עד התחרות: טור אישי של קבוצת Orbit #1690. Orbit #1690

עד התחרות: טור אישי של קבוצת Orbit #1690

קבוצת הרובוטיקה Orbit #1690 עברה לא מעט ב12 השנים האחרונות. לקראת התחרות הם מספרים לנו קצת על ההיסטוריה שלהם ועל מה שהם עושים. טור אישי

היי לכולם, אנחנו קבוצת הרובוטיקה Orbit #1690 מבנימינה. זו השנה ה-12 שבה אנחנו מתחרים בתחרות הרובוטיקה FRC, ובמהלך שנותינו צברנו הישגים רבים. תחרות FRC היא תחרות של ארגון FIRST, אשר מטרתו היא קירוב בין בני נוער למדע וטכנולוגיה. FIRST הוקם בארץ בשנת 2005, וכך גם קבוצתנו. בתחרות בשנה זו זכינו במקום הראשון.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

הרובוט שלנו (רפיקי) בשנת 2015
הרובוט שלנו (רפיקי) בשנת 2015 © Orbit #1690

בשנת 2008 התחלנו לעבוד עם בית-אל – מושבה גרמנית מהאזור שלנו. עבדנו בשיתוף פעולה איתם, ילדיהם היו חברים בקבוצתנו, המפעל שלהם ייצר חלקים לרובוט שלנו, והמהנדסים מהמושבה שלהם עזרו לנו בתכנון ובנייתו של הרובוט. בעזרת הידע והיכולת שצברנו ולמדנו, ניצחנו בתחרות הארצית. בנוסף לניצחון, קיבלנו את הזכות לייצג את ישראל בתחרות העולמית באטלנטה. גם בשנים 2011 ו2012 ניצחנו את התחרות בארץ וטסנו לתחרות העולמית בסנט לואיס.

אחד מהקשיים העיקרים שעברנו בתור קבוצה היה הפרידה ממפעל בית-אל. בשנת 2013 הוחלט שעדיף שנפסיק את שיתוף הפעולה עם בית-אל, והקבוצה הייתה צריכה לבנות את הרובוט ולייצר את חלקיו בלי עזרה מבית-אל. היו צריכים להיעשות שינויים דרסטיים בדרך פעולת הקבוצה. איבדנו כוח אדם, מנטורים, וכספים. היינו צריכים לבנות ולאבזר סדנה חדשה ופונקציונלית. בנוסף, היינו צריכים למצוא מפעל אשר ייצר את חלקי הרובוט הדרושים לנו, הן מבחינת זמן, והן מבחינת כספים.

© Orbit #1690

בשנת 2013 נאלצנו להיפרד ממפעל בית אל. יצאנו לדרך חדשה ועצמאית בעקבות אותה פרידה. נאלצנו להשיג כלי בנייה שלא היו קיימים בבית הספר עד אז, לאתר בתי עסק שייצרו בשבילנו חלקים ועוד. צוות בנייה הוקם מחדש והיה עליו ללמוד הכל מאפס.

לאחר שנתיים בהן התחרינו בארץ בלבד הגענו להחלטה קבוצתית – לטוס לתחרויות נוספות בארה"ב. התחרויות הנוספות יוסיפו ליכולות הנהג, התכנות וניסיון הקבוצה כולה. ההתמודדות עם הפרידה מהמפעל כללה גם את הצורך לאסוף כספים, וכאן נוצר הצורך בצוות לוגיסטיקה בקבוצה. על צוות הלוגיסטיקה הוטלה המשימה העיקרית – גיוס הכספים לקראת הנסיעה. תהליך הגיוס התחיל בקיץ, חצי שנה לפני תחילת העונה. הנסיעה הייתה נתונה בספק עד שבוע לפני תחילת העונה, אז הוחלט שנצליח לגייס עד הכסף שנותר בזמן העונה.

התחרות בשנת 2014
התחרות בשנת 2014 © Orbit #1690

בארה"ב השתתפנו בשתי תחרויות – בלונג איילנד ובמרילנד. בלונג איילנד סיימנו במקום הראשון במוקדמות, והגענו עד הגמר. במרילנד סיימנו במקום הראשון את המוקדמות גם כן, וניצחנו את התחרות. ההרגשה הייתה עילאית. לנצח תחרות בארה"ב בתור קבוצה ישראלית ובייחוד אחרי שהפסדנו את התחרות הקודמת בגמר. מבחינה אישית: אני, בתור הנהג של הרובוט (הנהג הוא זה ששולט ברובוט בזמן המשחקים), שמחתי בשביל הקבוצה, ראיתי את חברי קופצים מאושר ומחייכים מאוזן לאוזן. אין דבר יותר משמח מלראות את כל העבודה הקשה שביצענו משתלמת ואת כל השמחה מתפרצת בכמה רגעים אחדים.

אחרי הנצחון בתחרות במרילנד, 2015 © Orbit #1690

בתחילת חודש ינואר, התכנסה כל הקבוצה, המנטורים, וההורים, לKickoff - בעיטת הפתיחה של העונה. האירוע משודר בשידור חי דרך האינטרנט מארצות הברית, ואלפי קבוצות אשר משתתפות בתחרות מכל רחבי העולם צופות בחשיפה בו זמנית.

מתחילת ינואר, לקבוצות יש חודש וחצי לתכנן, לבנות, ולתכנת רובוט אשר יעבור את דרישות המשחק (השנה, מטרת המשחק היא לעבור מכשולים בסגנון ימי-הביניים, ולכבוש את הטירה של הקבוצה השנייה- כלומר לקלוע כדורים). 

 

אחד הדברים המיוחדים שאנחנו עושים בתור קבוצה הוא ארוחות ערב קבוצתיות. בזמן העונה, הורי כל חבר קבוצה משתבצים לערב בו הם אחראים להביא אוכל לארוחת הערב. בזמן הארוחות, כל הקבוצה יושבת ביחד ואוכלת, ולרוב מעלה חוויות וזכרונות משנים קודמות.

Orbit #1690 מאמינה בערכי FIRST - חינוך למדע וטכנולוגיה, דרך סובלנות, כבוד, וספורטיביות.

אנחנו כבר מתרגשים לקראת התחרות שתתקיים ב8-10 במרץ, בהיכל מנורה מבטחים. מקווים לראות אתכם שם!

תגובות