תרמית הפירמידה: הצעירים מהמרים על כסף בסטורי. צילום: Adobestock

תרמית הפירמידה: הצעירים מהמרים על כסף בסטורי

הסטוריז בחשבונות האינסטגרם מוצפים במשחק חדש שמציע להרוויח כסף בקלות דרך צירוף חברים - למעשה מדובר בתרמית המכונה "תרמית הפירמידה" ובגרסת הסטורי מדובר במשחק הימורים לכל דבר, מה שמסכן את כספם של רבים ובעיקר בני נוער שחשופים לסכנה החדשה ברשת • כל הפרטים

אם חשבתם שהדרך לעשות כסף בקלות במיוחד בתקופת הקורונה נמצאת ממש בסטורי שלכם, כנראה שנפלתם לתרמית חדשה שסוחפת את הרשת. משחק הימורים חדש בסטורי הוא למעשה תרמית המונית שגורמת ללא מעט אנשים ובני נוער ליפול בפח ולהפסיד לא מעט כסף וליפול. המשחק הבעייתי החל לצוץ רק היום (שלישי) ברשת. בכל ימות השנה המשחק הזה מיותר ולא חוקי, אבל ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הוא הופך גם למכעיס ופוגעני. 

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

מהו המשחק?

משחק הפירמידה, או יותר נכון - "עוקץ הפירמידה",  הינו "מודל עסקי" שלא מחזיק מעמד לאורך זמן, המשחק עוסק בעיקר בתגמול כספי בתמורה לצירוף אנשים חדשים למשחק, בדרך תמימה - כביכול. התרמית הנוכחית עובדת לפי מעגלים, מספר המשתתפים במעגל אחד הוא שמונה. על מנת להיכנס למעגל, כל משתתף צריך להעביר סכום התחלתי של 350 שקלים באמצעות אפליקציות להעברת כסף כמו "ביט" ו"פפר". ככל שהמשתתף מצרף עוד ועוד אנשים, מקומו במעגל מגיע למרכז (בניגוד לשיטת הפירמידה, פה צורת התרמית היא מעין מטרה). מי שנמצא בתוך העיגול הפנימו זוכה בשאר הכסף של שאר המשתתפים. 

משחק הפרמידה
כך נראה מעגל לדוגמא

נשמע לכם כמו כסף בטוח? אז זהו שלא. לא צריך להיות גאון כלכלי בשביל להבין כי בנקודת זמן מסוימת לא יצטרפו עוד אנשים שיכניסו כסף וכשזה יקרה, יישארו הרבה "מעגלים" (כלומר משחקים) לא סגורים, מה שאומר שאם יש פחות משמונה אנשים שמכניסים כסף לתוך המעגל סביר להניח שהפסדתם את 350 השקלים ששמתם בנקודת ההתחלה. נכון, מי שהתחיל את המשחק והשקיע את הכסף מהר בעצם גוזל את כספם של השכבה שמתחתיו, שהיא רחבה יותר. אלה בתורם גוזלים את כספם של השכבה הרחבה הבאה בתור, עד שנוצר מצב שהכל מתפוצץ. 

למרות שנדמה כי הכסף נוצר מעצמו ולא נגזל מאנשים אחרים, מתמטיקה פשוטה תפתור לכם את המשוואה. בעצם אתם אלו שממנים את המשחק וגם בסופו של דבר תפסידו בו את הכסף, במילים אחרות המשחק הינו משחק הימורים. משחקי הימורים שכאלו הם כמובן אסורים במידנת ישראל ומהווים עבירה על החוק. 

כך משכנעים אתכם להשתתף במשחק
כך משכנעים אתכם להשתתף במשחק

ד' בת ה-22 היא אחת ממשתתפות המשחק שהחליטה להפסיק אותו, זאת למרות שהרוויחה את כל הסכום: "נכנסתי למשחק כי ראיתי המון פרסומים בסטורי. בתקופה של היום שאין עבודה זה היה נראה לי מפתה. ביקשתי פרטים הבנתי בערך מה עושים וגרמו לי להתעניין בזה עוד ולכן נכנסתי למשחק", שיתפה והוסיפה: "מה שגרם לי לשנות את דעתי היה כשראיתי שאנשים שנכנסו אחריי לא רואים מזה כלום, מעבר לזה זה כדור שלג ויותר מהכל הבנתי שרק הראשונים ירוויחו כסף והאחרים לא. זו ממש שיטת הפירמידה".

"אני מהראשונים שנכנסו למשחק ובגלל זה הצלחתי להרוויח. ברגע שהבנתי מה קורה שם ושאנשים נפגעים לא יכולתי להמשיך בידיעה שאני לקחתי כסף בצורה הזו מאנשים. החזרתי את כל מה שהרווחתי לאותם אנשים, ויצאתי בהפסד של 350 שקלים כי לי לא החזירו את הכסף. , אני מקווה שכל מי שמשחק בזה יפסיק עכשיו - זאת תרמית. יותר מזה אני מקווה שמי שכבר הרוויח יחזיר לאנשים את הכסף", הוסיפה והתנצלה: "אני מצטערת שנפלתי לזה ועוד יותר מצטערת שזה נפל ביום כל כך עצוב". 

ע' בן ה-19 הוא משתתף נוסף במשחק, אך לעומת ד' הוא לא רואה את הבעייתיות החמורה שבדבר: "כל אחד אחראי לחיים שלו, לי אין בעיה להפסיד 350 שקלים, למי שיש בעיה שלא יהמר". 

גם כוכבי הרשת בישראל לא נשארו אדישים לתופעה והתגייסו להילחם בתרמית בחשבונות האינסטגרם שלהם, במטרה למנוע מבני נוער ואחרים להפסיד את כספם, במיוחד בתקופה הקשה הזאת. בין הכוכבים שנרתמו לפרסום התרמית נמצאים שגיא ברייטנר, הזמרת שיר זוארץ וחברת להקת "פורמולה" - טניה לאורן שגם הביעו כעס על כך שזה קורה ביום שכזה. 

© צילום מאינסטגרם

 אנו מזכירים - כל פעולה והשתתפות בפעילות מכל סוג שהוא של הימורים אסורה בהחלט. אנו מגנים כל השתתפות בפעילות שכזו במיוחד בימים קשים אלו  

תגובות