ביקורת: Rise of the Tomb Raider.

ביקורת: Rise of the Tomb Raider

"אקשן מעולה, סיפור מעניין ושילוב מוצלח בין ז'אנר הרפתקאות להתגנבות" - במה שונה הדמות של לארה קרופט מלפני שלוש שנים למה שהיא מייצגת היום? ביקורת למשחק

נכון, המשחק Rise of the Tomb Raider יצא "רשמית" בחודש נובמבר האחרון, אולם רק לאחרונה יצא גם לזירת קונוסלות המשחקים, וכמובן שאי אפשר להתעלם מהמשחק שיש כל כך הרבה מה להגיד עליו. 

לארה קרופט של 2013 - אקשן מעולה, סיפור מעניין ושילוב מוצלח בין ז'אנר הרפתקאות להתגנבות. אבל לא רק זה, דמותה של לארה קרופט הפכה להיות דמות מורכבת מאשר עוד אובייקט מיני. ומה השתנה מאז בעצם?

 

זה כבר שני עשורים שלארה קרופט, גיבורת סדרת Tomb Raider, הפכה להיות אייקון גיימינג, אחת הדמויות המרכזיות שחושבים עליהם כשאומרים "משחקי מחשב" לצד אייקונים אחרים כמו מריו, לינק, סוליד סנייק, פק-מן וסוניק. אחרי המשבר הקשה שחוותה לארה בתחילת שנות ה-2000, משבר שהגיע לשיאו ב-Angel of Darkness אשר רבים מחשיבים כנקודת השפל בסדרה.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

אחרי כותרים שנעים בין "לא מוצלחים" ל"כישלון מסחרי" עברה Eidos ב-2009 לשליטתה של Square-Enix שהחליטה להחזיר את הסדרה לעדנה מחודשת. כך קיבלנו את כותר הריבוט המוצלח במיוחד בפיתוחה של Crystal Dynamics שסוף סוף נתן ללארה קרופט הזדמנות להיות הרבה יותר מתווית שדבקהבה מאז אמצע שנות ה-90.

Rise of the Tomb Raider ממשיך את סיפור תחילת דרכה של לארה קרופט בעולם הארכיאולוגיה ההרפתקנית מיד אחרי עלילות הכותר הראשון. הפעם, בוחרת לארה כמשימה האחרונה שלה להמשיך את עבודת חייו של אביה, הלורד ריצ'רד קרופט, בחיפוש אחרי חפץ מסתורי בעל כוחות על טבעיים בשם "Divine Source" שהיה בחזקתו של אדם הידוע כ"הנביא". המקור האלוהי מוביל אותה לחיפושים אחרי העיר האבודה קיטש' (kitezh) בסיביר שנבנתה על ידי מאמיניו של הנביא. אבל לצערה היא נאלצת להגיע כמה שיותר מהר למקור האלוהי שמא ארגון "טריניטי", ארגון צללים פנאטי עתיק-יומין שמעוניין גם הוא במקור האלוהי במטרה לשלוט על העולם. כי זה מה שארגוני צללים בדרך כלל שואפים לעשות.

אחת הנקודות החזקות של המשחק היא הסיפור שלו שבנוי בצורה מעולה במיוחד ושמרגיש מאוד "הוליוודי" אבל מהסוג הטוב. העולם ועלילת המשחק קודרים במיוחד. מאחורי הסביבה היפהפייה שלארה מבקרת בה מסתתרות סכנות שלא מתקמצנות באכזריות: מלכודות, בעלי חיים מסוכנים, צוקים מתפוררים ומערות שקורסות. אם הכותר הקודם השווה מאוד ל- Uncharted, אז אפשר להגיד שב- Rise of the Tomb Raider – לארה קרופט מאוד רחוקה מניית'ן דרייק.

בניית הדמויות המעולה לאו דווקא מסתכמת בדמותה של לארה, שלאט עוברת ממסע למען טיהור שמה הטוב של אביה למסע לגילוי העצמאות שלה, אלא גם בדמויות הסובבות אותה ובעיקר בנבל הראשי- קונסטנטין, המפקד הבכיר במשלחת של ארגון "טריניטי" למציאת המקור האלוהי.

המשחקיות לא השתנתה לחלוטין מהמשחק הקודם – זה עדיין אותו כותר אקשן-הרפתקאות שמשלב בתוכו פאזלים, התגנבות ולקינוח טיפ-טיפה פלטפורמה. במשחק יש דגש חזק יותר על פן ההתגנבות שלו ומצפה מאיתנו להשתמש כמה שיותר בסביבה החיצונית - כמו למשל שימוש בחפצים כמו בקבוקים, פחיות ומכשירי קשר על מנת להסיח אויבים. 

Rise of the Tomb Raider מציע מערכת קראפטינג שמתחלקת לשניים – קראפטינג של כלי נשק ושדרוגים שניתן לבצע רק דרך מחנות המנוחה שמפוזרות על המפה וקראפטינג של חיצים שונים ופצצות מאולתרות או בקבוקי תבערה.

אחת הנקודות החזקות בכותר הנוכחי היו הקברים. כמו בכותר הקודם גם כאן הקברים הם למעשה פאזלים שבסופם אפשר לקבל יכולות חדשות המון נקודת XP. מצד אחד, הקברים במשחק לא קשים מידי אך מצד שני הם מאוד מאתגרים. כל קבר הוא ייחודי בפני עצמו ואת כולם אפשר, בסופו של דבר, לפתור.

אבל עדיין ישנן כמה בעיות שמפריעות ל-Rise of the Tomb Raider להיות משחק הרפתקאות מושלם. השליטה בלארה מרגישה מאוד חלקה רוב הזמן אבל ישנם רגעים שהשליטה יכולה להרגיש מאוד מגושמת, בעיקר כשמנסים לפתוח כל מיני קופסאות או לקחת חפצים שונים. כמו כן ישנה הרגשה שמערכת הירי במשחק מגושמת.

מבחינה גרפית, העולם של Rise of the Tomb Raider נראה מדהים. בין אם אלו ההרים הקפואים של סיביר, המבנים הסובייטים המתפרקים ואפילו המקדשים המסתוריים והמערות האפלות - הכל נראה פשוט מדהים. ראוי לציין לטובה את המצלמה הדינאמית של המשחק שגורמת לו להרגיש הרבה יותר כמו סרט מאשר משחק מגוף שלישי. למרות זאת, ישנם רגעים מעטים בהן זווית המצלמה יוצאת מהאיזון.

בשורה התחתונה

למרות כל המגרעות של Rise of the Tomb Raider כמו משחקיות שחוזרת על עצמה, מערכת ירי מגושמת שגורמת לוויתור בשימושים עתידיים בנשקים חמים ועולם פתוח שהוא לא-באמת-עולם-פתוח, הוא עדיין כותר אקשן-הרפתקאות מעולה, עם כתיבה ובניית דמויות מעל ומעבר, אקשן שלא פוסק ופאזלים מאתגרים. Rise of the Tomb Raider ממשיך את כניסתה המוצלחת של לארה קרופט לעולם ההרפתקאות החדש, העולם שאחרי Uncharted. כי לארה קרופט יש רק אחת והיא הרבה יותר מוצלחת עם חץ וקשת מאשר זוג אקדחים.

לכתבה המלאה באתר VGC

תגובות