שיבוטים וכפילים: כך מנסים לרמות אתכם ברשתות החברתיות. adobestock

שיבוטים וכפילים: כך מנסים לרמות אתכם ברשתות החברתיות

בימינו ניתן להתחזות ברשת כמעט לכל אדם בצורה קלה ואמינה מאוד, מה עושים? איך מזהים ואיך מתגוננים מכפילים ברשת שמנסים לרמות אותנו? ג'ק מור, מומחה אבטחת מידע של חברת ESET, מביא לנו את כל הטיפים וכל מה שחשוב לדעת

לרשתות החברתיות יש כמה יתרונות גדולים, כמו שמירה על קשר עם יקירים ושיתוף חוויות עם חברים, אך כמו כמעט כל דבר באינטרנט, ניתן להשתמש בו גם לרעה. עם קצת חשיבה יצירתית ומעט מזל בצד, האינטרנט גם יכול לשמש ככלי לגניבת זהות וכסף מקורבנות לא מודעים.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

אצלנו בארץ אנחנו רואים את זה קורה יותר ויותר, רמאים שמשתמשים ברשתות כדי להפיל ברשת שלהם אנשים שיאמינו להם ויעבירו להם כספים, גברים שמתחזים במטרה להונות נשים בסכומי כסף משמעותיים, ואפילו כאלה שמשתמשים בתמונות וזהויות של אדם אחר כדי להתחזות לו ולרמות אדם אחר. זה קורה בהמון גרסאות ועושה רושם שזה גל שרק גדל.

קוראים לזה גניבת זהות וזה אחד הדברים שאתם לא רוצים שיקרו לכם. מדובר בגניבת הפרטים האישיים שלכם ושימוש בהם כדי להתחזות אליכם וכך לבצע פשעים או לקבל שירותים בשמכם. הדוגמאות הנפוצות ביותר של מידע אשר משמש לגניבת זהות הן שם מלא, תאריך לידה, כתובת, מספר טלפון, פרטי כרטיס אשראי, רישיון נהיגה ועוד. השגה של נתונים אלו מאפשרת לפושעים לזהות כל אדם (כמעט) באופן מיידי. למעשה יש לפעולה הזו נפגעים בשני הצדדים - אלו שמתחזים אליהם וגונבים את זהותם ואלו שמשתפים פעולה עם אדם במסווה של אדם אחר אשר גנב את זהותו. 

© AdobeStock

איך שומרים על חשבונות המדיה החברתית שלנו?

  1. 1. אנו חיים בעידן השיתוף. אבל חשוב לנסות ולצמצם כמה שאפשר את המידע האישי והתמונות שלנו בעולם המקוון, כמובן במידת האפשר. אם החשבונות היו פרטיים, ככל הנראה התרמיות הללו היו קשות יותר לביצוע.
  2. 2. אם כבר הגדלתם והגדרתם את החשבונות שלכם כפרטיים, אל תאשרו לאנשים שאינכם מכירים לעקוב אחריכם ובצעו בדיקה מינימלית.
  3. 3. חישבו על המידע אותו אתם מפרסמים שעוזר לצד השני לדעת עליכם יותר ונסו לשתף כמה שפחות מידע אישי

כיצד מתגוננים מפני פרופילים מזויפים?

יש כמה נורות אדומות שאפשר לשים אליהן לב, וזה לא משנה אם הפרופילים ששולחים את ההודעות הם פרופילים פרוצים או כפולים:

  1. 1. היו סקפטיים בכל שיח שמעורב בו כסף. אפילו אם השולח הוא חבר או בן משפחה. פריצה לחשבונות מדיה חברתית היא לא דבר כל כך נדיר ואז הדרך להתחזות למישהו שמוכר לכם היא קצרה מאוד.
  2. 2. אם אתם חושבים שהצד השני באמת זקוק לעזרה, צרו איתו קשר במדיה אחרת או אפילו בטלפון כדי לבדוק את אמינות הבקשה או המקרה. אם למשל התוקף היה מקבל מכם שאלות שמנסות לבדוק את אמינות הבקשה, ככל הנראה היה ממשיך הלאה לקורבנות פשוטים יותר ועוזב אתכם.
  3. 3.  אם מבקשים מכם כסף או דמי רצינות עבור משהו, זה כבר מראה שמשהו לא בסדר. אם באמת היו רוצים לתת לכם מתנה, לא הייתם צריכים להשתתף בתשלום כלשהו.
  4. 4. אם אתם חושבים שאתם משוחחים עם מתחזה, הנה טיפ – עשו חיפוש לשם שמדבר איתכם. אם תראו שני פרופילים זהים, ככל הנראה אתם מדברים עם רמאי.

למזלנו קיימות דרכים בהן ניתן לדעת שפרופיל אינו אותנטי. וככל שהונאות ממשיכות, חשוב שנלמד לאתר את הזיופים הללו ולא ליפול בפח. שיטות ההונאה השונות קיימות בכל הרשתות החברתיות, בפייסבוק, באינסטגרם ובטוויטר – הקפידו להיות עירניים ודווחו על חשבונות שנראים לכם לא אמיתיים.

 

תגובות