מרימות מסך: דיסני ואפל מצטרפות לשוק הסטרימינג. צילום: fotolia

מרימות מסך: דיסני ואפל מצטרפות לשוק הסטרימינג

נטפליקס, מאחורייך: שתי הענקיות נערכות להשקת שירותי הזרמה משלהן ומשקיעות מיליארד דולרים בתוכן ייחודי. מה הן מכינות לנו ואיך ישפיע פיצול התכנים על הצופים?

צופי הטלוויזיה נהנים היום משפע חסר תקדים של סדרות משובחות המתחרות על מעט הזמן הפנוי שלנו, ומוצעות במגוון הולך וגדל של שירותי סטרימינג (צפייה דרך האינטרנט). גם בארץ וגם בעולם נרשמה בשנים האחרונות עלייה מסחררת במספר שירותי הטלוויזיה המקוונים, כשבראשם נטפליקס ואמאזון. וזה לא נגמר: שתי חברות ענק, אפל ודיסני, מתכננות להיכנס לשוק עם כל הכח שלהן.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

העולם עובר לצפייה בסטרימינג על חשבון הכבלים, הלוויין והטלוויזיה המסורתית. כ-60% מהאמריקאים צופים בשירותי סטרימינג ואילו בישראל התופעה עדיין מצומצמת, אבל במגמת צמיחה עיקשת. סלקום TV כבר הגיעה ל-200 אלף מנויים, פרטנר TV ל-100 אלף, וישראלים רבים נוספים צופים בנקסט TV של הוט או בסטינג של יס, כשגם נטפליקס פופולרית מאוד.

העולם עובר לצפייה בסטרימינג
העולם עובר לצפייה בסטרימינג © fotolia

התוכניות של אפל

לא מפתיע אם כך, שענקיות נוספות מתעוררות מחשש שיאחרו את הרכבת. הראשונה היא אפל, שעובדת זו תקופה ארוכה על שירות סטרימינג וידיאו משלה. לפי התוכניות, ההשקה תתבצע במהלך 2019, עם שירות שיציע סרטים וסדרות. הוא יהיה זמין דרך מכשירי אפל השונים, ואולי גם דרך מכשירים אחרים, מבוססי אנדרואיד. ייתכן שזה יהיה חלק מבאנדל - חבילת תכנים - שתשיק אפל, שיכלול לא רק סרטים וסדרות אלא גם את שירות אפל מיוזיק, אחסון בענן, מנויים למגזינים דיגיטליים ועוד. הכל בתשלום אחד.

רוב המאמצים של אפל מושקעים כעת ברכישת ובהפקת תכני מקור יוקרתיים, כמו אלה שיש כבר לנטפליקס, לאמזון ול-HBO, בניסיון למשוך צופים רבים ככל האפשר. ענקית הטכנולוגיה הקימה זרוע תוכן עם עשרות עובדים, ולפי דיווחים השקיעה למעלה ממיליארד דולר בהפקות מקור - והתכנון הוא להגדיל את התקציב עוד יותר.

שירות הסטרימינג של אפל יהיה זמין במכשירים השונים של החברה© Justin Sullivan/gettyimages_IL

מה מתוכנן? לפי השמועות, תוכניות בהפקת אופרה ווינפרי, תוכניות ילדים של רחוב סומסום, תכני מדע בדיוני מהיוצרים של "באטלסטאר גלקטיקה" ו"משחקי הרעב", סדרה המבוססת על ספר של אייזיק אסימוב, מותחן של הבמאי מ' נייט שאמלאן ועוד שלל סדרות וסרטים. 

אבל לא הכל הולך חלק: מתברר שאפל מאוד בררנית ושמרנית לגבי התוכן שהיא מפיקה. החברה נרתעת מתכנים למבוגרים, וסולדת מעירום, סקס ואלימות קשה, או מתכנים פוליטיים מעוררי מחלוקות. היא רוצה סדרות "פרווה" וסרטים לכל המשפחה. החברה, ככל הנראה, רוצה לפנות לקהל רחב ככל האפשר והיא גם חרדה לתדמיתה: למה לעורר זעם צופים, שעלול לפגוע בסופו של דבר גם במכירות המוצרים שלה. זה, כמובן, יוצר חיכוכים עם יוצרים שמתנגדים לגישה הזו, ומוסיף סימני שאלה לסיכוייה של אפל לנצח את נטפליקס במגרש שלה.

השפע של דיסני

לצד אפל, גם מעצמת המדיה דיסני צפויה להשיק ב-2019 שירות סטרימינג חדש משלה, שייכנס ראש בראש בנטפליקס. פרטים רבים עדיין לא ידועים, מלבד העובדה שהוא יושק כשירות ישיר, ושבדיסני שמים עליו דגש אסטרטגי גדול.

מה שברור הוא, שדיסני מחזיקה בארסנל מדהים של מותגי-על קולנועיים וטלוויזיוניים, שספק אם מישהו יכול להתחרות בהם: לא רק סרטי דיסני לאורך השנים וסרטי האנימציה של פיקסאר, אלא גם היקום של מארוול (סרטי "הנוקמים" ושאר גיבורי העל) ו"מלחמת הכוכבים" - שניים מהזיכיונות הקולנועיים המצליחים והמכניסים אי פעם.

האם תכני מארוול יהיו חלק משירות הסטרימינג של דיסני?
האם תכני מארוול יהיו חלק משירות הסטרימינג של דיסני? © באדיבות פורום פילם

ובכל זאת, עדיין לא ברור מה בדיוק אפשר יהיה לראות בשירות הסטרימינג של דיסני. למשל, בשל מגבלות סבוכות של רישיונות הקרנה טלוויזיוניים, לא בטוח שהיא תוכל לשדר את סרטי מלחמת הכוכבים הקודמים. לעומת זאת נראה שכן נמצא אצלה את סרטי דיסני הבאים, שייצאו החל מ-2019 (כמו גרסאות "לייב-אקשן", כלומר עם שחקנים בשר ודם, של אלדין ודמבו, או "לשבור את הקרח 2"), וכן את סרטי "מלחמת הכוכבים" ומארוול העתידיים. דיסני גם תפיק סדרות מקוריות חדשות, כולל סדרות אנימציה. הפרויקט המסקרן ביותר הוא סדרת לייב-אקשן בעולם "מלחמת הכוכבים", שצפויה להיות הפקת ענק ותיקרא The Mandalorian. תהיה גם סדרה ביקום מארוול, סדרה המבוססת על "מפלצות בע"מ", ועוד.

המותגים הללו הם בעלי כוח כה גדול, עד שלשירות של דיסני יש פוטנציאל - אם התכנים אכן יענו על הציפיות - לזעזע לחלוטין את שוק הסטרימינג העולמי בתוך זמן קצר ולהפוך ל"נטפליקס-קילר".

ומה באשר לישראל? מוקדם עוד לדעת אם אפל ודיסני ישיקו את שירותי הסטרימינג החדשים גם בארץ. מאחר שאפל כבר מפעילה כאן שירותי תוכן ומתמקדת בהפקות מקור, ייתכן שיהיו לה פחות מגבלות הקשורות לזכויות יוצרים בישראל. אצל דיסני, ייתכן שהמצב יהיה מורכב יותר.

 

 

 
תגובות