדתי עוד ועוד טכנולוגיות בעולם פיתוח האתרים, המידע שצברתי התחיל לגבש צורה לאט לאט, וכבר הגעתי למצב שהייתי בונה אתרים של ממש, אתרים דינאמים עם פונקציונאליות רצינית. בניתי מלא פרוייקטים, חלקם נשארו אצלי במחשב ולא פרסמתי אותם באינטרנט, חלק העלתי ושלחתי לחברים וחלק בניתי בחינם לכל מיני אנשים שהכרתי בפורומים".

ולא רצית לעשות מזה כסף?

"באיזשהו שלב באמת החלטתי שאני רוצה לעשות מזה כסף, אז הלכתי לכמה עסקים פיזיים באזור מגורים שלי, נכנסתי לעסק ושאלתי אם הם מעוניינים שאני אבנה להם אתר. כולם כמובן אמרו שלא, הרי מי באמת רוצה לשלם לילד בן 13 כדי שיבנה לו אתר רשמי לעסק? הבנתי ישר שהבעיה היא הגיל שלי, והחלטתי שאני צריך הסמכה מקצועית, כלומר שתהיה לי תעודה רשמית שתראה שאני אכן מוסמך לבנות אתרים - למרות שהיה לי את הידע. חיפשתי קורסים דרך גוגל, בעיקר בעולם פיתוח האתרים, אבל אז נתקלתי בכל מיני קורסים במכללות - קורסים לפיתוח אפליקציות, התקשרתי לכמה וכמה מכללות עד שמצאתי אחת במחיר סביר ובאתי להורים שלי ואמרתי להם שאני רוצה ללכת לקורס הזה, זה היה במכללה בכפר סבא, קורס ערב של פעמיים בשבוע למשך חצי שנה ועם תעודת הסמכה בסופו. לא היה יותר מידי קשה לשכנע, ההורים שלי תמיד תמכו בכל השטויות שהייתי עושה, אז במשך חצי שנה הייתי נוסע אחרי בית ספר לכפר סבא (אני גר בצור יגאל, יישוב לא רחוק משם), בדרך כלל הייתה מורה שמקפיצה אותי אחרי בית ספר והייתי מחכה כמה שעות בכפר סבא כדי שהקורס יתחיל ולפעמים הייתי לוקח אוטובוס. זה לא היה קורס לילדים, הייתי הילד היחיד בקורס!

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

"הקורס היה מחולק ככה שלומדים קודם כל לפתח אפליקציות לאנדרואיד, ואחר כך לאייפון. את המשחק הראשון שלי, מהו הסמיילי, הוצאתי עוד תוך כדי הקורס, רק לאנדרואיד, וכבר אז הוא התחיל לתפוס תאוצה אדירה ולהגיע לעשרות אלפי הורדות (ובהמשך - מאות אלפי הורדות). זה היה הפתח הרציני שלי לעולם הזה, בעצם אחרי שנים שבניתי המון מוצרים בכל מיני תחומים. ניסיתי גם להרוויח כסף בבניית אתרים - סוף סוף בניתי משהו שממש הצליח, וזה הלהיב אותי בטירוף. מעולם לא חזרתי לבנות אתרים והפסקתי לחפש עבודה כפרילאנסר ולבנות אתרים\אפליקציות לאנשים או לבעלי עסקים. מאותו הרגע הבנתי שאני יכול לבנות משחקים בעצמי, בלי לחפש "לקוחות" ולהצליח ככה.

במקביל להיותו תלמיד חטיבה ותיכון, אדם הקים עסק של ממש במסגרתו היה בונה לא מעט אפליקציות, בעיקר לקהל המקומי. 

"הצלחתי פעם אחר פעם להגיע למקומות הראשונים בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל, צברתי מאות אלפי הורדות ומיליוני שעות משחק. לפי המספרים, כמעט כל ילד במדינת ישראל, מאילת ועד מטולה, שמע על או שיחק בלפחות אחד מתוך העשרות משחקים שלי, וזה מטורף בעיניי!".

היה לך ברור שזה מה שתעסוק בו?

"אף פעם לא באמת עצרתי וחשבתי לעצמי: 'במה אני רוצה לעסוק?' - בכל זאת, הייתי ילד. פשוט היה לי המון רעיונות שרציתי לעשות וחיפשתי דרכים לבצע אותם. אבל אם להגיד את האמת - אני לא אוהב תיכנות, אני לא באמת אוהב לכתוב קוד, זאת לא התשוקה שלי - וזה בסדר, כי אני לא מסתכל על זה בצורה הזאת. תמיד כל מה שעניין אותי זה ליצור כל מיני דברים, לקחת רעיון שיש לי בראש ולהוציא אותו לפועל - תיכנות זה הכלי שאני משתמש כדי לעשות את זה. זה מגניב לראות את הרעיונות שהיו לי בראש באמת קיימים - זה מה שהלהיב אותי מההתחלה ומה שגרם לי לעסוק בזה. הידיעה הזאת קריטית כי הרבה אנשים אומרים לי שהם ניסו ללמוד קצת תיכנות, ואפילו העמיקו ממש אבל הם מאוד משתעממים מכתיבת קוד - ואני תמיד אומר להם שגם אני לא מת על זה ושהם צריכים להסתכל על זה אחרת, הם לא כותבים קוד לשם כתיבת הקוד, הם צריכים לאהוב ולרצות לראות את התוצר המוגמר...
אז - שימו מוזיקה בפול ווליום, ותכתבו קוד, כי ברגע שתיהיה תוצאה מול העיניים, ברגע שיהיה להם מוצר פועל בידיים - תסתכלו על זה אחרת לגמרי. היום, בתור חייל משוחרר שאני אמור בעצם להכנס לשוק העבודה, אני יכול ללכת למשרת תיכנות בהייטק, אבל זה פחות מה שאני מחפש, כי כמו שאמרתי, תיכנות זה לא התשוקה שלי, ואני לא נהנה מהכתיבת קוד עצמו - אני נהנה מליצור דברים".

  1. איך בכלל מתחילים ליצור אפליקציה?

"זה מאוד תלוי אפליקציה. אני גם עושה את זה מאוד שונה מאנשים אחרים... אני אוהב ישר לרוץ על זה -  ברגע שיש לי איזה רעיון למשהו שאני רוצה לעשות אני מתחיל קודם כל ליצור לו לוגו\אייקון ואז לעצב בכלליות את המסכים של האפליקציה, כי ברגע שזה לא רק רעיון בראש, אלא יש לרעיון פנים וצורה - מעין 'אופי' כזה, אני הרבה יותר מחובר ומחויב לרעיון - ויש לי יותר כוח לקחת את כל הפרויקט לשלבים הבאים. אחר כך אני מתחיל לבנות את השלד של המשחק ממש - בונה את המסכים, שם את הכפתורים המעוצבים במקומם. אחרי שיש לי את השלד של כל המסכים והכפתורים עובדים - אני מתחיל לייצר את הפונקציונאליות הייחודית לכל משחק (יש הרבה דברים שאני מעביר ממשחק למשחק, ולא בונה מאפס - כי כבר עשיתי את זה בעבר). יש משחקים שהפונקציונליות שעומדת מאחוריהם היא מאוד מסובכת, גם אם זה לא נראה ככה, ואז אני יושב עם דף ועיפרון וחושב ברמה הלוגית איך לעשות את מה שאני רוצה, יש פעמים שאני לוקח את אח שלי או חבר שמבין בתחום - ומתייעץ, חושבים ביחד על פתרון לבעיה (למשל, המשחק "פיצוץ מילים", כמה שהוא נראה חביב, הפונקציונאליות שלו ברקע היא מאוד מורכבת ולקח לי המון זמן רק לחשוב על מה אני צריך לעשות, אפילו היה שלב שרציתי לוותר על הרעיון ולחפש משהו אחר, כנ"ל למשחק האחרון שהוצאתי "קרב מוחות" שהיה מאתגר בטירוף ודרש הרבה חשיבה לפני פעולה)".

© לירי כהן הלל

"אחרי שיש לי את כל המשחק גמור ברמת הקוד - הגיע השלב השנוא עליי מכל, הקטע שלוקח הכי הרבה זמן (כן כן, אנשים מופתעים מזה) - אחרי שיש לי את התבנית השלמה של המשחק, כל מה שנשאר זה להכניס שלבים למשחק (תלוי במשחק, זה יכול להיות גם שאלות טריוויה), וזה רגע מאוד מייגע, לשבת ולחשוב על שלבים, ללקט ולחפש באינטרנט רעיונות... אחר כך צריך להכניס את זה בצורה ידנית למאגר נתונים. לבסוף - אני מעביר את האפליקציה בצורה ידנית מהמחשב לפלאפון שלי ושל אחי הקטן וביחד אנחנו עושים בדיקות, רואים שהכל עובד כמו שצריך ומעלה את האפליקציה לחנות.

נשמע ארוך, זה מסתיים כאן?

"לא. אחרי העלאה לחנות מתחיל חלק שהוא קשה לא פחות - הפירסום! אחרי שהעלתי את האפליקציה לחנות, אני מתחיל לפרסם בכל הערוצים שאני רק יכול: פייסבוק, אינסטגרם, פורומים - בכל מקום. אני גם מדבר עם אנשים בווטסאפ כדי שישלחו לחברים שלהם, ושחברים שלהם ישלחו לחברים שלהם. אני מפרסם בפרסום ממומן דרך הפייסבוק, אז אני מאוד בבקרה על הפרסומות, לכל משחק אני מכין כמה פרסומות ובודק מה עובד ומה לא עובד ומשנה בהתאם. בדרך כלל אני בוחן פרסומות במשך שבוע עם הוצאה מינימלית כדי לראות לאיזה פרסומות יש את התוצאות הכי טובות ואז אני רץ עם הפרסומת ההיא".

מאיפה הרעיונות לאפליקציות שיצרת?

"ביום יום אני כל הזמן נמצא בחנות האפליקציות, כל הזמן מוריד משחקים חדשים ומנסה לשחק בהם. אני מוריד משחקים מכל התחומים, קורא תגובות של משתמשים על המשחקים האלו, קורא כתבות בבלוגים שיש על משחקים מצליחים ואני מאוד בבקרה, בעיקר על השוק האמריקאי, על כל מיני טרנדים חדשים שיש להם, מחפש רעיונות כל הזמן ומנסה להבין מה יכול להיות מגניב בישראל, מה אנשים כאן יאהבו".

© לירי כהן הלל

באיזו אפליקציה שלך אתה הכי גאה?

"המשחק שאני הכי גאה בו זה המשחק האחרון שהוצאתי - 'קרב מוחות'. זה משחק שהוא באמת ברמה אחרת לגמרי מכל מה שעשיתי עד היום - מכל הבחינות. זה כבר לא משחקים 'פשוטים', זה משחק שהוא פלטפורמה של ממש, וחברה שלמה הייתה יכולה לעמוד מאחוריו, גם ברמה העיצובית, גם ברמה של הפרסום שאני עושה לו, אבל הכי קריטי - זה המשחק הראשון שעשיתי שהוא אונליין, כלומר - שאנשים יכולים לשחק אחד נגד השני בתוך האפליקציה, להתחרות מול שחקנים מכל רחבי הארץ (שזה מתאים בול לתקופה כמו שלנו עם בידודים והסגרים). זה צעד משמעותי כי צריך היה לכתוב קוד של שרת שרץ ועובד בענן ולא רק את האפליקציה עצמה, לדאוג שהכל מסונכרן כמו שצריך והבדיקות לכך שזה עובד טוב היו ממש מסובכות ולקחו הרבה זמן, אבל התוצר הוא באמת וואו, ואני מאוד גאה במה שיצא לי".

 
 

וחוץ מאפליקציות שלך, על איזו אפליקציה אתה הכי 'חורש' באופן אישי?

"האמת, באופן אירוני, אני כמעט ולא משחק משחקים בפלאפון, רוב האפליקציות שאני באמת משתמש בהן הן לצריכת תוכן. אבל כן יש צדיק אחד בסדום, משחק שאני לא מצליח להפסיק לשחק בו - Wood Cube Puzzle, משחק מאוד פשוט (אני בונה אחד כזה בכמה ימים) שצריך למקם קוביות מעץ בתוך תבנית וברגע שמשלימים שורה או טור זה מתפוצץ, זה משחק בז'אנר אחר מהמשחקים שאני עושה ומאוד ממכר!"

כיום, כל בן נוער יכול ליצור אפליקציה?

"לא רק בני נוער, גם ילדים בני שמונה יכולים. הכל עניין של רצון. הרבה הורים פונים אליי בקשר לקורס ושואלים אותי אם זה מתאים לילדים שלהם שהם בני 8-9 ואני תמיד אומר להם זה שזה מאוד תלוי בילד ובכח הרצון שלו ללמוד את הנושא. זה כן דורש לשבת על הכיסא המון זמן, זה דורש ללמוד, להיות קשוב, לנסות ולא להצליח הרבה פעמים, להיות מתוסכל מכל הפעמים שדברים לא עובדים, אבל לאט לאט הידע מתגבש, זה מתחיל לתפוס צורה בראש, ההבנה נופלת בסופו של דבר. זה לא צריך לקרות אחרי חודש, גם לא חצי שנה - אני, אחרי שבע שנים כמעט בתחום אפליקציות עדיין לומד בלי הפסקה מלא דברים חדשים, טכנולוגיות ושיטות שונות, כמעט בכל פעם שאני פותח את המחשב ומתחיל לעבוד.
אבל גם צריך להבין שלא חייבים להיות כותבי קוד מטורפים כדי להצליח, אפילו אפשר להיות גרועים בזה". 

אילוסטרציה
אילוסטרציה © fotolia

"האפליקציה האמיתית הראשונה שהוצאתי, 'מהו הסמיילי', שהגיעה כמעט לחצי מיליון הורדות - הייתה האפליקציה הכי גרועה מבחינת קוד שקיימת בחנות: לא הצלחתי להבין עד הסוף מה זה 'לולאות' (נושא בכתיבת קוד שמאפשר לחזור על אותו קטע קוד מספר פעמים), אז במקום לכתוב לולאה אחת שרצה 150 פעמים, כתבתי 150 פעמים אותו דבר (אם מישהו מבין הקוראים מבין טיפה בתיכנות, יבין שיצאתי בור). זה מצחיק, אבל צריך להבין שזה לא משנה, הקוד הוא לא העיקר - המוצר הוא כן. אז אני לא מאמין שילד בן שמונה יכול ללמוד לתכנת אפליקציה ברמה של לעבוד בזה בהייטק, אבל אני כן מאמין שילד בן שמונה יכול להיכנס לעולם הזה ולהתחיל ליצור דברים מגניבים וללמוד המון!"

מה הקושי הכי גדול בדרך?

"אני חושב שהדבר שהכי קשה לי זה לבנות משחק במשך חודשיים-שלושה (לפעמים גם יותר), להשקיע בו כל כך הרבה מאמץ, להתחבר אליו, לעבוד עליו בלי תמורה ואז להגיע לרגע המיוחל - להעלות את האפליקציה לחנות ולהתחיל לפרסם. ואז, משום מה המשחק לא תופס תאוצה, אתה מנסה את כל הטריקים, דוחף בכל הערוצים, משקיע המון כסף לפרסום ממומן, ומשום מה זה לא תופס. אז מה אתה עושה? או שתמשיך לשפוך כסף ולנסות בלי סוף, או שאתה מגיע לרגע שבו אתה אומר "טוב, המשחק הזה לא תופס, צריך להתקדם לדבר הבא", למרות כל ההשקעה (כמובן אחרי שניסית ובחנת למה זה לא מצליח), וזה נורא, כי אז אתה צריך להתחיל משהו חדש עם התחושה שזה יכול להיות שוב הכל לחינם".

"דבר נוסף זה להגיע למבוי סתום, הרבה פעמים שאני עובד אני יודע מה אני צריך לעשות, ומה שנותר זה רק לעשות את זה - אבל קורה לא מעט שאני נתקל בתקלה ומנסה להבין למה היא נגרמת. אני יכול לבזבז על בעיה בקוד שעות ואפילו ימים רק כדי להבין מה לעזאזל קורה שם, שלא נדבר על לפתור אותה... אבל כמעט תמיד נופל האסימון, אתה מוצא את הבעיה ומתחיל לתקן... לפעמים אתה מבין שנתקעת על שטות במשך יומיים ואתה כועס על עצמך שלא שמת לב לזה עד עכשיו. מה שהחזיק (ומחזיק) אותי בכל פעם שאני נתקל בקושי (לא משנה כמה הוא קשה), זאת התחושה שצרובה לי בזיכרון לאיך זה מרגיש שזה כן מצליח".

במידה ואני בן נוער שעושה אפליקציות - זה משהו שאפשר לייצר ממנו הכנסות באופן מיידי? 

"ללא ספק. אפשר לעשות הרבה כסף מאפליקציות, יש כל מיני דרכים לייצר הכנסות מאפליקציה והכי טוב זה לשלב בין כמה דרכים -  הדרך הראשונה היא בעצם להגדיר את האפליקציה בחנות (Google Play ו-Appstore) כאפליקציה בתשלום, כלומר - על כל הורדה תקבל סכום מסויים של כסף, לפי מה שהגדרת (פחות עמלה של 30% מאפל\גוגל) - הבעיה עם השיטה הזאת זה שהרבה יותר קשה להשיג ככה הורדות, וזה מאבד מאוד בקלות את ההיבט הויראלי של האפליקציה (רוב המשחקים שלי הצליחו באמצעות ויראליות), חוץ מזה שאם אתם מתכננים להוציא אפליקציה לקהל הישראלי, אז הקהל הישראלי הרבה פחות משלם על אפליקציות בכסף מאשר קהלים אחרים בעולם. הדרך השנייה היא לאפשר להוריד את האפליקציה בחינם ובעצם למכור כל מיני דברים מתוך האפליקציה: מטבעות וירטואלים, פתיחה (unlock) לשלבים, קניית דמויות ייחודיות וכו' (אני בטוח שיצא לכם לראות חנויות כאלה בהרבה אפליקציות). הדרך השלישית, הנפוצה ביותר, היא פרסומות. בעצם אתם מרוויחים כסף על הזמן שמשחקים באפליקציה ומוצגות פרסומות למשתמשים. יש כל מיני סוגי פרסומות: פרסומת באנר (שורה קטנה בתחתית המסך), פרסומת קופצת על מסך מלא (כולם שונאים את זה) ופרסומת תגמול (צופים בסרטון ומקבלים תגמול באפליקציה, למשל: עוד מטבעות)". 

אילוסטרציה
אילוסטרציה © Fotolia

"אני בדרך כלל משלב בין הדרך השנייה (רכישה מתוך האפליקציה) והדרך השלישית (פרסומות). הרבה שואלים אני מאיפה 'משיגים' פרסומות, אז - אני לא משיג שום פרסומת, בעצם יש לגוגל כלי שנקרא Admob והם אלה שמבצעים את החיבור בין מפרסמים לבין מתכנתים, גוגל דואגת לי לפרסומות ואני דואג להציג אותם - ועל זה היא לוקחת עמלה בהתאם".

יש לך גם קורס פיתוח אפליקציות - מה אתה בעיקר מעביר שם?

"אני בעצם מלמד מאפס איך לבנות אפליקציות לפלאפון עם דגש על משחקים - בדיוק באותה הטכנולוגיה והדרך שאני משתמש כדי לבנות את המשחקים שלי. בשיעורים הראשונים אני מלמד את שפת תכנות שנקראת Lua, אני מלמד עקרונות בסיסיים בתיכנות כמו: משתנים, לולאות, פקודות תנאי וכד' ולאחר מכן אני עובר לנושאים מתקדמים יותר כמו הצגת אובייקטים על המסך (תמונות, צורות, טקסט וכו'), השמעת צלילים, שמירת ניקוד וכד'... לאט לאט אני מקנה לתלמידים את כל הכלים שנדרשים כדי לבנות משחקים, עד שלבסוף אני גם בונה מאפס משחק שלם תוך שימוש בכל הכלים שלימדתי - ככה שהתלמידים רואים איך הכל מתחבר למוצר שלם. יש לי עשרות תלמידות ותלמידים בכל הגילאים: בני 8, 17, 30.. כל אחד לוקח מהקורס מה שמתאים לו, יש כאלה שהתחברו ממש, הביאו גם חברים, ויש כאלה שזה פחות התאים להם וגם זה בסדר, העיקר שהם ניסו ולמדו קצת על העולם הזה".

© לירי כהן הלל

איך היה לשחרר את האפליקציה הראשונה שלך?

"להוציא את האפליקציה עצמה היה מגניב, לראות את חברים שלי והמשפחה משחקים זה היה נחמד, גם שאנשים התלהבו וסוף סוף ראו על מה אני יושב כל היום מול המחשב נתן סיפוק.. אבל הריגוש האמיתי הגיע שבועיים אחר כך, אני לא אשכח את הרגע הזה שפתחתי את המחשב להסתכל על כמות ההורדות וראיתי כמעט 3,000 הורדות (מאיזה 200-300 הורדות שהצלחתי להביא בכוחות עצמי דרך חברים ומשפחה) - הבנתי שעקפתי את המעגל הורדות של החברים הקרובים וזה הגיע למקום רחוק יותר. אנשים בבית ספר התחילו הרבה יותר להתעניין, זה פשוט תפס תאוצה אדירה שלא דמיינתי בחיים לפני, תוך חודש כבר היה לי מעל 70 אלף הורדות, זה היה מטורף. זה היה בדיוק לפני הקיץ לקראת החופש הגדול כבר היה לי כמעט 300 אלף הורדות! הדבר הכי מדהים שקרה לי באותו קיץ זה שהייתי באילת, ישבנו שם במתחם של בני נוער ושמעתי כמה חבר'ה משחקים במשחק. שמעתי שהם מתקשים באיזה שלב כשאחד הילדים שאל את חברים שלו: "מישהו יודע מה זה כוכב וחץ למעלה?", אף אחד לא ידע אז אני באתי אמרתי להם את התשובה (כוכב הצפון) ואמרתי להם שאני פיתחתי את המשחק, הם לא האמינו! אבל אותי זה עשה שמח בטירוף, עד אותו רגע לא באמת הבנתי כמה המשחק הזה הצליח".

כשהתחלת בחטיבה, איך החברים שלך הגיבו לתחום הזה שפנית אליו?

"האמת שבמשך כל הילדות שהייתי מפתח אתרים ומערכות לא באמת שיתפתי חברים, לא היה בשביל מה, פשוט עשיתי את זה מסקרנות - תחביב אישי כזה. אבל ברגע שהתחלתי לפתח משחקים לקהל הרחב, שממש רציתי לפרסם את הדברים שעבדתי עליהם אז החברים שלי התלהבו מזה ישר, ויותר מזה - הם עזרו לי בטירוף באופן אקטיבי לפרסם את כל המשחקים שהוצאתי! עד היום, ברגע שאני מוציא משחק חדש הרבה חברים ישר מעבירים בקבוצות בווטסאפ ומעלים לסטורי. גם המשפחה, בעיקר הבני דודים, נכנסים לפעולה ועוזרים בטירוף, מעלים בעצמם לסטורי ואפילו משכנעים חברים שלהם (שיצא לי לראות אולי פעם פעמיים בחיים) להעלות אותי לסטורי שלהם!"

עובד על עוד אפליקציות חדשות?

"כרגע יש את 'קרב המוחות' שרק שיחררתי, אבל חוץ מזה ומעדכונים למשחקים הקיימים, אני כנראה לא אפרסם משחקים חדשים בזמן הקרוב, וזה מכיוון שאני פונה לדרך חדשה!
ביחד עם השחרור מצה"ל לפני כחודשיים ואחרי כמעט 7 שנים שאני מייצר משחקים לפלאפון, אני בדרך אל אתגר חדש, גם כן בעולם הטכנולוגי, אבל אחד שיביא ערך שונה מאשר המשחקים. המיזם החדש שאני מקים עוד רק בחיתולים - בשלב האיפיון וגיבוש הצורה, שאותו אני עושה ביחד עם שותף. המיזם הולך להתמקד במתן עזרה לאנשים שחווים קשיים בחיי היומיום, בעולם שהדיכאון והחרדה תופסים יותר ויותר מקום, תוך שימוש בטכנולוגיה מגניבה שאנחנו עובדים עליה".

אילוסטרציה
אילוסטרציה © AdobeStock

תן את הטיפ הכי טוב שלך למי שרוצה להתחיל בתחום!

"אני חושב שהטיפ הכי טוב שאני יכול לתת בתחום זה שברגע שהחלטתם שאתם רוצים ללמוד נושא חדש, נגיד 'אני רוצה ללמוד לפתח אפליקציות'- ישר תחשבו על איזה מוצר ספציפי שאתם רוצים לבנות אותו עם הידע שתרכשו, וברגע שיש לכם את הדבר הזה, שזה יהיה הפרוייקט הראשון שתעשו עם הידע. לבסוף: ברגע שיש לכם איזה משהו עובד ביד, אל תחכו שזה יהיה מושלם ורק אז תפיצו את זה, ישר להעלות לחנות ולשלוח לחברים. לקבל פידבקים - ולשנות בהתאם. מי יידע, אולי משהו שפיתחתם בבית ואתם מחשיבים ל'שטות' זה משהו שיכול לתפוס בטירוף! דבר נוסף, טיפ כללי כזה: אל תפחדו להיות בבית וללמוד דברים חדשים בזמן הפנוי שלכם ששאר החברים שלכם נפגשים, הולכים לים, או עושים משהו ביחד! אם יש משהו שמעניין אתכם, תלמדו ותקראו עליו גם על חשבון בילויים (אבל אפשר גם לצד הבילויים), הפיתוי הרבה פעמים קשה, אבל בסופו של דבר זה שווה את זה, אני מבטיח. הידע קיים בכמויות - ורק צריך לשבת ולהקדיש זמן ללמוד אותו, ולחשוב על צורות ליישם אותו". 

"כמובן שהכל נשמע פשוט על הנייר, אבל היופי זה שאין לכם לאן למהר, יש לכם את כל הזמן שבעולם לשבת וללמוד ואתם לא צריכים 'להספיק' דברים, כי אף אחד לא מצפה מכם לפתח אפליקציות בגיל 15, אבל אם תעשו את זה - זה יהיה מדהים. אני חושב שאחד הדברים הכי טובים שעשיתי עם עצמי בגיל צעיר זה ש'בזבזתי' כל כך הרבה זמן מול המחשב ללמוד דברים מכל כך הרבה תחומים מגוונים, גם אם רוב הזמן זה לא נתן לי ערך כספי או ציונים טובים. זה היה הזמן הכי טוב 'לבזבז' את הזמן, לא היו לי דאגות לכלום, פשוט סקרנות טהורה, וזה קידם אותי למקומות מדהימים, וממשיך לקדם!"

תגובות