תרמית האינסטגרם: כך בני נוער מזייפים פופולריות ברשת. צילום: fotolia

תרמית האינסטגרם: כך בני נוער מזייפים פופולריות ברשת

העוקבים אמיתיים, התגובות והלייקים מתוכננים מראש. בני הנוער יוצרים לעצמם תדמית פופולרית ברשתות החברתיות בדרך מרמה המשפיעה גם על חברות הפרסום

האינסטגרם הוא אחד הפקטורים הגדולים של מדד הפרסום. כיום, בני נוער רבים ואנונימיים זוכים לפופולריות, שלל עוקבים, לייקים ותגובות (מה שמכונה "אינגייג'מנט" בשפת האפליקציה). אך רובנו יתהו - 'מי הם?!', 'איך זה הגיוני שיש להם כל כך הרבה מעורבויות גולשים?'. מסתבר שמאחורי רבים מחשבונות האינסטגרם של בני הנוער עומדות קבוצות וואטספ מיוחדות שנועדו "לזייף" את הפופולריות בשיטה ממוקדת, ולצבור לעצמם ולאחרים חשיפה ברשתות, כזו המובילה גם לכסף הגדול.

עוד בערוץ הדיגיטל של פרוגי:

חשבונות האינסטגרם הפכו כיום למעין מדד חברתי ויותר מכך, לכלי פרסומי. חברות הפרסום משתמשות בפרופילים פופולרים לטובת קמפיינים ברשת, קידום מוצרים, העלאת מודעות למותגים ועוד. המפרסמים בוחרים את החשבונות הרצויים על פי רמת מעורבות גולשים, חשיפה, לייקים ופוטנציאל רשתי. אלא שמסתבר שבני נוער ומשתמשים רבים נוספים מצאו דרך לקצר את הדרך ל'תהילה' באמצעות שיטות מיוחדות, מפתיעות, מדויקות ומחושבות במיוחד וכל זה נעשה על ידי קבוצות ווטסאפ ייעודיות לכך. למעשה, אותם בני נוער ו'כוכבי רשת' מרמים את המפרסמים והחברות שסומכים עליהם ולוקחים כסף על פרסום שקרי ומזוייף, יש לציין שלא כולם כך ואצל חלקם מדובר במהלך שרק למטרת החשיפה האישית והפרסום ולא למטרות רווח.

אילוסטרציה. כסף מפרסומת באינסטגרם
אילוסטרציה. כסף מפרסומת באינסטגרם © Fotolia

החברות רוצות לפרסם אצל בעלי חשבונות פופולרים רק עם עוקבים אמיתיים וכאלו שישיגו את מטרות הפרסום והשיווק של החברות באמצעות חשיפה לכמה שיותר קהל יעד. אומנם לבני הנוער החברים באותן הקבוצות יש עוקבים אמיתיים, אך אלו באים בעקבות שיטת סחר של "תן וקח" בה גם משיגים לייקים ותגובות מחשבונות פעילים אחרים בצורה מרמה, מזוייפת ושלא כנהוג באפליקציה. למעשה, הפופולריות היא לא אמיתית אלא מצג שווא.   

קומבינה על אינסטגרם © GettyImages

מחומרי מידע רבים שהגיעו לידי פרוגי, עולה כי קיימות לא מעט קבוצות ייעודיות בהם חברים משתמשי אינסטגרם רבים שברובם לא מכירים אחד את השני ולא נמצאים במעגל החברים המשותף. בקבוצות האלו חברים בעיקר בני נוער אנונימיים, בני נוער מפורסמים (שהשתתפו בתכניות כאלו ואחרות לבני גילם) ולא מעט אנשים בוגרים וגדולים יותר - שברובם הם יוצאי תכניות הריאליטי השונות. שמות של רבים מכל המגוון הגיעו לידינו ושמורים במערכת. בקבוצות הם פועלים בשיטת "תן וקח". מה זה אומר? על מנת שאחרים יעשו לכם לייקים ותגובות - עליכם לעשות להם חזרה. אבל זה לא מסתיים כאן, מסתבר שבקבוצות האלו קיימים חוקים נוקשים למדי בהובלת מנהלי הקבוצות, למשל: "שאף אחד לא ישלח לינק בקבוצה מבלי לאשר אצלי בפרטי" או "חובה לעשות לייקים ותגובות לכל חברי הקבוצה, לכל תמונה חייב להגיב תוך 48 שעות".

חוקי הקבוצות
חוקי הקבוצות © צילום מסך

באותן הקבוצות גם מתכננים יחד מתי לפרסם פוסטים באינסטגרם על פי הוראות שניתנות על ידי מנהליהן. כך למשל נחשפנו להודעה באחת הקבוצות: "עד השעה 7 בערב לא לפרסם פוסטים" ובמקביל נעשתה בדיקה יומית כדי לבדוק מי עדיין פעיל בקבוצה ואת מי צריך להסיר בעקבות חוסר פעילות.

© צילום מסך

בנוסף, יש גם חלוקת קבוצות לפי נושאים. כלומר אם האינסטגרם שלכם עוסק בתחום הביוטי, ספורט או סרטונים מצחיקים ועוד - תוכלו למצוא קבוצות עם עוד חשבונות אינסטגרם בנושא ובכך להעלות אחד לשני את כמות החשיפה.

גם לפי תחומי עניין
גם לפי תחומי עניין © אילוסטרציה. צילום: Fotolia

בשנים האחרונות אינסטגרם מנסה למגר תופעות מן הסוג הזה ולחסום תגובות שמסתמנות כספאם או מזוייפות (גם במקרים האלו כשמדובר בתגובות מחשבונות אמיתים ופעילים - מה שמוגדר כ"חוקי") ולעיתים איננה מאפשרת למשתמשים להגיב פחות מכמות מסויימת של מילים או אותיות, לא כולל אימוג'י - מה שהקשה בתחילה על אותם חברי הקבוצות, אך הם כבר מצאו דרך להתגבר על הבעיה. "בכל תגובה שאתם מגיבים חייבים להיות שלוש או ארבע מילים, כמו למשל 'חיים שלי אליפות' או 'אין דברים כאלו'", כותבת מנהלת של אחת הקבוצות, הנמצאת בקבוצות נוספות ומוסיפה כי: "זה ככה בכל הקבוצות החזקות שלי ואני רוצה שזה יהיה גם כאן".

© צילום מסך

בשיחה עם א', בת 18, אחת הבנות הנמצאות באחת מן הקבוצות הענקיות, היא ניסתה לשפוך לנו אור קצת אחר על כל העניין ולהדגיש שהשד לא נורא בכלל: "ההשתתפות בקבוצות האלו היא לא בשביל ש'יראו כמה לייקים יש לי' או כמה אנשים מגיבים לי", מספרת לנו ומסבירה כי: "השיטה של אינסטגרם היא נורא פשוטה, ככל יותר אנשים עושים לייקים ומגיבים לתמונה מסויימת - כך התמונה נחשפת ליותר אנשים, אם למשל מישהו שאתה עוקב אחריו עושה לי לייק, רוב הסיכויים שגם אצלך התמונה תופיע וכן הלאה..."

אז לא עדיף לעשות זאת בדרך המקובלת ובלי קבוצות?

"הרעיון הוא לחשוף את עצמך, את התוכן שלך ולהגיע לכמה שיותר אנשים. רוב האנשים שמשתמשים באינסטגרם לא מקבלים חשיפה גבוהה".

לא חושבת שזה 'לרמות את המפרסמים' שירצו לפרסם מוצר אצל מי שחבר בקבוצות הללו?

"להיפך, את המפרסמים זה לא מעניין אם אני באמת חברה ביום יום של מי שמגיב לי או לא, אותם מעניינת החשיפה של התמונה שלי וככל שיש לי יותר תגובות ויותר לייקים - החשיפה גדלה, אני באמת לא רואה איפה הרמאות פה".

רמאות או לא? (אילוסטרציה)
רמאות או לא? (אילוסטרציה) © Fotolia

זה לא כזה שונה מלקנות עוקבים ולייקים, רק שכאן התשלום הוא באמצעות לייקים ותגובות מאחרים, כפי שמחייבים חוקי הקבוצה.

"מי שבוחר להיות בקבוצה - נמצא בה מבחירה והוא יודע להיצמד ל'חוקים' שעוזרים בהדדיות לכל החברים בקבוצה. מבחינת החשיפה זה כן שונה מלקנות, כי יש הבדל אם מישהו מיפן יעשה לי לייק, אם אם מישהי מישראל עם כמות עוקבים גדולה ואמיתית תעשה לי לייק... בסופו של דבר החשיפה כן גדלה ויותר אנשים נחשפים לתוכן, אז אני עדיין לא מבינה איך זה מצג שווא... ברור שהייתי מעדיפה שכל מי שמגיב לי יעשה זאת מתוך בחירה מלאה, אבל הייתי במקום הזה ולא התקדמתי לשום מקום, כלומר - החשיפה שלי נשארה כמו שהיא כשרק החברים הקרובים מגיבים לך".

וכך זה יותר אמיתי, גם בתחושה העצמית.

"יש את החברים שלי שעושה לי טוב לקבל מהם מחמאות ויש את האנשים בקבוצה שזה עושה לי טוב שבעזרתם החשיפה שלי גדלה. בשביל להתקדם ולהיחשף, חייב לעשות משהו. אי אפשר לצפות שיום אחד מיליון אנשים יחליטו לעקוב אחריי. לדעתי זה כמו שתגיד לחברה מסויימת לא לעשות פרסומות בטלוויזיה למוצר שלה, כי אתה רוצה שקודם כל הצרכנים יקנו את המוצר כי הוא טעים... אני חושבת שקודם צריך להיחשף ושאנשים יראו את התוכן שלך בשביל שירצו לעקוב ואחר כך החשיפה רק גדלה".

"קודם כל צריך חשיפה" © צילום: fotolia

אם מפרסם או חברת פרסום פונים או יפנו אלייך, תהיה שקיפות של איך הגעת לחשיפה הזאת?

"בסופו של דבר, מה שמעניין את המפרסם זה שהחשיפה שלי גדולה ולא חשוב להם באיזו דרך זה קורה, אם מי שמגיב לי עושה זאת 'מהלב' או מקבוצה מסויימת. אין לי בעיה להגיד למפרסם על השיטה הזאת אם יבקשו ממני לפרסם מוצר, אבל אני לא חושבת שזה קריטי".

מתן מה-אהבתי, מנכ"ל משרד הפרסום "SHARE", המתמחה בקשר בין לקוחות לבין כוכבי רשת, מסביר את הצד של חברות הפרסום: "אנו מגנים את התופעה הזו, וחוסמים משפיענים שמשתמשים בקבוצות האלה מעבודות. כמו כן ראוי לציין כי אנו משתמשים במערכת טכנולוגית ייחודית שיודעת לזהות את קהל העוקבים האמיתי של משפיענים, ואת אחוז המעורבות. כך שפרופילים עם יותר מדי תגובות ביחס לעוקבים, מעוררים חשד ונחסמים אצלנו מפרוייקטים ופרופילים שכמות העוקבים והאינטראקציות שלהם מאד גבוהה ביחס לכמות הפוסטים שעלו בדף גם מסומנים כחשודים ע"י המערכת ועוברים להמשך בדיקה".

 

תגובות